Auto: dak en motorkap roze ipv rood

Pagina: 1
Acties:
  • 2.190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb 3 jaar geleden een peugeot 106 rood uit 1993 gekocht. Doet het prima, maar vanaf het begin is de motorkap en het dak al wat vaal (roze). Nu begint het steeds erger te worden en dus steeds lelijker. Alleen de motorkap is roze, en het dak is gewoon de lak eraf (ziet er geschuurd uit)

Ik ben al met Turtle Wax rood in de weer geweest voor de motorkap, maar dat helpt maar beperkt. Ik wil er nu echt iets aan doen. Laten spuiten kost me teveel geld, voor 50 euro moet het echt wel klaar zijn. Is het een idee om te schuren en te spuiten met bijv. rode spuitbuslak van de halfords?
Of zou ik het op een andere manier kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zou hem met commandant polijsten. Zelf spuiten wordt echt helemaal niks. Dus eerst met commandant 3 of 4 een laagje van je lak af polijsten, dan pas in de poets.

Aangezien je rood rose is geworden, ga ik er van uit dat je een standaard hoogglans lak hebt, en niet metallic. (Metallic mag je niet polijsten.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 08:07
commander autoclearer ;)

edit: commandant dan.... (hielp bij mijn roze citroen ax prima, is nu weer rood...)

[ Voor 63% gewijzigd door Meester_J op 15-10-2006 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Als de lakdikte nog goed is, kun je aan de gang met middelen als commandant. Daarmee schuur je een laagje weg. De lakdikte kun je laten meten bij een poetsbedrijf.

Zelf spuiten zorgt vaak voor vuil in je natte lak. Daarnaast moet je het ook nog een beetje kunnen.
Als je het doet, kun je beter twee componentenlak gebruiken. Bij de betere verfzaken kunnen ze dat in een spuitpus leveren. Denk ook aan eventueel kleurverschil tussen moterkap en schermen.

edit: beetje laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Je hebt inderdaad van die auto's waarvan de lak na een x aantal jaar zo dof is als wat. Dit is vooral bij rood zo... Komt dit omdat het geen metallic lak is ofzo?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Meester_J schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 16:06:
commander autoclearer ;)

edit: commandant dan.... (hielp bij mijn roze citroen ax prima, is nu weer rood...)
Kun je vertellen welke commandant dat was, waar je dat hebt gehaald, en hoe je dat hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Belgom is volgens mij wat te grof..alhoewel, fijne krassen krijg je er wel mee weg.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:15

Bestla

M/M -> V/F

Captain Pervert schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 16:35:
Je hebt inderdaad van die auto's waarvan de lak na een x aantal jaar zo dof is als wat. Dit is vooral bij rood zo... Komt dit omdat het geen metallic lak is ofzo?
Rood ' verkrijt ' heel erg. Een laag blanke lak erover doet wonderen. Eerst met Commandant de kleur wat ophemelen en dan blanke lak erover voor permanent resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Bedankt voor de tips tot nu toe.
Inmiddels heb ik zelf een geschikt topic op een forum gevonden:

http://www.meguiars.nl/fo...t=723&highlight=rood+roze

Dit ga ik zelf ook eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Captain Pervert schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 16:35:
volgensmij voorkomt het 'metalic' gedeelte idd een deel verkleuring, 'onze' mitsubishi Galant uit 1998 is ook meer roze... dan weer met polish d'r over en rooie wax maar komt hard weer terug dat roze (vooral op plastic achterspoiler is hij 'Citroën BX rood' ;( ) dus als we 'm van 't voorjaar verkopen moet hij nog maar weer een keer d'r goed in gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:22

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Polijsten heeft niet zo gek veel zin, de roze kleur komt dan gewoon weer terug.

De enige mogelijkheid om het voor altijd weg te halen is een volledig nieuwe laklaag plaatsen. Dwz licht opschuren en de laklaag vervangen. (dit kan je zelf doen, als je handig bent met een spray-paint gun ;) )

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

KatirZan schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:25:
Polijsten heeft niet zo gek veel zin, de roze kleur komt dan gewoon weer terug.

De enige mogelijkheid om het voor altijd weg te halen is een volledig nieuwe laklaag plaatsen. Dwz licht opschuren en de laklaag vervangen. (dit kan je zelf doen, als je handig bent met een spray-paint gun ;) )
Da's niet waar. Lak heeft een bepaalde dikte. De toplaag is verweerd. Als je deze weg polijst, zit je weer op "gave" lak. Als je deze netjes regelmatig gepoetst (gewaxed) houd, komt het niet terug.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Dat Meguiars schijnt er erg goed voor te werken, het is alleen wel behoorlijk duur, maarja, als je het toch bij moet houden, dan moet ik dat maar een keer doen. Het is steeds meer een pauperbak :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn rode Corolla uit '93 ook met commandant 4 helemaal teruggebracht qua kleur. Hij was roze geworden, maar daar is nu niks meer van te zien. Meteen goed in de was zetten zodat de kleur beschermd wordt (zit UV beschermer in). Je moet met rood gewoon goed poetsen en in de was blijven zetten, dan blijft hij best lang mooi.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

GaMeOvEr schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:55:
[...]

Da's niet waar. Lak heeft een bepaalde dikte. De toplaag is verweerd. Als je deze weg polijst, zit je weer op "gave" lak. Als je deze netjes regelmatig gepoetst (gewaxed) houd, komt het niet terug.
Oude lak is al afgesleten, daarnaast weet je niet hoe dik de laklaag is die fabrieksaf op de auto gespoten is. Daarom is polijsten bij oude lakken ABSOLUUT niet aan te raden. Elke polijstbeurt slijt een redelijke laag van je lak af, als je niet zeker bent van je laklaag is schuren en opnieuw lakken de allerbeste optie die je kan doen.

Daarnaast kost een nieuwe laklaag op je auto (zonder kleur) nog geen 250 euro ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Uit ervaring, (2 rode auto's gehad) kan ik zeggen dat het bij mij altijd prima heeft gewerkt. Het is ook weer niet zo dat je millimeters van je lak afslijpt. Het zou zo kunnen zijn als hij 2x eerder gepolijst is, dat dan de laklaag kritisch wordt. Echter auto's die al helemaal roze zijn, zijn gemiddeld ook nog nooit eerder gepolijst. ;) En zelf polijsten met de middelen die je nodig hebt (commandant, een goede bus wax/poets, wat zachte uitpoetsdoeken en het lenen van een poetsmachine) dan ben je voor 50 euro al klaar. Toch weer een factor 5 minder. :P

[ Voor 24% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-10-2006 17:33 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als je met een polijstmiddel gaat werken,
vervolgens meerdere malen wax overheen en niet eenmaal.

Als de motorkap gaat doen, beetje oppassen,
de motorkap krijgt het meest te verduren en die is naar alle waarschijnlijkheid ook een groot deel van zijn beschermlagen kwijt. Niet bang zijn dat je doekje dan de kleur van je auto krijgt, maar maak het niet te bont,
een polijstmiddel is ook deels een soort van fijn schuurpapier.

Motorkap kun je naar mijn mening een paar keer maal extra in de wax zetten, beetje extra bescherming is daar nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Begin met meguiars... Dat schuurt veel minder dan commandant, en doet toch zijn werk... Commandant is meestal echt een laatste redmiddel en daarnaast ook wat lastiger in gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

GaMeOvEr schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:32:
Uit ervaring, (2 rode auto's gehad) kan ik zeggen dat het bij mij altijd prima heeft gewerkt. Het is ook weer niet zo dat je millimeters van je lak afslijpt. Het zou zo kunnen zijn als hij 2x eerder gepolijst is, dat dan de laklaag kritisch wordt. Echter auto's die al helemaal roze zijn, zijn gemiddeld ook nog nooit eerder gepolijst. ;) En zelf polijsten met de middelen die je nodig hebt (commandant, een goede bus wax/poets, wat zachte uitpoetsdoeken en het lenen van een poetsmachine) dan ben je voor 50 euro al klaar. Toch weer een factor 5 minder. :P
Uit mijn ervaring :

2e hands Golf mk2 gekocht voor mijn vader, rode lak, bij aflevering zag dit er uiteraard netjes uit, netjes gewassen en in de was gezet.
4 maanden later was de lak volledig dof-wit uitgeslagen, mooi roze kleur dus ;)
Ik de polijstmachine gepakt en de hele auto gepolijst (niet met de commandant "troep" maar met spullen die bedrijven ook gebruiken ;) ) en heb een week later de hele auto opnieuw in de lak kunnen zetten ;) Reden : laklaag volledig verdwenen.
Volgens meetapparatuur had ik 1-8e van de lak weg gepolijst en op sommige delen was deze te dun daarvoor....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hm, verschillende ervaringen dus. Maar een Golf heb ik dan ook nog nooit gehad. :P

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KatirZan schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:15:
[...]

Uit mijn ervaring :

2e hands Golf mk2 gekocht voor mijn vader, rode lak, bij aflevering zag dit er uiteraard netjes uit, netjes gewassen en in de was gezet.
4 maanden later was de lak volledig dof-wit uitgeslagen, mooi roze kleur dus ;)
Ik de polijstmachine gepakt en de hele auto gepolijst (niet met de commandant "troep" maar met spullen die bedrijven ook gebruiken ;) ) en heb een week later de hele auto opnieuw in de lak kunnen zetten ;) Reden : laklaag volledig verdwenen.
Volgens meetapparatuur had ik 1-8e van de lak weg gepolijst en op sommige delen was deze te dun daarvoor....
Goh, vreemd als je professionele spullen gaat gebruiken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik zie een verwijzing naar een Meguiarstopic van mij hierboven staan :)

Een paar aandachtspunten:
- Metallic lak mag je gewoon polijsten
- Verweerde lak hoef je niet te polijsten om deze weer goed te krijgen
- Polijsten met milde korrel kun je met een rotary gemiddeld 16 keer doen zonder risico (onderzoek naar geweest)
- Meguiars is een premium autocar merk dat verschillende oplossingen biedt voor verschillende problemen en verschillende laksoorten.

Als jullie vragen hebben, stel ze aan me. Ik heb ruime ervaring met Meguiars en lakbehandelingen.

De rode lak van de mazda in mijn topic is niet gepolijst, maar onder andere gecleanerd. Verweerde lak is vaak geoxideerd en flink vervuild, daarom slaat deze wit uit. Dit los je niet per definitie op met polijsten, maar juist reinigen en voeden van de lak.

Aan de reacties hierboven merk ik dat het verschil tussen cleaners, polishes en waxen niet geheel duidelijk is. Van al deze producten bestaan 4 smaken: schurend en niet schurend en voedend en niet voedend.HEEL belangrijk verschil! Dan heb ik het nog niet eens over de klei gehad, laat ik daar maar voorlopig niet over uitwijden ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Sheik op 18-10-2006 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjah, klei... Dat gaan we de volgende keer maar gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Thanks Sheik, grappig dat je hier ook zit :)
Mijn rode (roze) peugeot heeft een roze motorkap, daar slaat het niet wit uit.
Het dak echter is wel wit, en lijkt eerder geschuurd te zijn; hij is heel stroef op sommige plekken, en je kunt er zo wit spul afhalen met je vinger als je even boent. Zou ik het dak nu moeten polijsten, of kan dat ook gevoed?

Nu zie ik dat die Meg... producten behoorlijk prijzig zijn, vooral de doeken etc. Wat ik aan doeken etc nodig heb, zie ik niet in jouw Mazda topic. Kun je me daar nog iets over vertellen, wat heb ik nodig? En heb je voor de doeken een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
De lak van de Mazda uit mijn topic had niet zozeer last van een witte uitslag, maar net als bij jou een meer roze kleur.

Een roze kleur is niets anders dan vervuiling in de porien van de lak waardoor de toplaag zijn glans en kleur verliest. Dikwijls is de pigment nog steeds aanwezig, voor op unilakken van vroeger die nog geen blanke laklaag hadden.

Cleaneren: dit is het dieptereinigen van de lak en verwijderd oxidatie en dus ook de witte aanslag of roze kleur.

Polish: dit is het voeden van de lak, waardoor de porien van de lak met een oliesubstantie worden gevuld. De lak wordt als het ware gevoed en de kleur komt terug. Meestal ook dieper en voller. Pure polish zorgt daarnaast voor de extra glans die je met wax alleen niet tevoorschijn tovert.

Wax: beschermen van de cleaner en polish stap. Wax alleen helpt niet, de kleur zou weer snel dof of roze uitslaan en de glans snel verdwijnen. De voorgaande stappen zijn in dit geval zoals hier
besproken NOODZAKELIJK.

Naast deze stappen wordt vaak klei gebruik voor de oppervlakte reiniging. Deze stap wordt toegepast direct na het wassen en VOOR het cleaneren. Klei haalt contaminatie van de lak die je met wassen er niet afkrijgt. Ga eens met je vingers over de lak na het wassen, hij voelt soms nog ruw aan en je voelt kleine puntjes in de lak. Dit voel je nog beter door met je vingertoppen in een boterhamzakje over de lak te glijden. De klei zorgt voor een botergladde laklaag en wordt in het detailwereldje gezien als een must have. Maargoed, dat is misschien nog een stap te ver.

Kortom, polijsten is niet altijd nodig en daarnaast zul je de lak altijd moeten voeden met een polish en beschermen met een wax. Sla je de Polish over, dan heb je weer snel last van dit euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb nog wel een vraagje voor je...

Heb de vorige keer -als eerste behandeling na de dealerbehandeling- de keuze gemaakt voor een begin met de deep chrystal paint cleaner en de NXT Wax....

Hoef ik nu voortaan alleen maar te waxen? aangezien er in de NXT lijn verder geen andere producten zitten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
Let svp niet op de zinsconstructie...heb hoofdpijn en wil dit nog effe snel typen.

Waxen over een dealerbehandeling is nutteloos, je hebt verstandig gedaan de lak eerst met Paint Cleaner te behandelen. Ik neem aan dat je hiervoor de originele pads en doeken voor gebruikt. De toevoeging van klei was eigenlijk nog beter geweest voor creeeren van een perfecte basis.

Na het reinigen is het eigenlijk altijd verstandig om te Polishen, dit zorgt ervoor dat de lak weer opnieuw gevoed wordt, de kleur voller, rijker en natter (wetlook).

Maargoed, dat is iets voor een andere keer. De lak kun je voortaan met waxen bijhouden, echter denk eraan dat je op een gegeven moment de lak weer goed moet reinigen om vervuiling in de porien te voorkomen. Als je de porien blijft vullen met wax, zal de lak steeds minder diep gaan glanzen en de beschermende werking van de wax ook gaan nalaten. Ik zou adviseren om, afhankelijk van weersomstandigheden en of het een daily ride is, 2x per jaar de auto de kleien, cleanen, polishen en natuurlijk nu en dan te waxen. NXT Tech Wax heeft een duurzaamheid van zo'n 3 maanden, wederom afhankelijk van externe factoren.

Waar je op moet letten is dat je geen shampoo gebruikt van Turtle Wax, Sonax en bijvoorbeeld Valma. Deze shampoos hebben een zeer agressief reinigende werking dat je waxlaag aantast. De shampoos van Meguiars houden de waxlaag in stand en je doet er 4x zo lang mee, relatief goedkoper dus. Ik zou zeggen, gebruik de shampoo uit dezelfde lijn als de wax. Dus GC, NXT of DC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yepz, heb ook de nxt wash gehaald... Zag er weer uit alsof ik er uren op gepoetst had...Denk dat ik het als volgt ga doen:

1 x per jaar kleien, cleanen, polishen, waxen
1 x per jaar polishen, waxen
2 x per jaar waxen
wat vaker per jaar was + liquid wax

Jammer alleen dus dat er in de NXT lijn geen cleaner en polish is...
Pagina: 1