Toon posts:

Verschil tussen DVD en Mini-DV

Pagina: 1
Acties:
  • 1.546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wilde graag weten wat het verschil is tussen een videocamera die opneemt op DVD
en een die opneemt op een Mini-DV bandje.

Dingen als,

- Waar kan het meeste op? (bandje of dvd)
- Wat gaat het langste mee?
- Zit er enig verschil in beeldqualiteit als je opneemt op dvd of bandje?
- Zit er verschil in de bewerking van de filmpjes?

zijn er nog meer duidelijke verschillen meld deze dan ook.

Alvast bedankt

MvG

InProgress

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als DV een bandje is, kan je er vrijwel zeker van zijn dat DVD dan betere kwaliteit is (vergelijk VHS en DVD maar eens, VHS is ook een band), analoog vs digitaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Tanuki op 14-10-2006 18:56 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

l0c4lh0st schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:55:
Als DV een bandje is, kan je er vrijwel zeker van zijn dat DVD dan betere kwaliteit is (vergelijk VHS en DVD maar eens, VHS is ook een band), analoog vs digitaal.
Jij dacht dat het niet digitaal was ?

een bandje kan imho veel meer hebben dan een dvd en propt makkelijker weg
een kras op je dvd en je bent de lul .. kras op een bandje ? swa

Iperf

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:53:

zijn er nog meer duidelijke verschillen meld deze dan ook.
Een simpel maar best intressant verschil: een dv tape moet je heen en terug spoelen, dat duurt best lang.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DV tapes zijn volgens mij hogere kwaliteit. Dat is namelijk gewoon ruwe digitale DV-AVI wat daar op staat. Dat is video materiaal zonder enige vorm van lossy compressie.

Op die dvd's komen neem ik aan gewoon MPEG2 bestanden te staan die meteen werken in een stand alone dvd speler.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

Asl je voor beeld kwaliteit gaat wint tape (MiniDV) het veruit van de slechte compressie die op DVD gebruikt wordt (MPEG2).

Ik zou zeggen google eens op die termen...

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:53:
- Waar kan het meeste op? (bandje of dvd)
Op een mini-DV bandje gaat max 90 minuten. Op een DVD gaat wellicht meer, maar dan zal je wel de kwaliteit omlaag moeten schroeven.
- Wat gaat het langste mee?
Geen idee.
- Zit er enig verschil in beeldqualiteit als je opneemt op dvd of bandje?
Mini-DV is anders van opbouw dan DVD en heeft een vrij hoge bitrate welke altijd constant is. DVD is gecomprimeerd naar MPEG2 en de kwaliteit is afhankelijk van je ingestelde speelduur. Longplay zal een beduidend lagere kwaliteit hebben dan standard play.
- Zit er verschil in de bewerking van de filmpjes?
Ja. Zoals gezegd is DVD gebaseerd op MPEG2, dat een eindformaat is. MPEG2 is niet goed geschikt om te bewerken. Het werkt met Group Of Pictures (GOP), bestaande uit 15 plaatjes, waarvan er slechts 1 een volledig beeld toont, de rest zijn afgeleiden. Bij Mini-DV is elke plaatje een volledig beeld. Mini-DV is dus beter geschikt om te gebruiken als bron materiaal om te editen dan DVD.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DV en DVD camcorders zijn gemaakt voor verschillende toepassingen. DVD camcorders zijn bedacht op 'direct klaar voor gebruik', terwijl je DV nog kunt (niet persee moet natuurlijk) editen.

That said is DV technisch gezien 'beter'.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

l0c4lh0st schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:55:
Wat een nonsense, reageer niet als je het niet weet! Beide systemen zijn digitaal; hoewel wat moeilijker qua bewerking is de kwaliteit van DV hoger.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Rob schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:01:
[...]

Een simpel maar best intressant verschil: een dv tape moet je heen en terug spoelen, dat duurt best lang.
Dat hangt absoluut ook van de camera af. Een 60 minuten mini-DV tape terugspoelen is hier echt zo gebeurt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• remco_k
  • Laatst online: 22:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mini-DV = hogere kwaliteit dan DVD.

Ik weet niet of 'size' uitmaakt. Een gemiddelde handcam waar DVD in kan is al snel groter dan een Mini-DV cam.

Alles kan stuk.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het is verstandig om een DV-tape hooguit 10 keer te gebruiken, hierna gaat de tape merkbaar achteruit. Hoe lang zou je een DVDrw kunnen gebruiken?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beekforel schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:47:
Het is verstandig om een DV-tape hooguit 10 keer te gebruiken, hierna gaat de tape merkbaar achteruit. Hoe lang zou je een DVDrw kunnen gebruiken?
Betere vraag is; hoevaak kun je een dv-tape gebruiken voordat de kwaliteit minder wordt dan DVD... Ervanuitgaande dat DV beter is dan DVD...

• jpbvo!
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01-2023
Ik heb al enige tijd ervaring met een mini-DV camcorder. Qua gebruik moet je denken aan het volgende:
- Bij een mini-DV bandje heb je de camcorder nodig om iets af te spelen op de TV. Je kunt het ook naar de computer overzetten en het dan op een DVD branden. Een 8 cm DVD die in een DVD-camcorder gaat, kun je direct afspelen in de standalone DVD-speler van je homecinema set. Als je je mini-DV camera net hebt en nog enthousiast bent, ga je alles direct bewerken op je PC en zet je alles daarna op een DVD. Maar na een paar maanden heb je opeens een heleboel bandjes in je kast staan die nog overgezet moeten worden. Dan heb je dus altijd weer je camcorder nodig als je even iets wilt bekijken.

- Op een mini-DV gaat ca 13 Gigabyte aan data. Dit is goed voor ruim 60 minuten in standaard mode en 90 minuten in longplay mode. Voor het overzetten naar je computer heb je een fire-wire kabel nodig en dus ook een fire-wire ingang op je moederbord (of eventueel via een PCI insteekkaartje met fire-wire). Fire-wire wordt ook wel aangeduid met IEEE-1394.

- Mini-DV bandjes zijn wisbaar en dus opnieuw te gebruiken. Voor de DVD's kun je gebruik maken van zowel de eenmalig beschrijfbare als de rewritables. Wat de houdbaarheid van deze media betreft: hiervoor geldt natuurlijk hetzelfde als bij de DVD's voor computers: sommige schijfjes geven al snel fouten, andere gaan jaren mee. Bandjes zijn op zich ook lang houdbaar. Ze worden wel slechter na verloop van tijd, maar het is moeilijk te zeggen hoelang het duurt voor ze zo slecht zijn dat je het gaat zien. Let er wel op dat je natuurlijk altijd een mini-DV apparaat nodig hebt om ze af te spelen.

- Het bewerken met mini-DV is eenvoudig. Je verbindt je camcorder met je computer via de fire-wire kabel. Vervolgens kun je het bandje overzetten met behulp van een video-bewerkingsprogramma. Dit kan ook met Windows Movie Maker, dat je gratis van de Microsoft-site kunt downloaden! Dit is een eenvoudig video-bewerkingsprogramma, maar wel gebruiksvriendelijk. Voor de meeste huis-tuin-en-keuken filmpjes is het echt ruim voldoende. Je kunt met dit programma echter geen DVD's bewerken, dus ook niet je 8-cm camcorder schijfjes. Voor het branden van je bewerkte mini-DV film moet je een brandprogramma als Nero gebruiken.

- Een 8 cm DVD (het type dat in DVD-camcordes gaat), heeft een capaciteit van 1,4 Gigabyte per zijde. Er zijn dus enkelzijdige en dubbelzijdige schijfjes te koop. Op deze laatste gaat dus 2 x zoveel opnameduur, maar je moet ze wel handmatig omwisselen tijdens het filmen. Op een kant van 1,4 GB gaat 30 minuten in hoge kwaliteit (dit geeft dus een datastream van zo'n 6 Mbit/s) en 60 minuten in lage kwaliteit (ca 3 Mbit/s). Een mini-DV bandje heeft een datastream van 30 Mbit/s in hoge kwaliteit en 20 Mbit/s in lage kwaliteit. Al zijn deze bitrates niet echt vergelijkbaar zijn, omdat DVD gebruik maakt van het MPEG2 algoritme en mini-DV produceert een .avi bestand dat opgebouwd is uit 25 aparte beeldjes (JPEG-plaatjes) per seconde.

Samengevat: mini-DV is makkelijker om te bewerken en heeft een iets hogere kwaliteit. DVD is handiger in het dagelijks gebruik als je na het filmen zonder gedoe wilt afspelen op je DVD-speler bij je TV.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
Microkid schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:35:
[...]

Op een mini-DV bandje gaat max 90 minuten. Op een DVD gaat wellicht meer, maar dan zal je wel de kwaliteit omlaag moeten schroeven.
Op een 90min DV bandje kan je dmv. longplay 120min video zetten. Met de Sony Premium Quality bandjes die ik gebruik is het verschil in kwaliteit tussen longplay en shortplay niet zichtbaar. :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
baquelappe schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:32:
[...]
Op een 90min DV bandje kan je dmv. longplay 120min video zetten. Met de Sony Premium Quality bandjes die ik gebruik is het verschil in kwaliteit tussen longplay en shortplay niet zichtbaar. :)
Er IS geen verschil in kwaliteit bij DV SP en LP, de digitale data is hetzelfde.
Alleen de kans op dropouts en problemen met uitwisselbaarheid is hoger bij gebruik van longplay.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
The_Doman schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:38:
[...]
Er IS geen verschil in kwaliteit bij DV SP en LP, de digitale data is hetzelfde.
Dat snap ik, alleen de zelfde data stroom moet op een kleiner stuk tape worden gezet, kans dat er iets mis gaat is aanwezig.

• Bor
  • Nu online

Bor

The_Doman schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:38:
[...]
Alleen de kans op dropouts en problemen met uitwisselbaarheid is hoger bij gebruik van longplay.
AFAIK onzin. Het enige dat word aangepast in longplay mode is namelijk de bitrate van de audio. De ruimte die hierdoor vrijkomt word weer voor video gebruikt. Ik dacht zelfs dat SP audio 16 bits is en LP audio "maar" 12 bits of zelfs nog lager. Problemen met dropouts en uitwisselbaarheid zijn dus ook niet aan de orde.

• Bor
  • Nu online

Bor

Beekforel schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:47:
Het is verstandig om een DV-tape hooguit 10 keer te gebruiken, hierna gaat de tape merkbaar achteruit.
Ik zou graag een objectieve bron zien die deze stelling onderschrijft. Na 10x overschrijven kan het bandje niet meer goed gemagnetiseerd worden ofzo :? Eerst keer dat ik dit hoor.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Bor de Wollef schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:28:
[...]
AFAIK onzin. Het enige dat word aangepast in longplay mode is namelijk de bitrate van de audio. De ruimte die hierdoor vrijkomt word weer voor video gebruikt. Ik dacht zelfs dat SP audio 16 bits is en LP audio "maar" 12 bits of zelfs nog lager. Problemen met dropouts en uitwisselbaarheid zijn dus ook niet aan de orde.
Tja, deze discussie duikt ook steeds weer op he.. :)

Uit een van de vele DV Faq's die te vinden zijn op het net..
What are SP/LP modes ? Do they change the quality of my recordings ?
SP and LP refer to the speed with which the tape moves over the tape heads. SP moves the tape at 18.812mm/sec and LP moves it a 12.56mm/sec. LP can give you a longer recording time. SP makes your recordings more secure, because more tape has to be damaged to make your image irretrievable or unaesthetic. In short, you have a risk of higher dropouts in LP mode.

Both SP and LP record exactly the same signal and video information. They are of identical video quality in every regard.

• Bor
  • Nu online

Bor

The_Doman schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:03:
[...]
Tja, deze discussie duikt ook steeds weer op he.. :)

Uit een van de vele DV Faq's die te vinden zijn op het net..

[...]
In de manual van mijn camera staat precies het tegenovergestelde. Vooralsnog ga ik er ook vanuit dat de tape niet langzamer draait. Ik heb net even gekeken maar een langzamere rotatiesnelheid is met het oog niet te zien bij mijn camera wanneer ik hem op LP zet.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bor de Wollef schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:51:
[...]

In de manual van mijn camera staat precies het tegenovergestelde. Vooralsnog ga ik er ook vanuit dat de tape niet langzamer draait. Ik heb net even gekeken maar een langzamere rotatiesnelheid is met het oog niet te zien bij mijn camera wanneer ik hem op LP zet.
Logisch, met het oog zal je het verschil tussen 1.2cm/sec en 1.8cm/sec amper zien. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• remco_k
  • Laatst online: 22:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bor de Wollef schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:51:
[...]

Tel het aantal rotaties eens per 30 sec, doe dat voor SP en LP.
Ik denk dat er weldegelijk een verschil inzit. Sterker nog: Als het bandje met SP in 60 minuten tijd aan z'n eind komt en met LP veel later..... Hoe kan het dan dat hij volgens jouw even snel draait? :P

Alles kan stuk.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nog iets wat als voordeel van de bandjes werkt:
als je iets opnieuw wilt opnemen, op hetzelfde stukje band, dan kan je er gewoon overheen gaan.. bij dvd-rw is dat niet mogelijk want dan zet die het er achter... (of hebben ze dat inmiddels weten te verhelpen?)

DV bandjes zijn stuk goedkoper in verhouding met tijd.

Gallery V&A

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Orion84 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:07:
DV tapes zijn volgens mij hogere kwaliteit. Dat is namelijk gewoon ruwe digitale DV-AVI wat daar op staat. Dat is video materiaal zonder enige vorm van lossy compressie.
DV is ook gewoon een compressiemethode hoor. Ongecomprimeerde video is iets van 30MB/s, DV is iets van 3MB/s. Ondanks de 1:10 compressie, zal het verschil niet te zien zijn met doorsnee consumentenapparatuur.

Verder ben ik zelf nog wel benieuwd naar het puntje 'bewerkbaarheid'. MPEG2 is een stuk aardiger voor je schijfruimte, maar kun je dan nog wel op de frame knippen en plakken? Als dat niet niet kan of pokketraag pokkentraag gaat, is het voor (mijn) semi-professionele doeleinden niet meer bruikbaar.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Pagina: 1