Toon posts:

Vraagjes over nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik sta op het punt een nieuw systeem te kopen, en heb nog wat vraagjes over het een en ander.
Eerst de config, ik vind em zelf vrij aso, maar daardoor wel errug leuk B-)...
(niet patserig bedoeld dus)

Tbird 1Ghz
Abit KT7A
256 MB a-merk geheugen (in 2x 128 reepjes)
Ati Radeon 64MB Vivo
Creative sounblaster live 5.1
Creative labs DTT-2200 speakerset
IBM DTLA-307045 46.1 GB Udma 100
Pioneer DVD-105S
Philips PCRW804 32x,4x,4x IDE
3Com 3C905C TX

Systeem is vrnl. bedoeld om te gamen en DVD's te kijken, en grazen misschien :)

Ik zal mijn vragen in chronologische volgorde doorlopen:
- Over de processor; de komende tijd zal de snelheid afdoende zijn, maar ik las ergens dat deze maar tot 1200Mhz te overklokken valt, klopt dit?
- Moederbord, ik zou liever de Asus variant met KT133A chipset nemen, maar deze verkopen ze niet waar ik m'n compu wil gaan bestellen (alles moet bij eenwinkel ivm PC-prive). Is de Asus echt veel beter?
- Geheugen; klopt het dat 2x128 beter is dan 1x256. En maakt Cas2 geheugen nu een echt merkbaar verschil, of is dit marginaal?
- ATi radeon kies ik op beeldkwaliteit (dvd)vs. brute kracht van GF2GTS.
- Soundkaart en speakerset, ook gekozen met oog op DVD (dolbi)...goeie keuze?
- IBM HD, goeie dingen over gehoord; schijnen wel erg warm te worden?
- 3Com, goes without saying.

Ik zit met twee grote twijfels;
A. Koeling; wat is nou de beste koeler om op de Tbird te zetten? En heb ik gelijk extra casefans of Harddisk koelers nodig? Zo ja welke, ik lees overal dat HD koelers vreselijk veel herrie maken.
Verder lees ik verhalen over dat het plaatsen van een koeler op een Tbird nogal tricky schijnt te zijn; breken en contact?

B. Geheugen; ik kan me geen goed beeld vormen hoeveel impact merkloos, a-merk, en cas 2 (welk merk) hebben...

Alvast bedankt voor de reacties!

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:37

Rashann

Zoek de hond...

Op dinsdag 30 januari 2001 22:57 schreef Teunstah het volgende:
Tbird 1Ghz
Abit KT7A
256 MB a-merk geheugen (in 2x 128 reepjes)
Ati Radeon 64MB Vivo
Creative sounblaster live 5.1
Creative labs DTT-2200 speakerset
IBM DTLA-307045 46.1 GB Udma 100
Pioneer DVD-105S
Philips PCRW804 32x,4x,4x IDE
3Com 3C905C TX
Hmm, zou je die brander wel nemen? Ik zou toch echt voor een 12x met Burnproof of JustLink gaan (Plextor, LiteOn, Ricoh ofzo)
Systeem is vrnl. bedoeld om te gamen en DVD's te kijken, en grazen misschien :)
Hoezo MISSCHIEN?!?!
Ik zal mijn vragen in chronologische volgorde doorlopen:
- Over de processor; de komende tijd zal de snelheid afdoende zijn, maar ik las ergens dat deze maar tot 1200Mhz te overklokken valt, klopt dit?
Denk het wel, maar dan nog, ik denk niet dat dit een hele grote maar is :)
- Moederbord, ik zou liever de Asus variant met KT133A chipset nemen, maar deze verkopen ze niet waar ik m'n compu wil gaan bestellen (alles moet bij eenwinkel ivm PC-prive). Is de Asus echt veel beter?
Ik denk dat het heel weinig uitmaakt, persoonlijk ben ik over beide merken tevreden.
- Geheugen; klopt het dat 2x128 beter is dan 1x256. En maakt Cas2 geheugen nu een echt merkbaar verschil, of is dit marginaal?
Nee, 2x128 of 1x256 maakt niks uit, alleen is 1x256 leuker als je er later nog meer wilt bijzetten (meer ruitme)
- ATi radeon kies ik op beeldkwaliteit (dvd)vs. brute kracht van GF2GTS.
- Soundkaart en speakerset, ook gekozen met oog op DVD (dolbi)...goeie keuze?
Ja hoor...
- IBM HD, goeie dingen over gehoord; schijnen wel erg warm te worden?
Ik heb eigenlijk geen idee, maar dat zal best wel meevallen...
- 3Com, goes without saying.

Ik zit met twee grote twijfels;
A. Koeling; wat is nou de beste koeler om op de Tbird te zetten? En heb ik gelijk extra casefans of Harddisk koelers nodig? Zo ja welke, ik lees overal dat HD koelers vreselijk veel herrie maken.
Verder lees ik verhalen over dat het plaatsen van een koeler op een Tbird nogal tricky schijnt te zijn; breken en contact?
Koop gewoon standaard koeler die tot de 1,2Ghz of meer aankan, en die moet je er dan gewoon rustig opzetten, dan zal het echt niet snel misgaan...
B. Geheugen; ik kan me geen goed beeld vormen hoeveel impact merkloos, a-merk, en cas 2 (welk merk) hebben...
Ik ook niet :)

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je reply;

Wat die brander betreft; ik ben niet zo'n die-hard CD brander, die elke dag 6 CD's moet branden ofzo. En met zo'n vette harde schijf lijkt het me dat ik ook niet snel zonder ruimte kom te zitten, vandaar mijn el cheapo keuze (waar jij het over hebt zijn gelijk 2x zo duur zowat).

Over het grazen; tja heb er nu de hardware (nog) niet voor! :)

Verwijderd

Goh, ik dacht dat PC-Prive projekten maar tot f 5000,- gingen/ >:)

Ik heb op een paar kleine verschillen hetzelfde systeem: KT7A -> KT7A Raid, IBM 46 Gig -> 2x IBM 30 Gig. Warmte ontwikkeling valt bij mij wel mee.
Die Radeon kaart vindt ik TOP :9 en ook over de DVD speler ben ik best te spreken.
Het 'Creative'5.1 geluid is overweldigend, en ook erg leuk in games....
De Abit plank is goed in te stellen, en tot nu toe (OC'd op 1100 Mhz) zeer stabiel.
Met CAS2 geheugen kun je best nog snelheidswinst boeken, dat komt er bij mij ooit ook nog wel in. Nu heb ik gewoon 256Mb..
Ik adviseer je wel om een minstens een 300w voeding te monteren...

Have Fun......

Verwijderd

Extra casefans of harddisk-koelers zullen niet zo snel nodig zijn, pas als je flink gaat overklokken en dus je temperatuur zo laag mogelijk wil houden zal dit misschien een optie kunnen zijn. Maar dus niets om je zorgen over te maken als je net een systeem aanschaft.

Over dat CAS-2 geheugen, je krijgt voor (veel) meer geld maar een paar procentjes meer snelheids winst...
CAS-2 is vooral handig als je met je fsb gaat stoeien en je je geheugen op CAS-3 zet. Dan is het een stuk stabieler. Maar aangezien jij met je multiplier gaat stoeien als je gaat overklokken, is dit niet erg noodzakelijk denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
koel, bedankt!, hier kan ik wat mee!

ik haal die 5000,- net......niet :(

gelukkig had ik al een goede monitor :)

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 22:57 schreef Teunstah het volgende:
en grazen misschien :)
Misschien ?? Hoezo misschien ?

Verwijderd

1x256 is beter dan 2x128MB, want met
één reepje krijg je kleinere swapfiles.

Verwijderd

Je wilt overclocken? Koop de abit, lekker softwarematig. Maar de koeler is wel belangrijk, vooral met de t-bird want die wordt HEET.
Ik heb trouwens ook ergens op het forum gelezen dat 2x 128 sneller is dan 1x 256, ach kijk zelf maar.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat er nu ook hier conflicterende antwoorden komen op de 1 of 2 reepjes geheugen vraag; weet niemand het zeker?

Nog even over het monteren van een fan; het lijkt erop dat ik deze los moet gaan bestellen en dus zelf moet installeren.
Op zich heb ik vaker systemen in elkaar gezet, maar lees toch wat slechte ervaringen met het instaleren van koelers op Tbirds.
Is het echt nodig koelpasta te gebruiken of is de bijgeleverder tape afdoende?
Kan iemand me wijzen naar een url over hoe je een fan op een tbird moet monteren? (ik heb deze wel eens gezien nl.

Na het lezen van dit artikel: http://www.tomshardware.com/cpu/00q4/001211/index.html
zit ik sterk te denken aan een alpha PAL6035
Pagina: 1