[Gentoo] Falende mozilla-firefox bouwerij.

Pagina: 1
Acties:

• delenn
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik heb een probleempje met het recompilen van firefox...

emerge mozilla-firefox geeft de volgende foutmelding:

gzip: ../inspector-1.5.0.7.xpi: No such file or directory
gmake[3]: *** [libs] Error 1

Dit bestand hoort aangemaakt te worden via een gzip aanroep, maar deze geeft als fout:
/bin/gzip: invalid option -- 0

en inderdaad heeft mijn gzip geen optie -0 (maar wel -1 tot -9)

Enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
kopieer ebuild en benodigde filess naar je overlay, pas die -0 aan naar -9 en als 't werkt (ook als 't niet werkt eigenlijk) report de bug op bugs.gentoo.org :)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• delenn
Da Fox schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:52:
kopieer ebuild en benodigde filess naar je overlay, pas die -0 aan naar -9 en als 't werkt (ook als 't niet werkt eigenlijk) report de bug op bugs.gentoo.org :)
De ebuild lijkt geen referentie naar gzip opties te bevatten... andere gentoo systemen lijken er ook geen probleem van te maken, maar dat weet ik pas zeker als mijn andere gentoobak zover klaar is dat ik firefox kan gaan bouwen (ben daarop met een verse install bezig)

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

blaeyze25 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:06:
gzip: ../inspector-1.5.0.7.xpi: No such file or directory
gmake[3]: *** [libs] Error 1

Enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Tja, is wat koffiedik kijken met zo weinig info (emerge --info?), maar volgens mij gaat het mis bij het zoeken naar de dom-inspector. Volgens mij is hier een USE flag voor, zet die anders even uit.

Ook zie ik [3] staan, probeer het eens met

MAKEOPTS="-j1" emerge mozilla-firefox

[ Voor 3% gewijzigd door Rainmaker op 15-10-2006 14:43 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Hoe kom je eigenlijk bij die "gzip -0" als 'ie niet in je ebuild/Makefile staat?

• delenn
Soultaker schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 15:50:
Hoe kom je eigenlijk bij die "gzip -0" als 'ie niet in je ebuild/Makefile staat?
Uit de mozilla build zelf??
Hij komt een paar dozijn keer langs in de build spam.
De inspector.xpi is gewoon een gzip file die niet wordt aangemaakt omdat make een gzip aanroept met opties die niet bestaan.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Simpele vraag. Hoe lang geleden is je laatste sync geweest?
Dit soort "kleine" foutjes worden vaak binnen een paar dagen gerepareerd. Probeer dus eerst opnieuw te syncen en daarna opnieuw Firefox te installeren.
Daarnaast, welke Firefox probeer je te installeren? www-client/mozilla-firefox of www-client/mozilla-firefox-bin? Het verschil is dat de eerste op je machine gecompileerd wordt, en de tweede een binairy (gecompileerde) versie is.
Daarnaast is het misschien een tip om versie 2.0-rc2 te installeren. Deze is zo goed als stabiel (is bij mij nog niet gecrashed) en werkt een stukje beter met IE-websites.

@Rainmaker
MAKE_OPTS heeft in dit verhaal totaal geen invloed. Daarnaast heeft een verkeerde instelling alleen invloed op je compileer instelling. Normaal gesproken neem je het aantal cores in je machine +1, dus voor een single core is het -j2, voor een dual core of dual single core cpu -j3 en voor een dual core dual cpu setup -j5.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat is de complete versienummer van de ebuild die je probeert te compilen dan? :)

• deepbass909

deepbass909

Osiris, aan wie vraag je dat? Als je het over de 2.0 versie hebt die ik noem, dan is de volledige naam:
www-client/mozilla-firefox-2.0_rc2
Let wel, hij is alleen beschikbaar als source en nog niet als binairy en hij is hard-masked, dus je zult hem zowel aan je package.unmask als package.keywords moeten toevoegen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:17:
Osiris, aan wie vraag je dat? Als je het over de 2.0 versie hebt die ik noem, dan is de volledige naam:
www-client/mozilla-firefox-2.0_rc2
Let wel, hij is alleen beschikbaar als source en nog niet als binairy en hij is hard-masked, dus je zult hem zowel aan je package.unmask als package.keywords moeten toevoegen.
Sorry, aan de topicstarter... Weet je immers meteen of ie eens moet syncen ;)

offtopic:
Heb zelf 2.0_rc2 allang gecompiled, probleemloos.. :)

Mijn gzip (en die van jullie allemaal ook als 't goed is :+) heeft idd geen -0, dus dat is wel up2date.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

deepbass909 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:08:
@Rainmaker
MAKE_OPTS heeft in dit verhaal totaal geen invloed. Daarnaast heeft een verkeerde instelling alleen invloed op je compileer instelling. Normaal gesproken neem je het aantal cores in je machine +1, dus voor een single core is het -j2, voor een dual core of dual single core cpu -j3 en voor een dual core dual cpu setup -j5.
Niet helemaal. Klopt dat de aangeraden instelling aantal cores+1 is, maar dit KAN zorgen voor compileerfouten. Deze instelling verteld je namelijk hoeveel gcc processen er tegelijk gespawned worden. -j5 betekend dat er 5 keer gcc tegelijk draait, die verschillende bestanden aan het compileren zijn.

Hoe dit zorgt voor compileerfouten: stel, gcc proces 1 compileert foo.c, tijdens het compileren van dit bestand, wordt foo.h aangemaakt. Tegelijkertijd probeert gcc proces 2 bar.c te compileren met een <include foo.h>. Dit zal falen, omdat foo.h op dat moment nog niet bestaat...

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Het zijn make actions; dat hoeft niet per se gcc te zijn. Verder beschrijft een Makefile juist welke acties van andere afhankelijk zijn, dus als een actie een requirement heeft op foo.h dan zal 'ie pas uitgevoerd worden als de acties die foo.h opleveren klaar zijn. Dat is ook precies wat Make doet zonder concurrente jobs. Het is dus niet zo dat Make gewoon vijf processen tegelijk start; dat is echt afhankelijk van de dependencies, net zoals Make met maar één proces ook de dependencies analyseert en acties in de juiste volgorde uitvoert.

Daarom zijn build failures door een concurrente Make vrij zeldzaam. Het kán wel voorkomen als de Makefile niet goed geschreven is en er een dependency is die niet expliciet genoemd wordt, bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
goal: foo bar
        cat foo bar > goal

foo:
        echo 'bla' > foo

bar:
        cat foo > bar

Zonder concurrentie gaat dit goed omdat Make foo en bar in die volgorde uitvoert. Maar bar heeft impliciet een dependency op foo, die niet in de Makefile staat. Bij een concurrente build zouden de acties voor foo en bar dus tegelijk uitgevoerd kunnen worden, en dan zou bar kunnen falen.

In de praktijk komen dit soort situaties weinig voor, maar als je build failt en je kunt het niet anders oplossen, is het natuurlijk de moeite waard om even uit te proberen of dit het oplost (zo ja, maak dan ook een bug report, dan kan de Makefile gefixt worden).

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 16-10-2006 19:44 ]

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Wow, dank voor de uitleg. Ik ben het wel eens tegengekomen (ik gebruik -j9 :)), vandaar dat ik het als suggestie opperde.

Dank voor de uitleg, wordt iedere dag weer een beetje wijzer :)

• delenn
Ik ga voor de lol eens de 2.0_rc2 proberen.. de exacte ebuild die bij mij niet wil was mozilla-firefox-1.5.0.7 (en die had ik al drie maal of zo bijgesyncd)

• deepbass909

deepbass909

Wel appart. Ik heb hem op verschillende pc's compileerd (3 stuks) en altijd zonder problemen. Wellicht dat er ergens een depency of library niet goed zit. Heb je gentoolkit geïnstalleerd staan? Zo ja, draai revdep-rebuild eens (en anders moet je gentoolkit eerst even installeren (is zeker aan te raden btw)) en probeer het daarna nog eens.

Het nadeel van nu 2.0_rc2 installeren is dat met ongeveer een maand de final uit gaat komen, en er in de tussentijd best nog weleens een andere RC zou kunnen verschijnen. Aangezien het niet het lichtste programma is om te compileren, kan het nare gevolgen hebben bij een tussentijdse update...

• delenn
deepbass909 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:05:
Het nadeel van nu 2.0_rc2 installeren is dat met ongeveer een maand de final uit gaat komen, en er in de tussentijd best nog weleens een andere RC zou kunnen verschijnen. Aangezien het niet het lichtste programma is om te compileren, kan het nare gevolgen hebben bij een tussentijdse update...
Och... ik heb gisteren rc2 geinstalleerd en vandaag rc3. Ik vind mijn PCtje een uurtje aan het werk zetten niet zo'n groot probleem. Alleen wat irri dat ie zichzelf Bon Echo noemt en een ander pictogrammetje dat irritant veel lijkt op dat van Konqueror en Quanta

Wat mij betreft is dit probleem opgelost te verklaren, later vandaag ga ik eens zoeken naar de reden waarom X niet werkt op mijn doosje beneden :P [XP1800+,Radeon9000,KT333 chipset]

[ Voor 22% gewijzigd door delenn op 17-10-2006 17:26 ]

Pagina: 1