TV kijken op de Samsung 940MW

Pagina: 1
Acties:
  • 694 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
Hi,

Mijn pa is geïntereseerd in de Samsung 940MW, mede vanwege het feit dat het naast een LCD monitor óók een TV is. Echter, een medewerker van Paradigit in Arnhem beweerd dat het TV-kijken op deze monitor 'bagger' is. Hij legde uit dat het TV-signaal een mindere resolutie heeft dan die van de monitor (die is 1440x900) en dat daarom het TV-beeld als het ware wordt 'uitgerekt' en er niet meer uitziet...

Iemand enig idee of deze uitleg klopt? (We konden het nog niet in levende lijve zien in die zaak)

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:17
Ik heb hem zelf staan als 'slaapkamer' tv en het valt me helemaal niet tegen....Het beeld is wel minder dan mijn Panasonic TV (82cm, 'normaal' scherm), maar je kunt er heel goed naar kijken......

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-07 15:42

vleesjus

echte vleesjus!

Ten eerste op bijna elk tft scherm wordt het beeld uitgerekt omdat de native resolutie veel hoger is dan de resolutie van het tv signaal.

Ten tweede ik heb het scherm ook en een paar dagen geleden de volgende foto gemaakt voor een ander topic wat over het zelfde scherm gaat, misschien niet goed te zien aan een foto, maar naar mijn mening is het beeld zeker niet "bagger".

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
We hebben de Samsung 940MW 14 dagen op proef gekregen bij de winkel (Paradigit). Het computerbeeld is erg goed. Kleuren verspringen nauwelijks (zeker niet in vergelijking met de Samsung 203B die ik ook in de winkel heb gezien) en zijn erg natuurgetrouw.

Op de site van Samsung kan ik echter nergens de specificaties van deze 940MW vinden, want daar ben ik wel benieuwd naar.

Hiero staan wel de nodige specificaties vermeldt : het is blijkbaar een TN panel, maar wel met 16,7 milj. kleuren? Al met al een erg goed PC-scherm vind ik. Voor puur PC-gebruik zou ik hem zelf zo kopen.

Het probleem is echter dat ik me afvraag wat het nut is van de overige functies van deze monitor. Als je er een video-camera op aansluit, dan is ook het beeld van de videocamera niet bepaald goed. Net zoals het TV-signaal. Mijn Pa heeft nog een oude TV-tje naast zijn computer staan en deze is via de TV-out van de Matrox kaart aangesloten op zijn PC. Wat ik me dus afvraag is waarom een TFT deze extra mogelijkheden heeft, terwijl een TFT de bronnen als TV en video-camera feitelijk niet goed kan weergeven in vergelijking met een echte TV. Kan iemand me daar wat meer over vertellen die er meer ervaring mee heeft?

Thanks!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Staat hiervoor al weergeven. De resolutie van je ingangssignaal (in dit geval PAL, iets bij 536 ofzo) is gewoon veel te laag. Je mag dan hopen dat je TV met beeldbewerking etc. het probleem oplost.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Ik heb de Samsung 940MW en tijdje geleden gewonnen! Omdat ik al een TFT scherm heb gebruik ik hem ook als TV voor op m'n slaapkamer. Ik zelf ben erg te spreken over het beeld vergeleken met mijn oude tvtje! Misschien heeft het er mee te maken dat ik digitale tv heb... Maarja, het is natuurlijk wat jij het mooiste vind, dus als het je niet bevalt zou ik hem gewoon terugbrengen! Hij kwam trouwens wel als beste uit de test in de Computer Totaal, ik weet niet of ze daar het tv kijken ook getest hebben...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is idd zo dat bijna iedere TFT TV (muv een paar interessante Sharp gevallen) een (veel) hoger resolutie heeft dan PAL - PAL video is 720x576 (met vierkante pixels voor 4:3 en rechthoekige voor 16:9 anamorf), terwijl een beetje TFT TV 1360x768 of 1400x900 is. Het moeten oprekken is dus onvermijdelijk. De vraag is hoe dat gebeurt. Als je een TV-signaal rechtstreeks op de monitor/TV aansluit moet dat dus door de electronica van die scherm gebeuren. Dat kan op twee manieren:

1) direct op native reso samplen van het analoge signaal

+ geen artefacten van het oprekken an sich
- ruis wordt net zo hard opgerekt
- weinig mogelijkheden tot zooming, panning of andere grappen

2) samplen op native PAL (720x576) en dan digitaal oprekken naar native

+ geeft op 1:1 reso (dus windowed) beste beeld
+ volop mogelijkheden tot digitale grapjes uithalen (o.a. ruisreductie)
- afhankelijk van upscaling algoritmes van toestel. Dit kan goed gaan, maar ook rampzalig slecht (vgl een .jpeg pic die je in MS Paint oprekt :X )

Grap is ook dat verschillende aansluitingen vaak verschillend gedaan worden. Ik ken een Philips TFT TV die het coaxsignaal op native reso samplet (wat goed beeld geeft), maar de SCART/S-Video ingang op PAL samplet en die dan digitaal upscalet met rampzalige gevolgen, het geeft via DVI goed native beeld, maar via HD15 ("VGA") moet het op 1024x768 aangestuurd worden wat ook weer horizontaal opgerekt wordt :/

Kortom theoretisch kan van alles, maar enige manier om zeker te zijn is om in de winkel een apparaat aan te sluiten op de poort die jij relevant vindt en kijken hoe het eruit ziet. Het kan zijn dat TV beeld via coax bagger is, maar dat het bijvoorbeeld prima met een S-Video aansluiting van de camcorder omgaat - of omgekeerd :o

Eerlijk gezegd zou ik bij een scherm als dit gewoon digitaal aansluiten op je PC en als je er TV op wilt kijken een TV-kaart in de PC stoppen :z

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 29-10-2006 11:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1