UTP kabel splitten naar 2 ingangen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
Beste Medetweakers,

Ik heb momenteel een laptop die ik in heel het huis wil gebruiken. Ik zat daarvoor te denken aan een access point. Het enige nadeel: op mijn kamer heb ik maar 1 doorgetrokken utp kabel. Ik zou deze graag willen splitsen zodat er 1 kabel kan naar mijn normale pc (bedraad) en eentje naar de accesspoint om het draadloos te maken voor mn laptop.

Ik zag op http://www.connect-home.n...1358b4903f6ffdedf931b5b47 een aantal splittertjes staan. Ik vroeg me alleen af of dit niet negatieve invloed heeft op de snelheid van de internetlijn? Voor de analoge telefoonlijn heb je namelijk ook van dit soort splittertjes.

Ik zoek dus een klein omvormertje om 1 utp in te prikken:

UTP Kabel (Mannetje) > (Vrouwtjes) ingang Blokje > 2 (vrouwtjes ingangen)

Wie kan mij een advies geven?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Als je een echt goed werkende tip wil ...

Zie dat je ergens een Hub of bij voorkeur een switch kunt krijgen.
Dat werkt veeeeeeeeeeele malen beter :)

offtopic:
spuit 11 :P Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:61fvhiZwdUlU6M:http://www.schatkamervoordewereld.nl/website/main/images/pijl.gifGrapje moet kunnen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door RammY op 15-10-2006 23:58 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
je zult hiervoor een switch of een hub moeten gebruiken. zoiets bijvoorbeeld. Een pc en accespoint op 1 kabel met zo'n splittertje gaat zeker niet werken.

[ Voor 0% gewijzigd door fotoklaasje op 16-10-2006 00:11 . Reden: hehe je kunt niet altijd de eerste zijn ;) ]

http://www.klaasje.com

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-03 20:19
Een UTP kabel heeft 8 aders.
Voor een Ethernet verbinding (100mbit), gebruik je er slechts 4.
Je kunt dus 2 Ethernet verbindingen over 1 kabel laten gaan, dit merk je amper in de snelheid.
Let wel, je hebt dus ook 2 poorten nodig bij de bron! (je router dus).

Als je in het bezit bent of iemand kent die de tang en stekkertjes heeft (rj45 en een krimptang), dan kan je geld besparen door het zelf te maken, moeilijk is het niet:

Een UTP kabel heeft 4 paren van 2 kabeltjes.

Een RJ-45 stekkertje (let niet op de lijntjes die erop staan, wel op de nummertjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.meadow.net/Images/rj45.gif

Zo`n kabel heeft dus 4 paren, p1 - p4 noem ik ze even. Elk paar bestaat uit een effen gekleurde ader en een ader met wit erdoor.
Bijvoorbeeld groen:
p1 = groen
p1w = groen/wit.

Je moet de stekkers er dan als volgt op bevestigen:
Stekker 1:
1 p1
2 p1w
3 p2
4 leeg
5 leeg
6 p2w
7 leeg
8 leeg

Stekker 2:
1 p3
2 p3w
3 p4
4 leeg
5 leeg
6 p4w
7 leeg
8 leeg

Dit aan beide kanten. Je mag voor p1 groen gebruiken, maar ook bruin, wat dan ook, maar zorg natuurlijk wel dat het aan beide kanten van de kabel gelijk blijft ;)

• RammY

RammY

Dát!

en hoe moet de TS dat nou gaan doen aan de andere kant dan?

Dan zou hij daar een apparaat moeten aansluiten... en dan kan hij nog geen gebruik maken van het "Netwerk" tussen 2 apparaten aan de zelfde kant.

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-03 08:56

cue

Tuurlijk wel. Alle apparaten zitten dan toch op dezelfde switch/router!

Alleen de pinnetjes 1,2,3 en 6 worden in UTP kabel gebruikt. Als je dus aan alletwee de kanten bij alletwee de connectoren pinnetje 1,2,3 en 6 aansluit heb je dus 8 aders nodig = Cat 5 kabel en 4 connectoren. Je laat dan 2 verbindingen door 1 kabel lopen.

gebruik het zelf ook al jaren en werpt perfect.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 13:53
RammY schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 01:11:
en hoe moet de TS dat nou gaan doen aan de andere kant dan?

Dan zou hij daar een apparaat moeten aansluiten... en dan kan hij nog geen gebruik maken van het "Netwerk" tussen 2 apparaten aan de zelfde kant.
Wat nijn-01 zegt is het volgende:
Kabel 1 (pc)
pin1 oranje-wit
pin2 oranje
pin3 groen-wit
pin 6 groen

Kabel 2 (accespoint)
pin1 blauw-wit
pin2 blauw
pin3 bruin-wit
pin6 bruin

als je dit aan allebei de kanten doet dan krijg je 2 netwerkverbindingen over een enkele netwerkkabel.

Wat ik me echter afvraag, waarom geen draadloze router en daarvan dan de DHCP server uitzetten. Dan heb je een accespoint en meteen een extra switch in elkaar. Kabeltje vanuit je draadloze router naar je pc en klaar is nurret.

Edit:
Ik gebruik overigens zelf ook een UTP kabel waar 2 verbindingen overheen lopen. Werkt al enkele jaren perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door GH45T op 16-10-2006 01:22 ]

• svandelft.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02-2024
Een simele quote uit het FAQ waar het duidelijk staat omschreven doet vast wonderen:
Kan ik ook twee pc's aansluiten met één UTP-kabel?
Dankzij Erkens kan je hier lezen hoe:
• Monteer aan beide kanten van de CAT5(e) kabel 2 stekkers volgens onderstaand schema.
• Je gaat één probleem krijgen met het aansluiten aan de PC kant, namelijk als je PC1 aangesloten hebt, kan je PC2 niet aansluiten aangezien de pc's nooit zo dicht op elkaar staan. Daarom zou je daar een UTP-verlengstuk tussen kunnen zetten, waarna je er weer een normale kabel aan vast kan maken. Als je niet zo'n verlengstuk hebt en/of geen zin om die te kopen zou je de mantel van de kabel een flink stuk kunnen strippen en dan met een stuk tape de aderparen bij elkaar houden.
• Aan de kant van de hub/switch hoef je verder niets te doen, aangezien deze poorten (bijna) altijd direct naast elkaar zitten.
• Voor de duidelijkheid: deze operatie doet niets af aan de performance van je 100Mbit-netwerk. Enkel gigabit over CAT5E is niet mogelijk, dat gebruikt namelijk 4 paren.
Hiervoor kan je het volgende schema gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

[ Voor 3% gewijzigd door svandelft.nl op 16-10-2006 01:47 ]

System Spec

• RammY

RammY

Dát!

Cue schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 01:19:
Tuurlijk wel. Alle apparaten zitten dan toch op dezelfde switch/router!

Alleen de pinnetjes 1,2,3 en 6 worden in UTP kabel gebruikt. Als je dus aan alletwee de kanten bij alletwee de connectoren pinnetje 1,2,3 en 6 aansluit heb je dus 8 aders nodig = Cat 5 kabel en 4 connectoren. Je laat dan 2 verbindingen door 1 kabel lopen.

gebruik het zelf ook al jaren en werpt perfect.
Waar staat het in de TopicStart dat het uberhaupt om een switch/router gaat die de TS aan de andere kant van zijn kabel heeft?

Als ik van A naar B een UTP trek. En ik sluit op B 2 apparaten aan zoals aangegeven op 2x 4 aders, Waar sluit ik dan mijn 2e gedeelte van A op aan?
In een normale situatie idd op een switch/router/hub whatever.
Aangezien er hier met geen woord word gerept over een van de 3 of uberhaupt een netwerkapparaat (wat wel vreemd zou zijn als het niet zo was maar goed) kun je niet zeggen dat het gaat werken en klopt mijn theorie.

Maargoed. Ik mag aannemen dat iedereen die in deze topic heeft gepost er mee eens is dat de TS beter een hub/switch kan aanschaffen.

• Nijn
De TS geeft aan dat er maar 1 kabel is doorgetrokken naar zijn kamer. Ik denk daar vanaf te kunnen leiden dat de TS wel een router heeft.

Hoe dan ook, als de TS een router/switch heeft met nog een extra vrije poort, is de oplossing met 2 verbindingen over 1 kabel toch zeker de beste.
Mocht de TS dat niet hebben, dan is een hub/switch aan te raden.

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
ik beschik over een router. Is er niet gewoon een kastje dat van 1 aansluiting 2 aansluitingen maakt? als ik dit dan aan beide kanten gebruik dan is de verbinding gesplitst ?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
nurret schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:22:
ik beschik over een router. Is er niet gewoon een kastje dat van 1 aansluiting 2 aansluitingen maakt? als ik dit dan aan beide kanten gebruik dan is de verbinding gesplitst ?
Staan toch gewoon op de pagina die je noemt, werken trouwens op de zelfde manier als hier boven alleen dan kant en klaart:
http://www.connect-home.n...1358b4903f6ffdedf931b5b47

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Nijn
Zijn er op je router nog vrije poorten?
Ja> Gebruik je bestaande kabel om 2 signalen erover heen te laten gaan.
Nee> Gebruik een switch (Bijvoorbeeld een goedkoop model van Sweex: pricewatch: Sweex SW005 Switch (5x 100Mbps) maar meestal kan je lokale Dixons je er ook wel aan helpen)

De switch maakt van 1 aansluiting 5 aansluitingen, die je tegelijktijdig kunt gebruiken. Dit is NIET mogelijk zonder electronica. (Je kan niet zoals bij telefoon 2 telefoons op 1 aansluiting plaatsen)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Neem geen Access point maar een WiFi-router en sluit alles op de LAN poorten aan. Dan interfereert hij niet met je bestaande router en heb je één kabel naar je kamer nodig. Je PC sluit je dan ook gewoon op een LAN poort van die WiFi-router aan en je hebt nog 2 poorten over (3 als je de WAN poort meetelt, die je niet gebruikt) Zo is je router geen router, maar een wireless switch.

[ Voor 16% gewijzigd door BN op 16-10-2006 13:43 ]

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Pagina: 1