[Geluid] Driver Intel 82801 installeren

Pagina: 1
Acties:

• BamiHap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-03 09:34
Ik heb laatst een verouderde computer gekregen, met een Intel 82801AA chipset aan boord. Installeren van windows en drivers ging allemaal prima, maar toen ik geluid wilde afspelen werd het geluid versneld afgespeeld. Niet alleen in Media Player, maar ook met winamp en geluid onder video's, zoals bij Google Video en filmpjes van Youtube.

Nou heb ik wat rondgezocht op google en verschillende fora, en nou ben ik erachter gekomen dat het een driverprobleem is. Toen heb ik nieuwe drivers gedownload, echter deze krijg ik niet geinstalleerd.

Wanneer ik ga naar Apparaatbeheer > AC'97 Stuurprogramma voor Intel 82801AA Controller > Eigenschappen > Stuurprogramma > Bijwerken, kan ik laten zoeken naar nieuwere stuurprogramma's. Dan vind ie ook de gedownloade driver, maar dan zegt ie dat er al een geschikt stuurprogramma is geinstalleerd. Dan kan ik annuleren, of het reeds geinstalleerde stuurprogramma opnieuw installeren.
Maar dan is het nog steeds niet geinstalleerd :?

Wanneer ik het stuurprogramma verwijder, kan ik niet meteen een nieuwe driver installeren. Via de Wizard Hardware vind hij dan wel de geluidskaart, maar installeert hij meteen weer de oude driver.

Ook als ik het stuurprogramma eerst verwijder en daarna de computer opnieuw opstart, installeert meteen weer de oude driver.

Zie ik hier iets mega over het hoofd?
De driver die ik gedownload heb is een .sys bestand met een .inf bestand. De geluidskaart is een geintegreerde geluidskaart. Verder draai ik Windows 2000 SP3.

Kan iemand mij dus vertellen of in de richting kan helpen hoe ik deze driver kan installeren?

Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

1) installeer SP4.
SP3 heeft geen (GEEN) ondersteuning meer.
2) zoek naar de moederbordleverancier of in geval van merk-PC naar de usupport site van die fabrikant.

Ik ken het probleem, maar dan heb je wel de juiste driver nodig die bij de exacte soundchip-implementatie hoort.
in mijn geval ging het om een IBM netvista met 815e Chipset waarvoor de standaard 815e driver ook te snel speelde.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BamiHap
Hoera! Goed, het geluid wordt normaal afgespeeld :D.
Ik heb eerst SP4 geinstalleerd, maar daarna kon ik nog steeds niet een andere driver installeren, omdat hij steeds weer automatisch de oude driver installeerde.

Toen heb ik die driver opgezocht in c:/WINNT/inf en veilig weg geknip-en-plakt. Toen het stuurprogramma verwijderd bij Apparaatbeheer, opnieuw opgestart, en toen stond er zo'n vraagtekentje bij apparaatbeheer.
Toen gezocht naar de goeie driver op de Compaq pagina en geinstalleerd, en voila! :*)

Ik weet niet of het nou aan SP4 lag, maar goed bedankt voor de tip!

Probleem is dus opgelost, laat dit topic maar wegzakken...

Verwijderd

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Het kan best zijn dat we dezelfde computer hebben.

Ik heb dit op mijn computer boven en daar heb ik geen internet dus zoals jij het had gedaan, kan ik geen drivers installeren. Kun je me precies vertellen wat ik moet verwijderen, ik heb al gekeken bij Inf in de Map WINNT maar daar staat volgens mij bij niks van het geluid, ik had namelijk bij apparaatbeheer gekeken en dan bij stuurprogramma's . Daar stonden 5 bestanden. Alle 5 in system32 en 3 ervan in een map genaamd drivers.

Kun je mij misschien die drivers die jij nu hebt geven of me op een andere manier helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes Thomas

• BamiHap
Hee,
Ik heb ten eerste uit de map (ik dacht) C:/WINNT/inf twee bestanden verwijderd, die door de computer herkend werden en bij het opstarten automatisch geinstalleerd werden.
Dit zijn wdma_int en wdma_int.PNF
Let er wel op dat je ze ff knipt en ergens anders weer plakt, mocht alles niet werken en je ze weer nodig hebt.

Toen heb ik meen ik het stuurprogramma bij apparaatbeheer verwijderd, en de computer opnieuw opgestart. Toen installeerde hij dus niet automatisch een stuurprogramma, maar kwam er zo'n geel vraagtekentje bij apparaatbeheer te staan.
Toen heb ik de driver SP21180 gedownload en geinstalleerd, en toen speelde het geluid wel goed af. Was trouwens niet meteen de eerste driver die ik geprobeerd had, maar goed. :/

Ook heb ik op aanraden van BackSlash32 ServicePack 4 gedownload. Ik weet niet of dat zin heeft gehad, maar goed anders moet je dat maar eens proberen.

Ik heb de SoundMax 3.0 driver hier geupload, dus daar ken je m downloaden. ;)

Stond gisteren op het punt deze bookmark te verwijderen :X

Verwijderd

Ik heb het gedaan zoals je beschreef en JA HET GELUID DOEN NU NORMAAL !!!

Hartstikke bedankt dat je hebt gereageerd, ik ben hier al lange tijd, met tussenpozen, mee bezig.
Eindelijk dus gelukt....

Nog een kleine vraag; die twee bestanden kunnen nu weg lijkt mij !?

Gr. Thomas.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:20:
Nog een kleine vraag; die twee bestanden kunnen nu weg lijkt mij !?
Jup, dan kunnen ze nu weg :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1