Kent iemand een programma om je videokaart temperatuur op te meten en ook de snelheid van de fan te kunnen veranderen. Alleen de temperatuur is ook goed. Ik weet namelijk niet zeker of de temperatuur van Speedfan of Everest klopt!
als je een nVidia kaart hebt kun je met experttool de snelheid van de fan aanpassen (als er een fan op zit natuurlijk
) en vind je in de drivers de temperatuur (mits je een sensor hebt)
Temperatuur is standaard al uit te lezen bij moderne nVidia en ATi videokaarten in respectievelijk de Forceware en de Catalyst drivers. Als goed alternatief kun je voor ATI het programma ATiTool gebruiken. Versie 0.24 voor de X800 serie en ouder, versie 0.25 Beta 15 voor de X1K series.
Goud is geen geld
Je zou nog rivatuner kunnen proberen als je een Nvidia kaart hebt en atitool als je een ATi kaart hebt.
Je zou voor asuskaarten het programma van Asus kunnen gebruiken (smart doctor).
Volgens mij maakt het overigens weinig uit welk programma je gebruikt. Ze geven allemaal (vrijwel) hetzelfde weer omdat ze de temperatuur op dezelfde manier uitlezen.
Waarom wil je de exacte temperatuur eigenlijk weten. De sensoren zijn over het algemeen meer een indicatie voor de temperatuur dan een exacte waarde tot op de tiende graad precies.
Als je de stabiliteit wilt bekijken en wilt kijken of je artifacts hebt kun je het beste een 3dmark versie gebruiken. Behalve zelf naar artifacts zoeken kun je ook atitool gebruiken (werkt ook voor nvidia kaarten) om automatisch naar artifacts te zoeken.
Je zou voor asuskaarten het programma van Asus kunnen gebruiken (smart doctor).
Volgens mij maakt het overigens weinig uit welk programma je gebruikt. Ze geven allemaal (vrijwel) hetzelfde weer omdat ze de temperatuur op dezelfde manier uitlezen.
Waarom wil je de exacte temperatuur eigenlijk weten. De sensoren zijn over het algemeen meer een indicatie voor de temperatuur dan een exacte waarde tot op de tiende graad precies.
Als je de stabiliteit wilt bekijken en wilt kijken of je artifacts hebt kun je het beste een 3dmark versie gebruiken. Behalve zelf naar artifacts zoeken kun je ook atitool gebruiken (werkt ook voor nvidia kaarten) om automatisch naar artifacts te zoeken.
Ik heb een Radeon 9800 SE 256 MB.
Nutteloos?
Nou ik heb er verschil inzitten. Ze geven dus allebei een temperatuur aan. Een 3e programma zal dus waarschijnlijk misschien laten zien welke van de 2 klopt. Niet nutteloos dacht ik zo
Nutteloos?
Een 9800 heeft geen temperatuurmeter. Dus de temperatuur van je videokaart kun je niet uitlezen met een programma. Dus je ziet waarschijnlijk temperaturen van je cpu of hdd oid.. Je kunt wel even aan de kaart voelen hoe warm de kaart wordt.
In Everest wordt er een Aux gelezen van rond de 55 graden.
Ik dacht dus dat dit de videokaart was, maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik dacht dus dat dit de videokaart was, maar dat weet ik dus niet zeker.
Pagina: 1