[printer]oude HP deskjet met USB -> parallel kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 3.416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een vrij nieuwe Acer laptop (Aspire 5043) met een redelijk oude printer, een HP deskjet 710c (uit 98 ofzo). Ding print in principe prima, er is echter 1 probleem: de laptop heeft geen parallelle poort, en de printer geen USB aansluiting, kortom, we hebben een workaround nodig.

Nou heb ik een kabel gefixt die dat op moet lossen, een USB -> parallel kabel, een sweex ( :X ) ding. Die kabel doet het prima, tenminste, wordt herkend en hij installeert als een ondersteuning voor USB afdrukken. So far so good.

Het probleem is echter dat windows geen nieuwe hardware ziet als je de kabel aansluit tussen pc en printer, en vervolgens de printer aanslingert. Ook ziet windows niks als je eerst een printer toevoegt en daarna de printer aanzet.

Wat ik heb gedaan is handmatig een printer toegevoegd, en daarbij aangegeven dat ie niet LPT1 gebruikt, maar USB001 (virtual printer port for USB), staat ook in het lijstje in de wizard. Vervolgens de juiste printer selecteren maar printen ho maar.

Heb hier op GoT al wat gezocht maar daar kom ik er ook niet mee uit, en op de HP site vond ik dit:
http://h10025.www1.hp.com...5925&product=59307&dlc=nl

probleem daarmee is echter puntje nummer 3: in mijn win.ini is helemaal geen [ports] met een plusje ervoor te zien, kortom daar kom ik ook niet verder mee... :/

Dus concreet: iemand die weet hoe ik dit probleem op kan lossen zonder dat ik andere pc's oid nodig heb om er een netwerkprinter van te maken, want dat is hier geen optie. De enige andere optie iis, als t echt niet lukt, een andere printer, maar dat is imo zonde aangezien dit ding dan wel oud mag zijn, maar hij doet het nog prima! :)

edit: ik vergat nog te zeggen dat als ik de wizard printer toevoegen heb gevolgd en ik ervoor kies dat ie een testpagina moet afdrukken, dat ook goed LIJKT te gaan, aangezien ik m in de queue zie komen, dan staat er bezig met afdrukken en vervolgens verdwijnt de printopdracht, ik krijg dus ook geen foutmelding oid....er komt alleen niks.

[ Voor 9% gewijzigd door kamstra op 14-10-2006 15:01 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Probeer eens je USB printpoort te mappen aan een LPT poort op je pc.
Share je printer, geef hem een naam en bind hem aan je laptop door in cmd in te tikken:
code:
1
net use lpt1: \\pc\printer /Persistent:yes

Misschien dat de printer hem dan ook echt over LPT pakt, terwijl er 'toevallig' een USB kabel tussenhangt voor de connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
ik neem aan dat waar pc en printer staan ik de pcnaam en de printernaam van dit ding moet pakken?

Pc naam is simpel, maar hoe doe je die printernaam dan, want HP Deskjet 710C en dan de rest van die regel werkt duidelijk niet....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
C:\Documents and Settings\Meike>net use lpt1: \\MeikeTijgertje\HP Deskjet 710C /
persistent:yes
De syntaxis van deze opdracht is:

NET USE
[apparaatnaam| *] [\\computernaam\sharenaam[\volume] [wachtwoord | *]]
        [/USER:[domeinnaam\]gebruikersnaam]
        [/USER:[domeinnaam met punten\]gebruikersnaam]
        [/USER:[gebruikersnaam@domeinnaam met punten]
        [[/DELETE] | [/PERSISTENT:{YES | NO}]]

NET USE {apparaatnaam | *} [wachtwoord | *] /HOME

NET USE [/PERSISTENT:{YES | NO}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
PC naam idd de naam van je laptop. Printernaam kan je zelf aangeven, als je je printer deelt (rechtermuisklik -> delen). Bij een HP Deskjet 710C wordt dit, overigens niet geheel ontoevallig, 'hpdeskjet710c' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
hmm ok, als ik dat zo doe dan geeft ie in CMD "Systeemfout 66, het brontype is onjuist".Ok, gelukt, hij geeft opdracht voltooid in CMD, maar een printopdracht daadwerkelijk printen doet ie nog steeds niet.....nog meer suggesties? :P

hmmz, ik weet niet of het nou hierdoor komt, maar er komt niks uit én nu lijkt de printqueue ook nog in een loop te zitten, hij probeert te printe, delete de opdracht en hij komt er weer bij :D

[ Voor 64% gewijzigd door kamstra op 14-10-2006 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
kamstra schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:57:
hmm ok, als ik dat zo doe dan geeft ie in CMD "Systeemfout 66, het brontype is onjuist".Ok, gelukt, hij geeft opdracht voltooid in CMD, maar een printopdracht daadwerkelijk printen doet ie nog steeds niet.....nog meer suggesties? :P

hmmz, ik weet niet of het nou hierdoor komt, maar er komt niks uit én nu lijkt de printqueue ook nog in een loop te zitten, hij probeert te printe, delete de opdracht en hij komt er weer bij :D
Dat kan kloppen ;)

Je print nu naar je printer, die op LPT1 zit (volgens de driver). Vervolgens stuurt ie LPT1 door naar je (lokaal) geshared printer. De lokaal geschared printer stuurt de opdracht weer door naar lpt1, en zo kom je in een loop.

Maakt die sweex-kabel geen lpt2 oid aan?

Handigere optie: De printer aan een andere PC hangen en lekker delen via het netwerk. Kun je ook nog draadloos printen, en heb je niet het gezeik met USB verloop.

Of je hang m aan je router, sommige routers hebben een ingebouwde (parallele) printserver.

Of je koopt voor een 2ehands printserver zodat ie in je netwerk kan

Of je koopt een elcheapo USB printertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
die sweex kabel maakt dus een virtuele poort aan voor USB. Maar goed, lijkt idd zo te gaan als jij zegt. Anyway, die andere dingen zijn vooralsnog geen optie, het moet gewoon werken zo. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10

Duinkonijn

Huh?

Die kabel hoort een extra lpt poort te creeeren.

heb je geen lpt2 of 3 etc er bij gekregen? :P

mm hij emuleerd dus een usb printer?..

[ Voor 22% gewijzigd door Duinkonijn op 15-10-2006 13:52 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Duinkonijn schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:50:
Die kabel hoort een extra lpt poort te creeeren.

heb je geen lpt2 of 3 etc er bij gekregen? :P

mm hij emuleerd dus een usb printer?..
I think so, hij creeert een virtual USB port for printing iig, printer staat ook op die poort ingesteld, maar dat helpt dus niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

stomme vraag, wat krijg je er bij als je bij apparaat beheer kijkt?

heb wel eens zo een driver moeten toevoegen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20143

Volgens mij kun je dat wel vergeten. De 700 serie Deskjets van HP is een lastige serie die alleen bi-directioneel werkt. Het lijkt er op dat de kabel dat niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

misschien is dat in te stellen met een bijgeleverd proggie?

wat een k*t website is dat van sweex.. niks te vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Anoniem: 20143 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 22:43:
Volgens mij kun je dat wel vergeten. De 700 serie Deskjets van HP is een lastige serie die alleen bi-directioneel werkt. Het lijkt er op dat de kabel dat niet ondersteund.
Mja, ik begin er ook bang voor te worden. Maar aan de andere kant, die printer zou ook niet in netwerkmodus moeten werken "nee dat kan echt niet", nou mooi wel dus, dus tsja.
Ondertussen ook een mailtje terug gehad van HP met de strekking dat ze er ook niks mee kunnen, dus dat schiet ook niet op. Eerst nog maar eens sweex proberen dan..*sigh*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

kamstra schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:29:
[...]

Mja, ik begin er ook bang voor te worden. Maar aan de andere kant, die printer zou ook niet in netwerkmodus moeten werken "nee dat kan echt niet", nou mooi wel dus, dus tsja.
Ondertussen ook een mailtje terug gehad van HP met de strekking dat ze er ook niks mee kunnen, dus dat schiet ook niet op. Eerst nog maar eens sweex proberen dan..*sigh*
Het is maar wat je "Netwerk" noemt... Delen vind ik niet netwerk... Een JetDirect daarintegen wel :)
Pagina: 1