Toon posts:

Internet verbinding door een PC heen naar andere PC

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
*mopper de mopper*

Ik zit hier nu al 10 uur lang aan de PC om het internet aan de praat te krijgen en het werkt nog steeds niet, dus ik ben ten einde raad.

Wat ik wil doen is het volgende. We hebben hier een bedraad netwerkje, dus router met een berg PCs eraan, soms met switches ertussen etc. We hebben ook een laptop. De laptop heeft een draadloze netwerkadapter. Die willen we ook op het internet hebben. We willen geen draadloze router die continu aanstaat, maar we hebben nog een tweede draadloze netwerkadapter. Dat is een PCI ding, en die hebben we in een van de PCs ingebouwd. Beide PCs hebben Windows XP Professional.

De bedoeling is nu dus, dat die PC het internet verkeer van de router opvangt met de normale draadverbinding en dat dan naar de draadloze netwerkkaart stuurt en daarmee naar de laptop. Dus:

Modem -> Router -> PC1-kaart1 -> PC1-kaart2 -> PC2

Beetje ongelukkig uitgelegd maar ik denk dat jullie het wel snappen, het is gewoon een PC met twee netwerkkaarten waarvan eentje draadloos wat het naar de laptop moet sturen.

Nou heb ik echt al van alles geprobeerd maar het werkt nog steeds niet.

Na heel veel gezeik heb ik het volgende bereikt:

Situatie 1: automatisch IP adressen verkrijgen op beide draadloze netwerkkaarten, ze krijgen allebei een een of ander vaag IP adres, maar ze kunnen elkaar pingen en met windows file sharing bestanden uitwisselen op de gedeelde drives.

Situatie 2: zelfde situatie als eerst, maar in het configuratiescherm een zgn 'verbindingsbrug' gemaakt. Er is met IP Config nog maar een adres te zien, IP adres 192.168.0.14. Na veel geklooi kreeg PC2192.168.0.15 van m'n router toegewezen (automatisch IP adres verkrijgen). Zelfs de gateway werd ineens vanzelf correct op 192.168.0.1 ingesteld op de laptop. Maar, vreemd genoeg kan PC2 nu helemaal niets pingen, zowel PC1 als de router niet, en de verbinding doet niets. Filesharing werkt ook niet.

De IPC (internet verbinding delen) werkt niet omdat PC1 dan als adres 192.168.0.1 van windows toegewezen krijgt en met m'n router op de vuist gaat.

Help alsjeblieft voordat ik gek wordt.

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Kan je de router of het subnetwerkje niet in een andere ip range zetten icm internet-delen?

[ Voor 7% gewijzigd door Ejorne op 14-10-2006 20:23 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Verwijderd

Topicstarter
Ejorne schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:21:
Kan je de router of het subnetwerkje niet in een andere ip range zetten icm internet-delen?
Helaas niet, Windows XP is zo irritant om automatisch 192.168.0.x te willen hebben en ook m'n router moet die range hebben en dat valt niet te wijzigen. Bovendien kan ik nu niet veel met m'n router doen omdat daar een berg servers aan hangen, en die moeten gereboot worden en opnieuw worden ingesteld als ze een ander IP adres krijgen.

Ik zie trouwens nog wat anders, het lijkt erop dat de draadloze netwerkverbinding op PC1 wordt verbroken zodra er een netwerkbrug is gemaakt. Bij PC1 staat hij dan op "niet verbonden" terwijl PC2 aangeeft wel verbonden te zijn. Als ik op "herstellen" druk op PC1, dan wacht hij een hele tijd en dan geeft hij een nietszeggende foutmelding dat de verbinding niet tot stand kan worden gebracht en ik maar contact moet opnemen met de systeembeheerder.

Edit2: Nu zegt hij weer dat er wel verbinding is, maar de PCs kunnen elkaar nog steeds niet pingen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee even een update, want ik ben er nog steeds mee bezig.

Ik gebruik nu dat menu van windows XP om m'n verbindingen te maken in plaats van de software van de netwerkkaarten.

Ze willen wel verbinden, je ziet ze op allebei de PCs bezig, en dan staat er op PC2 "acquiring network adress" bij de status, en dan vliegt hij er bij PC1 af. Bij PC2 blijft er staan dat hij verbonden is, maar bij PC1 staat er niet verbonden, en ook in de taakbalk staat er een kruisje bij de verbinding.

Vreemd genoeg kan ik hem niet opnieuw verbinden op PC1 omdat hij TOCH denkt verbonden te zijn. Er staat het volgende:

Banaan (de netwerknaam) Niet verbonden.
Beveiligd computer-naar-computernetwerk
Voor dit netwerk is een netwerksleutel vereist. Uw computer is met dit netwerk verbonden. Klik op verbiding verbreken als u de verbinding wilt verbreken.

:(

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Heb je nu een gebruikersprobleem of een netwerkprobleem?

sorry, ik snap het niet meer... maarja, ik ben ook behoorlijk beschonken momenteel...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 18:37

Emiel1984

Made in NL

Welk type netwerkkaart heb je in de laptop en welke in de pc en heb je wel de laatste drivers van deze netwerkkaarten. Normaal zit er een handleiding bij die netwerkkaartjes, werkte deze methode ook niet of is die kwijt :p . etc etc... Bedoel te zeggen dat de informatie over gebruikte spullen nogal nihil is.

[LTS][MTS][HTS]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Was het niet zo dat WiFi netwerkkaarten geen accesspoints kunnen zijn?
Zo ja, dan hoef je de moeite niet meer te doen om dit aan de praat te krijgen.
Kan iemand bovenstaande veriffiëren? Want ik meen het eens gehoord te hebben, maar weet het dus niet meer zeker.

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-03 22:21
weet niet zeker of het helpt.. (kan het niet uitproberen) maar misschien helpt het als je op pc1 en da laptop het ipadres van de wlan adapter vast instelt (dus niet via dhcp)
Arunia schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 02:09:
Kan iemand bovenstaande veriffiëren? Want ik meen het eens gehoord te hebben, maar weet het dus niet meer zeker.
je kan altijd een ad-hoc netwerk maken tussen 2 computers met wlan

[ Voor 55% gewijzigd door donzz op 15-10-2006 02:13 ]

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:39
Ja ik snap het ook niet helemaal meer, maar dat kan ook aan het tijdstip liggen :O

Anyways... ik heb het zelfde idee als wat jij probeert hier thuis.. Alleen dan wel werkend :+

Ik heb een netwerkkaart aan een router en een wireless kaartje... exact als jouw :?
Nu had ik het wireless gedeelte zo geconfiged dat ze ad-hoc met elkaar connect via de windows wireless zero config (gewoon windows ingebakken wireless functie)... En wel zo dat ze automatisch met elkaar connecten... Dit verder zo ingesteld dmv. vaste ip adressen, waarbij ik de wireless kaart op de 'hoofdpc' het zelfde ip gaf als dat de normale kaart van de router kreeg...

Vervolgens de 2 netwerkkaarten in een netwerkbrug gezet, en vervolgens kon ik wireless elke pc op het netwerk bereiken... Nu is dit wel met win2003 op de zogenaamde 'hoofdpc'...

Nou zou moeten werken... en is het anders niet een optie om een ander NAT progje te gebruiken IPV ICS??? (dus dat je je netwerkkaart niet hoeft te forcen dat hij dat 192.168.0.1 adress krijgt)

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Arunia schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 02:09:
Dat kan wel.
Ik doe het altijd als volgt:

1. Maak in de eigenschappen van het draadloze netwerkkaartje van de server een nieuwe draadloze verbinding aan, stel in dat het een netwerk is zonder access points, ad hoc dus.

2. Bridge de draadloze netwerkkaart en de lan-kaart met elkaar.

3. Zoek het netwerk met de laptop, en verbind.

Ik heb er ook erg lang over gedaan voordat ik een beetje doorhad hoe het moest, maar volgens mij heb ik het zo altijd gedaan (weet niet meer zeker, lang geleden).
Oja, bij sommige kaarten wil deze manier alleen helpen zonder beveiliging, probeer maar eens of het daaraan ligt (dan kreeg ik op mijn laptop zon 169.nogwat ip, wat erop neerkwam dat er geen DHCP-server gevonden was. Toen ik de beveiliging had uitgezet, werkte het normaal :| ).

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Mijn ervaring met dit soort setups is dat het werkt, maar na 2 dagen niet meer. Tuurlijk je kunt het proberen en mischien lukt het maar een AP kopen is zooo relax :) (kun je de pc ook gewoon uitzetten)

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Dat heb ik ook vaak ja, zonder in de tussentijds iets te hebben gedaan.
Soms ook al na een halve dag, of pas een week of 2.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt!

Van alles geprobeerd met die netwerkbrug, maar om een of andere reden werd dan elke keer de wireless verbinding er bij PC1 afgegooid zodra er verbinding gemaakt was. Ook een vast IP op de laptop instellen werkte niet.

Nu inderdaad zoals een van jullie voorstelde de Router in een andere IP range gestopt, en toen ICS op PC1 ingeschakeld op de draadverbinding. De wireless kaart in PC1 wordt dan 192.168.0.1 en PC2 krijgt dan van PC1 via DHCP automatisch 192.168.0.2 toegewezen. Het draadnetwerk heeft nu de range 192.168.1.x. Wel moet PC1 als eerste aangezet worden en dan pas PC2, anders krijgt PC2 geen IP adres toegewezen van de DHCP van PC1.

PC1 en PC2 kunnen via filesharing elkaar wel zien, maar helaas kan PC2 niet de rest van het netwerk zien, wat wel de bedoeling was en waarom ik die netwerkbrug wilde hebben. Ah well, het maakt ook niet zoveel uit.

Het grote voordeel hiervan is natuurlijk dat het zero-config is op PC2, zodat de laptop dus ook ergens anders heen kan zonder dat je met je IP adressen hoeft te klooien.

Wel verschrikkelijk irritant dat Windows XP dus standaard de 192.168.0.x range wil hebben voor dit soort dingen en dat dat nergens aan te passen valt. Nu moest ik m'n Win98 webserver rebooten omdat ie een ander IP adres kreeg van de router, en hij had al ruim 8 maanden uptime. Boehoehoe... :+
Pagina: 1