Toon posts:

Conroe E6600 + Asus P5W64WS + 2Gb Kingston = trage boot?!

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wordt gek van mijn nieuwe systeem! |:( Het system is zelf geconfigureerd en gebouwd en bevat de volgende hardware:
- Intel Conroe E6600 @ 2,4 Ghz (niet O.C.'ed)
- Asus P5W64 WS Pro mobo
- 2 x 1Gb Kingston ValueRam (CAS 5)
- Club 3D 7900GTX
- 80 Gb Maxtor DiamondMax 3 (SATA 2, 7200 RPM, 8mb)

Zodra ik de drivers installeer van de chipset, RAID e.d. onder een kale Windows XP SP2 installatie op bovengenoemde hardware start het systeem ca. 30 sec. traag op! In Windows zelf vind ik de performance ook niet helemaal je-van-het.

Onderdelen zijn bij Salland gekocht, en heb ze het systeem laten testen toen ik constateerde dat hij traag bootte! Ze hebben um ge-benched maar daar kwam niets vreemds uit. Zij erkenden ook dat het systeem traag boot. Volgens hen mankeerde er echter niets aan de hardware (geen defecten).

Heb alles al geprobeerd hele BIOS doorlopen, alle onboard meuk uitgezet, BIOS geflashed, maar het haalt allemaal niets uit. Mijn kale Windows XP SP2 heeft voor het opstarten ca. 60 sec nodig, wat ongeveer 2 keer zo traag is als mijn oude Athlon XP 1800+ @ 1,5 Ghz met 1Gb intern!

Wie weet wat ik hier nog mee kan? Mijn ervaringen met dit systeem komen helemaal niet in de buurt van al die honderden reviews out there over soort gelijke systemen! Moet ik hiermee leren leven of is er licht aan het einde van de tunnel? :?

Tnx

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens fora over de P5W DH ligt het o.a. aan de Jmicron controller en de IDE controller, deze kan je uitzetten als je ze niet gebruikt. (en je kan een BIOS update doen)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens wat dingen die in de volgende link staan. Het is dan wel niet precies het zelfde moederbord maar misschien lost het je probleem toch op.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Stel is een vast IP-adres in. Dit heb ik namelijk wel vaker gehoord, en aangezien je waarschijnlijk ook de drivers van je netwerkkaart installeert kan dit goed mogelijk zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door Muthas op 15-10-2006 18:47 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 21:21

w00Dy

Make soap, not war

Dutch_Razor schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 18:40:
Volgens fora over de P5W DH ligt het o.a. aan de Jmicron controller en de IDE controller, deze kan je uitzetten als je ze niet gebruikt. (en je kan een BIOS update doen)
Deze heeft de P5W64 niet, ze gebruiken Marvell chips.

Ik heb hetzelfde mobo + cpu en hier draait alles top, probeer je ram eens te vervangen door dat van een ander merk.

Heb je sommige van de extra USB aansluitingen aangesloten?

Verwijderd

Muthas schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 18:46:
Stel is een vast IP-adres in. Dit heb ik namelijk wel vaker gehoord, en aangezien je waarschijnlijk ook de drivers van je netwerkkaart installeert kan dit goed mogelijk zijn.
ROFL, en daarom zou het systeem 30 seconden vertraagd zijn? Misschien met een 386

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Heb je nog meerdere ATAPI CD / DVD R(W) drives geinstalleerd?
Check dan ook even hoe deze zijn geconfigureerd : Master, Slave of Cable Select.

Bij mij werkte CS onder windows fantastisch snel, echter met de Mobo chipset drivers had ik ook een verschrikkelijk trage boot (tenzij er maar 1 DVD drive hing en er dus niets te kiezen was). Vervolgens de DVD/CD stations geconfigureerd naar allebei master en op beide IDE poorten 1. Met de windows drivers maakte dit geen snelheids verschil, echter voor de chipset drivers werd de boot time gereduceerd met 90%.

"That was left handed..." - JJH

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Wat gek, ik heb juist m'n P5W DH deluxe eruit gegooid vanwege de trage boot. M'n nieuwe P5W64 vertoond dit probleem totaal niet (E6400, 2gig Corsair).

Doe eens een bios load default's en stel dan alles in zoals je dat graag hebt. En zorg er voor dat je bootdisk als eerste staat. Koppel ook niet-cruciale USB apparaten eens af.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik stel het in ieder geval op prijs dat er gereageerd wordt op mijn post, op het asus forum hield het op na 1 reactie. _/-\o_

Wat ik al geprobeerd had (ik was niet volledig genoeg 8)7 )
- BIOS default settings geladen (load default via BIOS en CMOS clear)
- Alle overige hardware afgekoppeld/uitgezet (overige hdds, USB poorten, DVD speler en onboard audio e.d.)
- Configuratie gechecked van mij hdds en dvd drive (alles op master en op eigen poort)
- Nieuwste drivers gedownload voor RAID, chipset e.d.

Ik vermoed zelf dat het in de RAID of chipset driver(s) zit. In windows reageert het systeem vlot en voordat ik de genoemde drivers geinstalleerd heb boot het systeem ook vlot (ca. 25 sec). Pas als ik de drivers geinstalleerd heb, boot het systeem traag.
w00Dy schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 09:24:
[...]
.... Ik heb hetzelfde mobo + cpu en hier draait alles top ...
w00Dy, heb jij geen last dan dat het systeem trager boot als je de chipset en/of raid driver installeerd? Of heb je de apparaten in je device manager staan als onbekend / no driver installed?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Chipset drivers zijn geinstalleerd
Raid is disabled in de bios hier, ik wil best alles wel eens installeren om te testen.

Ik zal straks mijn bevindingen posten :)

of voeg me ff toe op msn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door w00Dy op 16-10-2006 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
w00Dy schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:09:
Chipset drivers zijn geinstalleerd
Raid is disabled in de bios hier, ik wil best alles wel eens installeren om te testen.

Ik zal straks mijn bevindingen posten :)

of voeg me ff toe op msn ;)
Ben nu op m'n werk dus als ik vanmiddag thuis kom zal ik je, als ik ff tijd heb, toevoegen aan m'n MSN.
Ik ben benieuwd of het bij jou wel loopt....

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

= dus idd trage boot

Ik doe er een minuut over om in windows (MCE) te geraken.

dankje TS nu zit ik ook gelijk met een probleem :+

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 17:55
Biedt 'bootvis' van Microsoft geen uitkomst? Daar staat toch aangegeven welke onderdelen van je POST er zo lang over doen?

Bootvis

Of BootlogAnalyzer?

specs

Verwijderd

Topicstarter
tiepeks schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:46:
Biedt 'bootvis' van Microsoft geen uitkomst? Daar staat toch aangegeven welke onderdelen van je POST er zo lang over doen?

Bootvis

Of BootlogAnalyzer?
Nee, had ik al geprobeerd. Je hebt daarin een optie 'Optimize' die na een shutdown je systeem probeert te optimaliseren....zonder effect. Het heeft sowieso weinig kans want het betreft een KALE XP installatie, dus geen overbodige services die later, of helemaal niet geladen hoeven te worden.
w00Dy schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:35:
= dus idd trage boot

Ik doe er een minuut over om in windows (MCE) te geraken.

dankje TS nu zit ik ook gelijk met een probleem :+
Fijn he? Zolang je de drivers maar niet installeerd en niet aan je RAID instellingen komt loopt ie wel.... maar als we dat hadden gewild hadden we wel een goedkoper mobo'tje gekocht. Het ligt dus in ieder geval niet aan mijn hardware combinatie. Misschien ligt Windows overhoop met de onboard IO's? Die driver doet in ieder geval ook niet veel goeds.

Verwijderd

Voor zver ik weet is het enige nadeel van raid ten opzichte van bijv. de raptor, dattie traag boot. Raid settings kosten gewoon veel tijd met opstarten. Shoot me if im wrong

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:48:
Voor zver ik weet is het enige nadeel van raid ten opzichte van bijv. de raptor, dattie traag boot. Raid settings kosten gewoon veel tijd met opstarten. Shoot me if im wrong
Shoot :)

Het initialiseren van een ICHxR array duurt hooguit 2-3 seconden. Het systeem zou daarnaa juist wat sneller moeten booten, zeker met 2 Raptors is het sneller dan met 1.

Kijk eens goed na welke drivers je systeem trager wordt. Als de INF update je systeem niet vertraagt en je HD performance is goed dan zou ik het lekker zo laten. Ik begrijp dat je met een enkele disk draait (geen RAID) dus de Intel RAID software hoef je niet te installeren...

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Wat zegt Eventviewer/Logboeken (en dan Systeem kiezen)? Zie je enige meldingen staan?

Verwijderd

Topicstarter
De event viewer geeft geen meldingen, dat was in van de eerste zaken die ik gechecked heb. Volgens mij zijn die drivers gewoon niet helemaal lekker. Het is belachelijk dat het installeren van die meuk er voor zorgt dat het systeem ca. 30 sec trager gaat booten, en dat terwijl de RAID in de BIOS UIT staat! :(

Ik vind het moeilijk te accepteren dat het bij zo'n high-end (en niet bepaald goedkoop) mobo zo gaar werkt....

Tuurlijk installeer ik die zooi niet als het zo traag blijkt te werken, maar dat vind ik eigenlijk een beetje zonde van het geld... had ik wel een goedkoper bord gekocht i.p.v. een van 270 euro!

Verwijderd

Probeer eens NCQ uit te schakelen (kan je via Apparaatbeheer doen). Dat heeft bij mij geholpen (dit was wel een AMD systeem).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:47:
Ik vind het moeilijk te accepteren dat het bij zo'n high-end (en niet bepaald goedkoop) mobo zo gaar werkt....
De vraag is of het aan het mobo ligt. Ik heb hier twee machines staan met dat mobo, 4GB PC-6400 Corsair, E6600, etc. De ene met een 7900GTX, de andere met een 7950GX2 (de videokaarten zijn het enige verschil tussen de twee systemen). Het booten van zowel XP x86 en x64 (volledige installaties met drivers, software, etc. dus niet alleen een kale XP) lag tussen de 20 en 25 sec. met daarbij 3 HD's aan de Marvell (RAID0) en 4 HD's aan de ICHR (RAID5). Tijdens een eerste installatie op slechts 1HD lag dat iets van 5 sec. hoger.

Inmiddels hebben beide machines andere RAID controllers dus ik kan het niet meer exact testen maar tijden van 60 seconden voor het booten van XP (na de POST boot, dus) heb ik met deze P5W64 Pro's niet gezien.

-- Stefan

Verwijderd

Topicstarter
Voor er misverstanden gaan ontstaan: de 60 sec boot tijd is inclusief de boot tijd van de BIOS.

Ik vind ca. 25 seconden voor de boot van XP niet snel. Als je XP net geinstalleerd hebt is dat ongeveer 5 a 10 sec. Installeer alleen de drivers erbij en je zit op 25 a 30 sec.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:25:
Voor er misverstanden gaan ontstaan: de 60 sec boot tijd is inclusief de boot tijd van de BIOS.
Ik vind ca. 25 seconden voor de boot van XP niet snel.
Ah, dat had ik dan verkeerd begrepen. Maar dan nog, de POST van de P5W64 Pro valt me eigenlijk nog wel mee vergeleken met een aantal andere systemen die ik hier draai. Dat zijn over het algemeen dual CPU en dual-dual-core machines met mobo's die vele malen de prijs van de P5W64 Pro zijn, en die hebben POST tijden ook enkele malen hoger dan de P5W64 Pro. Je zou dus haast kunnen zeggen; hoe professioneler de mobo's, des te langer duurt de POST. :)

Kortom, het hangt er dus van af waar je het mee vergelijkt.

-- Stefan.

• Termy
  • Laatst online: 00:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nu heb ik zelf een P5W DH maar het viel me op dat er blijkbaar iets met RAID aan de hand lijkt te zijn en ik draai een RAID 0 met 2 36GB Raptors via de EZ backup connectors
Mijn POST duur vrij lang (vergeleken met m'n vorige comp en de comp van m'n vader) en lijkt "moeite" te hebben met het detecteren van IDE apparaten. Na het checken van het geheugen (2x 1GB corsair twin2x2048-6400PRO) lijkt het systeem even niks te doen waarna schijven en optische apparaten gedetecteerd worden in een makke beren tempo.

Die troubleshooter van XS heeft me niet geholpen, verschillende bios versies ook niet en niet gebruikte onboard apparaten staan allemaal uit. Geen RAID draaien is geen optie, veel meer dan een irritatie (vooral omdat ik niet weet waarom) is dit niet, maar uit dit topic blijkt dat dit wellicht wel de reden kan zijn.

Edit:
Dit gaat uitsluitend over de POST, windows laden gaat gewoon vlot en 3dmark etc zijn ook normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Termy op 19-10-2006 20:27 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-05 21:20

wowi

Hier soms het zelfde verhaal trage post en de herkenning gaat soms niet, dan geef ik een reset en dan wil het wel, strange.
Het bios is nog vrij buggie, 215 heb ik er nu in, de volgende problemen ben ik al tegengekomen.
De voltage afstelling van het bios deugt niet de core voltage is standaard 0.05 volt te hoog.
Tevens werkt bij mij de standby niet maar behoren, systeemboot wel op maar video kaart wordt niet meer aangestuurd die blijft in standby.
Tevens vind ik wel dat het moederbord vrij warm wordt, 40 graden schijnt normaal te zijn, bij kamer temperatuur dat vind ik toch wel minder, hoe gaat dit als het zomer wordt??
Ik heb het idee dat he bios nog lang niet klaar was en de boel alweer verkocht wordt.
Dit zie je wel vaker trouwens.

Verwijderd

wowi schreef op zondag 05 november 2006 @ 12:55:
Hier soms het zelfde verhaal trage post en de herkenning gaat soms niet, dan geef ik een reset en dan wil het wel, strange.
Het bios is nog vrij buggie, 215 heb ik er nu in, de volgende problemen ben ik al tegengekomen.
De voltage afstelling van het bios deugt niet de core voltage is standaard 0.05 volt te hoog.
Tevens werkt bij mij de standby niet maar behoren, systeemboot wel op maar video kaart wordt niet meer aangestuurd die blijft in standby.
Tevens vind ik wel dat het moederbord vrij warm wordt, 40 graden schijnt normaal te zijn, bij kamer temperatuur dat vind ik toch wel minder, hoe gaat dit als het zomer wordt??
Ik heb het idee dat he bios nog lang niet klaar was en de boel alweer verkocht wordt.
Dit zie je wel vaker trouwens.
nee de bios is wel klaar, het is een bios instellingen verhaal.
Velen hebben er geen last van, sommige wel, zelfde verhaal op de p5wdh.
Zet alles in de bios uit (met name hardware monitoring) en probeer het dan nog eens.
Is nogal veel over gezegd op verschillende fora waaronder got!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-05 21:20

wowi

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:18:
[...]

nee de bios is wel klaar, het is een bios instellingen verhaal.
Velen hebben er geen last van, sommige wel, zelfde verhaal op de p5wdh.
Zet alles in de bios uit (met name hardware monitoring) en probeer het dan nog eens.
Is nogal veel over gezegd op verschillende fora waaronder got!
Sorry hoor maar als u dit normaal vind??
Daar kan ik me niet echt in vinden dus, waarom voltage verkeerd als je anders insteld b.v.
dat lijkt me wel degelijk een flinke bios bug.
En als het bios de ene keer niet en de andere keer wel goed start dan is er toch ergens een of andere timing in het bios niet goed.
En waarom wordt dan na standby de monitor gewoon nooit meer ingeschakeld????
Dit zijn dus in mijn ogen gewoon vette bugs in een bios.
Pagina: 1