Toon posts:

Extreme Socket A temperaturen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst,
Me huidige systeem:
a7n8x 3200+ 1.5gbDDR pc3200 9800pro 520W voeding ectect
is nog goed genoeg heb ook A64 maar boeiend dit is mijn lievingsbeestje...

Nu word de processors sinds kort echt 70-80 graden idle... en stressed maakt niets uit
hij blijft gewoon 70-80 graden.. Vcore staat op zijn laagsts (asus 1.65)
Het enige waar ik aan denk is de socket was geinsoleerd met vapochill socket paste troep... die witte zooi waarmee je de boel moet isoleren voor condens... dus mijn processor = sneeuwwitje :S
Nu heb ik onlangs een nieuwe koeler erop gezet die 3200+ (stock) makkelijk moet hebben...
Maar nee 80 graden word hij... (artic cooler rev2 tot 3200+ certified)

Nu is de vraag wie heeft meer informatie over de "oude" barton AMD telg... overigens is deze 3200+ gelocked :( ik vind deze temperatuur niet fijn en me pc word een gloeiend blok metaal !!!
Elk nieuws / idee / hulp word uiterst gewaardeerd.

Update: De pc vertoond na verplaatsing in een nieuwe kast een bizar probleem zodra hij boot gaat alles prima maar na 60 sec slaat hij af omdat de processor dus tjah heel erg warm word zo warm dat je het ruikt als het ware "verbrand" stof ???
Maar goed, die processor word zo ontzettend warm het is niet normaal tevens schijnt het ook zo te zijn dat de processor koeler voeding van het moederboard "raar" doet... Als ik te weinig stroom...
Dat terzijde word die processor dus te warm zelfs in bios als de pc niets doet is de idle temp 70+ graden met de cooler die draait !!! vroeger geen probleem nu dus wel !
Ik wil windows niet reinstallen omdat er gewoon veel dingen opstaan kwa programma's / data.

Oplossing A
Nieuwe a7n8x moederboard zoeken
waarom: huidig mobo doet raar en heeft socket geisoleerd met witte troep...
waarom niet: (nadeel moeilijk vindbaar) ligt het aan de processor ???
Oplossing B
Nieuwe processor erin bonken
waarom: processor word gloeiend heet
waarom niet: (nadeel gaat het werken) stop schone processor in vieze socket met witte troep
Oplossing C
Nieuwe processor koeler kopen een dikke zalman ofzo
waarom: grote kans op werken en het goedkoopst
waarom niet: Artic koeler doet echt niets lijkt alsof die processor schijt heeft aan vapochill bij wijze van spreken nu...

Ik ben ten einde raad met mijn 21 jaartjes computerervaring en vraag me af of iemand een soortgelijk socket a probleem heeft -> met name de geisoleerde socket met het spul wat je bij een vapochill kast krijgt die retail kit (die witte spuit) dikke witte drap :S

Zucht HELP ><

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je topicstart is een chaos, maar wat ik eruit op kan maken is dat je koelpasta te dik is aangebracht en nu aan het verharden is, waardoor het niet meer geleidt, en je CPU z'n hitte niet meer kwijt kan.

Haal je heatsink eens van je processor af, maar de onderkant schoon (polijsten met tandpasta?), maak hierna je core schoon, voorzie het geheel opnieuw van een flinterdun laagje Arctic Silver en voilá... 50oC max stressed.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een halve erwt is vaak al meer dan genoeg voor een processor.
wat een chaos btw, die topicstart van je.

btw: niet verder kloten... zo fikt hij echt af. je loopt nu tegen de interne beveiliging op.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 16-10-2006 02:06 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Alles iig goed schoon maken.
Heb je de bios al gereset? misschien dat daar nog een hele hoge vCore instelling staat?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Het enige waar ik aan denk is de socket was geinsoleerd met vapochill socket paste troep... die witte zooi waarmee je de boel moet isoleren voor condens... dus mijn processor = sneeuwwitje
Kun je eens uitleggen wat je hier gedaan hebt? Snap het niet...

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Teveel koelpasta gebruikt. Hij denkt dat het isolatiemateriaal is...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

hmm als het koelpasta is mag je hopen dat dat spul niet elektrisch geleidend is... als dat over de brugjes op je CPU ligt heb je kans op kortsluiting, of rariteiten.
(die brugjes stellen nl vCore, multiplier, bus e.d. in)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
CodeCaster schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 10:46:
Teveel koelpasta gebruikt. Hij denkt dat het isolatiemateriaal is...
hij zegt toch dat het isolatiespul is tegen het condens? Hij meld ook dat het uit de standaard bij een vapochill kast geleverde spuit komt. Lijkt me dus overduidelijk dat het gaat om isolatiespul tegen condens en dus geen koelpasta. Bij subzero koeling moet je de boel rond je socket gaan isoleren omdat anders het water in de lucht gaat condenseren en sluiting gaat veroorzaken.

Ik zou de TS aan willen raden het bord gewoon eens grondig schoon te maken. Iets met een goeie bult alcohol (96% oid) en dan lekker laten drogen. Maak het bord eerst eens schoon en kijk dan verder.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee hoe ik die isolatie troep uit me socket krijg :S

ook zijn de pinnen wit van dat spul... <edit>Pinnen van de processor</edit>

Maar even over de temperatuur de heatsink zelf word belachelijk heet ? dan is het contact tussen processor + heatsink toch in orde ?

Maar ik ga het wel proberen de koelpasta te vervangen, grote vraag is nu hoe krijg ik die processor en me socket weer schoon :(

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mckaamos:
Alles iig goed schoon maken.
Heb je de bios al gereset? misschien dat daar nog een hele hoge vCore instelling staat?

Staat op het laagste 1.650 (asus a7n8x laagste vcore).

Tevens heb ik me barton mobile 2500+ doorgefikked met vapo vandaar dat ik nu een locked 3200+ gebruik :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 14:41 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ahhh je oude CPU doorgefikt? denk dat je je voltageregelaars dan beschadigd hebt. komt er teveel volts uit, ookal stel je de bios laag in.
wat dan weer resulteert in hele hoge temps.

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Zou ik toch je processor eens in een anders bordje proberen... mochten je temps dan wel OK zijn zou ik aan RMA (3 jaar garantie) of een nieuw bordje (waarschijnlijk V&A) gaan denken.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aan welke kant van de processor heb je die koelpasta dan gesmeerd? :X

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
Ik zit hier met een barton 2800+ en die is idle 60-65°C (70-80°C max load) dus denk dat je eerder naar die temp moet gaan. Best eens zorgen voor een goed contactvlak. Een barton moet je best onder de 95°C houden bij load anders zal het niet lang leven :).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

hallo zeg, een barton op 60 graden idle? das echt veeeeeel te hoog... hoe zit de koeling in jouw kast he? damn... :/ mijn overclockde 1700+je (@2100Mhz, ipv 1400. aircooled) kwam nog neit eens over de 55 graden full stressed heen afgelopen zomer...

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 16-10-2006 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:27:
ahhh je oude CPU doorgefikt? denk dat je je voltageregelaars dan beschadigd hebt. komt er teveel volts uit, ookal stel je de bios laag in.
wat dan weer resulteert in hele hoge temps.
Ik ging voor 3xxx Mhz ofzo haha :X met vapochill ^__^
Vond die processor niet zo leuk :D

Maar zelfs daarna toen ik vapochill weg had en gewoon luchtkoeling had met die artic bleef hij 40-60 graden :o

Ik ga ff kijken voor een ander bordje en een manier op de core schoon te maken, die heatsink word zo heet niet normaal ~,~ dus ik denk dat het aan mobo of proc ligt :o

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
de max die temperature van een 3200+ is 85C daar zit je dus erggg dicht bij, maar ik zie geen enkele aanleiding waarom die temperatuur die jij ziet waar zou moeten zijn. Al zou er een voltregelaar kapot zijn of de cpu geisoleerd, als je van de een gewone naar een betere koeler gaat dan moet je toch echt wel wat temperatuur schommeling merken, ook het feit dat idle en stressed het zelfde is doet mijn vermoeden dat er eigenlijk niks aan de hand is.

Start is prime95 en laat die een uurtje lopen, is dan je pc nog niet gecrashd dan is hij rotstabiel en is er niks aan de hand met je temperatuur. Voel ook even aan je koeler, wordt die erg warm? als je hem niet kan aanraken dan zal hij 60+C zijn.

Suc6 iig, en let niet zoveel op de cijfertjes, maar of je er een ei op kan bakken! :P

~ Mijn prog blog!

• Nixadus
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-04-2024
Met de volgende zaken moet je rekening houden:

1. Nooit meer daan een druppel koelpasta gebruiken. In principe heeft koelpasta namelijk maar een funktie: de oneffenheden opheffen die er altijd zijn door het niet helemaal glad en egaal zijn van beide oppervlaktes. Als ze niet egaal zijn ontstaan er luchtbellen, hoe klein dan ook, die voor een overhitting kunnen zorgen.

2. Zorg ervoor dat je warmtegeleidende pasta gebruikt. Uit eigen ervaring weet ik dat Artic Silver de beste is. Dit is zeer warmte geleidende pasta (zilver), maar door het zilver ook stroomgeleidend. Temeer een reden om zo weinig mogelijk te gebruiken. Dus zorg ervoor dat je nooit morst op de de vlaktes buiten de kern en ook niet op het mobo.

3. Pasta heeft een aantal dagen nodig om zich te voegen. Als je meemaakt dat de pasta zelfs op de pootjes loopt heb je duidelijk te veel spul gebruikt dat door de warmte van de CPU is gaan uitvloeien.

4. Zorg ervoor dat oppervlakte van de onderkant van de koeler zo glad mogelijk is. Dit kun je het beste doen door een langere tijd met een make up pad en tandpasta die oppervlakte te polijsten. Des te glimmender des te gladder en des te glader des te beter.

5. Zorg ervoor dat de klemmen echt goed gemonteerd zijn. Met de Zalman zal dat niet zo'n probleem zijn.

6. Zorg voor een goede air flow in de kast. Voorkant inblazen achterkant uitblazen. Als je aan de voorkant HD's hebt zitten dan die warmte naar buiten blazen. Tip, laat die fan bij de HD's langzamer draaien dan de achterkant fans. Ander zuig je de warme lucht van de Proc. mee.

7. Zet je bios op standaard instellingen (bios standard). Draai een uur en houdt met Speedfan of zo de temp in de gaten. In het algemeen zou een AMD XP dan niet veel warmer dan 45 - 50 graden mogen worden. Met de Zalman en een goede airflow in de kast heb ik tussen de 32 en 35 graden gedraait (gestressed 40 graden).

8. Ten slotte, but not least. Je zal de eerste niet zijn die zoveel stof in zijn cpu-cooler, system fans of zelfs in de voeding heeft dat het systeem meer warmte vasthoudt dan afgeeft. Eens per 2 maanden uitstoffen (al naar gelang hoe stoffig - geloof mij een PC is een stofmagneet, al stofzuig je drie keer dag) is een goed gewoonte en zou iedereen moeten doen.

Oh ja. Ik heb wel een keer meegemaakt dat iemand een systeem had waarbij ik alles schoongemaakt had, alle fans voorzien had van veel betere koelpasta en zelfs de CPU cooler had vervangen. En nog was het systeem zelfs zo warm dat je de zijkant niet kon aanraken zonder te schrikken van de warmte. Bleek uiteindelijk een defecte voeding te zijn die een veel te hoge voltage (BIOS rapporteerde wel de juiste waarde) naar de CPU en dus ook naar alle andere onderdelen van het board stuurde. Nieuwe voeding erin en ja hoor van de gemiddeld 90 garden zakte hij terug naar gem. 45 graden. Toch een hele stap vooruit. ;)

• GunGrave
  • Laatst online: 17-05 14:52
Tegenwoordig crashed hij dus wel
binnen 60 sec word die cpu blok zo heet en schakelt de pc zichzelf uit :(

Echt klote want veel zooi staat op die hd met name profielen van ontwerp programma's enzo die ik eigenlijk wil houden >_<

Stap1:
Maar goed ik heb een cpu koelertje gekocht van iemand op tweakers probeer eerst dat.
Stap2:
Dan ga ik die cpu schoonmaken + socket (zo goed mogelijk als ik kan).
Dat word dat dus stap 2.
Stap3:
Nieuw moederboard kopen -> zelfde model a7n8x series uiteraard de processor nog schoner krijgen...
Stap4:
Nieuw mobo + processor (duur en eigenlijk niet waard)

Alienware R11 i9-10900kf - 32GB - 3060 12GB - watercooling by Alienware

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Stap 1 en stap 2 omdraaien aub!
Eerst schoonmaken, aan alle kanten en alle troep die er niet hoort er uit halen.
Gezien jouw eerdere reply over witte troep tussen je pinnetjes ( :? ) inderdaad ook daar alles weghalen, zo goed en kwaad als't gaat.
Pas als je er 100% zeker van bent dat alles zo schoon mogelijk is, je processor in de socket duwen, er een halve erwt aan koelpasta op aanbrengen, en in 1 keer de koeler juist op je processor zetten.

Systeem opbouwen en aanzetten en hopen dat er niets defect is :s

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• GunGrave
Swaptor schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:11:
Stap 1 en stap 2 omdraaien aub!
Eerst schoonmaken, aan alle kanten en alle troep die er niet hoort er uit halen.
Gezien jouw eerdere reply over witte troep tussen je pinnetjes ( :? ) inderdaad ook daar alles weghalen, zo goed en kwaad als't gaat.
Pas als je er 100% zeker van bent dat alles zo schoon mogelijk is, je processor in de socket duwen, er een halve erwt aan koelpasta op aanbrengen, en in 1 keer de koeler juist op je processor zetten.

Systeem opbouwen en aanzetten en hopen dat er niets defect is :s
Wil ik ook heel graag doen maar, ik meen het serieus als ik zeg dat het TROEP is het kleeft als de @$%!@^ aan de processor en socket -> enige vorm van stoffen materiaal gebruiken is uit den boze en je vingers is ook geen goed idee :S
Probeerde het vorige keer met zo een speciale antistatische stoffen handschoen had ik er 2 van en wie waren dus zo vies geworden dat ze daarna de prullenbak inmoesten...
Maar ik wil echt benadrukken dat volgens vapochill handleiding dat spul echt IN de socket moest...
En nu zit het er nog steeds en ik kan me vinger niet in zon gaatje proppen van die socket ;)
ik heb medelijden met degene die dat wel kan ;) 0.5 mm ofzo dat gat ???

Nu heb ik geen materiaal om het schoon te maken (ik zocht zelf naar een cleaning solution wellicht een goedje dat ervoor gemaakt is maar heb het helaas niet kunnen vinden nog)

Nogmaals bedankt voor het meedenken en de moeite doen van het posten ;)
Ik ga zoiezo het proberen schoon te maken weer... maar hoe is nu nog de vraag...
Met name in de socket is het nog van ???? hoe doe je dat ?????....

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ehm GunGrave = Ikaruga?
Leuk zo'n merge...

Waarom wil je trouwens persé de socket schoon hebben? Baat het niet dan schaad het niet, probeer de processor eerst nu maar eens op een ander bordje.

[ Voor 64% gewijzigd door MadMarky op 17-10-2006 23:06 ]

🖥️ | 🚗

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Terpentine zou wel soelaas moeten bieden...

• GunGrave
Is terpentine niet een beetje te krachtig ?

Overigens yeppers dankzij merge heb ik me eigen naam weer terug !!!
YAY

;)

Verwijderd

Beste mensen

ik heb het zelfde probleem 2 jaar terug kocht ik een computer bij een computerwinkel (wel zelf gebouwt) maar die ging na 1.5 maand kapot.. werd te warm en sloeg af steends weer. toen heb ik een nieuwe moederbord gekregen, en het probleem was 1.5 jaar weg. toen begon het weer opnieuw eerst had ik nieuwe voeding gekocht dat was het probleem niet. toen heb ik hem terug gedaan na de winkel, toen was hij helemaal los geweest. dit zou ik ook zelf kunnen doen doe opleiding ict. maar goed toen was het weer 4, 5 maanden weer goed maar nu begint het weer ik heb een beetje genoeg van die socket A ik koop een compleet andere mobo en een andere processor van 754 ofzo die is al een van de oudste en een van de betrouwbaarst en ik hoop zo van het probleem af te komen zo niet smijt ik hem tegen de muur aan ik begin het nu wel een beetje zat te worden.

mvg eramon :'(

Verwijderd

oohjah tegewoordig hoef je geen koelpasta meer te gebruike bij bulk processoren en ook niet bij zaltman koelers

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

maar goed toen was het weer 4, 5 maanden weer goed maar nu begint het weer ik heb een beetje genoeg van die socket A ik koop een compleet andere mobo en een andere processor van 754 ofzo die is al een van de oudste en een van de betrouwbaarst en ik hoop zo van het probleem af te komen zo niet smijt ik hem tegen de muur aan ik begin het nu wel een beetje zat te worden.
Dit is ook serieus 1 zin he...
Kerel, doe iets aan je schrijfstijl want ik volg er niets van.
En ja, bij sommige koelers zit er al een pad aan de onderkant waardoor er geen koelpasta nodig is. Zalman levert vaak een tube losse koelpasta erbij en het is zeker aan te raden om deze te gebruiken als je hitteproblemen wilt voorkomen.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1