Onboard geluid doet het niet

Pagina: 1
Acties:

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
één goedendag tweakers,

Ik zit hier met een probleem: zoals de titel het al zegt doet mijn onboard geluid het niet.
Hier mijn spec's en daarna nog wat verdere uitleg:

Mobo: Asrock 939 Dual-sata2/A2/A/ASR
processor: Amd athlon 64 3200+ boxed venice
geheugen: 1024 mbram.
Videokaart. Nvidea Gforce EN7900GT
harddisk: 250 gb.

onboard geluid is 8ch I/O 7.1 channel audio.
Ik heb natuurlijk in het bios de geluidskaart aangezet en heb alle vorige drivers etc uitgeschakeld.
Echter niks doet het terwijl windows de kaart wel herkent.
Ook de audio aansluitingen op de case doen het niet.
ik heb ook meerdere speakers geprobeerd maar dat mocht ook niet baten.
En heb ook al de drivers etc geupdate, ook geen verschil.
Iemand ervaring met onboard geluid van hetzelfde type mobo?
Het rare is dat een fout op het mobo zelf ook vrijwel uitgesloten is want we hebben hier 2 dezelfde systemen staan met hetzelfde probleem.

Iemand enig idee wat er fout kan zijn en hoe het valt op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door hunters op 15-10-2006 14:08 ]

• hunters
sorry voor deze kick maar er is in 4 dagen helemaal niet gereageerd
en ik hoop dit probleem nog voordat ik op vakantie ga op te lossen.
Dus weet iemand misschien een mogelijke oplossing
of heeft iemand ervaring met dit moederboard in combinatie met het onboard geluid?

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Heb je de laatste en juiste drivers geinstalleerd?

Verder zou ik ook eens kijken bij configuratiescherm - geluiden en audioapparaten. Staat hierbij niets uitgeschakeld/gedempt?

Wat voor luidsprekers gebruik je? Zijn die wel op de juiste poort aangesloten (licht groen) Beschikken de luidsprekers over een eigen (ingebouwde) versterker? Indien niet, probeer zeker ook eens met een hoofdtelefoon.

• hunters
wols schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:23:
Heb je de laatste en juiste drivers geinstalleerd?

Verder zou ik ook eens kijken bij configuratiescherm - geluiden en audioapparaten. Staat hierbij niets uitgeschakeld/gedempt?

Wat voor luidsprekers gebruik je? Zijn die wel op de juiste poort aangesloten (licht groen) Beschikken de luidsprekers over een eigen (ingebouwde) versterker? Indien niet, probeer zeker ook eens met een hoofdtelefoon.
Ik heb alle drivers geinstalleerd, ook nieuwe van de site gehaald, alles staat op aan, niks is gedempt.
Ik heb meerdere koptelefoons en speakers getest. En uiteraard ook de goede poorten gebruikt.
ik heb zowel 5.1 als 2.1 systemen getest.
Ik denk dat het probleem aan het moederboard ligt, maar ik vindt het vrij raar dat dan 2 moederborden fout zouden moeten zijn(zijn waarschijnlijk wel van dezelfde partij).

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. (ander mobo weliswaar). Zoek eens in je moederbordmanual op waar de aansluitpinnen zitten voor een frontpanel voor audio en bekijk over welke pinnen een jumper geschoven moet worden. Dan maak je even je kast open en kijk je of de jumpers op de juiste plek zitten . Zo niet dan heb je daar het probleem zitten. Schuif even 2 jumpers over de juiste pinnetjes en je hebt geluid.

In mijn geval loste dit het probleem op. Als je hem via een webshop gekocht heb zou ik toch even een slecht survey invullen. Het is erg onprofessioneel dat ze een moederbord dat teruggestuurd is niet even controleren op jumpers en dergelijke. (daarom otbraken ze bij mijn mobo)

[ Voor 18% gewijzigd door Ernie op 19-10-2006 20:01 ]

• hunters
Arno E schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:57:
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. (ander mobo weliswaar). Zoek eens in je moederbordmanual op waar de aansluitpinnen zitten voor een frontpanel voor audio en bekijk over welke pinnen een jumper geschoven moet worden. Dan maak je even je kast open en kijk je of de jumpers op de juiste plek zitten . Zo niet dan heb je daar het probleem zitten. Schuif even 2 jumpers over de juiste pinnetjes en je hebt geluid.

In mijn geval loste dit het probleem op. Als je hem via een webshop gekocht heb zou ik toch even een slecht survey invullen. Het is erg onprofessioneel dat ze een moederbord dat teruggestuurd is niet even controleren op jumpers en dergelijke. (daarom otbraken ze bij mijn mobo)
Ik zat inderdaad ook al aan de jumper instellingen te denken, maar volgens de manual staan die goed. gewoon default settings geloof ik.
Dus hier nog een vraag: heeft iemand die hetzelfde mobo als ik heb, wat aan zijn jumpersettings moeten veranderen om de onboard geluidskaart aan te krijgen?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zou je titel even aanpassen met het moederbord type erin, grotere kans op meer reacties.

Trouwens, het feit dat de aansluitingen op je case het niet doen, kan te maken hebben of die wel correct is aangesloten op je mobo header...

Welke chip zit erop? Ik vemoed een realtek ALC8xx chippie

Instagram / YouTube

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Als je zeker weet dat de jumpers goed zitten zit er misschien toch wat verkeerd met je drivers. Controleer eerst nog eens een keer je drivers. Heb je ook een chipsetdriver geinstalleerd en heb je de nieuwste bios erin geflashed?
Je zou ook eens een geaard stopcontact kunnen proberen. Het klinkt raar maar computers doen wel eens vreemd op een niet geaard stopcontact
Als de specificaties van de beide systemen hetzelfde zijn en als je geen belangrijke data op de pc zonder geluid hebt zou je een image kunnen maken van de werkende pc en die dan installeren op de pc waar het geluid hapert.
Ik denk dat als het dan nog niet werkt je een kapotte onboard hebt.

• hunters
Arno E schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:28:
Als je zeker weet dat de jumpers goed zitten zit er misschien toch wat verkeerd met je drivers. Controleer eerst nog eens een keer je drivers. Heb je ook een chipsetdriver geinstalleerd en heb je de nieuwste bios erin geflashed?
Je zou ook eens een geaard stopcontact kunnen proberen. Het klinkt raar maar computers doen wel eens vreemd op een niet geaard stopcontact
Als de specificaties van de beide systemen hetzelfde zijn en als je geen belangrijke data op de pc zonder geluid hebt zou je een image kunnen maken van de werkende pc en die dan installeren op de pc waar het geluid hapert.
Ik denk dat als het dan nog niet werkt je een kapotte onboard hebt.
Zoals al eerder gezegt: alle drivers etc zijn correct geinstalleerd, ook heb ik de nieuwste versie van het bios er op zitten.
En op beide pc's werkt het onboard niet.
Met een geluidskaart erin geprikt doet het geluid het wel maar het gaat om de onboard.
stopcontacten zijn natuurlijk geaard.

Het is inderdaad een Realtek chippie.
een: Realtek 850 7.1channel AC'97 audio codec om precies te zijn.

Verzoekje aan de mod's:
Het is misscien handiger om in mijn topic titel inderdaad het mobo te noemen dus zou iemand mijn titel naar: [Asrock 939Dual-SATA2]Onboard geluid werkt niet
kunnen veranderen?

[ Voor 11% gewijzigd door hunters op 19-10-2006 21:51 ]

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Op mijn werk heb ik in 1 maand tijd 2 pc's gehad met bijna dezelfde problemen ook geen geluid, ik had de volgende dingen gecontrolleerd/geinstalleerd:
De nieuwste drivers waren geinstalleerd,
Bij geluids en audio apparaten was niks grijs dus je kon gewoon alle schuifbalken bewegen enz.
Bij apparaatbeheer waren er geen problemen met de (audio) apparaten,
Windows Xp was volledig up to date,
BIOS was ook up to date, en daar stonden de audio devices gewoon enabled

In principe was alles goed, maar toch werkte het geluid niet, de enige oplossing was Windows opnieuw installeren, hierna werkte het geluid gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Remy!!!! op 19-10-2006 21:50 ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - Reverto.bot

• hunters
Remy!!!! schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:49:
Op mijn werk heb ik in 1 maand tijd 2 pc's gehad met bijna dezelfde problemen ook geen geluid, ik had de volgende dingen gecontrolleerd/geinstalleerd:
De nieuwste drivers waren geinstalleerd,
Bij geluids en audio apparaten was niks grijs dus je kon gewoon alle schuifbalken bewegen enz.
Bij apparaatbeheer waren er geen problemen met de (audio) apparaten,
Windows Xp was volledig up to date,
BIOS was ook up to date, en daar stonden de audio devices gewoon enabled

In principe was alles goed, maar toch werkte het geluid niet, de enige oplossing was Windows opnieuw installeren, hierna werkte het geluid gelijk.
Het lijkt me sterk dat een nieuwe windows installatie wat gaat opleveren, los van het feit dat ik dat misschien al een keer gedaan heb(maar het me niet kan herrineren). Want waarom zou je eerst windows 2x moeten installeren voordat hij het doet, en dat op 2 pc's
op de andere pc is nu vista geinstalleerd, en daar werkt het geluid ook nog steeds niet.
Ik ben nu even niet in de gelegenheid een nieuwe install uit te voeren, maar ik zal het als laatste redmiddel overhouden. maar ik blijf het een vreemde zaak vinden, Ik geloof best dat het bij jou pc's heeft geholpen maar daar ga ik nog even niet op gokken, heb de data voorlopig nog even te hard nodig.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
hunters schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:55:
[...]

Het lijkt me sterk dat een nieuwe windows installatie wat gaat opleveren, los van het feit dat ik dat misschien al een keer gedaan heb(maar het me niet kan herrineren). Want waarom zou je eerst windows 2x moeten installeren voordat hij het doet, en dat op 2 pc's
op de andere pc is nu vista geinstalleerd, en daar werkt het geluid ook nog steeds niet.
Ik ben nu even niet in de gelegenheid een nieuwe install uit te voeren, maar ik zal het als laatste redmiddel overhouden. maar ik blijf het een vreemde zaak vinden, Ik geloof best dat het bij jou pc's heeft geholpen maar daar ga ik nog even niet op gokken, heb de data voorlopig nog even te hard nodig.
Bij mij was het ook het laatste redmiddel, ik had eerst windows over de huidige windows geinstalleerd en dat had geen nut.
Het rare is van 1 pc waarvan het geluid het de dag ervoor nog werkte, werkte de dag erna niet meer :?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - Reverto.bot

• hunters
Hadden die pc's ook allebij een Asrock 939DUAL-SATA2 moederbord?
Pagina: 1