N@Tschool gebruiken op je Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 910 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Modbreak:Onderstaande discussie is eigenlijk enorm discussie, maar ik ben in een goed humeur en daarom kan hier verder gegaan worden als daar behoefte aan is :)
zimbab schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 22:07:
[...]

Holy shit.....dus je moet Parallels én Windows helemaal installeren omdat die schoolwebsite alleen IE ondersteund? :o Schrijf die knakker die die website gemaakt heeft even een mailtje dan.......als hij tenminste weet wat hij met een e-mailtje aanmoet........
...Ruud... schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 23:10:
Wat een Bullsh*t. Je hele pc omgooien omdat je anders niet op de schoolwebsite kan. Ik zou er iets aan proberen te doen.
Bedankt voor jullie steun. Maar met die website boycotten in m'n eentje schiet ik niks op. ALLES loopt via die site dus als ik het niet bezoek mis ik tentamens, lessen, opdrachten, de hele mikmak. En het gaat hier niet om zomaar een websiteje, maar om zo'n electronische leeromgeving pakket ding achtig iets. Het heet "n@tschool" en is zoals de naam al doet vermoeden verschrikkelijk amateuristisch. Het is compleet gebouwd met ActiveX en werkt dus alleen maar met IE6. En dus per definitie niet op Mac of enige ander OS. De school heeft geen geld om voor die handvol Mac'ers een compleet nieuw systeem te gaan gebruiken. 99% van de studenten gebruikt toch Windows, sommigen hooguit Firefox maar die gebruiken dan alleen IE voor n@tschool...

Anyway. Ik draai dus idd een windows installatie in parallels voor de schoolsite. Ik suspend'm altijd dus ik open die site binnen een minuut nadat ik in quicksilver "para <enter>" heb gedaan ;)
M'n hele systeem omgooien is het nou ook weer niet hoor. Het is geen BootCamp oid, geen dual-boot. Het is gewoon een VM die ik ff gauw opstart. No problem.

[ Voor 8% gewijzigd door dawuss op 15-10-2006 20:57 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

BezurK schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 02:34:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie steun. Maar met die website boycotten in m'n eentje schiet ik niks op. ALLES loopt via die site dus als ik het niet bezoek mis ik tentamens, lessen, opdrachten, de hele mikmak. En het gaat hier niet om zomaar een websiteje, maar om zo'n electronische leeromgeving pakket ding achtig iets. Het heet "n@tschool" en is zoals de naam al doet vermoeden verschrikkelijk amateuristisch. Het is compleet gebouwd met ActiveX en werkt dus alleen maar met IE6. En dus per definitie niet op Mac of enige ander OS. De school heeft geen geld om voor die handvol Mac'ers een compleet nieuw systeem te gaan gebruiken. 99% van de studenten gebruikt toch Windows, sommigen hooguit Firefox maar die gebruiken dan alleen IE voor n@tschool...

Anyway. Ik draai dus idd een windows installatie in parallels voor de schoolsite. Ik suspend'm altijd dus ik open die site binnen een minuut nadat ik in quicksilver "para <enter>" heb gedaan ;)
M'n hele systeem omgooien is het nou ook weer niet hoor. Het is geen BootCamp oid, geen dual-boot. Het is gewoon een VM die ik ff gauw opstart. No problem.
Dan zit je op de Fontys zeker, ik heb dat probleem ook. Ik had al een mailtje naar de "technische dienst" gestuurd maar die zeiden dat ik dan maar een "windows werkomgeving voor mezelf moest creeren". Dat gaat natuurlijk gewoon te ver want je hebt n@tschool gewoon nodig en dan gaat het te ver dat je daarvoor niet je computer van je keuze kan gebruiken. Gelukkig was het hoofd van de propedeuse van onze school niet zo gecharmeerd van die reactie van de technische dienst.

Verwijderd

Eh, werd je er aan het begin van je opleiding niet op geattendeerd dat je een Windows computer nodig had dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:33:
Eh, werd je er aan het begin van je opleiding niet op geattendeerd dat je een Windows computer nodig had dan?
Nee dat is nooit verteld dat is nog het vreemdste, dus dan hebben ze als oplossing dat je met een memstick gaat lopen klooien om alles via de Windows pc's op school maar op die site te zetten. Ons is nooit verteld dat je alleen IE kon gebruiken, laat staan dat je een windows comp nodig had. Dit is natuurlijk erg slordig en onhandig. Ik weet niet hoe veel moeite het kost om een dergelijke site om te zetten naar Firefox of Safari, maar ik vind dat dit in eerste instantie al gedaan had moeten worden want ik gebruik IE al nooit en ik ken bijna niemand die nog met IE werkt, iedereen heeft al in de gaten gekregen dat Firefox beter werkt op je windows machine en op de apple is Safari ongevenaard. Dat lijkt me zeker iets waar mensen van de technische dienst vanaf moeten weten, dat lijken me juist de mensen die als eerste browser's als firefox zijn gaan gebruiken.

• BezurK
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:24:
[...]

Dan zit je op de Fontys zeker, ik heb dat probleem ook. Ik had al een mailtje naar de "technische dienst" gestuurd maar die zeiden dat ik dan maar een "windows werkomgeving voor mezelf moest creeren". Dat gaat natuurlijk gewoon te ver want je hebt n@tschool gewoon nodig en dan gaat het te ver dat je daarvoor niet je computer van je keuze kan gebruiken. Gelukkig was het hoofd van de propedeuse van onze school niet zo gecharmeerd van die reactie van de technische dienst.
Nee, NHTV in Breda. Maar Fontys gebruikt het systeem idd ook. Arme studenten :(
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:33:
Jawel. Maar ik ga dus echt niet mezelf pijnigen met een complete windows laptop speciaal voor school. Doe me een lol zeg ;) Ik had al een Powerbook toen ik hier op school kwam en die wilde ik graag blijven gebruiken. Volgens school "op eigen risico". Dus zodoende. WiFi had ik in no-time aan de praat, zelfs makkelijker dan de Windows klanten want die hebben zo'n speciale client nodig voor PAP/TTLS (Odyssee ofzo?) maar onder OS X werkt het out of the box. N@tschool duurde me wat langer om uit te vogelen, maar dat bleek dus aan de ActiveX ondersteuning (of het gebrek daaraan) onder OS X te liggen.

Verwijderd

Gewoon even IE for mac installeren, of een Firefox die IE kan emuleren. Sindsdien kan ik al firefoxend op N@tschool

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-02 23:05
over het gepraat rond n@tschool, ik heb ongeveer het zelfde. Op mijn middelbare school (5vwo zit ik nu) is een hoop aan het digitaliseren. Een hoop is al in de eigen website weggeschreven: absentieregistratie, voortgangsverslagen, databox, PM's naar docenten en medeleerlingen etc. Maar nu zijn we voor de officiele cijfers van schoolexamens en PO's etc met het systeem Magister gaan gebruiken. Deze doet het ook alleen onder IE6. Ik kan dus niet mijn cijfers bekijken etc op mijn mac, ik moet dan op school een windows op gaan zoeken en dat vind ik echt ruk :/

Maargoed, back ontopic dan maar?O-)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
offtopic:
Voor de PowerPC's is er toch VirtualPC, lijkt mij makkelijker dan elke keer een Windows bak op te zoeken op school.

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:24:
Mailtje terugsturen dat de school de wet dient na te leven en haar studenten nergens toe mag verplichten/dwingen voor wat betreft dingen als boeken en computerapparatuur. Het onderwijs dient voor eenieder toegankelijk te zijn en dat geldt dus voor alles, ook sites. Leuk dat ze zich er zo vanaf willen maken maar dat mag dus lekker niet :)
Dat is dan ook de reden waarom die hoofd propedeuse er niet van gecharmeerd was denk ik.
Makkelijkste oplossing is inderdaad om Windows te draaien in virtualisatie software.

Mooie foto trouwens lutherhartog, erg grappig dat die laptop ineens zo vreselijk lang wordt :P

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 04:15
Frietsaus schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:41:
offtopic:
Voor de PowerPC's is er toch VirtualPC, lijkt mij makkelijker dan elke keer een Windows bak op te zoeken op school.
Is nogal een dure oplossing...

Maar dit topic was bedoeld voor plaatjes, niet voor geklaag over schoolsystemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 13:58:
Gewoon even IE for mac installeren, of een Firefox die IE kan emuleren. Sindsdien kan ik al firefoxend op N@tschool
nog ff offtopic: waar hem je die Firefox die IE emuleert vandaan, ik zou ook graag n@tschool firefoxend gebruiken. bij voorbaat dank

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:57:
[...]

nog ff offtopic: waar hem je die Firefox die IE emuleert vandaan, ik zou ook graag n@tschool firefoxend gebruiken. bij voorbaat dank
klik!

Weet echter niet of deze plugin ook onder Firefox for Mac werkt, maar dat denk ik wel.

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

(Die plugin gebruikt de IE engine van Windows volgens mij...)

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-02 23:05
the_bash schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 16:49:
[...]

klik!

Weet echter niet of deze plugin ook onder Firefox for Mac werkt, maar dat denk ik wel.
Jammer dat als je een link geeft dat het daar met koeienletters staat dat het niet kan :9
Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/8453/picture1rj4.png

[ Voor 175% gewijzigd door stevenP op 15-10-2006 21:09 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

ppl schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:05:
[...]

Mailtje terugsturen dat de school de wet dient na te leven en haar studenten nergens toe mag verplichten/dwingen voor wat betreft dingen als boeken en computerapparatuur. Het onderwijs dient voor eenieder toegankelijk te zijn en dat geldt dus voor alles, ook sites. Leuk dat ze zich er zo vanaf willen maken maar dat mag dus lekker niet :)
Dat is dan ook de reden waarom die hoofd propedeuse er niet van gecharmeerd was denk ik.
Makkelijkste oplossing is inderdaad om Windows te draaien in virtualisatie software.

Mooie foto trouwens lutherhartog, erg grappig dat die laptop ineens zo vreselijk lang wordt :P
Dwingen naar bepaalde randapparatuur? Het werkt toch gewoon op een Mac?

Ja, het moet via VirtualPC, maar dan kun je net zo goed zeggen dat ze je ook dwingen een internetverbinding aan te schaffen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ppl schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:05:
[...]

Inderdaad, dat mogen ze niet. Leuk dat de meeste mensen het gebruiken.. Jij niet. En áls ze de site al zo laten, zullen ze jou een XP licentie moeten geven, aangezien dat 'creëren' jou geld gaat kosten, wat jij 'niet hebt'.
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 21:33:
[...]

Dwingen naar bepaalde randapparatuur? Het werkt toch gewoon op een Mac?

Ja, het moet via VirtualPC, maar dan kun je net zo goed zeggen dat ze je ook dwingen een internetverbinding aan te schaffen.
De school mag er niet vanuit gaan dat de TS geen IBM Mac heeft :+

En dan nog, een internetverbinding is vrij logisch, een heel OS aanschaffen en gebruiken daarintegen, wat anders.

Ze kunnen je niet dwingen iets met jouw computer te doen, maar al helemaal niet om daar dan ook nog eens voor te gaan betalen 8)7 Ook al heb je een licentie, daar gaat het niet om.. I'm a man of principles :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door TheZeroorez op 15-10-2006 21:38 ]

Verwijderd

Ik ben ook bekend met het probleem. Ik moet werken met een digitaal portfolio maar alles werkt vanuit de electronische leeromgeving (ELO) van N@school. Kan er dus alleen op sde pc's op school aan werken en niet zelf op mijn ibookje. Ik heb ook al vanalles geprobeerd maar het lukt echt alleen met IE. Ik heb geprobeerd om IE te installeren maar dat lukte ook niet, heb ook met instellingen zitten frotten (dat firefox doet als of het IE is) maar het lukt me niet. Nu zet ik maar alles op mijn memorystick en zet ik het op school over maar het is zeker niet handig en ik vind het vooral ook gewoon enorm stom dat ze zoiets doen en kunnen doen en dat ze niet gewoon iets maken wat gewoon voor iedereen toegankelijk is, belachelijk. Helaas heb ik het nog niet op kunnen lossen. Ik blijf dit topic wel volgen, misschien heeft iemand toch een oplossing (naast de genoemde oplossing van windows).

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:56

markvt

Peppi Cola

N@tschool is de grootste rotzooi die ik ooit gezien heb onder windows 98 crasht het de pc zelfs.

Gelukkig maken ze er bij mijn cluster er geen gebruik van maar de mensen bij andere clusters zijn wel de pineut.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ook bekent probleem

Hier niet n@tschool, maar ACE.

Werkt ALLEEN onder IE, niet onder Firefox of Opera ( ik ben Windowsgebruiker )

Nu, als ik de macbook had besteld, dan wou ik er MAC OS X op draaien ( daarvoor koop je toch een macbook, en dan kon ik er ook niet op.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• BezurK
Wow! Ik heb ineens een topic geopend zie ik ;) Wat een alleraardige mod ;)

CrossOver Mac lijkt me idd ook een mooie oplossing. Ik ga het zsm even proberen. Als dat goed werkt is dat natuurlijk perfect, hoef ik niet eens een VM meer te draaien. Maar als ik er zo over nadenk, volgens mij zit de ActiveX support niet IN internet explorer. ActiveX zit namelijk in Windows, en IE gebruikt (misbruikt ;)) het alleen. Dus kun je nog wel zo leuk de executable gaan verpakken in een crossover schilletje zodat het draait op de mac, zolang de schil dáár omheen geen ActiveX "kent" kom je nog nergens denk ik. Maar ik kan er natuurlijk compleet naast zitten. De ervaring zal het ons leren ;)

• Gert22
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-10-2024
TheZeroorez schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 21:36:
[...]

Inderdaad, dat mogen ze niet. Leuk dat de meeste mensen het gebruiken.. Jij niet. En áls ze de site al zo laten, zullen ze jou een XP licentie moeten geven, aangezien dat 'creëren' jou geld gaat kosten, wat jij 'niet hebt'.

[...]
De school mag er niet vanuit gaan dat de TS geen IBM Mac heeft :+

En dan nog, een internetverbinding is vrij logisch, een heel OS aanschaffen en gebruiken daarintegen, wat anders.

Ze kunnen je niet dwingen iets met jouw computer te doen, maar al helemaal niet om daar dan ook nog eens voor te gaan betalen 8)7 Ook al heb je een licentie, daar gaat het niet om.. I'm a man of principles :Y)
Volgens mij is dit helemaal geen argument.
De school geeft aan dat het makkelijk is om een PC te hebben. Voor mensen die dat niet hebben (mensen met een Mac zoals TS en wij of mensen die überhaupt geen eigen PC hebben omdat ze dat niet kunnen of willen betalen) hebben ze een prachtig oplossing: de school stelt immers PC's met internettoegang ter beschikking voor deze mensen?

Ik denk zelfs dat het helemaal niet raar is te denken dat de school ervan uit gaat dat je dit op school gaat doen, en zij hebben als alternatief (of service zo je wilt) dat je vanaf huis kunt inloggen. Mits je een compatible systeem hebt, maar daar moet je dan (logischerwijs) zelf voor zorgen.

Verwijderd

Overigens draaien ze op NHTV tegenwoordig met N@Tschool 9. In verband met stage heb ik het nog niet gezien, maar het zou nu firefox vriendelijk moeten zijn.

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik zal het thuis eens uitproberen, zo te zien is het gratis beschikbaar.

Een school moet, zoals eerder gezegd, de leerlingen niet gaan opleggen wat ze moeten gebruiken, in de zin van OS/browser e.d. Helaas gebeurt dit nog op vele scholen en trekken scholen zich er weinig van aan. Op het moment dat jij lekker op je 8086 wil werken dan moet de school jou niet gaan dwingen om al je verslagen e.d. in Word te verwerken. Nu is een 8086 wel een béétje overdreven, maar voor simpele aantekeningen moet dat wel kunnen.

Helaas is onze systeembeheerder zo slim dat hij een CMS gebruikt waarbij alle site items in .doc formaat moet worden aangeleverd. Tja, dan moet je je ook niet verbazen dat het menu niet goed werkt in FF/Opera...

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 19:48
MrNGm schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:21:
...
Een school moet, zoals eerder gezegd, de leerlingen niet gaan opleggen wat ze moeten gebruiken, in de zin van OS/browser e.d. Helaas gebeurt dit nog op vele scholen en trekken scholen zich er weinig van aan. Op het moment dat jij lekker op je 8086 wil werken dan moet de school jou niet gaan dwingen om al je verslagen e.d. in Word te verwerken. Nu is een 8086 wel een béétje overdreven, maar voor simpele aantekeningen moet dat wel kunnen.

...
De school kan zeker wel eisen stellen en het is ook volkomen terecht dat ze dat doen. Het zou toch van de gekke zijn als jij nog handgeschreven stukken zou aanleveren, terwijl iedereen in het werkveld dit met tekstverwerkingspakket doet?
Wel moet de school jou de mogelijkheid geven om aan deze eisen te voldoen. Scholen doen dat ook: er zijn lokalen vol computers beschikbaar. Dat jij daar geen gebruik van wilt maken -om wat voor reden ook- doet hier niets aan af.

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025
stevenP schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 21:06:
[...]

Jammer dat als je een link geeft dat het daar met koeienletters staat dat het niet kan :9
[afbeelding]
Lol, sorry niet goed gekeken. Maar dat was al duidelijk.

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• Gert22
MrNGm schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:21:
Ik zal het thuis eens uitproberen, zo te zien is het gratis beschikbaar.

Helaas is onze systeembeheerder zo slim dat hij een CMS gebruikt waarbij alle site items in .doc formaat moet worden aangeleverd. Tja, dan moet je je ook niet verbazen dat het menu niet goed werkt in FF/Opera...
Ben ik niet (helemaal) met je eens.
Jouw school wil een systeem hebben waarin zaken centraal worden opgeslagen en waar je school en jij centraal je resultaten kan bekijken. Hiervoor hebben zij gekozen voor het N@Tschool systeem. School is dan verplicht voor zaken die perse op een PC moeten gebeuren de faciliteiten te leveren zodat ook leerlingen die geen PC hebben die zaken te kunnen doen. Als jij geen geschikt systeem hebt kun jij ook gebruik maken van hun faciliteiten hiervoor.
Daarmee leggen ze jou niet op welk systeem jij moet gebruiken, dat kunnen ze net zo min als dat ze jou gaan verplichten een PC aan te schaffen. Het zal je verbazen hoeveel mensen geen PC hebben omdat ze dat gewoon echt niet kunnen betalen.

Zolang jouw school jou niet verplicht om elke zondagavond iets te uploaden of je anderzins verplicht om vanaf jouw huis in te loggen is er m.i. geen probleem. Dan heb jij de keuze om ofwel een OS of browser te gebruiken dat hiervoor geschikt is ofwel om een PC van school te gebruiken.

Dan nog wat anders: volgens jouw redenatie zou een school dus ook geen les mogen geven in AutoCAD. Er is immers geen AutoCAD versie voor de Mac waardoor leerlingen die geen PC hebben ook hun huiswerk niet kunnen maken of thuis extra kunnen oefenen. Of zie ik dit nu weer helemaal verkeerd?

Ik ben het wel met je eens dat het socialer is om voor een programma wat door zoveel leerlingen gebruikt moet worden te kiezen voor een systeem wat flexibel genoeg is om meerdere systemen en browsers te ondersteunen. Ik weet alleen niet of er systemen zijn die aan de eisen van de school voldoet en die wel voor een Mac toegankelijk zijn.

Tot slot: Je systeembeheerder hierop aanspreken of hem een mailtje sturen dat hij dat maar in orde moet maken is niet reeel. Die man kan er niet veel aan doen, niet de systeembeheerder maar de schoolleiding kiest uiteindelijk voor een systeem wat gebruikt gaat worden. Als je iemand een mail wil sturen om het systeem geschikt te maken voor gebruik van een Mac moet je de leverancier een mail sturen of de schoolleiding vragen een ander systeem in te voeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Gert22 op 16-10-2006 14:42 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Gert22 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 10:46:
[...]

Volgens mij is dit helemaal geen argument.
De school geeft aan dat het makkelijk is om een PC te hebben. Voor mensen die dat niet hebben (mensen met een Mac zoals TS en wij of mensen die überhaupt geen eigen PC hebben omdat ze dat niet kunnen of willen betalen) hebben ze een prachtig oplossing: de school stelt immers PC's met internettoegang ter beschikking voor deze mensen?

Ik denk zelfs dat het helemaal niet raar is te denken dat de school ervan uit gaat dat je dit op school gaat doen, en zij hebben als alternatief (of service zo je wilt) dat je vanaf huis kunt inloggen. Mits je een compatible systeem hebt, maar daar moet je dan (logischerwijs) zelf voor zorgen.
OK, maar hier willen de docenten ons nogal eens opdrachten geven voor in de vakantie, of dingen die zo groot zijn, dat het niet gaan als je puur in de mediatheek gaat zitten.. (laat uit, media vroeg dicht enzo..) Hoe zit dat bij jou?

• BezurK
Gert22 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:31:
[...]

Jouw school wil een systeem hebben waarin zaken centraal worden opgeslagen en waar je school en jij centraal je resultaten kan bekijken. Hiervoor hebben zij gekozen voor het N@Tschool systeem. School is dan verplicht voor zaken die perse op een PC moeten gebeuren de faciliteiten te leveren zodat ook leerlingen die geen PC hebben die zaken te kunnen doen. Als jij geen geschikt systeem hebt kun jij ook gebruik maken van hun faciliteiten hiervoor.
Daarmee leggen ze jou niet op welk systeem jij moet gebruiken, dat kunnen ze net zo min als dat ze jou gaan verplichten een PC aan te schaffen. Het zal je verbazen hoeveel mensen geen PC hebben omdat ze dat gewoon echt niet kunnen betalen.

Zolang jouw school jou niet verplicht om elke zondagavond iets te uploaden of je anderzins verplicht om vanaf jouw huis in te loggen is er m.i. geen probleem. Dan heb jij de keuze om ofwel een OS of browser te gebruiken dat hiervoor geschikt is ofwel om een PC van school te gebruiken.

Dan nog wat anders: volgens jouw redenatie zou een school dus ook geen les mogen geven in AutoCAD. Er is immers geen AutoCAD versie voor de Mac waardoor leerlingen die geen PC hebben ook hun huiswerk niet kunnen maken of thuis extra kunnen oefenen. Of zie ik dit nu weer helemaal verkeerd?

Ik ben het wel met je eens dat het socialer is om voor een programma wat door zoveel leerlingen gebruikt moet worden te kiezen voor een systeem wat flexibel genoeg is om meerdere systemen en browsers te ondersteunen. Ik weet alleen niet of er systemen zijn die aan de eisen van de school voldoet en die wel voor een Mac toegankelijk zijn.

Tot slot: Je systeembeheerder hierop aanspreken of hem een mailtje sturen dat hij dat maar in orde moet maken is niet reeel. Die man kan er niet veel aan doen, niet de systeembeheerder maar de schoolleiding kiest uiteindelijk voor een systeem wat gebruikt gaat worden. Als je iemand een mail wil sturen om het systeem geschikt te maken voor gebruik van een Mac moet je de leverancier een mail sturen of de schoolleiding vragen een ander systeem in te voeren.
Ik sluit me 100% bij jou aan. Had het niet beter kunnen zeggen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:19
Ik ben Applicatiebeheerder voor Natschool op het Zadkine in Rotterdam.
Aangezien het bedrijf (Threeships enterprise) bij ons om de hoek zit (nahja, snelweg over)
hebben we een nauw contact met hen.
Ook wij hebben weleens aangekaart dat Natschool eigenlijk onder FireFox zou moeten draaien.
De tijdelijke oplossing die hier in het topic al staat dmv van de IE plugin hebben zij ook aangedragen, en daarbij verteld dat ze bezig zijn met aanpassingen zodat Natschool ook onder FF, en andere browsers zal draaien. Op het moment (wij draaien ook versie 9 Summer editie) werkt het nog niet, maar ik verwacht eigenlijk dat dit met versie 10 is opgelost.
Voor hen ligt de prioriteit bij IE omdat zeker het onderwijs en "de meeste gebruikers" met Windows en IE werken. Het is niet eventjes een omgevingen compatible maken met FF oid.
Tuurlijk, er valt veel over te zeggen, maar dit blijft jammergenoeg (alhoewel ik niet zo'n grote FF-gebruiker ben) een keuze van de makers. Maar, ze zijn er in iedergeval mee bezig.

Overigens had ik vroeger bij alle versies voor 9 heel veel te klagen (niets te maken met browser e.d.) over instabilliteit, maar ze staan wat dat betreft nu best wel hoog in de ranglijsten met de laatste versie. Wees blij dat er een mogelijkheid is tot een browser versie, je zou maar software moeten installeren om het te kunnen gebruiken als leerling zijnde. Daar heb ik zelf een nog grotere hekel aan.

Ik zal nog eens een keer navragen wanneer Natschool compatible zal zijn voor andere browsers.

Verwijderd

Nou voor mij is het n@tschool (versie 9) mac probleem in ieder geval opgelost.
Ik ben het gaan uitproberen met crossover.
En het werkt perfect, downloaden, lezen van bestanden etc.
Het schokt wel een beetje, maar je kan nu tenminste je bestanden op de desktop van je mac zetten en dan verder bewerken i.p.v. via parallels naar windows naar ie naar n@tschool, dan op een usb en dan terug naar osx.
Veel minder omslachtig.. dus dit gebruik ik tot ze zover zijn dat het firefox compatible is.

• MrNGm
Hmm, volgens mij slaat dat op een ander persoon :?
Een school zal dat dan voortijdig moeten aangeven én als keuze beschikbaar stellen. Op het moment dat je voor een opleiding kiest dan heeft heb je zelf de keuze gemaakt om dat softwarepakket te gebruiken voor je opleiding (in jouw voorbeeld AutoCAD). Dan weet je al dat je problemen kan tegenkomen als je een Mac hebt, of een ietwat oudere 'normale' PC.
Als een school besluit om een centraal cijfersysteem (om maar wat te noemen) in te voeren, en die voor de leerlingen beschikbaar maakt, dan lijkt het me alleszins redelijk dat de school ervoor zorgt dat dit platform- en browseronafhankelijk is (zeker wanneer dat cijfersysteem via internet beschikbaar wordt én je verplicht bent daar je cijfers af te halen).
Over dat laatste weet ik ook bar weinig, hoewel ik wel enkele voorbeelden kan noemen van applicaties welke Windows vereisen. Magister (cijferadministratie) is ernstig Windows-georiënteerd en heeft zelfs van die pijltjes en andere icoontjes welke typerend zijn voor Windows (verder schijnt het een superprogramma te zijn, maar die layout :/). Ander voorbeeld is Deklas.nu (van Heutink, www.deklas.nu), welke ook zeer sterk van Windows (XP) afhankelijk is. Hoewel ik zelf (nog) geen Mac bezitter/gebruiker ben, ben ik wel voorstander van platform- en browseronafhankelijke programma's en websites.
Ik denk dat ze dit systeem hebben gekozen omdat Word door iedereen gebruikt wordt. Sorry, maar als je je een béétje inspant, moet dit toch ook wel zonder deze software kunnen. Hetzelfde geldt voor mijn alleraardigste (O-)) economieleraar die zijn site bijhoudt met Word (en dan exporteert als HTML, hoeveel crap daar wel niet bij komt, niet om aan te zien :|) en een leuke teller erbij heeft welke wel eens porno-advertenties toont :X...

• Gert22
TheZeroorez schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:53:
[...]

OK, maar hier willen de docenten ons nogal eens opdrachten geven voor in de vakantie, of dingen die zo groot zijn, dat het niet gaan als je puur in de mediatheek gaat zitten.. (laat uit, media vroeg dicht enzo..) Hoe zit dat bij jou?
Voor grotere projecten is dat gewoon een kwestie van planning en voorbereiding. Je kunt werkstukken natuurlijk gewoon thuis voorbereiden en aantekeningen maken. Dat scheelt een hoop tijd in de mediatheek. Ook weer prettiger voor medeleerlingen die dan minder lang hoeven te wachten op een PC.

Voor opdrachten in de vakantie moeten docenten er rekening mee houden dat alle leerlingen die opdracht ook thuis kunnen maken. Hij/zij kan van te voren informeren of alle leerlingen die mogelijkheid hebben en eventueel een aanpassing maken of voor de persoon die het niet thuis kan doen een andere oplossing bedenken. Als je docent het niet vraagt kun je het natuurlijk ook zelf aangeven natuurlijk. Ook op school wordt eigen initiatief op prijs gesteld ;)
In veel gevallen kun je je opdracht gewoon thuis maken, verslagen hoef je bijvoorbeeld niet perse op een PC te maken. dat kan ook prima op een Mac. Als je vanaf huis niet in kan loggen op het centrale systeem kun je je werkstuk net als ik vroeger op floppy of tegenwoordig ook op USB stick meenemen en op school uploaden. Wij hadden op school nog geen dergelijke systemen, ik stuurde opdrachten ook weleens per mail naar de docent toe.

Mijn vriendin had, toen ze op de middelbare school zat, als enige in de klas thuis geen PC. Zij mocht verslagen bijvoorbeeld vaak ook geschreven ipv geprint inleveren. Als het perse getikt moest zijn had ook zij niet altijd zin om het hele stuk op school te maken. Zij maakte het dan grotendeels thuis en tikte het later op school uit. Zij is ook weleens in de vakantie naar de openbare bibliotheek geweest om het toch nog ff uit te tikken.

Je mag een beetje inventief zijn en zeker als je van te voren overlegd met de docent is er altijd wel een oplossing te bedenken.

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik weet niet in hoeverre dit voor dit topic interessant is, maar een vriend (werkt bij een ICT-bedrijf) van mij wist te vertellen dat de overheid bezig is met al hun websites om te ploegen zodat het valide (X)HTML is. Dit zou binnen een aantal jaar (ik geloof 5) voor alle overheidswebsites moeten gelden, zodat hun websites in principe voor iedereen toegankelijk zijn.
Nou begrijp ik ook wel dat een school niet direct een overheidsinstantie is, maar wellicht kun je dit aankaarten bij de directie/systeembeheerder?

Ik ben in ieder geval _erg_ blij met de UvA, waar het gros van de computers op Linux draait, standaard overal Firefox geïnstalleerd staat en het gewoon een gigantisch zootje Mac-loving people is bij het systeembeheer :)
En Blackboard is misschien niet altijd even handig, het werkt wel overal op.

[ Voor 4% gewijzigd door Wortelsoep op 16-10-2006 17:10 ]

• Gert22
MrNGm schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:57:

[Voorbeeld AutoCAD]

Een school zal dat dan voortijdig moeten aangeven én als keuze beschikbaar stellen. Op het moment dat je voor een opleiding kiest dan heeft heb je zelf de keuze gemaakt om dat softwarepakket te gebruiken voor je opleiding (in jouw voorbeeld AutoCAD). Dan weet je al dat je problemen kan tegenkomen als je een Mac hebt, of een ietwat oudere 'normale' PC.
Als een school besluit om een centraal cijfersysteem (om maar wat te noemen) in te voeren, en die voor de leerlingen beschikbaar maakt, dan lijkt het me alleszins redelijk dat de school ervoor zorgt dat dit platform- en browseronafhankelijk is (zeker wanneer dat cijfersysteem via internet beschikbaar wordt én je verplicht bent daar je cijfers af te halen).
Ik ga hier niet meer diep op in. Ik heb het inmiddels 3x uitgelegd, en anderen ook nog een aantal keer. School is gewoon verplicht te zorgen dat jij je dergelijke dingenop school kan doen, jij hebt vervolgens de keuze het eventueel thuis te doen. Keuze, mag wel hoeft dus niet, maar als je het wilt is het jouw eigen zaak te zorgen dat je het ook (technisch) kan.
Er zijn legio redenen waarom je dat niet thuis zou kunnen of willen doen, het niet hebben van een (compatible) PC is er maar 1 van.

NB: je hebt niet altijd de keus in de programma's die je moet leren gebruiken. Soms heb je geen optie om er onderuit te komen. Ik heb bijvoorbeeld een studie gedaan waarin grofweg 4 richtingen werd onderwezen. 1 van die 4 kon mij gestolen worden maar er is geen opleiding die alleen de andere 3 geven.
[Over keuze N@Tschool]

Ik denk dat ze dit systeem hebben gekozen omdat Word door iedereen gebruikt wordt. Sorry, maar als je je een béétje inspant, moet dit toch ook wel zonder deze software kunnen. Hetzelfde geldt voor mijn alleraardigste (O-)) economieleraar die zijn site bijhoudt met Word (en dan exporteert als HTML, hoeveel crap daar wel niet bij komt, niet om aan te zien :|) en een leuke teller erbij heeft welke wel eens porno-advertenties toont :X...
Als ik naar de website van N@Tschool kijk is het kunnen uploaden van een Word documentje denk ik zo ongeveer de minste doorslaggevende reden. Die applicatie heeft erg veel mogelijkheden die inderdaad best handig/nuttig kunnen zijn voor een school. Vraag is dan of er een ander programma is die dezelfde opties heeft als N@Tschool en of die wel op een Mac werkt (en of dat betaalbaar is voor de school).

[ Voor 4% gewijzigd door Gert22 op 16-10-2006 17:51 . Reden: Tekst een beetje genuanceerd ]

• MrNGm
N@Tschool zal zeker voordelen bieden, net zoals Magister dat heeft. Ze leveren immers een totaaloplossing. Ik denk ook dat scholen het doen vanwege garanties en ondersteuning van de ontwikkelaar.
Die applicatie heeft erg veel mogelijkheden die inderdaad best handig/nuttig kunnen zijn voor een school. Vraag is dan of er een ander programma is die dezelfde opties heeft als N@Tschool en of die wel op een Mac werkt (en of dat betaalbaar is voor de school).
Tja, dat is natuurlijk een keuze die je maakt als school. Kies je voor een betrouwbaar adres met software welke werkt en lever je daar een beetje vrijheid voor in (qua gebruikte software), of ga je voor een vrij onbekend project waarvan je niet weet of het wel goed is, en of het onderhouden wordt. Dan is de keuze snel gemaakt.

• BezurK
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:36:
Het schokt wel een beetje, maar je kan nu tenminste je bestanden op de desktop van je mac zetten en dan verder bewerken i.p.v. via parallels naar windows naar ie naar n@tschool, dan op een usb en dan terug naar osx.
Veel minder omslachtig.. dus dit gebruik ik tot ze zover zijn dat het firefox compatible is.
:?
Daar hebben ze in parallels de "shared folder" voor bedacht hoor ;)

Maar idd, je hebt gelijk, als het in CrossOver werkt is het nog beter :)

Verwijderd

Leg mij dan is uit hoe ik dat doe..Thx :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:36:
Maar hoe krijg je versie 9 van n@tschool dan op je macbook want als ik naar fontys n@tschool ga dan krijg ik eerst de melding dat er een nieuwe variant van three ships blah blah is, wanneer ik op de link in het venstertje klik gebeurt er niks. download ik de plug-in via de op google gevonden site fontys site over n@tschool dan krijg ik een plug in die waarvan ik aan het eind van de installatie via crossover een error op krijg. wel heb ik ergens anders via google een three ships plugin gevonden die ik wel geinstalleerd heb gekregen, maar als ik nu met IE6 via crossover naar n@tschool ga dan krijg ik weer dat venstertje dat die plugin er bij moet, maar als ik nu op overslaan klik dan kan ik wel gewoon info invoeren, wat voorheen nog niet het geval was. maar als ik dan op OK druk, dan komt er onder in de browserinfo (IE he) te staan aanmelding voltooid of iets dergelijks en dan sluit IE af ofzo, het is iig ineens weg.

KORTOM: hoe kan ik het werkend krijgen, ik kom iig geval al bij het inlogscherm en dat is al verder dan ik ooit met de mb ben gekomen. alvast bedankt!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:19
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 00:00:
[...]

Maar hoe krijg je versie 9 van n@tschool dan op je macbook want als ik naar fontys n@tschool ga dan krijg ik eerst de melding dat er een nieuwe variant van three ships blah blah is, wanneer ik op de link in het venstertje klik gebeurt er niks. download ik de plug-in via de op google gevonden site fontys site over n@tschool dan krijg ik een plug in die waarvan ik aan het eind van de installatie via crossover een error op krijg. wel heb ik ergens anders via google een three ships plugin gevonden die ik wel geinstalleerd heb gekregen, maar als ik nu met IE6 via crossover naar n@tschool ga dan krijg ik weer dat venstertje dat die plugin er bij moet, maar als ik nu op overslaan klik dan kan ik wel gewoon info invoeren, wat voorheen nog niet het geval was. maar als ik dan op OK druk, dan komt er onder in de browserinfo (IE he) te staan aanmelding voltooid of iets dergelijks en dan sluit IE af ofzo, het is iig ineens weg.

KORTOM: hoe kan ik het werkend krijgen, ik kom iig geval al bij het inlogscherm en dat is al verder dan ik ooit met de mb ben gekomen. alvast bedankt!
Die plugin hoef je niet te installeren (ben alleen bang dat je iedere keer die melding zal krijgen). De plugin voor zover ik weet is bedoeld om Drag-and-drop of door ons ook wel sleur-en-pleur genoemd in te schakelen. Daar kun je dus bestanden vanaf je desktop in Natschool dumpen.
Daarnaast is het dan ook mogelijk om op bewerken te drukken bij een bestand in Natschool bijvoorbeeld een words document. Deze wordt dan in Words of je tekstverwerker geopent en wanneer je op opslaan drukt, dan krijg je een melding in Natschool dat het bestand gewijzigd is en of je deze wilt updaten in Natschool.

Ik denk dat deze plugins niet bedoeld zijn voor Macs of uberhaupt andere browsers dan IE. Ikzelf heb de aanpassing voor FF gedownload, maar de plugin krijg ik niet geinstalleerd.

Laat maar, ik lees net dat je dan alsnog niet kunt inloggen in Natschool.

Verwijderd

maar hoe heeft T-Daantjuh dan zijn n@tschool draaiend gekregen op zijn mac?
aan T-Daantjuh: hoe heb je het voor elkaar gekregen, zou je het aub zo gedailleerd mogelijk kunnen uitleggen?

• TheZeroorez
  • Niet online
http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

1e hit op "Crossover Mac" ;)

Wat het is? Een progsel dat je Windows apps op een Mac laat draaien. Voor zover ik zie zónder Windows te installeren (totaal anders dan parralels dus..)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:57:
maar hoe heeft T-Daantjuh dan zijn n@tschool draaiend gekregen op zijn mac?
aan T-Daantjuh: hoe heb je het voor elkaar gekregen, zou je het aub zo gedailleerd mogelijk kunnen uitleggen?
Hoe ik het voor elkaar heb gekregen?
Crossover geinstalleerd,
daarna ie 6.
Dan via programs in crossover IE opgestart en dan naar N@tschool.
Ik moet na het inloggen alleen op overslaan klikken en dan kan ik er meteen op.
Dus ik weet niet wat je verkeerd doet of waarom het bij jou niet werkt.
Ik werk op een MBP, en met versie 9 van N@tschool van NHTV.
Dus ik wil je wel hebben maar dan moet je maar ff contact op nemen..
Succes alvast.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:50:
[...]

Hoe ik het voor elkaar heb gekregen?
Crossover geinstalleerd,
daarna ie 6.
Dan via programs in crossover IE opgestart en dan naar N@tschool.
Ik moet na het inloggen alleen op overslaan klikken en dan kan ik er meteen op.
Dus ik weet niet wat je verkeerd doet of waarom het bij jou niet werkt.
Ik werk op een MBP, en met versie 9 van N@tschool van NHTV.
Dus ik wil je wel hebben maar dan moet je maar ff contact op nemen..
Succes alvast.
Ik heb ff de hele boel eraf gegooid en daarna een verse crossover geinstalleerd met daarna alleen ie geinstalleerd. via programs ie6 en dan naar elo.fontys.nl, na het overslaan en het intypen van mijn wachtwoord zie ik vluchtig een 'web page dialog' venstertje (volgens mij zo'n laadklokje) waarna ie6 wegvalt. ik weet ook niet wat er aan scheelt, graag hulp ;)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

*kick* Op de NOT werd gezegd dat n@tschool omstreekt Mei ook op de Mac zou moeten werken. Dus even afwachten of dat ook zo uit gaat pakken. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Oxi schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 15:22:
*kick* Op de NOT werd gezegd dat n@tschool omstreekt Mei ook op de Mac zou moeten werken. Dus even afwachten of dat ook zo uit gaat pakken. :)
Klinkt goed.. misschien dat het dan eindelijk gewoon een moderne Web 2.0 (ja ik weet het, vreselijke term :) ) applicatie wordt in plaats van dit vreselijke ActiveX ding.

Overigens werkt notschool hier ook niet onder Crossover (6.0.0). Ik krijg als ik elo.fontys.nl open een leeg dialoog te zien en in de statusbalk van het hoofdvenster staat de melding 'Applicatie wordt geladen..' (wat ws wel een melding van notschool is aangezien mijn IE in het engels is).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de mensen die hier "wat aan willen doen" - pak het op het juiste niveau aan. De TD en consorten kunnen hier niets mee, de managers boven hen kijken alleen naar cijfers (met name de kosten van overstap naar iets anders). Waar je dus moet zijn is op beleidsmakend niveau. Je moet dit dus via de medezeggenschap aangekaart krijgen bij het bestuur. Meestal zijn de studenten die in medezeggenschap bezig zijn een stelletje totale digibeten, dus als je er zeker van wil zijn dat men het snapt moet je er zelf in gaan engageren.

Je moet het ook niet brengen als een probleem van een paar zielige Macgebruikers en wat recalcitrante MS-haters op PC. Daar heeft niemand oren naar. Wat dan wel? Zoals Wilko hierboven al noemt: transparantie en open standaarden zijn momenteel "in" in beleidskrijgen.

Laat vanuit de medezeggenschap de directie aan IT management een paar vragen stellen in de trant van:

- wat gebeurt er met onze gegevens als de leverancier van ons gegevenssysteem failliet gaat?
- is er een maximumtermijn voor ondersteuning en backwards compatibility. Kunnen zij garanderen dat gegevens van nu over tien jaar volledig en correct terug te lezen zijn?
- hoe moeilijk zou het zijn om over te stappen op een andere leverancier?
En als daarop geantwoord wordt dat dat lastig/duur zal worden, standaardverhaal over nadelen van vendor lock-in noemen

Speel kort gezegd dus het FUD-spelletje terug de andere kant op :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Sinds 1 maandje ofzo kunnen wij n@tschool gewoon gebruiken op mac, en firefox. Bij jullie nog steeds niet dan?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Uit de Threeships nieuwsbrief dd 13 december 2006:
N@Tschool! is vanaf Versie 10 ook in combinatie met Firefox te gebruiken. Hierdoor wordt niet alleen de community van Microsoft Windows-gebruikers die met Firefox werkt bediend. Ook Apple bezitters kunnen per versie 10 via Firefox zonder problemen met Three Ships N@Tschool! aan de slag. Versie 10 is beschikbaar vanaf mei 2007
Ik verwacht dat Fontys tzt vanzelf upgrade naar Versie 10.
Pagina: 1