fpu stuk?

Pagina: 1
Acties:

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn computer reset op gezette tijden (een paar keer p/d) met een bsod.
Hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem
Voeding (tagan tga480-u22)
Geheugen (1024 twinmos 2x256 en 1x 512)
Processor (AMD athlon xp 3200 niet oc'ed)
Moederboard (Asrock k7s8XE rev 3.0)

Als ik met everest ga testen dan is het probleem dus reproduceerbaar (3x) als ik de fpu test doe.
Maar wat is er dan stuk? is de fpu een hardwarematig onderdeel van de cpu (co-processor)?
Zo ja, neem ik aan dat ik de cpu wel weg kan gooien en tijdelijk zal moeten gaan vervangen door een oude duron 1600 :'( die iik nog heb liggen.
Thx

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Nee een fpu is geen pc-onderdeel.
Met de fpu test wordt waarschijnlijk een floating point berekeningen test bedoeld.
Die berekeningen worden wel gedaan door je cpu, maar ga er niet meteen uit dat je cpu stuk is.

Een cpu gaat niet zomaar stuk, die dingen zijn stukken betrouwbaarder dan bijvoorbeeld geheugen modules. En je probleem.. een bsod en resets duiden vaker op geheugen fouten.
Heb je je geheugen al eens getest met memtest86?

• Orion84
  • Laatst online: 09:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Deze: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

en in het bijzonder deze: Windows XP en 2000 BSOD guide

stukken uit de FAQ al bekeken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:24

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als je nu eerst eens de stopcode van de bsod overschrijft en die opzoekt op de microsoft site (er van uit gaande dat je een windows versie draait (aangezien je een bsod krijgt), dan kun je daarna al een heel stuk gerichter zoeken.

Rail Away!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Spontane reboots zijn vaak een geheugen probleem,test je geheugen eens met memtest.
hiero (voor Windows)

[ Voor 9% gewijzigd door Strikie op 14-10-2006 17:11 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• MatMich
Mad Marty schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:04:
Als je nu eerst eens de stopcode van de bsod overschrijft en die opzoekt op de microsoft site (er van uit gaande dat je een windows versie draait (aangezien je een bsod krijgt), dan kun je daarna al een heel stuk gerichter zoeken.
de opties die ik noem cpu,geheugen etc. zijn de door microsoft aangegeven onderdelen die waarschijnlijk stuk zijn.
Dit was dus geen toevallige opsomming van mijn kant.
En zoals ik al zeg geheugentest gaan steeds goed (ik zal het NOG een keer proberen) maar het probleem reproduceert dus steeds weer bij die fpu test dus lijkt het er toch op dat de processor kaduuk is.

• MatMich
Strikie schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:06:
Spontane reboots zijn vaak een geheugen probleem,test je geheugen eens met memtest.
hiero (voor Windows)
Heb ik gedaan zonder resultaat trouwens memtest lijkt me niet zo betrouwbaar aangezien het alleen op dat moment ongebruikt geheugen test.
Maar ja alles wat gebruikt wordt is daarentegen waarschijnlijk wel goed anders zat ik niet te testen omdat de computer weer was gereset (kip ei)

• MatMich
job schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:03:
Met de fpu test wordt waarschijnlijk een floating point berekeningen test bedoeld.
Die berekeningen worden wel gedaan door je cpu, maar ga er niet meteen uit dat je cpu stuk is.

Een cpu gaat niet zomaar stuk, die dingen zijn stukken betrouwbaarder dan bijvoorbeeld geheugen modules. En je probleem.. een bsod en resets duiden vaker op geheugen fouten.
Heb je je geheugen al eens getest met memtest86?
Ja

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Je zegt eerder in het topic dat je een oude werkende duron 1600 hebt. Prik die eens in je mobo en kijk of hij dan nog steeds fastloopt bij FPU test. Als je het dan nog steeds hebt bestaat er een kans dat je mammaplank kaduuk is als memtest geen fouten oplevert.

• MatMich
Jawel maar ik kan daar niets vinden over fpu
En microsoft (site) heeft zelf al de mogelijke oorzaak gegeven
Hardware fout in cpu,voeding,moederboard of geheugen.
Vandaar mijn lijstje, dat was het voorwerk al

• Orion84
  • Laatst online: 09:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MatMich schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:35:
[...]

Heb ik gedaan zonder resultaat trouwens memtest lijkt me niet zo betrouwbaar aangezien het alleen op dat moment ongebruikt geheugen test.
Maar ja alles wat gebruikt wordt is daarentegen waarschijnlijk wel goed anders zat ik niet te testen omdat de computer weer was gereset (kip ei)
Uhm, dan gebruik je dus niet memtest vanaf een bootdisk/cd? Dan test je namelijk toch echt wel al je geheugen.

PS: je kan ook meerdere berichten quoten in één reply ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 14-10-2006 17:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MatMich
arno e schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:37:
Je zegt eerder in het topic dat je een oude werkende duron 1600 hebt. Prik die eens in je mobo en kijk of hij dan nog steeds fastloopt bij FPU test. Als je het dan nog steeds hebt bestaat er een kans dat je mammaplank kaduuk is als memtest geen fouten oplevert.
Heb ik aan gedacht en lijkt me een uitstekende tip alleen gaat de winxp installatie dan niet allerlei rare dingen vragen?

• MatMich
Orion84 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:38:
[...]

PS: je kan ook meerdere berichten quoten in één reply ;)
Ik vond het inderdaad ook wel veel reply's en quotes worden
8)7 dank

• job

job

Orion84 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:38:
[...]

Uhm, dan gebruik je dus niet memtest vanaf een bootdisk/cd? Dan test je namelijk toch echt wel al je geheugen.
Inderdaad gewoon een memtest downloaden op www.memtest86.com
Die test al het geheugen tijdens verschillende bewerkingen.
Als je daar goed uitkomt kan je je geheugen redelijk goed uitsluiten :)

Een foutmelding bij een fpu test kan nog steeds een geheugen fout zijn.
Je cpu heeft niet genoeg eigen geheugen om alle berekeningen uit te voeren en gebruikt continue het systeemgeheugen.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 14-10-2006 17:50 ]

• MatMich
arno e schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:37:
waarom de mammaplank en niet de processor?

• job

job

Als een andere processor dezelfde fouten geeft.
Je geheugen goed is.. dan moet het wel je mobo zijn toch?

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 16:43

BruT@LysT

Fear and Loathing

Processor kan je makkelijk vervangen, dat zal windows een worst wezen. Hoogstens in je BIOS ff de juiste frequenties instellen, maar ook dat hoeft zelden.
Dit is een praktische test, aangezien je de boel kunt uitsluiten. Je verdenkt nu je CPU ervan, als exact dezelfde fout optreedt bij de Duron weet je gelijk dat je CPU/floating point unit niet aan gort is. (wat me overigens ook wel erg sterk lijkt)

[ Voor 48% gewijzigd door BruT@LysT op 14-10-2006 17:52 ]

• Ernie
@MatMich

Als je weet dat je oude duron nog werkt en hij geeft exact dezelfde foute als jouw nieuwere processor dan is het logisch dat er iets anders kapot is dan de processor. Aangezien je je geheugen als getest hebt blijft er dan maar 1 logische verklaring over, het moederbord. Het zou HEEL misschien nog de voeding kunnen zijn aangezien je die niet apart getest hebt. Die kans is echter <1% gok ik zo

• MatMich
ik ga een andere proc. erin zetten en laat zo snel mogelijk weten of en eventueel wat het probleem was/is.
Moet alleen even de tijd hebben.
Bedankt zover.

• Ernie
Denk er wel even aan om er koelpasta tussen te doen., anders zit je straks alsnog met een kapotte proc 8)7

• MatMich
Tja........ wat zal ik zeggen
De fpu test van everest resulteert ALTIJD direct in een Bsod
Het geheugen is uitgebreid getest en prima.
Voeding en cpu geloof ik niets van dat het stuk is dus maar gewoon een nieuwe install geprobeerd op mijn C:
Lukt dus never nooit niet omdat nadat alle drivers vanaf cdrom geladen zijn keurig even het zwarte scherm komt en dan bij de opties komt na een of meerdere handelingen het frustrerende moment dat wat ik ook doe het keyboard niet meer reageert op aanslagen.
Dus druk op etc. heeft geen enkele zin als dat waar je op drukt gewoonweg niet reageert.
Het enige wat ik nu waarschijnlijk nog kan proberen is fdisk vanuit dos en dan maar hopen dat mijn toetsenboard wel blijft reageren anders heb ik nog geen install.
Vanalles gehad aan foutmeldingen, van irq less equal shit, tot bad pool header.
Microsoft heeft middels de foutrapporten al zo ongeveer alle suggesties gehad ,software error,hardware error ,graphic-card drivers.
Allemaal niks tot nu toe.
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik nu toch dichtbij het moment kom dat ik de hele zooi bij het grofvuil wil zetten want dit duurt gewoonweg te lang en ik heb dus niet de snelle middelen om mijn hardware te checken.
En de boel naar een winkel brengen is zeker niet sneller en al helemaal niet goedkoper.
Misschien eerst maar eens een tukje doen.
Maar.............mocht iemand dit herkennen, houd ik me natuurlijk warm aanbevolen want het heeft natuurlijk altijd een verklaarbare oorzaak.
Een computer blijft een complex apparaat. :O :z

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
job schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:03:
offtopic:
Euh, ja, dat is het wél:
In most modern general purpose computer architectures, one or more FPUs are integrated with the CPU; however many embedded processors, especially older designs, do not have hardware support for floating point operations.
En:
Starting with the 80486, in x86 chips the floating point unit was integrated with the CPU, something true for almost all later x86-architecture processors.
En dat geldt dus net zo goed voor AMD.
job schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:40:
Je cpu heeft niet genoeg eigen geheugen om alle berekeningen uit te voeren en gebruikt continue het systeemgeheugen.
Euh, ja, dat heeft 'ie wel: Sterker nog: een CPU rekent altijd alleen maar in zijn eigen geheugen en schrijft de resultaten (uiteindelijk, na wat omwegen) terug naar het werkgeheugen. Dat 'ie zijn instructies in eerste instantie uit het werkgeheugen haalt om het vervolgens in zijn eigen geheugen te laden (in de cache(s)) om het vandaaruit te gaan verwerken is iets anders; maar een CPU heeft dus wel degelijk genoeg "geheugen" (registers) om "berekeningen" uit te voeren.

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 16-10-2006 02:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Vervelend probleempje wat toch echt van alles kan zijn; Videokaart, CPU, geheugen, moederbord en voeding. Aangezien je het geheugen al geprobeerd had, kun je denk ik eerst het best die cpu verwisselen om dat uit te sluiten.
Dan hoef je daarna alleen nog maar de videokaart, moederbord en voeding te testen. Ik raad je hierbij aan geen dingen over te slaan bij gebrek aan goede test methoden, omdat uiteindelijk zal blijken dat datgene wat je net hebt overgeslagen het probleem veroorzaakte...

Suc6 dermee. (ik haat die regelmatige bsods, heb er zelf ook wel eens last van gehad....)

[ Voor 7% gewijzigd door warcow op 16-10-2006 02:58 ]

• job

job

RobIII schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 02:36:
Euh, ja, dat is het wél:

Euh, ja, dat heeft 'ie wel: Sterker nog: een CPU rekent altijd alleen maar in zijn eigen geheugen en schrijft de resultaten (uiteindelijk, na wat omwegen) terug naar het werkgeheugen. Dat 'ie zijn instructies in eerste instantie uit het werkgeheugen haalt om het vervolgens in zijn eigen geheugen te laden (in de cache(s)) om het vandaaruit te gaan verwerken is iets anders; maar een CPU heeft dus wel degelijk genoeg "geheugen" (registers) om "berekeningen" uit te voeren.
Ai weer wat geleerd :P

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waarom heb ik hier nog niemand over een software probleem gehoord?
Heeft de TS wel een schone windows install geprobeerd? zo niet, dan raad ik dat aan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Kijk eerst eens naar bolle condensatoren op je moederbord en of je de pc aan een geaard stopcontact hebt.

En wat is de temperatuur van je CPU? Een té hoge temp kan ook voor instabiliteit zorgen.
Probeer eens iets lossere geheugentimings (2T ipv 1T en een iets hogere Cas waarde)

• MatMich
McKaamos schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 08:37:
Waarom heb ik hier nog niemand over een software probleem gehoord?
Heeft de TS wel een schone windows install geprobeerd? zo niet, dan raad ik dat aan.
Dat is dus nu net wat dus niet lukt.
Op het moment dat ik mijn oude install/partitie ga overschrijven middels een enter is mijn keyboard dus ineens dood.
Dus een andere HD is in dat geval ook geen optie.
Ik kan gewoonweg windows NIET installeren. 8)7

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef nou eens duidelijk aan wat er met die Duron gebeurt...

Gaat dat goed: je Athlon is dood
Gaat dat niet goed: je mobo is waarschijnlijk dood

Je hebt sinds zaterdag allerlei rantverhalen opgehangen, maar bovenstaande simpele test niet vermeld. Doe dat dus even als je wilt dat anderen je kunnen helpen :o

Oslik blyat! Oslik!

• MatMich
dion_b schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:42:
Geef nou eens duidelijk aan wat er met die Duron gebeurt...

Gaat dat goed: je Athlon is dood
Gaat dat niet goed: je mobo is waarschijnlijk dood

Je hebt sinds zaterdag allerlei rantverhalen opgehangen, maar bovenstaande simpele test niet vermeld. Doe dat dus even als je wilt dat anderen je kunnen helpen :o
Hoe kan ik nu aangeven wat er met die Duron gebeurt,volgens mij had ik nog niet gezegd dat ik dat al geprobeerd had.
Ik moet die Duron nog testen en heb mijn twijfels aangezien het niet installeren van een schone windows en een niet meer reagerend toetsenboard m.i niet erg veel met de proc. te maken heeft.
rand en geen rantverhalen vind ik overigens wel een beetje onvriendelijk overkomen ik zit eigenlijk tot nu toe best wel vriendelijk en voor mij in ieder gevel leerzaam dit topic te volgen en heb het gevoel dat je ietwat geirriteerd bent.
Ik zie niet helemaal waarom een moderator kortaf en onvriendelijk mag zijn en ik niet (maar dit terzijde en genoeg hierover)
Sorry als ik dit verkeerd heb opgevat;)
Maar een proc vervangen is nu eenmaal wat tijdrovender dan geheugen of een videokaartje.
Maar zo gauw ik daar de tijd voor heb zal ik dat zeker (ik zit niet 24/7 achter mijn computer) doen en daarover hier ook berichten natuurlijk.
Maar ik heb verder van niemand hier nog de indruk gekregen dat dit een oninteressante discussie is en veel (be)argumenteren helpt zeker op het moment dat ik daadwerkelijk zaken ga uitproberen want dan heb je je toch iets beter kunnen voorbereiden lijkt me.
Maar zoals altijd toch
Thx _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door MatMich op 16-10-2006 15:33 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MatMich schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:28:
[...]

Dat is dus nu net wat dus niet lukt.
Op het moment dat ik mijn oude install/partitie ga overschrijven middels een enter is mijn keyboard dus ineens dood.
Dus een andere HD is in dat geval ook geen optie.
Ik kan gewoonweg windows NIET installeren. 8)7
USB keyb? die willen er soms nog wel eens op random tijden tijdens install mee ophouden ;)
ook last van gehad. soms is het op te lossen door in de bios usb legacy support aan te zetten en anders eens een PS2 keyb aansluiten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MatMich
McKaamos schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:25:
[...]

USB keyb? die willen er soms nog wel eens op random tijden tijdens install mee ophouden ;)
ook last van gehad. soms is het op te lossen door in de bios usb legacy support aan te zetten en anders eens een PS2 keyb aansluiten.
Dat legacy verhaal ga ik proberen want als usb doet ie het dus helemaal vanaf het begin al niet.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:40
Het kan dan wel tijdrovend zijn om je CPU te vervangen (alhoewel ik dit nog wel mee vind vallen.
Je hoeft niet speciaal je koelerpasta te vervangen om het te testen, dus duurt misschien een minuutje of 5 in totaal om je CPU te wisselen), maar het is wel één van de dingen die je nog kunt doen. De rest heb je al geprobeert of kun je gewoon weg niet doen omdat je de onderdelen niet hebt.
Als je de CPU hebt getest, en het probleem is er nog steeds met de Duron, dan zou ik ook eens kijken naar je voeding of dat je PC geaard is e.d. Wat ook nog weleens een leuke kan zijn is dat er storing op je wandcontactdoos zit waardoor je computer BSoD's geeft. Dit heb ik weleens meegemaakt. Dus kijken of je prik uit een ander wandcontact doos kunt krijgen en het liefst op een andere groep in je huis. Just to be sure.

• MatMich
Ok dank ik ga nu eerst maar even wat zaken proberen voordat ik weer reply.
Ik heb zo wel even genoeg mogelijkheden om uit te proberen.
En moderators tegen de haren in strijken lijkt me een erg slecht plan O-)
Ik laat het zo gauw mogelijk weten.
Thx
Pagina: 1