Backlight laptopscherm valt soms uit... en nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 515 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wel... het is een beetje een vreemde topictitel maar het dekt de lading :)

Het (de?) backlight van het scherm van mijn laptop valt van tijd tot tijd uit. Als het backlight aan is valt het (tot nu toe) nog niet uit totdat de laptop wordt uitgezet maar sinds een maandje kan het bij het opstarten gebeuren dat het backlight niet aangaat.
Eerst dacht ik dat het scherm kapot was maar als je goed kijkt is het bootlogo en later Windows gewoon te zien (niet genoeg om mee te werken, daarvoor is het echt te donker). Ook is de computer dan gewoon te besturen.

Als het backlight met het opstarten niet oplicht moet ik de laptop een paar keer in- en uitschakelen en opeens werkt het dan weer. Dit is echter niet echt een makkelijke situatie.

De vraag: wat kan er aan de hand zijn? Ik vermoed ergens een los contact of kan er iets anders zijn? En... is het de moeite om het te laten maken? Het is een Dell Inspiron 1100, jaartje of 2,3 oud en voornamelijk in gebruik door mijn vriendin voor het surfen op internet en mailen. Niet meer.
Als het voor een klein bedrag gemaakt kan worden wil ik dat natuurlijk wel doen zeker omdat de laptop nog goed werkt buiten dit defect. Alleen als de kosten TE hoog gaan worden... wat is wijsheid?

(en kan er nog iets anders aan de hand zijn?)

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 22:28

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

kijk voor de grap eens of je de aansluiting op nieuw kunt aandrukken.. boven je toetsen zit meestal een plaatje die je er aan de linker of rechter kant zo afklikt. daar onder zitten de aansluiting van je LCD.. kijk of er daar een contact je los zit

Bedankt alvast

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Heeft hij het ook als je hem aan de stroom hebt hangen, of alleen als hij op accu werkt?

Hoi!

• hemiparo
  • Niet online
Heb nog niet naar de aansluiting kunnen kijken dus dat ga ik vanavond doen. De laptop zit altijd aan netvoeding. Zonder houdt de accu het niet zo lang vol.

• hemiparo
  • Niet online
Wel... ondertussen een weekje verder en het probleem is nog niet opgelost. Soms wel backlight en soms niet. Ik heb de aansluiting bekeken en kan niks vinden wat niet goed zou moeten zijn.
Op deze manier is er echter niet mee te werken dus nu de vraag: wat is verstandig; nieuwe laptop of repareren? De laptop kan eigenlijk niet gemist worden maar een snellere/krachtigere is ook niet nodig... Wat is wijsheid?

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:12
Zelf heb ik een Dell laptop welke ook zo'n 2-3 jaar oud is met hetzelfde probleem. Ik heb voorzichtig het plaatje boven het toetsenbord verwijderd en merkte tot mijn verbazing dat alle schroefjes binnenin helemaal los zaten. Hierdoor bewegen er een aantal onderdelen heel erg als je het scherm beweegt en daardoor is de kabel van de laptop naar het lcd zichtbaar beschadigt. Na deze schroeven te hebben aangedraait is het probleem (vage kleuren, backlight wat uitvalt) niet helemaal weg, maar wel sterk verminderd. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

Edit: Ik las net dat je hem een paar keer in moest schakelen om goed beeld te krijgen. Dit heb ik zelf ook. Bij mij krijg ik hem wel in 1x aan als ik het scherm bijna helemaal dicht laat, en dan m'n handje ertussen vroet om hem aan te drukken. Nee, mijn volgende laptop wordt geen Dell. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door camelrulez op 25-10-2006 15:59 ]

Verwijderd

ik heb net mijn oude IBM thinkpad r40E gerepareerd. de connector op het moederbord was een beetje geoccideert

na schoonmaken deed backlight het weer prima

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als ie 15" is zou je er altijd nog een DIY beamer van kunnen maken 8)

Verwijderd

Een backlight is praktisch altijd of goed of kapot, zit weinig tussen die 2 in. En omdat hij het af en toe wel doet, zou ik eerst zoals al gezegd alle kabelaansluitingen dubbelchecken.
Werkt wel goed met een monitor waarschijnlijk? Je kunt je scherm openmaken en kijken welk merk/type lcd er in zit. Op ebay vind je backlights en converters te over voor een habbekrats.
Pagina: 1