Low budget pc

Pagina: 1
Acties:

• Younesse88
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 13:23
Oi
Ik zit hier nou op een ouwe packard bell met

AMD Athlon 800 mhz
320MB SD-RAM
Geforce 4 MX440 64MB
100GB HD in totaal

erg verouderd systeem dus :O maargoed ik kan er nog redelijk op werken
Nou wil ik dus een simpele pc voor op me kamer, zal vooral gebruikt worden voor internet, msn, downloaden, muziek, dvdtje kijken. heel af en toe ook Photoshop CS en Counterstrike 1.6
Dit is wat ik zelf al heb samengesteld:

Behuizing
57 Aopen H450E Minitower 350W Zwart/Zilver

Een minitower dus i.v.m weinig ruimte. Ik heb deze gekozen omdat Aopen een goed merk is en de kast ziet er zelf ook strak uit. Er zit een 350W voeding bijgeleverd dat lijkt me ruim voldoende, en dat voor 6 tientjes :)

Moederbord
52 MSI K9VGM-V

Vereisten voor het moederbord waren
- mATX
- onboard sound
- onboard video
- PCI Express x16 slot
Dit moederbord heeft dat allemaal, zo hoef ik nu geen losse geluidskaart/videokaart te kopen maar kan ik later altijd nog upgraden.

Processor
42 AMD Sempron 2800+ BOXED (Socket AM2)

Cheap ass processor :P werk met deze ook op mn werk en is eigenlijk wel voldoende voor mij. Ook hier kan ik altijd nog upgraden naar een snellere processor.

Geheugen
58 PQI 512MB PC4200 DDR2 SDRAM

512MB lijkt me voldoende voor nu, kan altijd een reepje bij.
Ik las hier dat pc4200 genoeg is als je niet van plan bent te gaan overclocken. Het prijsverschil tussen PC4200 <> PC5300 <> PC6400 is echter zeer klein bij PQI, is het dan toch beter om bijv. PC6400 te pakken? En is PQI een beetje goed merk, of beter iets in de trend van Kingston of Corsair nemen?

Harde Schijf
56 Maxtor 160GB (DiamondMax 17, 7200RPM, 16MB, SATAII)

Het prijsverschil tussen 80GB en 160GB was niet groot dus maar gegaan voor 160GB.
Ik heb voor deze HD gekozen door de 16MB buffer. Kan ik toch beter een Hitachi of Seagate nemen?

In totaal kom ik dan uit op €265 bij iComputers :)
Zoals je ziet wil ik dus een heel simpel pctje maar wel mogelijkheid om te kunnen upgraden in de toekomst, ik hoor graag op- en aanmerkingen van jullie ;)

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:47
Allereerst mijn complimenten voor je research. Nu het commentaar.

Het geheugen is prima, op het werk werken we ook vaak met PQI en dat bevalt prima. Weinig uitval en goede prestaties in verhouding met de prijs. Als je budget het toe laat kun je eventueel kiezen voor PC6400 (ook met het oog op de toekomst, mocht je gaan upgraden)

Als harde schijf zou ik persoonlijk voor Seagate of Hitachi gaan je (mits je budget het toelaat aangezien het om een low budget systeem gaat) Je kunt geluk hebben met je Maxtor, maar de Hitachi en Seagate zijn vaak toch net even iets betrouwbaarder (is mijn ervaring)

Verder ziet het er goed uit. De voeding in de Aopen zal voldoende zijn en het zijn meestal ook degelijke voedingen, dus dat zit wel goed. Leuk systeempje voor de kleine portemonee.

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

SpX

Ik zou persoonlijk meer voor een Athlon 64 gaan, zoals de 3500+ , voor 89 euro met koeler.
En 512mb is eigenlijk te weinig voor photoshop, voor cs 1.6 is het natuurlijk wel genoeg, niet pc6400 pakken, want je hebt er totaal niks aan in jouw geval. Probeer beter 2 x 512mb in Dual Channel te krijgen voor een aardig bedrag.

Alleen ga je me de onboard videokaart niet veel vooruit tov van de Geforce 4 kaart, ik betwijfel of je goede fps kunt halen op een normale resolutie met zo`n ding.

[ Voor 9% gewijzigd door SpX op 15-10-2006 12:20 ]

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:47
Als je niet zo vaak photoshop gebruikt, dan is het het niet waard om (als je graag budget wilt) 2x 512MB te nemen. Niet iedereen kan en wil altijd veel geld uitgeven... Ook kun je je afvragen of je meer geld uit wilt geven voor een processor als je tevreden bent met een Sempron. Als je een spel speelt hoef je natuurlijk niet alles op het hoogste te draaien om te kunnen spelen. Als je tevreden bent met een lagere beeldkwaliteit kun je prima CS spelen met goede fps... Niet iedereen hoeft altijd een bruut systeem te hebben en kan tevreden zijn met minder.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 09:57
CS zou normaal perfect moeten draaien hoor. Op mijn laptop(pentium 3 866 mhz, 384 ram, onboard atikaart van 8 MB) Draai ik CS met 70 fps @ 800*600(de pro's spelen toch op een lage resolutie) en 32 bitskleuren. ALs je enkel cs 1.6 gaat spelen zou ik verder hier geen geld aanhangen. Maar misschien is een asrock mobotje met agp en pci-express een mogelijkheid? Dan kan je je geforce 4 nog blijven gebruiken(ik denk dat die beter is dan dat onboard) Wat is je budget? Ik zou er een athlon 3500 bijdoen en 1 gigabyte ram, ga je zeker merken!(vooral in photoshop, ook cs zal meer fps halen omdat dat sterk cpugericht is). Maar ook gewoon met msn en internetten(firefox) werkt 1 gigabyte ram veel soepeler, althans bij mij.

http://specs.tweak.to/16567

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 17:37
zoiezo is je geforce 4 op dit moment wel beter dan die onboard videokaart. Dus ik zou gewoon zoals skelleniel als zei misschien overwegen om een asrock bordje te nemen met pci-e en agp. Kan je altijd upgraden ;)

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik vind dit een erg nette configuratie, met een hele mooie prijs kwaliteit verhouding.
Ook met het oog op upgraden is dit volgens mij erg goed.
en met met deze configuratie moet je photoshop ook nog wel redelijk kunnen draaien, vooral als je niet een hele snelle pc gewend bent zal je dit je snel genoeg gaan.

• Younesse88
zo heel wat reacties al :*)

ik draai op deze pc ook al photoshop en cs 1.6 en dat draait gewoon oke in mijn ogen..
over mn geforce 4 hergebruiken, deze pc heeft geen onboard videokaart dus die geforce moet ik hierin laten zitten aangezien deze pc in de woonkamer staat ;)

Oke ik neem dus PQI 512MB PC4200 DDR2 SDRAM en prik er een andere keer nog zo'n reepje bij (p.s. ram geheugen is momenteel duur? ik herinner me dat het een tijdje terug een stuk minder was)

Verder hou ik het bij de Sempron, als ik een keer wat geld over heb kan ik dan naar een Athlon 64 of zelfs X2 :9

Over Maxtor heb ik idd weleens slechte dingen gehoord, ik denk eiglijk ook niet dat ik veel ga merken van die 16MB cache dus kan beter voor Hitachi/Seagate gaan?

Oja en mocht ik later nog een videokaart gaan kopen, wat lijkt jullie een leuk, niet te duur kaartje
7300 GS oid? of wat doorsparen voor een 6600?

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 17:37
doorsparen voor 7600gs, is goede prijs/kwaliteit kaart, prijs valt ook erg mee ;)

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Hier wat tips, na ook zelf bouwen van gelijk waardig budget systeem,

Ik gebruik ook PQI geheugen, en daar is niks mis mee. 1 van de positieve punten van PQi geheugen is dat het nauwelijks warm word in gebruik. Verder is het handig om te kijken welk type geheugen de AMD Sempron ondersteunt. Die gaat namelijk niet hoger dan PC-5300 (667Mhz).
http://www.amd.com/us-en/...0_118_11599_14065,00.html

En met een Maxtor is opzich niks mis mee, zolang die je maar niet in een combinatie gebruikt met een Nforce chipset 3 of 4.

Voor een tientje meer heb je de Sempron 3000+, dan heb je namelijk een dubbel L2 cache, vergeleken met de 2800+.

Dit was de configuratie:

Processor AMD Sempron 3000+ AM2
MB ASUS AM2 M2NPV-VM
512 Mb PC5300 DDR2 PQI,
HDD Hitachi Deskstar T7K SATA II 80GB
DVD RW NEC AD-7173 18x12xRAM LF BlackBLK
Behuizing Centurion 534
Cooler master eXtreme Power Passive PFC 380W
Kosten bij een lokale computerboer hier €379,- Incl BTW

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Basement op 15-10-2006 13:54 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

Second base schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:51:
Hier wat tips, na ook zelf bouwen van gelijk waardig budget systeem,

Ik gebruik ook PQI geheugen, en daar is niks mis mee. 1 van de positieve punten van PQi geheugen is dat het nauwelijks warm word in gebruik. Verder is het handig om te kijken welk type geheugen de AMD Sempron ondersteunt. Die gaat namelijk niet hoger dan PC-5300 (667Mhz).
http://www.amd.com/us-en/...0_118_11599_14065,00.html

En met een Maxtor is opzich niks mis mee, zolang die je maar niet in een combinatie gebruikt met een Nforce chipset 3 of 4.

Voor een tientje meer heb je de Sempron 3000+, dan heb je namelijk een dubbel L2 cache, vergeleken met de 2800+.

Dit was de configuratie:

Processor AMD Sempron 3000+ AM2
MB ASUS AM2 M2NPV-VM
512 Mb PC5300 DDR2 PQI,
HDD Hitachi Deskstar T7K SATA II 80GB
DVD RW NEC AD-7173 18x12xRAM LF BlackBLK
Behuizing Centurion 534
Cooler master eXtreme Power Passive PFC 380W
Kosten bij een lokale computerboer hier €379,- Incl BTW

Succes!
Ik denk dat de TS beter zijn gekozen kast met voeding kan nemen, deze is goedkoper dan een coolermaster kast en voeidng.

Als het mijn systeem zou zijn zal ik zeker gaan kijken of er een mogelijkheid is om twee reepjes geheugen te plaatsen om zo dual channel te kunnen draaien voor een dubbel zo hoger bandbreedte van het geheugen.
En is met jouw budged het niet beter als je ook op de tweedehandsmarkt kijkt?? Daar kun je voor 300 euro betere systemen krijgen. Ze zijn dan wel wat ouder dan je voorgestelde AM2 systeem, maar ze hebben wel meer preformance.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Younesse88
theodouma schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat de TS beter zijn gekozen kast met voeding kan nemen, deze is goedkoper dan een coolermaster kast en voeidng.

Als het mijn systeem zou zijn zal ik zeker gaan kijken of er een mogelijkheid is om twee reepjes geheugen te plaatsen om zo dual channel te kunnen draaien voor een dubbel zo hoger bandbreedte van het geheugen.
En is met jouw budged het niet beter als je ook op de tweedehandsmarkt kijkt?? Daar kun je voor 300 euro betere systemen krijgen. Ze zijn dan wel wat ouder dan je voorgestelde AM2 systeem, maar ze hebben wel meer preformance.
Ik koop toch liever nieuw en op deze manier heb ik ook voldoende upgrade mogelijkheden ;)
Pagina: 1