Toon posts:

PC hangen bij memtest86+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oké, nieuwe poging om uit te leggen wat mijn probleem is :-)

Ik heb hier een computer met een ASUS P4PE-X mobo (bios rev. 1008)
Pentium 4 3200MHz hyperthreading, heb default settings van BIOS teruggezet,
2x Kingston ValueRAM KVR400X64C3/512 512 MB geheugen kaartjes

Monitoring:
MB temp is ongevaar constant 25 graden, CPU 49,5 graden, VCORE voltage schommelt tussen 1.55 en 1.6 volt, 3.3V voltage wijkt niet meer dan 0.02 naar onderen af, 5V voltage niet meer dan 0.1 v naar boven en 12V voltage zit tussen 11.71 en 11.77 Volt

De ventilator van de voeding maakt bij het opstarten een raar geluid. Ik vraag me af of dit de oorzaak is, maar goed, eerst het probleem:

Ik heb een bootdisk gemaakt van memtest86+ en na het draaien van dit proggie loopt het systeem vast (echt vast, behalve dat het plusje van memtest86+ in de linkerbovenhoek nog blijft knipperen). Dit is mij nu gebeurt na 2 uur, en na 4 uur. Ik heb al geheugenkaartjes af te wisselen om te kijken of het hier aan ligt, maar zelfde probleem. Weet iemand wat het probleem kan zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat memtest vast loopt. Vaak is het namelijk zo dat hij wel eens niets lijkt te doen, terwijl de tests wel gewoon doorlopen. Beste is gewoon even 10 minuten te wachten en kijken of er dan nog verschillen zijn. Mijn ervaring is dat memtest86 eigenlijk nooit vastloopt.

tip om evt geheugen problemen op te lossen is de vdimm 0.1V hoger te zetten, gezien het standaard voltage niet altijd even stabiel blijkt.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet zeker dat hij vastloopt, ik heb hem een nachtje aangehad (8 uur), en bleek dat hij maar 4 uur gelopen had. Hieruit concludeer ik dat hij vastgelopen is. Dit heb ik dus meerdere malen kunnen reproduceren.

Ik zal eens proberen met het aanpassen van het voltage.. het duurt nu weer effe om te kijken of dit helpt.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Waarom ben je eigenlijk met Memtest gaan testen? Had je problemen? Probeer anders iets lossere timings voor je geheugen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ben daarmee gaan testen omdat het systeem ontzettend instabiel was. Op vreemde momenten vastlopers, geen BSOD's ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update: ik dacht dat de ventilator van de voeding raar geluid maakte, maar dat was de fan van de videokaart. Kan dit zulke problemen veroorzaken?

Ik heb inmiddels de fan gesmeerd.

• Nielson
  • Laatst online: 09:52
De op dit bordje gebruikte Intel 845PE chipset ondersteunt officieel een maximale fsb van 533. Volgens Asus kun je in overklokmodus ook 800 fsb cpu's gebruiken, maar hierbij draai je dus buiten de specificaties van de chipset, en moet je niet raar opkijken als je dit soort problemen krijgt. Overigens mag je bij fsb 800 van Asus maar maximaal één dimm gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:22:
De op dit bordje gebruikte Intel 845PE chipset ondersteunt officieel een maximale fsb van 533. Volgens Asus kun je in overklokmodus ook 800 fsb cpu's gebruiken, maar hierbij draai je dus buiten de specificaties van de chipset, en moet je niet raar opkijken als je dit soort problemen krijgt. Overigens mag je bij fsb 800 van Asus maar maximaal één dimm gebruiken.
Ik heb alles default staan, dus geen overclock. (En nog steeds het vastloopprobleem)

Verwijderd

Topicstarter
niels88 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:52:
Waarom ben je eigenlijk met Memtest gaan testen? Had je problemen? Probeer anders iets lossere timings voor je geheugen. :)
Welke waarde(n) in de bios moet ik hiervoor aanpassen? Zou het helpen om eens zonder hyperthreading te proberen?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat memtest vastloopt kan ook wel eens te maken hebben met de USB Legacy Support optie in bios, probeer die eens op 'off' te zetten.

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Met een Asus A8N-SLI Deluxe heb ik hier (exact hetzelfde probleem, temperaturen waren ook OK) enige tijd geleden ook last van gehad. Verschillende mogelijke oplossingen geprobeerd (ook hierboven genoemd), waarvan de laatste bleek te werken:
- Legacy USB-support uitschakelen
- BIOS updaten naar de laatste versie
- Alle onboard zaken uitschakelen in je BIOS (USB, sound, lan, sata, etc.)
- Ander geheugen proberen
- Moederbord vervangen

Bij mij lag het uiteindelijk niet aan het geheugen, maar bleek dus het moederbord stuk te zijn (vermoedelijk de NorthBridge). Ik zou dus eerst bovenstaande opties proberen, en daarna toch eens naar je moederbord kijken (meeste werk, dus laatste optie). In principe is de kans dat het aan je geheugen ligt niet heel groot omdat het bij Memtest dan vaak zo is dat ie fouten geeft, of je PC boot helemaal niet. Voeding is ook niet heel aannemelijk mits je wel spellen e.d. kan starten (pas bij een belaste videokaart wordt een PC tegenwoordig volledig belast).

• Nielson
  • Laatst online: 09:52
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:12:
[...]

Ik heb alles default staan, dus geen overclock. (En nog steeds het vastloopprobleem)
Dus je cpu draait nu op 2.13 Ghz ? Doet 'ie hetzelfde als je er maar één dimmetje in hebt zitten ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu USB legacy support uitstaan en hij loopt nu al meer als 5 uur zonder hangen. Zo lang is het nog niet goed gegaan tot nu toe. Ik laat hem nog even lopen...

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, bedankt voor de goeie tips! Het blijkt dus dat het probleem veroorzaakt wordt door USB legacy support. Ik kreeg nu bij het installeren van Windows XP nog wel een scherm dat de BIOS niet ACPI compatible was maar dit is weer op te lossen door F7 in te toetsen tijdens de initialisatie van de setup.

Nogmaals bedankt!

Verwijderd

Wat een geweldig forum is dit toch;
ik had exact hetzelfde probleem, zelfde mobo, zelfde vastloper bij memtest etc. Legency usb support uitschakelen werkte bij mij ook.
hartelijk dank
Pagina: 1