[samsung digicam] rood/orandje wordt niet goed weergegeven

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
hoihoi

mams heeft bij der computerlessen een digicam als "hulpmiddel" gekregen omdat ze ook wat digitale fotografie wou doen. Deze cam gaat het om: Samsung DIGIMAX-A502 (de rooie)

Nou moest ze wat plaatjes schieten oa van de binnenkant van haar pc. het 1e dat mij opviel was dat de rode draadjes paars/roze achtig werden weergegeven. Toenstraks: oranje kaarsen gefotografeerd, resultaat: tsja, zie de pic.

Volgens m'n neef is dit een defect vd lens, maar ik wil graag een second opinion. Dus.... enig idee hoe dit kan?

Bart

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

Lijkt me eerder een defect van de sensor.

Verwijderd

zeker weten dat de kaarsen oranje zijn, ben jij niet kleurenblind bijvoorbeeld ??

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
^^ Met stupid... hoogstwaarschijnlijk een brakke sensor
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:25:
zeker weten dat de kaarsen oranje zijn, ben jij niet kleurenblind bijvoorbeeld ??
Das niet erg logisch, aangezien de kabels van je voeding altijd dieprood zijn... heb ze nog NOOIT paars gezien :)
Wat dan wel weer vreemd is, is dat het audiokabeltje richting de cd/dvd speler wel rood lijkt te zijn...? Kan ik niet goed zien, aangezien het niet zon dikke kabel is maar toch.... lijkt rood?

[ Voor 94% gewijzigd door Kwartjuh op 14-10-2006 22:31 ]

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
niet kleurenblind! ;)
Kwartjuh schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:26:
^^ Met stupid... hoogstwaarschijnlijk een brakke sensor

[...]

Das niet erg logisch, aangezien de kabels van je voeding altijd dieprood zijn... heb ze nog NOOIT paars gezien :)
Wat dan wel weer vreemd is, is dat het audiokabeltje richting de cd/dvd speler wel rood lijkt te zijn...? Kan ik niet goed zien, aangezien het niet zon dikke kabel is maar toch.... lijkt rood?
tsja, snap zelf ook niet, die kabel is namelijk iets roder op de foto dan de rest
die cam is overigens de 1e digicam waar ik mee te maken heb gehad. Heb zelf nog zo'n good old minolta 7000

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 14-10-2006 22:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Met de lens heeft het niets te maken, wel met óf de sensor óf de instellingen van de bewerking binnen de camera. Gezien het kaarsen voorbeeld gok ik op de sensor.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:56:
Met de lens heeft het niets te maken, wel met óf de sensor óf de instellingen van de bewerking binnen de camera. Gezien het kaarsen voorbeeld gok ik op de sensor.
tsja, instellingen... (als dat het is) heb geen ervaring met digicams dus als je tips hebt....

Oscar Wilde

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Tja, het is een camera met een nieuwprijs van ongeveer 150 euro... Dat vind ik wel erg goedkoop. Misschien is er niks mis mee en is de weergave erg slecht. Hoe presteert ie overdag?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Cassettebandje schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:08:
Tja, het is een camera met een nieuwprijs van ongeveer 150 euro... Dat vind ik wel erg goedkoop. Misschien is er niks mis mee en is de weergave erg slecht. Hoe presteert ie overdag?
euhh.... zal morge overdag ff pics maken en kijken of het dan nog zo "anders" is

Oscar Wilde

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:58

breinonline

Are you afraid to be known?

bartgrefte schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:58:
[...]

tsja, instellingen... (als dat het is) heb geen ervaring met digicams dus als je tips hebt....
Geen, ik doel op de bewerking die da camera loslaat op de ruwe sensor-data. Daar kan je niets aan veranderen.
Cassettebandje schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:08:
Het wil wel voorkomen dat een goedkopere camera de kleueren zwaar saturaniseerd en in combinatie met flits daardoor hele felle kleuren produceerd, maar zo'n erg kleurverschil... dat mag toch niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
net weer pics gemaakt, nog steeds zo "anders".... ding is dus toch kaduuk

Oscar Wilde

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

DizzyWeb

Ondertiteld

Niet om het een of ander, maar als de camera goede foto's zou nemen die natuurgetrouw zijn... dan zou hij zowel de kaarsen als de foto van de kaarsen verkeerd zien, nietwaar? ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lijkt dit er meer op?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/035abfd0c096efa84f066cae67596525/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/753f2f9ae04c30e9a310c84f6eb075e2/thumb.jpg

Ik heb met behulp van Paintshop Pro de Hue van het roodkanaal wat aangepast (+20 en +15 respectievelijk)

Het is in elk geval duidelijk brak. Of dat nu komt omdat het gewoon een goedkope simpele camera is, of omdat er iets stuk is weet ik niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Heeft de camera toevallig RAW functionaliteit? (waarschijnlijk niet maar je weet maar nooit). Dan kun je zien of het bij de sensor ligt of aan de in-camera logica.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:23:
Heeft de camera toevallig RAW functionaliteit? (waarschijnlijk niet maar je weet maar nooit). Dan kun je zien of het bij de sensor ligt of aan de in-camera logica.
bluecold, deze vraag kan ik ook wel voor je beantwoorden......Natuurlijk heeft deze cam geen raw en het kan nog steeds zo zijn dat hij dan kleur correcties eroverheen gooit. Doet de D50 bijvoorbeeld ook, en dat is toch geen goedkoop cameraatje.

Sensor is of erg brak, of de software erin is zwaar verkloot, want het lijkt op een enorme saturation en verschuiving van rood-levels.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

bartgrefte schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:08:
hoihoi

mams heeft bij der computerlessen een digicam als "hulpmiddel" gekregen omdat ze ook wat digitale fotografie wou doen. Deze cam gaat het om: Samsung DIGIMAX-A502 (de rooie)

Nou moest ze wat plaatjes schieten oa van de binnenkant van haar pc. het 1e dat mij opviel was dat de rode draadjes paars/roze achtig werden weergegeven. Toenstraks: oranje kaarsen gefotografeerd, resultaat: tsja, zie de pic.

Volgens m'n neef is dit een defect vd lens, maar ik wil graag een second opinion. Dus.... enig idee hoe dit kan?

Bart
Heeft met de lens niks te maken, je neef weet er geen klap van.

De witbalas van de camera weet ofwel geen raad met de plaatselijke verlichting ofwel staat verkeerd ingesteld

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:34:
[...]

De witbalas van de camera weet ofwel geen raad met de plaatselijke verlichting ofwel staat verkeerd ingesteld
Is niet de witbalans. Alle andere kleuren dan het rood kanaal kloppen namelijk wel gewoon volgens mij en wit is opzich ook gewoon wit. Ik kreeg het ook niet gecorrigeerd met behulp van de color-balance tool. Enkel door in het rood-kanaal de hue aan te passen kon ik het op zo'n manier corrigeren dat het mij aardig natuurgetrouw leek.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sensor kapot denk ik... zoals meerderen zeggen :)

Heeft ook een computer!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
maak eens wat foto's bij natuurlijk licht
dus buiten met de zon mee.
foto van binnekant kast is overbelicht
hoe staat de camera ingesteld? auto/manueel/flits/rode ogen/etc.......
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:18:
Lijkt dit er meer op?

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb met behulp van Paintshop Pro de Hue van het roodkanaal wat aangepast (+20 en +15 respectievelijk)

Het is in elk geval duidelijk brak. Of dat nu komt omdat het gewoon een goedkope simpele camera is, of omdat er iets stuk is weet ik niet.
dat lijkt er al meer op! alleen die kaarsen nog net niet helemaal.
wooley schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:44:
maak eens wat foto's bij natuurlijk licht
dus buiten met de zon mee.
foto van binnekant kast is overbelicht
hoe staat de camera ingesteld? auto/manueel/flits/rode ogen/etc.......
succes
flits staat aan, en verder.... er waren verder geen instellingen nodig. het is richten, schieten en klaar.
O ja, 't ding zit trouwens al, naar mijn mening, heel snel te klagen van te weinig licht..., maar dat kan aan mij liggen want zodra die digicam zit te klagen is er voor mijn minolta 7000 cam nog genoeg licht, maar die lijkt me kwalitatief ook wat beter dan die digicam van mams....

en fotos bij daglicht.... zelfde probleem nog, zei ik dat toenstraks al nie?
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:34:
[...]

lens, sensor, whatever

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 15-10-2006 13:06 ]

Oscar Wilde

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
"Volgens m'n neef is dit een defect vd lens, maar ik wil graag een second opinion. Dus.... enig idee hoe dit kan?"
Je vraagt toch zelf om een second opinion!? Dan geven ze je de oorzaak van het probleem en dat schuif jij dan af als 'whatever'. |:( Een lens is iets heel anders dan een sensor!

[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 15-10-2006 15:36 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
gium schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 15:36:
[...]
"Volgens m'n neef is dit een defect vd lens, maar ik wil graag een second opinion. Dus.... enig idee hoe dit kan?"
Je vraagt toch zelf om een second opinion!? Dan geven ze je de oorzaak van het probleem en dat schuif jij dan af als 'whatever'. |:( Een lens is iets heel anders dan een sensor!
ja sorry hoor, toen me neef het zei sliep ik half, kan zijn dat ik het verkeerd had.

Oscar Wilde

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
bartgrefte schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 17:37:
[...]

ja sorry hoor, toen me neef het zei sliep ik half, kan zijn dat ik het verkeerd had.
Ermzz... vergis ik me, of zit je neef ook te reageren, en als hij dat doet met italic tekst? :?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
RedXraD schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 17:43:
[...]

Ermzz... vergis ik me, of zit je neef ook te reageren, en als hij dat doet met italic tekst? :?
?? hij zit nooit op dit forum als je dat bedoelt

Oscar Wilde

Verwijderd

Al eens geprobeerd de camera te resetten? cq.. terugzetten naar fabrieksinstellingen?
Zomaar zeggen dat de sensor kaduuk is.. vind ik iets te voorbarig.
Ook al is het een "Samsung" van 150 pleuri

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:08:
Al eens geprobeerd de camera te resetten? cq.. terugzetten naar fabrieksinstellingen?
Zomaar zeggen dat de sensor kaduuk is.. vind ik iets te voorbarig.
Ook al is het een "Samsung" van 150 pleuri
zal morge ff proberen, slaap nu zowat

Oscar Wilde

Pagina: 1