Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dubbel aansluiten van speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dochter en zoon willen allebei hun stereo installatie aansluiten op dezelfde 2 speakers in de badkamer, zodat ze daar hun eigen muziek kunnen horen.
Dat betekent dus dat de uitgangen van hun installatie behalve met de speakers, ook met elkaar verbonden zijn.
Wie kan mij vertellen of dit schade kan opleveren aan de installatie?

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Het is volgens mij niet erg zolang de andere stereo uitstaat. Alleen ik vraag me af waarom ze niet samen met 1 stereo kunnen doen en ieder hun eigen cd ?

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-11 11:29

gjs

Scoobydoobydoo

Zet er een schakelkastje tussen, dat schakelt tussen de 2 versterkers. Die zijn gewoon te koop bij Conrad oid.
Gewoon bij elkaar knopen lijkt mij geen goed idee.

[ Voor 40% gewijzigd door gjs op 15-10-2006 12:50 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:45

SpamLame

niks

je kunt er voor de zekerheid beter een switchbox tussen zetten.
stand 1 is stereo 1
stand 2 is niks (niet aangesloten)
stand 3 is stereo 2

switchbox moet zowel + als - schakelen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Schakelaar ertussen?

Luidsprekeruitgangen aan elkaar hangen -> niet doen, gaat de erindtrap van kapot (like, duurste onderdeel van een versterker)

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
Kan wel, maar denk wel goed aan de polariteit, zolang je dit in de gaten houd, zal het volgens mij geen schade aan de installatie toebrengen, daar ground, bij beide gewoon ground zal zijn.

(Misschien dat het wel effect kan hebben op je aardlek als ze beide op andere groepen zitten, maar dat weet ik niet zeker)

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-11 11:29

gjs

Scoobydoobydoo

storeman schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:51:
Kan wel, maar denk wel goed aan de polariteit, zolang je dit in de gaten houd, zal het volgens mij geen schade aan de installatie toebrengen, daar ground, bij beide gewoon ground zal zijn.

(Misschien dat het wel effect kan hebben op je aardlek als ze beide op andere groepen zitten, maar dat weet ik niet zeker)
Ik denk dat het weinig met een aardlek te maken heeft, eindtrap uitgang is meestal zwevend.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
Aardlek meet toch het verschil tussen ingaande stroom en uitgaande, dus als de aardlek per groep de stroom meet, en hij meet een verschil, dan klapt ie eruit, maar waarschijnlijk kijkt je aardlek naar je hoofdstroom. Maar wat dat betrefd weet ik niet precies hoe dat zit met fase verschillen, meestal hebben verschillende groepen verschillende fases.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Stel je voor, versterker 1 en 2 staan toevallig beide op het zelfde moment muziek uit te sturen, versterker 1 speelt een liedje af dat op een gegeven moment een negatieve spanning naar de luidsprekers stuurt, versterker 2 zijn liedje stuurt op dat zelfde moment een positieve spanning uit. Stroom vloeit van ene versterker naar de andere: Kortsluiting. Beide versterkers waarschijnlijk stuk.
Of, beide versterkers sturen op hetzelfde moment een maximale spanning uit (zelfde polariteit), dit geeft dus 2 keer de maximale spanning op de luidsprekers, waardoor die ook stuk kunnen.

Aan het verhaal te horen gaan de 2 stereo's in verschillende kamers staan, dus de waaschijnlijkheid dat dit kan gebeuren is toch redelijk hoog. (Te hoog om de versterkers op te blazen)

Als een versterker niets uitstuurt en afstaat, zou ik trouwens ook niet proberen van er een spanning op de uitgang te zetten. Plus het risico dat ze beide tegelijk staan te spelen. Mijn advies dus: "niet doen"

Er zijn 2 opties:
- Koop een goedkope 2 kanaals mixer. (Is misschien een extra versterker voor nodig.)
- Koop een schakelbox die dubbelpolig tussen 2 versterkers kan kiezen. (goedkoopste)

De aardlek gaat niets doen. Die meet alleen de stroomverschillen tussen binnekomende en uitgaande kabels in je huis. Die schakelt alleen als er een verliesstroom via de aardingslus is. En die gaat zeker niet per groep kijken. Een aardlek heeft maar 1 uitgang.

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 15-10-2006 13:30 ]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Er is nog een andere optie, die ook nog een ander voordeel bied.
Neem een set computer speakers met een versterker erin.
Je kunt dan, met een paar condensators van 10uF in serie, de beide line uit aansluitingen gebruiken. (4 condensators nodig, twee per kanaal)
Als beide installaties aan staan, is het resultaat niet om aan te horen, maar er gaat niets kapot.

Het voordeel: Je kunt in de douce het volume instellen. (Neem wel speakers met een adapter voeding.)

Aardlek verhaal: Onzin. Broodje aap. :+
Een geluidsinstallatie heeft maar zelden een geaarde stekker. Dus ook geen invloed op een aardlek.

Guus Assmann

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
guus.assmann schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 15:04:
Er is nog een andere optie, die ook nog een ander voordeel bied.
Neem een set computer speakers met een versterker erin.
Je kunt dan, met een paar condensators van 10uF in serie, de beide line uit aansluitingen gebruiken. (4 condensators nodig, twee per kanaal)
Als beide installaties aan staan, is het resultaat niet om aan te horen, maar er gaat niets kapot.

Het voordeel: Je kunt in de douce het volume instellen. (Neem wel speakers met een adapter voeding.)

Aardlek verhaal: Onzin. Broodje aap. :+
Een geluidsinstallatie heeft maar zelden een geaarde stekker. Dus ook geen invloed op een aardlek.
Laat de aardlek nou 0,0 te maken hebben met de aarde...

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
lemming_nl schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 15:08:
[...]
O?
De aardlek kijkt of de binnenkomende stromen net zo groot zijn als de uitgaande stromen. Als ergens sluiting naar aarde is zijn deze stromen niet hetzelfde ("aardlek").

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
lemming_nl schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 15:08:
[...]
Hij bedoelt randaarde, loopt dus naar de aardpin in je waterput.
Aardlek heeft te maken met aarde, maar niet met randaarde. De aardlekschakelaare vergelijkt in- en uitgaande stroom, bij een verschil van 10mA (dacht ik) schakelt hij uit. Stel ik raak een fasedraad aan, die ook gebruikt wordt door een apparaat, dan vloeit de stroom via mij naar de grond, een deel van de stroom vloeit dus weg, en op dat moment schakelt de aardlekschakelaar uit, om mij te beschermen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
:s

Een apparaat is defect, een van de fase draden raakt de behuizing. de behuizing is via de randaarde naar de aarde verbonden, er vloeit een stroom via de fase naar de aarde, er is een grotere ingaande stroom als de uitgaande, de aardlek treed in werking.

Hoe dikwijls gaan hier fouten tegen gemaakt worden.Je hoeft heus niet zelf in de kring staan om de aardlek te laten reageren. Daarom ook dat de aarde draad niet samen met de fase en de nul door de aardlek gaat.

Ik zou trouwens ook niet de aardpin in de waterput steken, water zuurstof en metaal geeft namelijk roest. Gewoon in de aarde kan dit al gebeuren (niet onder de grond zelf, aangezien er dan geen/weinig zuurstof aankan) Maar in een waterput zijn de omstandigheden ideaal om roest te veroorzaken.

[ Voor 23% gewijzigd door kluyze op 15-10-2006 17:49 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Een betere oplossing is een 1 versterker (met aux) met 1 set speakers er aan. En dan de bron schakelen (zou je een mengpaneel voor kunnen gebruiken).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Of je doet gewoon simpel.. goedkoop radiotje met cpspeler.. zet die in de badkamer en klaar is kees!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 17:41:
Of je doet gewoon simpel.. goedkoop radiotje met cpspeler.. zet die in de badkamer en klaar is kees!
Zou ik toch ook niet graag doen..... , tenzij die op batterijen werkt :-)

Verwijderd

Niet doen. Hangt een beetje van de verterker af, maar als je een klasse a versterker hebt verknal je de helft van je vermogen door ze aan elkaar te hangen.
Met een aardlek heb je niks te maken, omdat het een gesloten circuit is. Het zou een probleem kunnen zijn als de beide versterkers op een ander punt aarden, maar in principe is de ground ook de aarde. En zal dit dus geen probleem zijn omdat die bij beide versterkers op de zwarte draad zit.
Simpele schakelkast ertussen. Dat is de oplossing!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een tijdje terug had ik eenzelfde probleem/situatie, heb er toen een topic over gestart, misschien interessant om te lezen: Schakelaar voor twee versterkers op één boxenset

Heb zelf toen gewoon twee DPDT (dus zes pinnen per schakelaar) switches gebruikt, 1 voor elke speaker.
Pagina: 1