[Linux] Automatisch account expiration notify

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik hoop dat de titel de lading een beetje dekt. Maar wat ik mij afvroeg is of er iets bestaat waarmee je op een Linux systeem, in mijn geval Debian, gebruikers automatisch een bericht te sturen (mail) bv. 2 maanden voordat hun account "expired". Ik heb al een beetje zitten zoeken maar nog niet echt iets kunnen vinden hiervoor. Weet iemand een handig programma (cron scriptje of zoiets) waarmee dit kan?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• Smooth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12-2021
Ik weet niet of dit is wat je bedoeld, maar in het /etc/shadow bestand kan je aangeven hoeveel dagen voordat het password verloopt het systeem een melding verstuurd naar de gebruiker.

• arnova

arnova

Topicstarter
Smooth schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:35:
Ik weet niet of dit is wat je bedoeld, maar in het /etc/shadow bestand kan je aangeven hoeveel dagen voordat het password verloopt het systeem een melding verstuurd naar de gebruiker.
Dat klopt en dat gebruik ik dus al maar dat is alleen een melding wanneer een gebruiker een shell opent... Ik zou dus graag willen dat een gebruiker een mailtje krijgt met daarin een verhaal dat zijn account "expired"...

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
dat wordt scripten volgens mij.

gewoon een scriptje die alle expiration dates door loopt van /etc/shadow, en bij en overschrijding van een bepaalde termijn, gaat ie de desbtreffende user mailen. en dan gewoon dagelijks laten lopen in cron

Compromises are for the weak

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
let "days=`date +%s` / 86400"
cat /etc/shadow | while read user
do
  username=`echo $user | cut -d: -f1`
  dayssincepasschange=`echo $user | cut -d: -f3`
  daysafterpassmustchange=`echo $user | cut -d: -f5`
  daysbeforewarning=`echo $user | cut -d: -f6`
  let "daywarned = $dayssincepasschange + $daysafterpassmustchange - $daysbeforewarning"
  if [ $days = $daywarned]
  then
     echo "Your password is about to expire, CHANGE IT NOW!!!!1111oneone" | mail -s "Pass expire" $username
  fi
done

En dat in /etc/cron.daily mikken
Denk dat je dan aardig in de buurt zit...

• arnova

arnova

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:05:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
let "days=`date +%s` / 86400"
cat /etc/shadow | while read user
do
  username=`echo $user | cut -d: -f1`
  dayssincepasschange=`echo $user | cut -d: -f3`
  daysafterpassmustchange=`echo $user | cut -d: -f5`
  daysbeforewarning=`echo $user | cut -d: -f6`
  let "daywarned = $dayssincepasschange + $daysafterpassmustchange - $daysbeforewarning"
  if [ $days = $daywarned]
  then
     echo "Your password is about to expire, CHANGE IT NOW!!!!1111oneone" | mail -s "Pass expire" $username
  fi
done

En dat in /etc/cron.daily mikken
Denk dat je dan aardig in de buurt zit...
Tnx! Hier heb ik zeker wat aan...

Pagina: 1