[Workstation] Dell XPS of zelf-bouw

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Topicstarter
Ik zit op het moment te twijfelen: en wil upgraden naar een nieuw systeem omdat het huidige niet meer voldoet aan de eisen die ik heb.

De belangrijkste programma's die ik gebruik zijn 3D Max en PhotoShop en omdat ik steeds meer werk krijg, heb ik geen zin om vertraagd te worden in de workflow doordat ik zit te wachten op het openen van een bestand of het renderen van een scene, of omdat ik toevallig 10 programma's tegelijk open heb. Uiteraard begrijp ik ook wel dat er altijd nog wel gewacht moet worden, maar ik begin me er steeds meer aan te ergeren, vooral omdat ik weet dat er veel snellere spullen zijn mijn huidige.

Dus het voornaamste gebruik: PhotoShop editing (vaak files van 50-100Mb, of .psd's met 100en lagen), renderen in 3D Max met Brazil R/S.

De eisen die ik heb:
- Core 2 Duo
- PCI-e
- 2Gb RAM of meer
- Dual DVI videokaart
- Stil, hoe stiller hoe beter

Budget is ongeveer 1500-2000 euro inclusief BTW.

Nu werk ik free-lance en heb 1.5 jaar ervaring met Dells in een werkomgeving bij andere bedrijven (daarvoor ook, maar niet op een intensieve manier) en ik moet zeggen dat ik weinig te klagen had. Vooral de stilte beviel me heel erg, maar ook de snelheid was zeer goed (waren 3.0 Ghz Intels). En dus zat ik te denken om zelf ook een Dell te kopen, en wel een XPS 700; dus op de website een systeem samengesteld:

Dell XPS 700
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo E6600 processor (2.40GHz, 1066MHz, 4MB cache)
BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows® XP Professional, SP2
ONDERSTEUNINGSSERVICES Premium XPS-service, 1 jaar (incl. ondersteuning on-site en voor games)
GEHEUGEN 2048MB DDR2 667 [2*1024]
HARDE SCHIJF 160GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache
OPTISCH(E) STATION(S) 16X DVD+/-RW Drive
GRAFISCHE KAART 256MB nVidia™ GeForce 7900GS graphics card
GELUIDSKAART Geintegreerde 5.1 Audio with RealTek Enhanced Software
COMPLETECARE 1 Jaar CompleteCare + On-Site Next Business Day Service
Standard Warranty 1 Jaar On-site service
Totaal€ 1.779 inc.

Op zich wel een goed systeem leek me, en de XPS kast vind ik ook nog eens heel erg mooi, wat wel een leuke bijkomstigheid is.

Nu heb ik in de Pricewatch ook geprobeerd een systeem samen te stellen los van wat er in de Dell zat, maar meer wat ik gewoon wil hebben:

Zelf-bouw
Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 197,70
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB Cache) € 297,96
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 229,81
Seagate Barracuda 7200.9, 250GB (7200rpm, ATA100, 16MB) € 75,80
Asus Geforce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) € 264,40
Thermaltake Eureka VC8000SWA (E-ATX) € 101,-
Zalman CNPS7700-Cu € 30,45
Zalman ZM460-APS, 460W (ATX12V 2.01)€ 68,-
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zilver) € 33,79
Totaal€ ~1350 inc.

Het eerste wat mij opviel was het toch wel enorme verschil in prijs tussen deze twee systemen: de video kaart die ik zelf had gekozen is volgens mij nog sneller (10-20%) ook, betere HDD etc. Ik had altijd het idee dat systemen van Dell altijd goedkoper waren als je een heel systeem maakte. Tot nu toe heb ik namelijk meestal alleen losse onderdelen van voorgaande systemen vervangen.

Anyway: wat is nu wijsheid? Zelf een systeem in elkaar zetten en geld uitsparen, of voor de zekerheid (en eenvoud) van een Dell gaan?

Als je hem zelf bouwt zit je met de hassle van het bestellen van alle onderdelen en de eventuele wachttijden die daarbij horen (van het mobo bijvoorbeeld) en de onzekerheid van hoe stil hij wordt. Bij de Dell krijg je dan wel weer een officiele XP Pro licentie, weet je zeker dat alles met elkaar werkt, is alles al voor je geinstalleerd, pick-up garantie etc.

Wat zou jij (als lezer van deze thread) nog upgraden aan een van de twee systemen, of aan beide wat een significante performance boost zou kunnen zijn?
Of zit ik totaal in de verkeerde richting, wat ook nog zou kunnen. Misschien mis ik bepaalde opties waarvan het bestaan met niet bekend is...

Mijn dank is groot voor alle hulp en insights.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ga voor zelfbouw!

Dan ben je zker dat je ook kan uitbreiden ( zolang het past natuurlijk )

Bij Dells is de plaats meestal beperkt (evenals de voeding)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 00:20

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Freelancer? Kijk dan nog eens bij Dell, maar dan als ondernemer.

Ik zou, als ik jou was, zeker nog een keer nadenken of ik uberhaupt nog wel een "kast"-PC zou willen. Met jouw eisen en budget zou ik dus ook zeker een notebook overwegen.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Cavorka

Cavorka

Internet Entrepreneur

Topicstarter
Killemov schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 00:03:
Freelancer? Kijk dan nog eens bij Dell, maar dan als ondernemer.

Ik zou, als ik jou was, zeker nog een keer nadenken of ik uberhaupt nog wel een "kast"-PC zou willen. Met jouw eisen en budget zou ik dus ook zeker een notebook overwegen.
Indeed freelance, maar als ik ergens anders werk, werk ik altijd op de machines die ze daar hebben. Een notebook krijg je nooit zo goed als een workstation, en voor 1500 euro ben je nergens in de laptop wereld. Als ik een vergelijkbare laptop zou samenstellen (net even gedaan bij Dell) als het systeem hierboven kom je gauw boven de 3000 euro uit... Exclusief BTW. ;) En alles in de ondernemer afdeling is pretty much hetzelfde als op de gewone site, alleen dan is alles excl. BTW en lijkt het opeens allemaal een stuk goedkoper.

En ik heb al een laptop, maar die is ook niet goed genoeg om serieus (3D + 2D) op te werken, is wel leuk als typmachine en outdoor MSN apparaat (P4 2.4, 1GB RAM, 80Gb HDD).

Thanks for the headsup though.
Snake schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 00:02:
Ga voor zelfbouw!

Dan ben je zker dat je ook kan uitbreiden (zolang het past natuurlijk )

Bij Dells is de plaats meestal beperkt (evenals de voeding)
Mwa, geheugen, HDD en videokaart zijn altijd wel makkelijk te upgraden in een Dell (al een paar gedaan bij een bedrijf waar ik werk(te)). Misschien de processor niet, dat zou kunnen. Dat zou wel een groot nadeel kunnen zijn om een Dell te nemen, maar ik neem toch aan dat ze de CPU niet vastlassen aan het mobo.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoe stil het systeem wordt ligt gewoon vooral aan de kast, hoeveelheid fans en type fans.

Neem in ieder geval fans van bv Zalman/Coolermaster, en een andere CPU/VGA koeling :)

Verwijderd

Hallo Cavorka,

Ben eigenlijk met Tweakers begonnen om ervan te leren en niet de wijsneus uit te hangen. Kan je wel wat over mijn ervaringen met Dell vertellen. Heb thuis zelf een 8300 Dimension staan (ouwetje) en moet zeggen dat ik hier een tijd zeer tevreden over ben geweest... idd., fluisterstil! M'n vriendin heeft (op mijn aanraden) een Dimension 5150 aangeschaft voor 't gebruikelijke huis, tuin & keuken PC werk (P4 630 3,0 Ghz). Samen met de Ultrasharp 17 inch, printertje, 2.1 speakersetje, betere desktop en gratis bezorging € 880,-!! Helaas moet ik zeggen dat ondanks de juiste settings het een herriebak was. De schijf kraakte alsof het elk moment kon begeven en de case leek wel een windturbine. Op het Comunity forum kwam ik al snel meerdere berichten tegen. Na de nodige aanpassingen (a € 80,-!) is ie weer fijn. Weet alleen niet hoe 't met de XPS zit, da's waar.

Voor huis, tuin & keuken gebruik is Dell prima in prijs, maar aan jouw specs te zien wil je meer en dat vind ik relatief duur bij Dell.

Mijn idee daarom: kijk in de Shopsurvey en zoek een geschikte winkel waar je je zelfbouw PC kunt laten assembleren voor € 30,- a € 40,-.. Pak je niet telkens de goedkoopste prijzen van de Pricewatch, maar 't scheelt je wel in verzendkosten (die bij Dell € 89,- zijn tenzij hier een actie voor is). Je zult op dit forum wel gezien hebben dat veel mensen voor een P965 board gaan voor € 120,-/€ 140,- ..net zo goed! De MSI 7900 GTO is hier nogal populair (+/- € 240,-), evenals de Arctic Cooling F7 Pro (+/- €. 20,-). Weet je dan nog een goed alternatief te vinden voor de behuizing (+/- € 60,- tot € 80,-), dan kun je er ook Windows XPHome op laten instaleren. Kun je meteen aan de slag voor een prijs die meer in de buurt zit van jouw zelfbouw PC. Hoe stil en stabiel ie dan wordt is een kwestie van reviews en gebruikerservaringen lezen, misschien collega's in 't werkveld vragen(?) en hier op het forum natuurlijk. Het lijkt me logisch dat de shop van je keuze ook bereid is om je hierin te adviseren, toch!

Kijk dus ook goed naar de service van zo'n winkel. Ik zie dat je voor de extra garantie bij Dell gaat. Da's ook niet goedkoop!

Ach ja, je kunt het natuurlijk vast allemaal zelf doen, scheelt je € 30,- tot € 60,-, maar het 'kant & klaar voordeel' argument bij Dell wou ik hierbij even aankaarten. Budget en specifieke eisen aan je systeem zijn natuurlijk persoonlijk.

Verwijderd

de XPS is eigenlijk niet bedoeld als workstation, maar als game-pc.
Je neemt daarom imo ook een overkill pc voor je eisen.
Er staat nergens dat je wilt gamen, dus alles wat geen shared geheugen heeft zou het redden.

ik zou gewoon lkkr een stuk onder je budget gaat zitten een een PC van ±1000 euro samenstellen.
de veranderingen die je dan zou kunnen doorvoeren:
*een E6400, die is ook al overdreven goed
*een 7600GS 256MB met dual-DVI
*een P965 gebaseerd mobo
*Goedkoper geheugen, 230 euro voor 2 GB is erg duur.
*(puur voor prestatie) een 7200.10 schijf, die is sneller(wel 16MB cache versie)

daarbij is een dell imo juist meestal niet zo stil :o
- 2Gb RAM of meer
dat mag ook wel, want anders zit je geheugen al vol met XP en daar moeten dan nog 100MB bestanden bij :+
oftewel: leer het nou allemaal eens af om over bits te praten terwijl de byte hier de standaard is |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2006 11:55 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
230 euro is best goedkoop voor 2 gig sinds de geheugenprijzen omhoog zijn gegaan, OCZ PC6400 komt niet onder de 300 :(

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Ik zou voor zelfbouw gaan. Dell heeft, zoals al gezegd is, imo niet echt veel uitbreidingsmogelijkheden. De XPS 700 is een Game-PC en is daarom dus ook niet echt naar jou eisen gebouwd.

Ik zou dat systeem wat jij hebt samengesteld bestellen met een Quadro videokaart.

Work hard & be brave.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je gewoon wilt werken en geen gezeik wil, zou ik een Dell nemen. En dan gewoon met 3 jaar bronze garantie. Hobby PC's zijn leuk om zelf te bouwen en mee te kutten, als je serieus aan het werk wilt zou ik gewoon een A-merk nemen. Alleen is de XPS dan niet echt een workstation zoals hierboven ook al gezegd wordt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dual core of meer is een must, MAAR, wat nog belangrijker is is dat je een zo snel mogenlijke single core performance weet te krijgen. Ik zou dus 2 dingen doen. Of de snelst mogenlijke core 2 duo kopen, dat zal de x6800 zijn (als je niet van overclocken houdt), of (en dat is goedkoper en sneller) een 6600 kopen en deze zo goed mogenlijk overclocken.

Ik zelf gebruik 3dsmax/vray en photoshop practisch elke dag, en ik ben voor optie 2 gegaan. Een p5b deluxe met 2gb en een 6600 die nu op 3200mhz loopt. En dit is geen "hobby" pc maar mijn werk pc.

Dit is niet vergelijkbaar met een pc voor spellen waar door de videokaart belangrijker is dan de processor, mhz maakt heel erg uit, je wilt serieus zo snel mogenlijk, de rest is secundair.

HP maakt ook goeie workstations

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 15-10-2006 13:26 ]

specs

Verwijderd

Raptor schijven wordt je systeem ook stukken sneller van en 2 in Raid zou helemaal perfect zijn

• Cavorka

Cavorka

Internet Entrepreneur

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 01:04:(...)
Neem in ieder geval fans van bv Zalman/Coolermaster, en een andere CPU/VGA koeling :)
Yep, dat was ik ook van plan, zie de voeding en CPU koeler. :) VGA koeler zal ik zo naar kijken, is een goede tip, was ik helemaal vergeten (terwijl ik zelf nu een passief gekoelde 9800 Pro heb... 8)7 ).
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 01:59:
(...)

Voor huis, tuin & keuken gebruik is Dell prima in prijs, maar aan jouw specs te zien wil je meer en dat vind ik relatief duur bij Dell.
Indeed, dat denk ik ook. High-end systemen bij Dell lijken relatief duur.
Mijn idee daarom: kijk in de Shopsurvey en zoek een geschikte winkel waar je je zelfbouw PC kunt laten assembleren voor € 30,- a € 40,-.. Pak je niet telkens de goedkoopste prijzen van de Pricewatch, maar 't scheelt je wel in verzendkosten (die bij Dell € 89,- zijn tenzij hier een actie voor is). Je zult op dit forum wel gezien hebben dat veel mensen voor een P965 board gaan voor € 120,-/€ 140,- ..net zo goed! De MSI 7900 GTO is hier nogal populair (+/- € 240,-), evenals de Arctic Cooling F7 Pro (+/- €. 20,-). Weet je dan nog een goed alternatief te vinden voor de behuizing (+/- € 60,- tot € 80,-), dan kun je er ook Windows XPHome op laten instaleren. Kun je meteen aan de slag voor een prijs die meer in de buurt zit van jouw zelfbouw PC. Hoe stil en stabiel ie dan wordt is een kwestie van reviews en gebruikerservaringen lezen, misschien collega's in 't werkveld vragen(?) en hier op het forum natuurlijk. Het lijkt me logisch dat de shop van je keuze ook bereid is om je hierin te adviseren, toch!
Heb zowieso XP Pro nodig, ivm met 3D Max. En het zelfbouw systeem zat nog onder wat ik zelf in gedachten had qua totaal prijs (1500 euro), dus ik zal eens kijken wat je tips opleveren en dat dan misschien investeren in andere onderdelen.
Ik zal eens wat shops afgaan (digitaal dan, anders moet ik naar buiten... ;)) en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Kijk dus ook goed naar de service van zo'n winkel. Ik zie dat je voor de extra garantie bij Dell gaat. Da's ook niet goedkoop!
Had al een aantal garanties uitgevinked... Er zijn echt iets van 3 of 4 verschillende garanties die ze je aanbieden. Het lijkt me toch dat je een van die wel nodig hebt, anders zit je mooi in de shit als hij stuk gaat en je hebt geen garantie.
Ach ja, je kunt het natuurlijk vast allemaal zelf doen, scheelt je € 30,- tot € 60,-, maar het 'kant & klaar voordeel' argument bij Dell wou ik hierbij even aankaarten. Budget en specifieke eisen aan je systeem zijn natuurlijk persoonlijk.
Thanks voor de uitgebreide reply!
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 11:54:
de XPS is eigenlijk niet bedoeld als workstation, maar als game-pc.
Je neemt daarom imo ook een overkill pc voor je eisen.
Er staat nergens dat je wilt gamen, dus alles wat geen shared geheugen heeft zou het redden.

ik zou gewoon lkkr een stuk onder je budget gaat zitten een een PC van ±1000 euro samenstellen.
de veranderingen die je dan zou kunnen doorvoeren:
*een E6400, die is ook al overdreven goed
*een 7600GS 256MB met dual-DVI
*een P965 gebaseerd mobo
*Goedkoper geheugen, 230 euro voor 2 GB is erg duur.
*(puur voor prestatie) een 7200.10 schijf, die is sneller(wel 16MB cache versie)
Let wel dat dit dus een systeem wordt waar 6-12 uur per dag op gewerkt wordt, 7 dagen per week. Persoonlijk zat ik eerder te twijfelen tussen een E6600 en een E6700 dan een downgrade naar E6400: ik heb liever nu een systeem van €1500/2000 dat helemaal up to date is, dan met minder genoegen te nemen en 500 euro uit te sparen. Niet om te patsen ofzo, maar het is waar ik me geld mee verdien, en als ik per dag bijvoorbeeld een half uur meer zou moeten 'wachten' omdat ik een langzame processor zou kopen, dan heb ik de meerprijs er zo uit.
daarbij is een dell imo juist meestal niet zo stil :o
Hm, ik heb dus alleen ervaring met Dells in werksituaties en daar waren ze allemaal muisstil.
dat mag ook wel, want anders zit je geheugen al vol met XP en daar moeten dan nog 100MB bestanden bij :+
oftewel: leer het nou allemaal eens af om over bits te praten terwijl de byte hier de standaard is |:(
Excuses, GB dan. :)

Ik zal aan de hand van al jullie tips eens de huidige setup evalueren en ook kijken wat de mogelijkheden zijn om het systeem bij een shop in zijn geheel te laten bouwen.

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Maqina levert ook mooie werkpaarden, heb alleen geen ervaring met deze winkel. De eigenaar(?) zit overigens ook op GoT.

Work hard & be brave.

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-01 15:32
snel bestanden openen? raid draaien! gewoon twee 10k rpm in raid 0 en zorgen dat je goed backup-ed

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bigs schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:14:
Als je gewoon wilt werken en geen gezeik wil, zou ik een Dell nemen. En dan gewoon met 3 jaar bronze garantie. Hobby PC's zijn leuk om zelf te bouwen en mee te kutten, als je serieus aan het werk wilt zou ik gewoon een A-merk nemen.
Waarom? Als een zelfbouw PC stabiel loopt dan loopt hij stabiel hoor. Het is gewoon zaak van te voren goed het apparaat te testen voor je hem voor productiedoeleinden gaat gebruiken. Zelfbouw hoeft ook niet letterlijk zelfbouw te zijn, je kan je PC best door de shop laten bouwen en er een systeem van laten maken. Dit is bij bijv. 4Launch niet alleen technisch interessant, maar ook 'juridisch', het is dan niet meer een berg onderdelen maar echt een systeem, waar je bij hen dan twee jaar garantie op krijgt. Naast dat je exact zelf kunt kiezen wat je wil, vind ik het voordeel van zelfbouw dat als er wat stuk gaat je zelf het onderdeel kunt vervangen en niet afhankelijk bent van één partij. Ik zeg niet dat 'A'-merk PC's in geen geval aan te bevelen zijn, maar in mijn optiek is het vooral de prijs die ze interessant kan maken, en dat is in dit geval dus niet aan de orde.

• Cavorka

Cavorka

Internet Entrepreneur

Topicstarter
Bigs schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:14:
Als je gewoon wilt werken en geen gezeik wil, zou ik een Dell nemen. En dan gewoon met 3 jaar bronze garantie. Hobby PC's zijn leuk om zelf te bouwen en mee te kutten, als je serieus aan het werk wilt zou ik gewoon een A-merk nemen. Alleen is de XPS dan niet echt een workstation zoals hierboven ook al gezegd wordt.
Het irritante is dat als je een Dimension wilt bestellen, je er een monitor bij moet nemen... En laat ik er daar nou al drie van hebben...
gladiool schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:23:
Dual core of meer is een must, MAAR, wat nog belangrijker is is dat je een zo snel mogenlijke single core performance weet te krijgen. Ik zou dus 2 dingen doen. Of de snelst mogenlijke core 2 duo kopen, dat zal de x6800 zijn (als je niet van overclocken houdt), of (en dat is goedkoper en sneller) een 6600 kopen en deze zo goed mogenlijk overclocken.

Ik zelf gebruik 3dsmax/vray en photoshop practisch elke dag, en ik ben voor optie 2 gegaan. Een p5b deluxe met 2gb en een 6600 die nu op 3200mhz loopt. En dit is geen "hobby" pc maar mijn werk pc.

Dit is niet vergelijkbaar met een pc voor spellen waar door de videokaart belangrijker is dan de processor, mhz maakt heel erg uit, je wilt serieus zo snel mogenlijk, de rest is secundair.

HP maakt ook goeie workstations
*

Even gekeken bij HP, dit systeem bijvoorbeeld. Die is wel okay, maar de website is echt heel onduidelijk, alsof ze je niet willen laten weten wat erin zit ofzo.

Je punt wat betreft de single core performance is wel een rake, en ook het overclocken (had je resultaten al gezien in het [OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 2]) had ik nog niet specifiek aan gedacht. Maar als het dus relatief eenvoudig kan, is het absoluut een optie.
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:26:
Raptor schijven wordt je systeem ook stukken sneller van en 2 in Raid zou helemaal perfect zijn
donzz schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:35:
snel bestanden openen? raid draaien! gewoon twee 10k rpm in raid 0 en zorgen dat je goed backup-ed
RAID: ik weet er nogal weinig van, anders dan de bestaand configuraties. Als ik dit zou doen, zal ik het systeem wel moeten laten samenstellen. Niet dat dat een probleem is, maar om daar zelf aan te beginnen zonder er genoeg van te weten...
deCube schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:27:
Maqina levert ook mooie werkpaarden, heb alleen geen ervaring met deze winkel. De eigenaar(?) zit overigens ook op GoT.
Nice. Dat zijn inderdaad op zich wel ideale systemen, zal eens kijken hoe zij zitten qua prijs t.o.v. zelfbouw of Dell.

[ Voor 6% gewijzigd door Cavorka op 15-10-2006 14:13 ]

Verwijderd

Cavorka schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:26:

[...]

Let wel dat dit dus een systeem wordt waar 6-12 uur per dag op gewerkt wordt, 7 dagen per week. Persoonlijk zat ik eerder te twijfelen tussen een E6600 en een E6700 dan een downgrade naar E6400: ik heb liever nu een systeem van €1500/2000 dat helemaal up to date is, dan met minder genoegen te nemen en 500 euro uit te sparen. Niet om te patsen ofzo, maar het is waar ik me geld mee verdien, en als ik per dag bijvoorbeeld een half uur meer zou moeten 'wachten' omdat ik een langzame processor zou kopen, dan heb ik de meerprijs er zo uit.
let wel dat de E6400 al snel is, en de wachttijden weinig vergroot zou worden.
ik snap echter wel dat je de E6600 wil en zal het ook niet weerleggen.
echter heb je geen van me andere dingen weerlegd behalve met:
"ik wil up to date zijn" en"het systeem draait 6-12 uur per dag"
het 12 uur etc weerleg ik met: mijn ouwe packerd bell met celeron 466 kan al 7 jaar bijna non-stop draaien :o
het 1e: de p965 chipset is jonger, de 7600GS komt uit dezelfde generatie als 7900 serie.
en duurder geheugen=niet altijd beter geheugen :)

En deze dell is wss niet stil, het is een game-pc en hij heeft behoorlijke last van koelingsproblemen....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even over die koelingen van Dell: die zijn CPU load gestuurd. heb bij mij op het werk al een paar keer gehad dat mijn PC stond te loeien om een onverklaarbare reden...taskmanager showde ineens een Adobe reader die veel CPU en mem opslokte, terwijl die al afgesloten was - maar kennelijk dus niet goed.
Nou weet ik niet hoe dat met Photoshop gaat ziten...maar als alles van Adobe het zelfde effect teweeg brengt dan heb je daar je probleem zitten :)

Verder zou ik idd voor zelfbouw gaan - maar dan wel door de PC boer in elkaar laten sleutelen. Toen ik mijn eigen PC (2 jaar geleden, destijds high-end, nu mid range dus ;) ) kocht, scheelde het bij Paradigit 50 eurocent op zelf in elkaar zetten of door hun laten doen. Needlees to say dat ik hun TD aan het werk heb gezet; voor die 50 eurocent heb ik een goed getest systeem met volledige garantie op het HELE systeem, EN hoef ik er zelf geen tijd in te steken. En zeker als freelancer zal je dat best wel wat waard zijn gok ik zo. Jouw tijd is nog meer geld waard dan de mijne ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het mooie aan overclocken tegenwoordig is dat alles binnen de specs blijft lopen behalve de proc. Geen andere devices meer die op een te hoge frequentie lopen etc etc.

Ik heb lang zitten afwegen of ik het zou doen voor mijn "werk" pc, en het is natuurlijk een bepaald risico, maar de resultaten in het C2D OC topic waren zo goed...

Nu op 3200 mhz heb ik dus 800 mhz meer voor singlethreaded taken, wat in 3dsmax zeer goed merkbaar is, en met renderen helemaal, want daar heb je meteen effectief 1600 mhz meer.

En het verschil tussen een 6400 en een 6600 is toch 16% Das het verschil tussen 4 of 5 uur renderen, ongeveer.

Als je niet wilt overclocken, neem dan de 6700 (Ik zie dat de x6800 wel erg duur is). Elke megahertz telt :) Zolang dingen niet "klaar" zijn meteen nadat je op het knopje hebt gedrukt verlies je tijd en is er iets dus niet snel genoeg. Met renderen en veel andere bewerkingen is "meteen klaar" nog ver weg maar je kan wel de tijd proberen te minimaliseren.

Raid is vet cool enzo, maar als het goed is moet je met renderen en photoshop werk je schijven niet veel gebruiken. Is dat wel zo dan heb je te weinig ram. Als je met 2 gieg te weinig ram hebt dan heb je er veel meer aan om een extra gb of 2 te kopen dan dat geld in raid / raptors te steken. Gewoon 2 goeie nieuwe sata schijven lijkt me prima.

Zelf zou ik dus nu op dit moment ongeveer doen

-E6700 / E6600 oveclocked
-Goeie stille koeler, misschien zelfs zonder FAN omdat de P180 veel mogenlijkheden biedt.
-2-4gb, liever genoeg dan snel
-Antec P180
-Seasonic / Tagan voeding, (misschien zelfs een passieve?)
-2 sata schijven, whatever op dit moment de snelste zijn.
-De beste videokaart die nog binnen het budget valt.

trouwens, leuk artikel over een snel stil c2d systeem in een p180

http://www.silentpcreview.com/article672-page1.html

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 15-10-2006 15:57 ]

specs

Verwijderd

@Cavorka,

Het lijkt me dat je 't behoorlijk druk hebt en het addertje onder het gras van de door mij gedane suggestie is: het kost nogal wat tijd om alle specs voor je maat PC naar tevredenheid samen te stellen. Bij Dell is je keuzelijst een stuk korter. Voor velen een tekortkoming, voor jou misschien lekker makkelijk. Zelf vind ik het een tekortkoming van Dell dat je voor veel componenten goed moet zoeken naar wat het nu precies is (mainboard, harde schijf, etc.). Links en rechts lees ik hier trouwens dat je bij Dell niet voor de XPS als workstation moet gaan. Kijk je verder bij Dell dan zou je dus op de 9200 uitkomen(?). Met je oorspronkelijke lijst in gedachten ben ik 'ns even gaan kijken hoe je daarmee zou uitkomen. Overigens, zonder TFT, dat kan...

http://configure2.euro.de...hs&sbc=nldhsftdppdesktop1

CPU. Het eerste knooppunt: E6400 of meteen E6700, meer opties zijn er niet. Omdat je aanvankelijk voor de E6600 gaat (en het binnen het budget valt(?), dan maar die 6700. Je wil er nu niet meer op achteruitgaan.

Ondersteuningsservices. Goede service is belangrijk voor een werk PC, dus: Basic-pakket, 2 jaar At Home-service .

GPU. Weer geen fijne opties, dan maar die 7600GS.

Randapparatuur is voorzien, neem ik aan. Als ik verder de rest standaard laat kom ik op:

€ 1713,- + € 89,- bezorgkosten = € 1812,- Je kunt het natuurlijk ook bij jouw oorspronkelijke config. houden van € 1779,- + € 89,- bezorgkosten = € 1868,- (qua specs lijkt die me toch interessanter). [Edit: hoewel, wat is dit voor 'n keuze: E6600 met 667Mhz geheugen of E6700 met 533Mhz geheugen??]

Als ik ga sleutelen met een shop via de Shopsurvey kom ik BIJVOORBEELD op:

Software installatie (configuratie) € 29.00
Hardware installatie (assemblage) € 29.00
Garantie van 1 naar 2 jaar pick-up&return € 39.00
Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN € 173.00
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 TwinX € 302.50
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 299.50
Maxtor 300GB SATA300 16MB FDB, 7V300F0 (Maxline III) € 107.00
Microsoft Windows XP Professional NL OEM € 136.50
MSI Videokaart PCI-e GeForce 7600GT 256MB DDR3 2xDVI/TV (silent) € 176.50
NEC DVD-/+/RAM AD-7173 18x/18x/12x DL Bulk (zwart) € 35.00
Zalman Processor Koeler CNPS9500-AT S775 € 41.50
Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W € 70.50

Blijft de behuizing staan en de keuze daarvoor is het meest persoonlijk, lijkt me. Zelf kwam ik (wederom!... ja ja, m'n lijstjes lijken veul op elkaar) op deze:

Cooler Master Midi Tower Mystique 631 ATX No PSU (zwart) € 85.50
[Zie: http://www.coolermaster-e...tle=RC-631Mystique%20631]

Totaalprijs incl. verzending: € 1534,- (alles is direkt leverbaar en binnen max. 10 dagen zou je 'em in huis moeten hebben. Ook relevant, dus!). Qua stilte & stabiliteit van dit voorbeeldje valt er weinig op aan te merken, lijkt me en de shop heeft een goede reputatie.

Tja, aan elk onderdeel valt te sleutelen. Anderen hier geven wellicht aan (zoals je gemerkt hebt) dat je beter moederbord 'zus' kan nemen, of harddisk(s) 'zo', misschien deze videokaart, waarom niet die voeding, etc.? Je zit hier tenslotte op Tweakers' :*). Ik denk alleen dat weingen hier voor die Dell zouden gaan...

[Edit: Heb in mijn voorbeeld uitsluitend voor A-merken gekozen, dat wel]

Kortom, hopelijk heb je wat aan dit rekenvoorbeeld. Nogmaals, specifieke wensen & eisen zijn uiteraard jouw zaak.

PS: met een E6700 (+ dat vette geheugen) kom je in dit rekenvoorbeeld uit op: € 1755,50.

[Edit 2: Je zit met € 1755,50 nog steeds € 110,- onder die Dell XPS en € 67,- onder de Dim 9200 E6700 prijs. Let's go overboard: nog een Maxline III HD erbij (2 x 300 gig = 600 gig!) a € 107,- (jaja, die Seagates mogen ook Tweakers, maar die maken meer geluid) en laat de shop die disks in een voor jouw gepaste RAID configureren (mag wel voor zo'n aankoopbedrag): € 1863,50]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 16:53 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54

bakvis

Tweakers.Nerd

Heb je al nagedacht over een (dual) xeon setup? zeker voor dit soort werkzaamheden kan dat nogal veel snelheid schelen. Ok je zult je budget aan moeten passen heb op alternate zitten kijken en voor 2000 euro heb je een:
  • dual xeon 2.6ghz (dual core, 2x2024kb cache)
  • 2 gig kingston valueram (fullbufferd 2x1024 mb)
  • Tyan moederbord met onboard raid (s-ata II), pci-e, 6 kanaals audio, gbit lan.
  • 7900GS vga kaart (kan in princiepe nog omlaag richting de 7600 als je wilt besparen)
  • wd raptor (10k rom 16mb cache) bootdisk en software
  • 2 x Hitachi Deskstar 7K500 500 gb (stil en genoeg ruimte in mirror raid zodat je je files niet kwijt raakt.)
Dit alles nog zonder behuizing, optische drives, en voeding.

Als je je budget verhoogt naar 2.5k dan zul je dat er ook wel bij kunnen nemen plus dat je mischein kunt upgraden naar een 2x 3.0 ghz dual core xeon.

Mijn Specs

• Cavorka

Cavorka

Internet Entrepreneur

Topicstarter
Heb, na wat wikken en wegen, een systeem samengesteld (nog niet besteld) bij 4Launch.

Wat gewijzigd is t.o.v de startpost:
- HDD: SATA, nieuwer, sneller.
- Video kaart: ik speel toch geen spellen en dus maar wat gedowngrade naar een 7900GT Top, wat ook niet echt misselijk is, en toch wel een redelijke vooruitgang als je bedenkt dat ik nu een stock 9800 Pro heb.
- DVD Brander: eentje met RAM, je weet maar nooit en voor het geld hoef je het niet te laten.
- Extra VGA koeler: stilte is een grote pre.
- CPU koeler: iets andere, maar basically gewoon stil.

4Launch Hardware installatie (assemblage) € 29
4Launch Software installatie (configuratie) € 29
Antec Midi Tower P180B Performance One ATX no PSU (zwart) € 134.5
Asus P5W DH Deluxe i975X, SATA2 RAID, WLAN € 210
Asus Videokaart PCI-e GeForce 7900GS Top 256MB 2xDVI/HDTV € 220.5
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 299.5
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 243.5
Microsoft Windows XP Professional UK OEM € 136.5
NEC DVD-/+/RAM ND-4571A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) € 35.5
Seagate 7200.10 250GB SATA300 16MB FDB, ST3250620AS € 80.5
Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W € 70.5
Zalman Processor Koeler CNPS9500-AT S775 € 41.5
Zalman VGA Koeler VF900-CU € 32
Totaal€ 1575 inc.

Iemand die nog dingen ziet die te verbeteren zijn (binnen het budget) of equivalente onderdelen voor de huidige kan verzinnen die een meerwaarde hebben?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Had de laatste twee (uitgebreide!!) replies even nog niet gezien:
@Alunno: indeed, dat hele keuze gedoe bij Dell is wel aardig, maar je bent ook wel ontzettend beperkt in wat ze je laten kiezen. Qua videokaarten bijvoorbeeld is het om te huilen. Daarom ga ik toch maar niet voor een Dell; de onkeuzevrijheid (15 letter Lingo power) en prijs is toch niet echt positief.

Dank voor de aanbevolen setup: die ziet er over het geheel goed uit! Heb nu dus basically dat, alleen iets betere video-kaart + stille VGA koeler (ipv de Silent die jij had gekozen), Kingston 533Mhz geheugen, andere kast. Zelfs de prijs komt op zo goed als hetzelfde uit. :)
Een E6700 laat ik toch maar achterwege, 250 euro extra is toch wel stevig; ik leef me wel uit met wat kleine tweaks van E6600 adhv de tips in het Core 2 Duo OC topic, zodat hij op iets van 2.6/2.8Ghz komt te draaien.

Cheers voor het meedenken en de doordachtheid van je post.

@bakvis: Dual Xeon: zou kunnen, had ik nog niet echt over nagedacht omdat ik die nogal duur vond.
Stel dat ik theoretisch de E6600 op 2.6Ghz zou laten draaien (~E6700 speeds), dan zou je een Intel Xeon 5150 (2.66GHz) moeten hebben om dezelfde prestaties te krijgen en laat die nou 650 euro kosten... Zelfs een 5130 (op 2.0Ghz) kost nog 250 euro.

Voor iedereen die twijfelt tussen een Xeon en een Core2Duo in ieder geval een comparison.

Het systeem wat je samenstelt is inderdaad impressive, en zal zeker presteren, maar dan zal ik dus wel ongeveer 2500 euro moeten neertellen, voor een systeem wat niet speciaal sneller zal zijn dan een C2D. :)

Dank voor een andere visie.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54

bakvis

Tweakers.Nerd

bedenk wel dat de xeons voor dit werk gemaakt zijn, de wat zwaardere berekeningen. De core2duo blijft een consumente processor (al dan niet een gruwelijk snelle) maar ik denk dat de xeon op dit marktgebied toch meer prestaties zal leveren.

En bedenk wel dat je een aantal jaar met dit systeem verder wilt, dus nu bezuinigen zul je later mischien merken. Tevens heb je met een dual xeon setup 4 core's tot je beschikking wat in 3dsmax en photoshop zeer tot zijn goede komt.

Het enigste nadeel is mischien dat er moeilijker stille koelers voor een xeon s771 zijn te krijgen.

in mijn voorbeeld ben ik uitgegaan van de xeon 5030 (oudere versie) dit scheelt aanzienlijk in de prijs (zo'n 400 euro per proc). Bedenk wel dat het altijd mogelijk is om later te up-daten

[ Voor 24% gewijzigd door bakvis op 16-10-2006 23:49 ]

Mijn Specs

Verwijderd

@Cavorka,

Das ook een mooi systeem!! Mooie kast, vette kaart (tja, zo'n stillere cooler erop scheelt natuurlijk wel veel, lijkt me) - slim! Lijkt me een stuk beter dan je oorspronkelijke opties.

Inhoudelijk gaf ik aan niet met je individuele keuzes te bemoeien, maar (jaja, nu komt ie toch :*) ) wellicht dat je er even naar wil kijken.

Die P5W i975X Deluxe is natuurlijk helemaal top.
[Edit: Idd. zoals je hier en daar kunt lezen is de 975 chipset wat 'ouder', dat blijkt wel uit de nodige bios-updates. De jongere P965 is momenteel een logischere keuze, mede omdat deze prima presteert.]
Mijn keuze op de P5B was mede ingegeven door een review met wat grafische benchmarks t.o.v. de P5W. Hij is er ook met WLAN en is toch net iets goedkoper. Lees ook even de conclusie:

http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=2032&cid=6&pg=1

Niet mis hè? I.i.g. stof tot nadenken, toch?

Het geheugen: Tja daar nam ik maar meteen een hele vette met goeie timings. Hou je wat ruimte over. 2 GB P5300 lijkt me overigens ook niet slecht hoor.

nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten

(Het optimale prijs/prestatie verhaal is inm. door prijsstijgingen achterhaald).

Qua prijs scheelt het samen niet veel met jouw opties en ik denk dat je er wat grafische bewerkingssnelheid erop vooruit gaat. Maar ja, jij moet er mee werken en happy mee zijn, natuurlijk!

Nogmaals: gefeliciteerd, lijkt me een mooi (stil) systeem in een mooi jasje :*) !

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2006 20:19 ]

Pagina: 1