Toon posts:

home opslag server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

ik heb sinds kort een paar onderdelen op overschot liggen, hier dacht ik een "kleine" opslag server van te maken. Het betreft hier om een athlon xp 2500+, Gigabyte GA-7N400, 512 RAM, tagan 380watt.
Hier zou ik graag een simpele raid controller inhangen, ik had de highpoint rocketraid 1640 gevonden en hierop 4 Western Digital schijven van 320Gb (de caviar SE16).

Het systeem is bedoeld voor een centrale opslag van bv muziek, foto's, paar filmpjes,... wat dan te streamen is via het netwerk.

Gaat dit lukken met dit systeem, of kan ik toch beter voor een systeem met pci-x slot voor de raid controller en gigabit netwerk doorsparen? Is het RAM geheugen genoeg? Ik denk wel dat de cpu snel genoeg is, maar van het RAM geheugen ben ik niet zeker.

edit: even vergeten, een dvd schrijvertje heb ik ook nog liggen dat ik hierin zou willen zetten. Dit is een simpel nec ding, goed genoeg voor wat het moet dienen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2006 23:44 ]

Verwijderd

Gaat wel lukken denk ik met die hardware.

Wat voor OS ga je draaien?

Verwijderd

Topicstarter
over het os ben ik nog niet helemaal uit, ik kan eens wat experimenteren met linux op dit gebied (heb nog maar amper met linux gewerkt, dus word wel eens stilletjes aan tijd denk ik zo :9 ) ofwel kan ik ook een simpele windows 2000 of XP install met firewall enz.
hier ben ik echter nog niet helemaal over uit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat systeem gaat het makkelijk trekken. Ik doe het met een P3 600, 512MB ram, een TX100 van promise en 4 Seagate 320GB disks en dat gaat prima.

Verder is het zo dat uitkijken naar een systeem met PCI-X wel leuk is, maar totale overkill voor een thuisservertje. PCI-X vind je eigenlijk alleen op de high-end dual Xeon en dual opteron bordjes (en een enkele P-M plank). Mocht je zoiets willen dan zou je iets moeten pakken als de Supermicro X5DAE die ik hier heb liggen met 3 PCI-X sloten. Maar zoals gezegd, dat is overkill.

Dan kun je denk ik eerder kijken naar een simpele AMD64 of intel core cpu met PCI-E sloten. Die vind je op de low-end bordjes al terug en zijn zeker in jouw geval snel zat :)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49

_Ernst_

Mark It Zero!

Windows xp is al ruim voldoende opzich voor een fileserver, daarmee draai ik hier thuis ook.

Wat betreft die RAID controller: welk raid level wil je gaan draaien? RAID5 neem ik aan? Houdt er dan rekening mee dat je een 1 schijf inleverd wat betreft opslag capaciteit :)

Verder prima hardware voor een fileserver, ruim voldoende om een 100MBit netwerk mee dicht te trekken.

Last.fm

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 23:46:
over het os ben ik nog niet helemaal uit, ik kan eens wat experimenteren met linux op dit gebied (heb nog maar amper met linux gewerkt, dus word wel eens stilletjes aan tijd denk ik zo :9 ) ofwel kan ik ook een simpele windows 2000 of XP install met firewall enz.
hier ben ik echter nog niet helemaal over uit.
Heb je die w2k of XP licentie dan ook nog "op overschot liggen"? Anders wordt het nog een dure grap...

Als je toch windows gaat gebruiken. Waar je rekening mee moet houden (is i.i.g. mijn ervaring) is dat MS "file en printer sharing" minder snel werkt dan je o.b.v. je hardware zou verwachten. Zo heb ik hier 2 compu's staan die direct d.m.v. Intel gigabit kaarten verbonden zijn. Ook de HDD's zijn getest en functioneren normaal (~50 MB/s).

Gek genoeg gaat het kopieren van de snelste naar de langzaamste compu 2x zo snel (~200 Mbit/s) als omgekeerd (~100 Mbit/s).

Verwijderd

Topicstarter
hoi, bedankt voor de reacties,
dan ga ik binnenkort maar eens een paar harde schijfjes bestellen :9

ps, een win2k licentie heb ik idd nog op overschot liggen ;) anders word het maar een linux distro
Pagina: 1