[MySql] Welke schil, client?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zit met de volgende vraag. Tot nu toe gebruikte ik voor databases MsAccess. Omdat ik voor mijn site al MySql gebruik, wil ik dat ook voor mijn standaard databases gaan doen. In tweede instantie kan ik dan mijn database via een webinterface over het intranet benaderen.

Maar bestaat er voor Mysql ook zo'n mooie schil als MsAccess met allemaal formulieren enzo? Het gaat mij dus om de formulieren ontwerpen in een GUI. Als ik zoek, kom ik niets tegen - maar misschien zoek ik wel verkeerd ;)

==
hoi

Verwijderd

Er is een backend, phpmyadmin, maar voor zover ik weet is er geen IDE waarmee je formulieren kan ontwerpen. Access is in die zin ook een schizofreen product, zowel een database als een implementatie van een programmeertaal. Een optie is om mySQL te benaderen met ODBC koppeling (MyODBC). Je gebruikt dan de formulierenkant van Access op de MySQL database. Let er op wel dat dit een "gammele" oplossing is.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

En als je een echte applicatie wilt maken kan je een GUI op je MySQL database maken met bijvoorbeeld Delphi, VB.Net of C#.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:22

MBV

Ik raad Delphi aan: met 3x slepen heb je al een viewer in elkaar gedraaid om je database te bekijken. Formulieren aan elkaar hangen is ook kinderlijk simpel :)

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 22:29:
Er is een backend, phpmyadmin, maar voor zover ik weet is er geen IDE waarmee je formulieren kan ontwerpen. Access is in die zin ook een schizofreen product, zowel een database als een implementatie van een programmeertaal. Een optie is om mySQL te benaderen met ODBC koppeling (MyODBC). Je gebruikt dan de formulierenkant van Access op de MySQL database. Let er op wel dat dit een "gammele" oplossing is.
Phpmyadmin gebruikte ik al op mijn site. Een koppeling Access <> MySql wil ik eigenlijk niet, omdat ik wil proberen zoveel mogelijk met opensource te werken (is gratis en goed genoeg voor mijn wensen).

Nu kun je Base (OpenOffice) ook verbinden met Mysql (ODBC). Is dit een net zo gammele oplossing of ligt de gammelheid in MyODBC?

Bovenstaande tip over Delphi:ik zal er eens naar kijken, bedankt!

==
hoi

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit lijkt me niet een programmeer topic. Vandaar dat ik hem uit PRG verplaats.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04

mulder

ik spuug op het trottoir

Eusebius schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 09:46:
[...]

Phpmyadmin gebruikte ik al op mijn site. Een koppeling Access <> MySql wil ik eigenlijk niet, omdat ik wil proberen zoveel mogelijk met opensource te werken (is gratis en goed genoeg voor mijn wensen).

Nu kun je Base (OpenOffice) ook verbinden met Mysql (ODBC). Is dit een net zo gammele oplossing of ligt de gammelheid in MyODBC?

Bovenstaande tip over Delphi:ik zal er eens naar kijken, bedankt!
Je wilt die databases over het intranet benaderen, met Delphi gaan je geen Webinterface maken? (Access ook niet natuurlijk, maar je wilt dus een Windows EN een Web interface?)
Oh en Delphi gaat/is dood :X

[ Voor 9% gewijzigd door mulder op 16-10-2006 10:38 ]

oogjes open, snaveltjes dicht

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Ik vind zelf SQLYog een fijn MySQL tooltje. Je kunt ongeveer alles beheren en het werkt (vrijwel) helemaal met het toetsenbord, dus snel.

Formulieren ontwerpen wordt volgens mij niet eens door MySQL zelf ondersteund, dus het lijkt me sterk dat je er een tool voor kunt vinden. Formulieren en rapporten maken is niet de primaire taak van een database. Access is daarin een uitzondering.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• Eusebius
  • Niet online
JKVA schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 10:36:
Formulieren en rapporten maken is niet de primaire taak van een database. Access is daarin een uitzondering.
Daar was ik dus al bang voor :| Het beheren doe ik netjes met phpmyadmin. Werkt goed, verder geen probleem. Ik wil alleen een mooie GUI hebben om de invoer te vergemakkelijken.

Of zal ik dan maar gelijk helemaal op PHP overstappen?

==
hoi

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 07:48

pietje63

RTFM

Daarvoor kun je inderdaad op iedere taal overstappen die met een mysql database (of odbc) overweg kan.. Ligt eraan wat je kan en wil natuurlijk.

Om op je primaire vraag terug te komen,ik gebruik mysqlfront. Dit is helaas niet meer te downloaden vanaf de orginele site(geen idee waarom..) maar vast nog wel ergens te vinden. Werkt lekker snel en stabiel en ook ideaal voor backups.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Eusebius schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 10:50:
[...]

Daar was ik dus al bang voor :| Het beheren doe ik netjes met phpmyadmin. Werkt goed, verder geen probleem. Ik wil alleen een mooie GUI hebben om de invoer te vergemakkelijken.

Of zal ik dan maar gelijk helemaal op PHP overstappen?
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat voor data je moet invoeren. In een webapplicatie kan data entry soms wat gecompliceerder zijn en wat minder prettiger werken. Maar om nou en een webinterface en een windowsinterface te bouwen... beetje overdone.

• Eusebius
  • Niet online
Zoals ik in de FP aangaf, wil ik in 2e instantie de db via een webinterface benaderen. Dit (let op, nieuwe info ;) ) omdat de db ook voor klanten toegankelijk moet zijn, sterker nog: ze moeten data invoeren, die ik weer gebruik voor mijn werk. Alleen is dat een beetje toekomstgericht denken (een soort idee dat in mijn hoofd speelt) en daarom niet nu noodzakelijk. Maar wel een mooi idee. En ach, waarom zou ik niet gelijk mijn idee uitwerken :)

De klanten kunnen ook een client installeren en via internet / intranet de db benaderen. Dat vind ik eigenlijk professioneler staan ("je eigen programma") en daarom ben ik in eerste instantie daar naar op zoek.

==
hoi

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Don Facundo schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 10:36:
[...]
Je wilt die databases over het intranet benaderen, met Delphi gaan je geen Webinterface maken? (Access ook niet natuurlijk, maar je wilt dus een Windows EN een Web interface?)
Ooit van .NET gehoord? en ook daarvoor kon je met Delphi prima CGI applicaties maken ;)
Oh en Delphi gaat/is dood :X
bron :?

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Dan zal je zelf iets in elkaar moeten klussen. Maar, zoals anderen al opmerken, is dit met de verschillende programmeertalen een klein fluitje.

Copy.com

• Eusebius
  • Niet online
Moet ik eerst wel een taal leren. Webdev lukt wel, maar met programmeren voor losstaande apps op de pc heb ik de laatste jaren geen ervaring. Daarom dacht ik aan een GUI, zoals MsAccess (ik dacht zelfs dat er een manier was om een db te exporteren als een standalone applicatie).

==
hoi

• Johnny
  • Laatst online: 16:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Eusebius schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:11:
De klanten kunnen ook een client installeren en via internet / intranet de db benaderen. Dat vind ik eigenlijk professioneler staan ("je eigen programma") en daarom ben ik in eerste instantie daar naar op zoek.
Als je professionaliteit wilt uitstralen moet je een oplossing maken die de klanten het beste ondersteunt.

Het installeren van een client brengt weer allerlei problemen met zich mee die je met een webapplicatie niet hebt.

Teneerste moet het worden geinstalleerd, dan moet de systeembeheerder weer aan de slag. Misschien moet er wat worden aangepast aan de firewall, en zodra er een bug wordt ontdekt en opgelost moet het weer overal opnieuw een update worden gedownload en geinstalleerd. En dan werkt het waarschijnlijk ook nog maar op een bepaald besturingsysteem en moet je weer verschillende versies gaan uitbrengen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Erkens schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:16:
[...]

Ooit van .NET gehoord? en ook daarvoor kon je met Delphi prima CGI applicaties maken ;)

[...]

bron :?
Mijn bron is net naar huis :) maar ik meen (vaker) iets gehoord te hebben dat Borland nog weinig energie in de builders ging steken (het is dan te verwachten, mocht dit waar zijn, dat de community wel een vervolg op poten zal zetten) en/of dat ze zich expliciet op '1' ding gingen richten... maar dat bij de IDEs de stekker eruit gaat.

Edit: http://www.eweek.com/article2/0,1895,1922384,00.asp

[ Voor 5% gewijzigd door mulder op 16-10-2006 14:11 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Don Facundo schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:09:
[...]
Mijn bron is net naar huis :) maar ik meen (vaker) iets gehoord te hebben dat Borland nog weinig energie in de builders ging steken (het is dan te verwachten, mocht dit waar zijn, dat de community wel een vervolg op poten zal zetten) en/of dat ze zich expliciet op '1' ding gingen richten... maar dat bij de IDEs de stekker eruit gaat.

Edit: http://www.eweek.com/article2/0,1895,1922384,00.asp
offtopic:
Borland wil van die IDE's af, maar dat betekend niet dat ze weg zijn/verdwijnen ;)

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-02 21:24
Mysql heeft hiervoor zelf ook prima tools beschikbaar:

http://www.mysql.com/products/tools/administrator/
http://www.mysql.com/products/tools/query-browser/
http://www.mysql.com/products/tools/workbench/

Te downloaden via: http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html
Werken prima naar mijn mening.

[ Voor 12% gewijzigd door Serpie op 17-10-2006 08:52 ]

• Eusebius
  • Niet online
Voor het ontwerpen van een db lijken me dit prima geschikte tools. Maar voro het onderhouden van een db (dmv forms) lijkt me dit niet zo geschikt.

==
hoi

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-02 13:59
Neem ook eens een kijkje bij Navicat http://www.navicat.com. Niet gratis, maar er is een trial beschikbaar.

Formulieren als zodanig ondersteund 'ie niet. maar wel allerlei leuke andere dingen, waarmee je een eind in de richting komt.

Verwijderd

Sh*t iemand is me voor :P
Navicat is inderdaad aan te raden, werkt makkelijk en best snel. En het is handig omdat je een automatische backup optie heb O+
Pagina: 1