Probleempje met instellingen van het geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008

• Zellark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 13:17
Ik heb een probleempje met de instellingen in het BIOS van mijn =>PC<=. Na een BIOS-update ging ik eens bij de memory-instellingen kijken, en toen bleek dat de latencies 5-5-5-15 waren (met autodetect, specs van geheugen zijn 4-4-4-12). Nu wilde ik dit dus handmatig gaan veranderen, maar er staan nog zoveel meer instellingen, dat ik niet weet wat ik daarmee aan moet. Even een foto van het scherm: (Denk die eerste 4-4-4-12 even weg, ik was al begonnen met veranderen maar heb toen toch maar geannuleerd. Daar staat dus 5-5-5-12) Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/4889/hpim2964qw2.th.jpg
Voor de mensen die te lui zijn op op de link met pc-specs te klikken :P : Het geheugen is Corsair Twin2X1024-5400c4.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:11

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Je moet gewoon ff kijken met CPU-z wat je geheugen specs/timings (SPD) zijn op de verschillende kloksnelheden. De waardes die je geheugen rapporteerd zijn de waardes die de BIOS overneemt met auto settings over het algemeen. Als je echter één en ander gaat overclocken zal je zelf een trial-on-error moeten doen of gaan rekenen om binnen de marges te blijven..
BTW als je toch al niet weet waar de waardes voor dienen waarom wil je ze dan veranderen :+

Laat maar.. .

• Zellark
BTW als je toch al niet weet waar de waardes voor dienen waarom wil je ze dan veranderen :+
Nou, het blijkt dus dat mijn moederbord slechtere (ja toch?) instellingen heeft gekozen dan de fabrieksspecs van het geheugen. Ik wil het geheugen niet overclocken, alleen op de juiste instellingen laten draaien.
EDIT: En dit zegt CPU-Z: Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/9279/memory2133ne3.th.png. <= Niet zo'n fan van van ImageShack zo te zien...

[ Voor 25% gewijzigd door Zellark op 15-10-2006 11:28 . Reden: Iets vergeten ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
De namen die op dat screenshot van CPU-Z staan zijn de juiste namen die ook in je bios staan.
Je schrijft ze even over op een papiertje met de juiste waarde erbij en dan kun je ze rustig invoeren.
Hier is een site waar nog het een ander uitgelegd wordt (engels)
http://www.techpowerup.co...erclocking/AMD/memory/131

Voor de timings die je geheugen ondersteund op een bepaalde snelheid moet je in CPU-Z trouwens kijken onder het tabje SPD. Daar kun je dan de gewenste snelheid kiezen en bekijken op welke timings elke module op die snelheid kan draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernie op 15-10-2006 11:41 ]

• Zellark
arno e schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 11:38:
De namen die op dat screenshot van CPU-Z staan zijn de juiste namen die ook in je bios staan.
Je schrijft ze even over op een papiertje met de juiste waarde erbij en dan kun je ze rustig invoeren.
Hier is een site waar nog het een ander uitgelegd wordt (engels)
http://www.techpowerup.co...erclocking/AMD/memory/131

Voor de timings die je geheugen ondersteund op een bepaalde snelheid moet je in CPU-Z trouwens kijken onder het tabje SPD. Daar kun je dan de gewenste snelheid kiezen en bekijken op welke timings elke module op die snelheid kan draaien.
Bedankt voor die link, die ga ik eens rustig doorlezen. Het probleem is alleen dat de waarden bij CPU-Z (die uiteraard dezelfde zijn als die in de/het BIOS), ook niet goed zijn. Ze horen 4-4-4-12 te zijn ipv 5-5-5-15. Dat lukt me zelf nog wel om dat te veranderen, alleen de andere waarden (die onderste op de foto) weet ik niet, en deze staan ook niet bij de specificaties van het geheugen.

• Zellark
Ok, ik heb die pagina gelezen, maar ik weet nog steeds niet wat nou de goede instellingen zijn. Kan iemand me daarmee helpen?

• Zellark
bump

• Zellark
C'mon mensen, er is vast iemand die het weet :/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je topic binnen 24u schoppen is niet de bedoeling, dat 3x achter elkaar doen is vragen om een slotje - bij deze :/

Overigens is wat je hier beschrijft precies de reden dat geheugenfabrikanten conservatieve instellingen in SPD zetten - om zeker te zijn dat een DIMM gewoon gaat werken, ongeacht kennis van persoon die het in PC vrot. Gewoon in de handleiding van het geheugen (zie Corsair site) opzoeken wat die 4-4-4-12 precies voorstelt, dan weet je welke instellingen je moet aanpassen (vergeet daarbij ook niet de VDIMM te verhogen naar aanbevolen spec...). Verder gewoon afblijven van dingen die niet genoemd zijn en waar je zelf niets vanaf weet. En lees de RAM FAQ door, dan leer je misschien wat meer van die instellingen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.