Toon posts:

netwerk op kot via Telenet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem doet zich voor:
Laptop met WIN2000 en WAP Linksys WPC54G, werkt thuis perfect via BELKIN ADSL modem met Wireless router. ADSL router is niet beveiligd via WEP of zo. De PC kan onmiddellijk op internet.

Op kot is er Telenet-internet met een US Robotics 5461 Wireless Router. Andere PC's op kot kunnen (zowel via een netwerkkabel als via Wireless) perfect surfen. De router is beveiligd met WEP,
maar er is geen verdere beveiling op niveau van de MAC's.

De laptop kan daar wel verbinding maken met de router (signaal is zelfs 100%) maar kan toch niet surfen. IP-adres is dan 169.254.221.98 of iets dergelijks, maw. de WAP krijgt geen toegang tot het internet van de router.

Nochtans als ik dezelfde PC met de klassieke netwerkkabel aan deze router verbindt, krijg ik onmiddellijk toegang tot internet.

Zou dit kunnen liggen aan de combinatie van de Linksys WPC54G kaart en de US Robotics 5461 router of ligt het aan de Windows 2000 configuratie, of is er een instelling die ik over het hoofd zie?

Het eigenaardige is dat ik thuis kan surfen (dus de WAP-kaart werkt), ik kan op kot via de kabel ook surfen (dus de PC werkt), ik kan op kot aan de router connecteren, maar niet surfen.

Ik breek mijn hoofd reeds 2 maanden hierover, kan er iemand helpen?

John

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Euhm...

Heb je de WEP Key ingevoerd?

En heb je al eens overwogen om de WEP key opnieuw in te stellen?
Dat heeft al meerdere keren gewerkt bij mij ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de WEP key is ingevoerd. De connectie tussen de Wireless netwerk-kaart en de router is er, dit is ook te zien op het statusscherm van de netwerkkaart op de laptop.
Ik heb gisteravond de router gereset, en een nieuwe WEP-key ingevoerd. Het resultaat was hetzelfde, wel verbinding met de router dus, geen verbinding met internet (IP 169.254....).
Nochtans lukte het bij een andere laptop op het kot wel om (met de nieuwe WEP-key) in verbinding te komen met de router EN het internet.
Zou dit aan de Linksys-kaart kunnen liggen? Thuis werkt deze wel perfect met een Belkin draadloze router.
thx

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
euhm als je een 169.* ip krijgt heb je geen goede verbinding met de router hoor...

dan zou je namelijk een 192.168.*.* ip moeten krijgen...

dus toch ergens krijgt je pc geen correct ip van de ingebouwde dhcp-server van die router op je kot...

eens kijken in de config van die router op je kot of er wel degelijk een ip wordt uitgegeven naar je eigen pc en/of je wel aan het configuratie-scherm van die router kunt ( wrs op 192.168.1.1 ofzo)

kan je die pagina al niet bereiken is het vrij logisch dat je niet verder kunt - net zoals een test naar je standaard gateway wrs ook duidleijk uit brengt ( met een 169.254.* ip lijkt het me straf dat die is ingevuld in de ip-gegevens van je wifi-kaart)

(hij geraakt niet eens fatsoenlijk verbonden op het zifi-gedeelte - logisch dat je dan neit op't net geraakt eh)

[ Voor 54% gewijzigd door soulrider op 16-10-2006 16:34 . Reden: typo en aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze avond geprobeerd met
1° een andere laptop met WinXP en een Belkin draadloze netwerkkaart:
PC kreeg beperkte verbinding maar niet met internet
2° dezelfde laptop (WIN2000 Prof) met een andere netwerkkaart (D-Link): wel verbinding met
de router, maar niet met internet.

Ondertussen is er ook een andere student die met WinXP enkel een beperkte verbinding krijgt
(WinXP geeft op dat gebied meer uitleg dan Win2000).

Het ligt dus niet aan de PC of de Windows-versie of de netwerkkaart (wat ik al dacht want de verbinding van de laptop op Win2000 via de klassieke netwerkkabelverbinding werkte wel onmiddellijk en vlekkeloos).

Moeten er misschien in de Internet Explorer instellingen gewijzigd worden, of in de Eigenschappen van de draadloze netwerkverbinding? Of moet er in de router iets aangepast worden (wat mij op het eerste gezicht zou verbazen aangezien 5 anderen wel draadloos kunnen verbinden (én surfen).

Thanks!!

John

Verwijderd

Topicstarter
nog wat info ivm dit probleem

IPCONFIG levert de volgende waarden op:

Auto IP: 169.254.221.98
Subnetmask: 255.255.0.0
Standaardgateway: is leeg
DNS-servers: is leeg

Ik vind wel overal de info dat er wat verkeerd is, maar nergens hoe dit op te lossen.
Waar moet ik iets wijzigen: in de config van de router, van de netwerkkaart of van IE?
Wat moet er dan daar ingesteld worden?

TIA

John

• soulrider
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:23:
nog wat info ivm dit probleem

IPCONFIG levert de volgende waarden op:

Auto IP: 169.254.221.98
Subnetmask: 255.255.0.0
Standaardgateway: is leeg
DNS-servers: is leeg

Ik vind wel overal de info dat er wat verkeerd is, maar nergens hoe dit op te lossen.
Waar moet ik iets wijzigen: in de config van de router, van de netwerkkaart of van IE?
Wat moet er dan daar ingesteld worden?

TIA

John
hoogst wrs heb je of tewel de verkeerde key ingegeven, oftewel zit er toch ergens een mac-filtering op.
kan je wel via netwerk kabel surfen ?
heb je de andere pc's al eens laten afzetten
(maw: jou pc de enigste client van die router ?)

beetje denk werk vqn jouw kqnt mqg ook eh

er kunnen zoveel redenen zijn waarom jou pc geen ip krijgt vqn die router...
(firewall, slechte dhcp-server in router, mac-filtering, slechte wifi-kaart met een vaak voorkomend ac-adres - wat normaal uniek moet zijn, maar niet altijd zo is (zoek maar eens achter de sis900-myserie) ...

maw: zet alles uit, hang die rechtstreeks op de kabelmodem: werkt het:
hang die laptop van je met kabel aan de router
werkt het ?
debug je wifi...

installeer eens de nieuwste drivers
zet je firewall op je laptop uit.

beperkte verbinding = geen verbinding - heel simpel
(staat er ook zo eh: beperkte of geen verbinding - werkt het niet zoals het hoort te werken is het niet beperkt maar gewoon geen verbinding

[ Voor 7% gewijzigd door soulrider op 16-10-2006 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
soulrider schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:31:
[...]

hoogst wrs heb je of tewel de verkeerde key ingegeven, oftewel zit er toch ergens een mac-filtering op.
kan je wel via netwerk kabel surfen ?
heb je de andere pc's al eens laten afzetten
(maw: jou pc de enigste client van die router ?)

beetje denk werk vqn jouw kqnt mqg ook eh

er kunnen zoveel redenen zijn waarom jou pc geen ip krijgt vqn die router...
(firewall, slechte dhcp-server in router, mac-filtering, slechte wifi-kaart met een vaak voorkomend ac-adres - wat normaal uniek moet zijn, maar niet altijd zo is (zoek maar eens achter de sis900-myserie) ...

maw: zet alles uit, hang die rechtstreeks op de kabelmodem: werkt het:
hang die laptop van je met kabel aan de router
werkt het ?
debug je wifi...

installeer eens de nieuwste drivers
zet je firewall op je laptop uit.

beperkte verbinding = geen verbinding - heel simpel
(staat er ook zo eh: beperkte of geen verbinding - werkt het niet zoals het hoort te werken is het niet beperkt maar gewoon geen verbinding
Ik probeer te antwoorden op de opmerkingen hierboven in dezelfde volgorde.

De key is de juiste. Daar is geen fout mogelijk aangezien ik de router heb gereset en zelf een nieuwe key heb aangemaakt. Is het niet zo dat er bij een foute key geen verbinding met de router aangemaakt wordt? Het signaal varieert tussen de 50 en de 100% waardoor ik zeker ben dat de verbinding tussen de laptop en de router OK is.

MAC-filtering: niet aanwezig om dezelfde reden: de router is gereset en in de setup werden door mij geen MAC adressen ingevoerd of MAC-filtering aangevinkt.

Via de netwerkkabel is surfen onmiddellijk en perfect mogelijk.

Na de reset was mijn PC de enige aan het wireless netwerk. Maar surfen was niet mogelijk.

Heb al 3 verschillende netwerkkaarten geprobeerd (D-link, Linksys, Belkin) op 2 verschillende laptops (Compac en IBM) met 2 verschillende OS (Win2000 Pro en WinXP).

Router werkt met kabelmodem want met de netwerkkabel is surfen mogelijk, ook andere PC's geraken wel op internt via Wireless (maar niet allemaal)

WIFI debuggen? Hoe kan ik dit doen?

Drivers zijn ok, wireless werkt op 2 verschillende netwerken thuis en bij familie.
Firewalls op laptops zijn uitgeschakeld.

Ik heb al het een en het ander geprobeerd, maar ben nu wel ten einde raad.
Maar zeker bedankt voor uw tijd en moeite!
John

• soulrider
graag gedaan :)
en excuses voor de "azerty-qwerty" - typo's hierboven
(ik heb op de helpdesk van Telenet gewerkt met hun eigen wifi-probs - daarmee dat je enkele tips kan geven tot uitzoeken)

ik geef nog wel effe mee dat signaal sterkte weinig zegt zolang je geen correct ip krijgt.
(dan is het enkel een indicatie hoe sterk ie het signaal kan ontvangen en dus niet of ie ook kan communiceren via die link)

maw: zelfs met een foute key kan je zien hoe sterk het signaal is - test het gerust eens uit,
maar gaat de router die laptop geen ip geven - vergelijk het effe met proberen de wagen van je buurman proberen te openen met je huissleutel:
je kunt dan wel zien hoe je auto eruit ziet enzo, maar je gaat er niet mee kunnen vertrekken eh ;-)

welke ip's krijgen de andere laptops via hun wifi-connectie ?
wrs toch wel een 192.168.* ip - en zodoende dus een connectie met de router en zo ook eentje langs die router naar't internet

als jouw laptop alsnog een 169.245.* ip krijgt is er nog steeds een probleem tss laptop en ingebouwde dhcp-server van de router.
(je merkt dit soms ook doordat ie wel pakketjes verzend - maar nix terug ontvangt of slechts zeer weinig)

of krijgen zij - die anderen - een 84.* / 81.* / 213.* ip ?

vergelijk ev. ook eens de instellingen van het jouw laptop met de configuratie van de laptops die er wel correct verbinding mee kunnen maken.

(wifi debuggen was m'n vermelding dat het dan echt wel aan de draadloze link zelve ligt - probeer anders eens zonder sleutel)

[ Voor 35% gewijzigd door soulrider op 17-10-2006 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn 3 werkende laptops met wireless connection met de volgende IP-adressen:

192.168.2.6
192.168.2.8
192.168.2.4

Eén desktop -PC met wireless connection is terug op internet geraakt met de volgende aanpassingen:

win XP SP2
D-link programma afsluiten
mijn netwerkverbindingen
rechtermuisknop op eigeschappen van de wireless
TCP/IP, eigenschappen
2de tabblad: draadloze verbindingen
vakje bovenaan aanklikken
juiste gegevens invullen van het netwerk
(WEP, OPEN, KANAAL 11, pasword XXXXXX)

Zou het kunnen dat ik de gegevens van de netwerkkaart op mijn laptop effectief verkeerd heb ingegeven, en doordat hij toont dat hij verbinding heeft "meen" dat er effectief verbinding is?
maw: ik verkeer in de waan dat er verbinding is, terwijl er in werkelijkheid geen is?

• soulrider
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:53:

Zou het kunnen dat ik de gegevens van de netwerkkaart op mijn laptop effectief verkeerd heb ingegeven, en doordat hij toont dat hij verbinding heeft "meen" dat er effectief verbinding is?
maw: ik verkeer in de waan dat er verbinding is, terwijl er in werkelijkheid geen is?
dit is het idd ;) :+
best nogmaals instellen, wrs typfout by de wepkey.
kleine letters waar het hoofdletters zijn of omgekeerd
Pagina: 1