Toon posts:

Voeding niet sterk genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, sinds ik mijn cpu van 3.2ghz naar 3.8ghz heb overgeklokt, krijg ik als ik veel dingen tegelijk doe soms een spontane reboot met een flits van een seconde een blauw scherm.

Mijn specificaties:
Intel P4 640HT @3.8GHz
Coolermaster Extremepower 430WATT
ASUS P5ND2-SLI
Corsair TwinX 2x512mb C5
Gainward Geforce 6800ULTRA
CD rewriter
DVD rewriter
Maxtor 300GB HDD
Geluidskaartje
Netwerkkaartje
Zalman CNPS9500-LED
3 Shogun blue-led casefans
2 blue-neon staven
Floppydrive

Kan dit aan mijn voeding liggen? Zo ja, welke voeding raden jullie voor dit systeem aan? ;)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:53
Ik denk eerder dat je aan je limiet zit van je processor.
Wat zijn je temps?

Verwijderd

Topicstarter
Temps:
CPU - 40/55
VGA - 40/50
HDD - 26/33

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Als het het niet zeker weet, doe dan eens een test op deze site?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49
Dat kan werkelijk overal aan liggen, misschien vind je cpu het gewoon niet fijn om overklokt te worden, of je geheugen. Op zich zou je voeding sterk genoeg moeten zijn, maar als je deze verdenkt zou je eens kunnen beginnen om alle overbodige zooi los te koppelen.

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:54
Ik denk dat je pc niet stabiel is door het overclocken. Je zou hem even terug kunnen clocken om te kijken of je dan nog dezelfde problemen hebt. Ik vermoed namelijk dat je voeding geen problemen geeft maar eerder je processor of geheugen. Je kunt in ieder geval even uitzetten dat de pc direct reboot bij een blauw scherm. Dit doe je via: rechtermuisknop op deze computer --> eigenschappen ---> tabblad geavanceerd ---> instellingen bij opstart en herstelinstellingen ---> vinkje weghalen bij computer automatisch opnieuw opstarten.

Als je dan nog problemen hebt kun je eventueel het geheugen testen met memtest of een ander geheugentest programma

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:08:
Als het het niet zeker weet, doe dan eens een test op deze site?
3 kwart van mijn onderdelen staan daar niet bij :/

Edit soms valt hij ook uit als ik niet zo heel veel doet :|

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2006 12:09 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:09:
[...]

3 kwart van mijn onderdelen staan daar niet bij :/
Welke staan er niet bij?
Edit: is het niet de Intel Pentium 4 640 3200Mhz Irwindale?
Is het een SATA of een PATA schijf?

Volgens de vermogensberekening zit je rond de 310 Watt op 100% (inclusief overclock)
Lijkt me de voeding dus dik oke.
Zou eerst maar eens terugklokken, zoals hier al is voorgesteld.

[ Voor 42% gewijzigd door marquis op 15-10-2006 12:21 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
edit: Er staan er wel veel bij, maar men cpu bv. niet:p

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:54
Waarom ga je niet even andere dingen proberen dan t op je voeding te gooien? Aangezien je een blauw scherm krijgt vermoed ik dat het heel iets anders is dan je voeding. Ga in ieder geval even je cpu terugzetten op standaard..

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 23:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zo spectaculair zwaar is je pc nou ook weer niet... Veel harde schijven in een systeem tikken bijvoorbeeld flink aan.

Een bluescreen heeft vaak niets te maken met je voeding, maar eerder een softwarefout of brak geheugen.

Om je voeding uit te sluiten, zou je een andere kunnen proberen. Een 300Watt van een a-merk zou ook nog gewoon moeten kunnen met jouw systeem :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
dit krijg je gewoon als je je cpu tever overclockt, probeer is op 3,5ghz ofzo

http://specs.tweak.to/15535

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Stel even in dat je computer niet automatisch reboot na een blauw scherm. Dan kun je de foutmelding lezen en even googlen wat die eventueel te betekenen zou hebben. Op dit moment blijft het gokken.
Ga hiervoor naar Configuratiescherm --> Prestaties en Onderhoud --> Systeem --> Tabblad Geavanceerd --> Opstart- en herstelinstellingen --> en dan onder het kopje systeemfouten "De computer automatisch opnieuw opstarten" uitvinken

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Als het je voedig zou zijn, dan zou je dat kunnen meten, bijvoorbeeld met een programma als speedfan (meuktracker: SpeedFan 4.31). In dit artikel van het forum kun je controleren wat je voltage toleranties mogen zijn: Frequently Asked Questions T&C.

Verder denk ik dat het je voeding helemaal niet is, maar je processor of je geheugen. Dit zou je kunnen controleren door een 'Torture Test' uit te voeren van Prime95 (link: http://www.mersenne.org/freesoft.htm) te draaien. OCCT is ook een goed alternatief als je snel wil weten of het aan je CPU of Memory ligt (Link: http://www.ocbase.com/perestroika/index.php?Download). Natuurlijk kun je ook MemTest86+ gebruiken om je geheugen te testen (link: http://www.memtest.org/).

Als het bijvoorbeeld alleen je geheugen is, en niet je processor, dan zou je de verhouding tussen geheugen en processor kunnen aanpassen, zodat de geheugensnelheid omlaag gaat en je alleen je processor overklokt. In het bios kun je vaak aangeven van de snelheid van het geheugen slechts 166Mhz moet zijn, waardoor de werkelijke geheugensnelheid maar (5/6) * FSB loopt. Als je FSB bijvoorbeeld op 230 staat ingesteld dan wordt je werkelijke geheugensnelheid 191Mhz. Verder zou je natuurlijk nog kunnen proberen om je timings van je geheugen langzamer te zetten, zodat je geheugen de overclock wel aan kan.

Het overclocken van een systeem is vaak het zoeken van wat onderdelen maximaal aan kunnen. Het is van het allergrootste belang om je PCI/AGP/PCI Express clocks vast te zetten, zodat deze onderdelen je overclock niet ondermijnen. Verder zou je eerst je maximum kunnen opzoeken van je processor, door het geheugen niet over te clocken maar alleen de processor. Andersom zou je dit ook kunnen doen, als tenminste de multiplier van je processor naar beneden kan worden aangepast.

• bajaking
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 23:22
Wat Survivor1979 moet je idd eens doornemen.
Maar de P5ND2-SLI laat als het goed is je mem op de frequentie staan waarop je hem hebt ingesteld, het loopt niet mee met de FSB.
Zoals je misschien al wist is dat de Nforce 4 intel edition chipset er niet zo van houdt dat je de FSB verhoogt. Bij een 533Mhz fsb cpu is dat nog niet zo'n probleem, maar bij een 640 (800Mhz fsb) wel.
Voel voor de grap een aan dat rode blokje (NB koeler), pas wel op dat je je vingers niet brand! Laat daar een fan overheen blazen en probeer dan maar weer verder te klokken.
Als je trouwens de boxed koeler gebruikt zal de hitte van de NB wel mee vallen, maar dan zit je wel aan de limiet van de cpu kwa temps. Ik heb zelf ook een P5ND2-SLI vandaar, je voeding redt het wel ik gebruik hier een goedkope prutvoeding van sweex (300Watt) met ongeveer dezelfde setup met een fx5900xt.

[ Voor 8% gewijzigd door bajaking op 15-10-2006 18:13 ]

Pagina: 1