Toon posts:

Acer aspire e360 amd 64 x2 4200 @2200 Bios flash

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb enige tijd een acer pc aangeschaft ( zie titel ) en deze sinds kort geupraded met een nvidia XFX 7900 GTX. Meteen ook een andere SPU 560 watt erin gezet en ben toen maar eens gaan benchmarken om te kijken of alles redelijk draaide. Tot mijn grote spijt was dit niet zo.
Heb toen verschillende dingen gedaan :
-XP home vervangen door XP pro
-Instellingen op max performance gezet / tweakguide etc etc.
Na lang rotzooien was mijn snelheid zelfs gedaald en toen ben ik gaan zoeken , lang zoeken naar een mogelijkheid om mn bios te flashen. Deze was gelocked door acer ( retail pc he ). Kon niet met 100 % zekerheid achterhalen welk moederbord ik had. Uiteindelijk de knoop maar doorgehakt en mn bios geflashed met een bios versie gedownload van foxconn. En na de herstart wilde mn pc niet meer opstarten , zwart scherm en piepjes. Had eerst ergens een handleiding gedownload en deze goed doorgelezen en daarin stond dat je de jumperset van CMOS kon resetten, dus zo gezegd zo gedaan. Hopla winfast bios met toegang tot alle opties, even wat instellingen veranderd omdat ik niet in windows kwam. Eenmaal opgestart temperatuur gechecked en voltages gechecked deze leken in orde. Dus ben maar weer eens gaan benchmarken. Ditmaal behaalde ik het dubbele resultaat ( 10300 in 3dmark05 en 6400 in 3dmark06 ). Goede benches for een systeem dat niet overgeklocked is. Enige nadeel is dat smartfan control in bios niet meer werkt waardoor ik deze moest uitschakelen met als nadeel een lawaaierige fan die op 100 % draait , maar beter doof dan een verbrande chip hehe. Ik ga deze fan nog vervangen door eentje die minder geluid maakt.

Nou dat was mn geschiedenis , nu heb ik nog enkele vragen :
Ik ben erachter gekomen dat mn moederbord een leadtek winfast c51gm03a1-2.0-8ekrs is. Een c51gm03 dus , kon deze zowel niet op foxconn als op winfast achterhalen. Google geeft me ook weinig opties.
Vraag 1 : Alles gewoon laten zoals het nu is ? Alles werkt prima behalve dan het geluid, maar daar zal verandering inkomen na vervanging cooler + fan.
Vraag 2 : Hoe kan het dat mijn systeem zo dramatisch slecht draaide op de oude bios ?
Vraag 3 : Is er een manier om de fan's alsnog te controlleren , heb speedfan al geprobeerd deze werkt niet meer ( voorheen op de oude bios wel ). Een tooltje genaamd superstep dat ik van de foxconn site heb gedownload doet ook vrij weinig goed.
Vraag 4: Ik denk dat auto controlspeedfan niet meer functioneerd in bios omdat de temperatuur van mn cpu -118 graden is en dat hij daarom niet gaat draaien , want hij begint pas te draaien vanaf 0 graden . Maar als ik de graden check in zowel nvidia control center en lavalys everest zien de temps er goed uit. Is er een mini tooltje dat altijd on top blijft ook bij games die mn temps weergeeft zodat ik in kan grijpen als het te warm wordt. Vertrouw de situatie namelijk op dit moment niet echt .

Nou dat was het wel voor even , sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden , maar ben al 3 dagen bezig en ben blij dat ik eindelijk OBlivion kan spelen zoals het hoort hehe. :) :)

Alvaaaaaast bedankt

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 12:55
nu je het mobo hebt achterhaald kun je mischien op de leadtek site een nieuw bios halen, je weet niet of die van foxxcon wel de nieuwste is. eno of die officieel is.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-05 23:24
het is een foxconn moederbord zover ik zelf weet en de bios staat gewoon op foxconn ik ga nog even googlen voor meer info want ik kan niet bepalen welke bios je moet hebben.. btw. waarom draait de pc vroeger zo slecht: acer heeft een onstabiel systeem gemaakt (mijn ervaring) veel producten werken niet 100% met elkaar en de bios is beperkt..

ik ga voor je zoeken (en ook voor mezelf want ik ben met pc upgrade bezig)

Edit: 6100K8MA-RS dit moet het moederbord zijn volgens vele fora ik zou proberen te flashen met de foxconnbios sommige is dit gelukt andere weer niet. btw sommige dingen zijn aangepast door acer dus je moet niet op de specs letten.. (let bijv niet op ethernet enzo)

[ Voor 24% gewijzigd door Bliz op 16-10-2006 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zo direct nog eens goed gaan nadenken of ik nog wel een biosflash ga ondernemen. Draai nu op de geresette bios en alles werkt prima. Behalve dan de fan die constant op 100 % draait , maar heb zojuist een freezer 64 pro aangeschaft en zelfs op 100 % valt het geluid reuze mee . In ieder geval een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk minder als de orginele fan. Daarnaast nog een case fan aangeschaft die achter de freezer 64 pro draait en meteen de warme lucht uit mn pc blaast. Temps zijn goed , zo rond de 25 a 30 graden.

De reden dat mn cpu fan op 100 % draait komt doordat in bios de graden van mn cpu verkeerd staat aangegeven , -118 graden vandaar dus dat als autocontrolfan aanstaat hij niks doet. Deze optie staat dus op uitgeschakeld.

Kan het problemen geven dat ik mn bios laat zoals deze nu is ? Draait al 2 dagen zonder problemen.

Dit geeft belarc advisor aan :
Board: WinFast C51GK8MA FAB1.0
Bus Clock: 201 megahertz
BIOS: Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG 06/28/2006

Edit:
Heb geprobeerd om mn bios nogmaals te flashen , alleen dit lukt echter niet omdat mn toetsenbord in msdos niet werkt. Kan ook geen f8 meer gebruiken om veilig op te starten omdat toetsenbord in zn geheel niet reageerd.
C51GM03A1-2.0-8EKRS staat er op een sticker die op moederbord zit. Moederbord van leadtek winfast. Heb ze gemaild om te achterhalen of zij misschien iets meer weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 21:46 ]

• Bliz
6100K8MA-RS schreef ik
C51GM03A1-2.0-8EKRS
schreef jij

het heeft wel iets weg van elkaar
heb je de bios van de 6100k8ma-rs geprobeerd te flashen? (zie foxconn)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meerdere geprobeerd te flashen , dit is degene die ik als eerst heb geflashed :
54AW1P40 6150K8MA-8EKRS
Heb inmiddels al wel het 1 en ander kunnen instellen , toetsenbord werkt weer in dos dus heb nogmaals een flash poging ondernomen , maar het blijft op hetzelfde neerkomen. Ik laat het zoals het nu is. Prime op dual core draait goed en temps zijn in orde , meer dan 10000 in 3dmark05 en rond de 6000 in 3dmark06.

Heb je zelf al geflashed? Je zocht trouwens een goede koeler , freezer 64 pro is wel een aanrader , stukken goedkoper als de zalman en werkt prima. Wordt op veel websites aangeraden.

• Bliz
ik heb er nu een zalman 7000b alcu inzitten deze werkt overigens prima, omdat ik nu wil gaan overcloaken had ik een nieuwe bios nodig met uitgebreide opties. bedankt dat je alles hebt opgezocht en uitgeprobeerd dan kan ik ook gaan flashen! maar kun je nu ook fan snelheid instellen enzo?

[ Voor 3% gewijzigd door Bliz op 18-10-2006 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor je je bios gaat flashen raad ik je aan om op even op je moederbord te kijken of je de CMOS jumper set kunt vinden. Zit bij mij als je de pc van voren bekijkt en dan op zn zij legt rechts achterin de hoek. Jumper set bestaat uit 3 pinnetjes. Zit een klein plugje op dat 2 pinnetjes bedekt. Mocht je pc niet meer willen opstarten na de bios flash of bij het overclocken , dan kun je je bios resetten dat doe je door het plugje te verplaatsen van pin 1 en 2 naar pin 2 en 3. Wacht even een paar seconde en weer terug zetten.Er kan dus weinig mis gaan .

Auto fan control werkt niet meer omdat bios een cpu temp van -117 aangeeft. Maar als je deze disabled dan draait je fan op 100 %. Geluid valt bij mij wel mee. Liever een decibel meer dan een verbrande chip.

Laat me ff horen hoe het gegaan is.

• Bliz
hehe geflashed met winflash, m'n bios geeft geen -117 dat stelt me gerust. toch heb ik de autofan control uitgezet en ben ik gaan werken met de fan mate.. m'n systeem draait nu op 2.4 ghz en na uitrekenen prestaties van een 4600+ ik kan tot 3 ghz gaan als ik wil maar ik heb geen zin in een verbrande chip maar het is wel mogelijk! (ff 10 min uitgetest) als je gaat tweaken altijd amd drivers deintalleren (behalve dual core drivers) anders er gewoon op laten staan.

Bedankt dat je zoveel hebt uitgeprobeerd!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig maar dat het goed gegaan is. Ik draai op dit moment op 2,6 MHZ , heb je ook een 4200 + manchester?

Trouwens welke biosdrivers heb je nu gebruikt?

• Bliz
ik heb ook de manchester.ik heb m'n mb geflashed met de bios voor de 6100K8MA-RS had wel wat problemen maar die waren zo opgelost
Pagina: 1