Prestatiebeurs: Sinterklaas... of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135195

Topicstarter
Ik volg het even niet meer... Mijn zoon is 18 geworden en krijgt een basisbedrag prestatiebeurs beroepsonderwijs. Iets van 70 euro. Nu werd gezegd dat je ook nog een aanvullende beurs kunt aanvragen. Da's wat anders dan een lening. Heb ik gedaan. Dat blijkt een leuk bedrag te zijn van zo'n 280 euro.

Begrijp ik het nou goed dat je, als je eenmaal een diploma hebt gehaald, dat die prestatiebeurs PLUS die aanvullende beurs als gift wordt kwijtgescholden...? Ik lees van alles over 'een lening terugbetalen met rente', maar een lening is toch weer wat anders (extra) dan die beurs?

M'n zoon woont thuis, de opleiding kost nauwelijks wat (lesgeld van dik 950 euro is nog het meest, zo nu en dan een boek en dat is het wel (OV jaarkaart bespaart mij ook al zo'n dikke 1200 euro aan treingeld), dus... hij wordt zo slapend rijk! En als 'ie klaar is wordt het nog een gift ook! Waarom zou hij nog een baantje nemen als hij 'voor nop' 350 per maand krijgt...? Na drie maanden is het lesgeld al betaald en kan hij dus doen met het geld wat hij wil... (na aftrek van de ziektekosten en zo natuurlijk, ik ben niet gek, maar toch...)

Die Studiefinanciering lijkt Sinterklaas wel! Mis ik nou iets of heeft hij door omstandigheden (goedkope opleiding) gewoon mazzel...?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 14-10-2006 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hij heeft gewoon mazzel. :) Z'n prestatiebeurs + aanvullende beurs wordt omgezet naar een gift als hij binnen de gestelde termijn z'n diploma haalt, anders moet hij 'm terugbetalen. Als de basisbeurs+aanvullende beurs+prestatiebeurs te weinig is kan je ook nog bij de IB-groep lenen, dat geld moet je sowieso terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die aanvullende beurs kun je afaik ook alleen maar in bepaalde gevallen krijgen, als je ouders samen onder een bepaald bedrag verdienen ofzo.

En waarom een baantje nemen? Omdat 350 euro/maand nou eenmaal niet erg veel is, vergeleken met wat je met een baan binnenhaalt :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De IB-groep kennende wordt de aanvullende beurs nog wel een paar keer herberekend. :P Wees gerust, je krijgt nog wel meer post van ze.

Maar het komt er idd op neer dat ie het geld gewoon krijgt, mits hij zijn diploma haalt. Ik denk dat ie gewoon ongelofelijke mazzel heeft met deze bedragen. (zelf kom ik hier, inclusief aanvullende beurs, bij lange na niet aan)

Ik vraag me soms wel af waar de IB-groep allemaal rekening mee houdt als ze deze bedragen berekenen. Het inkomen van de ouders, het aantal studerende kinderen, en wat nog meer?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hij heeft inderdaad mazzel. Ik moet bijvoorbeeld veel meer collegegeld betalen, en krijg alleen een basisbeurs :/ Als mijn ouders niet meebetalen dan kan ik het gewoonweg niet bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 13:50

TheDane

1.618

Wat CyBeR zegt.
Dus schop die luiaard de deur uit en laat 'm werken :P Is goed voor 'm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135195

Topicstarter
Okay, dus zijn mazzel is dat wij als ouders niet veel verdienen. Nou, zo heeft elk nadeel z'n voordeel. ;) Maar ik zal er wel goed op letten dat ik geen cent betaal aan alles wat hij nu zelf kan bekostigen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TheDane schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:05:
Wat CyBeR zegt.
Dus schop die luiaard de deur uit en laat 'm werken :P Is goed voor 'm ;)
Als hij de deur uitgaat krijg ie nog meer geld :P Basis + aanvullend voor uitwonend is ook een behoorlijk groot bedrag. Meen wel meer dan 400 euro in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Zijn ook zat opleidingen die 1500 euro/jaar kosten met 1000 euro aan boeken erbovenop.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2022
Inderdaad, je hebt gewoon mazzel. Het collegegeld dat jij betaald is enorm laag. Prestatiebeurs wordt een gift als je je diploma binnen een gestelde termijn haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 22:39

Animal_X

Rodin

Dat zal geen collegeld zijn lijkt mij... Dat is voor iedereen gelijk als ik mij niet vergis... MBO zeker?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

Het landelijk collegegeld is idd rond de 1500 euro. Let dus wel op, als zoonlief na het MBO nog door wil studeren op het HBO is ie wel door zijn stufi heen en moet ie niet alleen meer collegegeld betalen, hij krijgt dus ook geen gratis geld meer van de IB-groep.

* Not Pingu studeert aan de uni en bekostigt alles zelf :/ geen stufi meer

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

Not Pingu schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:37:
Het landelijk collegegeld is idd rond de 1500 euro. Let dus wel op, als zoonlief na het MBO nog door wil studeren op het HBO is ie wel door zijn stufi heen en moet ie niet alleen meer collegegeld betalen, hij krijgt dus ook geen gratis geld meer van de IB-groep.

Ik heb anders 4 jaar lang op het MBO stuffi + OV gehad, en daarna nog eens 4 van de 5 jaar HBO stuffi gehad (alleen het laatste jaar geen stuffi, wel OV).... (Nooit aanvullende beurs gehad overigens, alleen die 70 euro + ov dus...)

Heb in die tijd denk ik in fases over de 10.000 euro (ov+stuffi) schuld opgebouwd bij de IB-groep, die ook in fases weer kwijtgescholden is (MBO gehaald, prop. fase HBO gehaald, HBO afgestudeerd)...

Kheb dus ook 9 jaar een OV gehad, terwijl ik altijd dacht dat dat na zeven jaar stopte ofzo, maar ik heb er nooit iets van gehoord :?

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2006 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

De ibg is sinterklaas niet.
Waar het op neer komt, is omdat jij "te weinig" verdient jij zijn studie niet hoeft te betalen.
Want daar gaan ze dus normaal gesproken wel vanuit.

Een student krijgt iets van 70 euro studiefinanciering, de rest moet betaald worden door de ouders.
En als je als ouders niet super veel loon hebt, kan jij die kosten niet dragen.

En daarnaast, de kleine beetje geld wat de overheid hem als gift geeft is toch een minimale investering voor wat zij later aan extra belasting (opleiding betekent meer inkomen, betekent meer belasting) zullen innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

FreakNL schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:43:
[...]

Ik heb anders 4 jaar lang op het MBO stuffi + OV gehad, en daarna nog eens 4 van de 5 jaar HBO stuffi gehad (alleen het laatste jaar geen stuffi, wel OV).... (Nooit aanvullende beurs gehad overigens, alleen die 70 euro + ov dus...)
Wanneer ben je begonnen met studeren dan? Sinds 2000 krijg je nog maar 4 jaar lang stufi (5 als je begint op de Uni, maar ik heb eerst mijn HBO diploma gehaald). Daarvoor kreeg je 8 jaar stufi. Ik heb wel nog recht op OV.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

1997-2001 MBO
2001-2006 HBO

De eerste acht jaar wel stuffi (70 euro), laatste jaar nul-lening (dus wel OV)... Heb dus blijkbaar in een oude regeling gezeten denk ik....

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2006 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 18:41
Anoniem: 135195 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 13:58:
Die Studiefinanciering lijkt Sinterklaas wel! Mis ik nou iets of heeft hij door omstandigheden (goedkope opleiding) gewoon mazzel...?
Ik constateer dat je zijn school/collegegeld en boeken als zijn enige onkosten ziet. Maar wie koopt zijn kleding, fiets, toiletartikelen etc? Wie betaalt zijn contributies? Wie betaalt zijn telefoon?

Tevens begrijp ik dat ie nu geen kostgeld betaalt, terwijl dat toch niet ongebruikelijk is wanneer iemand na z'n 18e nog thuis woont. Je betaalt nu zijn gas, water, electriciteit, eten, apparatuur, hypotheek etc etc. Als ie dan slapend rijk wordt dan doe je dat als ouder toch helemaal zelf.

Overigens is zijn opleiding inderdaad erg goedkoop. Er zijn genoeg studenten die alleen al voor collegegeld, boeken en ander studiemateriaal niet genoeg hebben aan hun beurs.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 18:21
Not Pingu schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:51:
[...]

Wanneer ben je begonnen met studeren dan? Sinds 2000 krijg je nog maar 4 jaar lang stufi (5 als je begint op de Uni, maar ik heb eerst mijn HBO diploma gehaald). Daarvoor kreeg je 8 jaar stufi. Ik heb wel nog recht op OV.
Afaik is de stufie die je op het MBO krijgt losgekoppeld van de stufie die op op het HBO en Uni krijgt. Na het MBO kun je dus nog HBO doen en ook stufie ontvangen. Wanneer je na het HBO nog Uni doet krijg je doorgaans geen stufie meer. Op het MBO gelden volgens mij ook geen prestatiebeurzen en dergelijke. Nadat je 6 jaar op het MBO hebt rondgelopen en 6 jaar lang stufie hebt ontvangen zou je dus, mocht je nog HBO willen doen, nog eens 4 jaar stufie krijgen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 135195 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 13:58:
M'n zoon woont thuis, de opleiding kost nauwelijks wat (lesgeld van dik 950 euro is nog het meest, zo nu en dan een boek en dat is het wel (OV jaarkaart bespaart mij ook al zo'n dikke 1200 euro aan treingeld), dus... hij wordt zo slapend rijk! En als 'ie klaar is wordt het nog een gift ook! Waarom zou hij nog een baantje nemen als hij 'voor nop' 350 per maand krijgt...? Na drie maanden is het lesgeld al betaald en kan hij dus doen met het geld wat hij wil... (na aftrek van de ziektekosten en zo natuurlijk, ik ben niet gek, maar toch...)
Kosten per maand:
Lesgeld: 80 euro
Boeken: 40 euro
Zorgverzekering: 80 euro
Kleding: 60 euro
Telefoon: 15 euro
----------------------
Totaal: 275 euro

Dat is exclusief het uitgaan, want dat kost het meeste. Terecht dat de IB-groep dit niet vergoed overigens. Als je op een hogeschool of universiteit zit ben je nog eens zo'n 90 euro kwijt per maand. Als je ook nog eens op kamers woont dan kom je extreem tekort en moet je hard bij werken. Je krijgt uiteraard wel een uitwonende beurs erbij, maar dat dekt nauwelijks de huur, laat staan eten en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 21:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

Anders schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:13:
[...]

Ik constateer dat je zijn school/collegegeld en boeken als zijn enige onkosten ziet. Maar wie koopt zijn kleding, fiets, toiletartikelen etc? Wie betaalt zijn contributies? Wie betaalt zijn telefoon?

Tevens begrijp ik dat ie nu geen kostgeld betaalt, terwijl dat toch niet ongebruikelijk is wanneer iemand na z'n 18e nog thuis woont. Je betaalt nu zijn gas, water, electriciteit, eten, apparatuur, hypotheek etc etc. Als ie dan slapend rijk wordt dan doe je dat als ouder toch helemaal zelf.
Kostgeld laten betalen door een kind dat nog studeert vind ik dan weer een beetje tè. Maar voor de rest heb je idd wel gelijk: niet alleen school kost geld (collegegeld, boeken, readers, overige materialen). Ook sport, kleding, verzekeringen, inet/foon, de computer, moet ie allemaal zelf betalen. Het idee van de studiebeurs is dat je er in *theorie* van moet kunnen leven zonder dat je ouders meer meebetalen dan het bedrag dat de IBG aangeeft (in het geval van volledige aanvullende beurs dus niks) en zonder dat je zelf idioot veel bij hoeft te betalen.

Ik moet zeggen dat de thuiswonende beurs idd wel aanzienlijk ruimer is dan de uitwonende, daar kan ik zelfs met aanvulling en lening net van leven :+. En ik kan me herinneren dat toen ik met aanvullende beurs thuiswoonde, ik het toch wel ruimer had dan nu :+.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Studiefinanciering is zo krom als het maar kan.

Als ik het goed hebt, zit je zo snel je op hbo of uni komt, ineens aan een limiet van X aantal maanden maximale studiefinanciering.(dacht 60?)

Maar als je als 18jarige op mbo of vwo zitten, krijg je dus studiefinanciering, maar die wordt niet afgetrokken van je limiet die je hebt voor hbo/uni.
Dat was tenminste zo 8 a 10 jaar terug en volgens mij is dat nooit verandert.

Totaal krom eigenlijk, omdat iemand die dus snel doorstoomt, bijvoorbeeld slagen met net genoeg voldoendes, bepaalde vakken niet gehaald, maar wel aangenomen op hbo/uni na halen van 1 toets, zichzelf in de vingers snijd als het fout gaat, wel toets behaalt, maar stof toch niet voldoende snappen en daarna studievertraging oploopt, dus bijvoorbeeld zn eerste jaar niet voldoende punten haalt.

Hij had dan beter voor zekerheid kunnen kiezen en benodigde vakken eerst 1 jaar in vwo/mbo halen op voldoende niveau, waar zn studiefinanciering dan nog niet meeteld.

Maar ja, misschien kan iemand even vertellen of dit verhaal nog steeds zo geldt, ik heb trouwens niets in het nieuws gelezen de afgelopen jaar, die dit hebben verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

argro schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:27:
[...]
Afaik is de stufie die je op het MBO krijgt losgekoppeld van de stufie die op op het HBO en Uni krijgt. Na het MBO kun je dus nog HBO doen en ook stufie ontvangen. Wanneer je na het HBO nog Uni doet krijg je doorgaans geen stufie meer. Op het MBO gelden volgens mij ook geen prestatiebeurzen en dergelijke. Nadat je 6 jaar op het MBO hebt rondgelopen en 6 jaar lang stufie hebt ontvangen zou je dus, mocht je nog HBO willen doen, nog eens 4 jaar stufie krijgen.
Klopt, de prestatiebeurs geldt alleen voor het hoger onderwijs (HBO/Universiteit).

J van E: het is wel herkenbaar. Toen ik 18 werd, leek het ook wel alsof Sinterklaas elke maand langskwam, met in mijn geval de basisbeurs + maximale aanvullende beurs. Ik zat toen op school en woonde bij m'n ouders. Die hadden opeens geen kosten meer vor mij dus gingen er ook op vooruit. Doordat ik ook een OV-studentenjaarkaart kreeg, vielen bijvoorbeeld de kosten voor m'n busabonnement weg.
Ik moest wel wat meer dingen zelf gaan betalen, maar toch hield ik elke maand dik geld over, ook omdat ik een baantje erbij had. Dat baantje was vóór m'n 18e noodzakelijk, maar toen ik studiefinanciering kreeg kon ik echt luxe leven.
Een jaar later ging ik op kamers en toen kreeg ik een een basisbeurs voor uitwonenden, nog meer geld dus, ik herinner me iets van 800 gulden. Met een bijbaantje dat me elke maand 500 gulden opleverde kon ik de huur, het collegegeld, boeken en een luxe studentenleven gemakkelijk betalen.

Ik begreep dus echt niets van de bewering dat studeren alleen voor de rijken is. En al helemaal niets van de bewering dat studerende kinderen onbetaalbaar zijn voor een gezin op minimuminkomen.
Nu kom ik niet uit een gezin met een echt minimuminkomen, maar mijn ouders hoefden geen cent bij te dragen aan mijn studie en gingen er zelfs op vooruit toen ik studiefinanciering kreeg.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171133

Ik krijg helemaal geen aanvullende beurs, omdat mijn vader meer verdient dan is toegestaan voor een (gedeeltelijke) aanvullende studiebeurs.

In dat geval veranderd de situatie wat hoor. Ik woon op kamers, mijn basisbeurs is net genoeg om de huur te betalen. Mijn ouders hoesten mijn schoolgeld en boekengeld op (wat bij elkaar ook een stuk meer is dan wat je per maand aan aanvullende beurs zou krijgen, maar toch), maar dan moet je ook nog ergens van eten. Daarvoor kom je dan ook weer bij je ouders terecht, maar suprise: die ontvangen geen kinderbijslag meer en je baas gaat niet meer betalen omdat je dochter is gaan studeren. Zij krijgen het dus opeens wel krapper.
Studeren kan dan misschien wel toegankelijke gemaakt worden door de prestatiebeurs, maar zodra je (net) boven de grens zit zodat je géén aanvullende beurs krijgt, zit je toch wel in een probleemzone.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 171133 op 14-10-2006 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 171133 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:37:
Ik krijg helemaal geen aanvullende beurs, omdat mijn vader meer verdient dan is toegestaan voor een (gedeeltelijke) aanvullende studiebeurs.
Ik ook niet, maar we leven hier echt niet in rijkdom ofzo. M'n studie kost 1,5K per jaar, regelmatig schoolboeken kopen, notebook van 1,3k (zonder kan ik m'n opleiding amper volgen)... Qua opleiding kost dit jaar al 3000 euro, oftewel 250 euro per maand. 85/mnd euri is totaal niet dekkend :P.
Maar ik klaag niet, ik heb wat ik hebben wil (zo veel is dat niet) dus het is goed. Ok, ik vind het niet echt cool om te zien dat andere makkelijk bakken met geld binnen krijgen, maarja.. daar doe je niets aan, "later" krijgt ook niet iedereen evenveel geld voor dezelfde prestatie.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Anoniem: 171133 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:37:
Studeren kan dan misschien wel toegankelijke gemaakt worden door de prestatiebeurs, maar zodra je (net) boven de grens zit zodat je géén aanvullende beurs krijgt, zit je toch wel in een probleemzone.
Als je als student een bijbaan neemt, verandert dat heel veel. Zonder mijn bijbaan zou ik het ook niet hebben gered, want mijn studiefinanciering was ondanks de aanvullende beurs niet kostendekkend voor huur, collegegeld, overige studiekosten en boodschappen.
Maarja, een bijbaan was voor mij al sinds m'n 14e de normaalste zaak van de wereld, om leuke kleding te kopen, af en toe een cd, een walkman, sparen voor een computer etc... dingen die ik anders van mijn zakgeld en kleedgeld niet had kunnen kopen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik woon thuis alleen mijn pa brengt inkomsten binnen (mijn ma is huismams) aanvullende beurs heb ik geen recht op, krijg alleen basisbeurs van €89 nogwat. Collegegeld (HBO) betaal ik zelf, is goed te doen met bijbaan ouders betalen boeken en overige kosten. Mijn ouders hebben hiervoor alle kosten van mijn MBO opleiding gedragen.

Ik heb twijfels over de verhoudingen van studiefinancieringssysteem, zit je net boven een grens loop je heel veel mis. Ik ken zat gasten waarvan allebei de ouders werken en die krijgen wel aanvullende beurs best vreemd.

Of de fraude van uitwonend ingeschreven staan maar thuis wonen, IBG roept altijd wij gaan dit streng controleren nou ik merk het op mijn vorige opleiding zaten tig gasten die bij vage kennissen stonden ingeschreven en een dikke uitwonende toelage kregen inclusief basis en aanvullende. Die konden luxe leven en de hele studie bekostigen, en die ouders hadden een eigen zaak en verdiende ook dik hoezo krom :|

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik weet niet wat gebruikelijk was voordat hij 18 jaar was,

maar bij ons was het zo dat mij pa alles betaalde, en die kreeg dan het een en ander terug, per saldo betaalde hij vrijwel niets.
Aangezien je zoon nou zelf inkomsten heeft, kan hij dat zelf betalen, dan blijft er maar weinig over,
als eerste schoolkosten, 1500 per jaar, ook nog eens ziektekosten, bedraagt 100 euro, en ik weet niet of het IBG hier een regeling voor heeft, en dan houd je weinig over.

Daarnaast kun je hem gewoon zakgeld ontzeggen, lijkt me geen probleem (ik weet overigens niet wat er vantevoren met kinderbijslag gebeurde, dat was in het verleden mij zakgeld, en dat valt nou weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
CycloneX schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:27:
Ik woon thuis alleen mijn pa brengt inkomsten binnen (mijn ma is huismams) aanvullende beurs heb ik geen recht op, krijg alleen basisbeurs van €89 nogwat. Collegegeld (HBO) betaal ik zelf, is goed te doen met bijbaan ouders betalen boeken en overige kosten. Mijn ouders hebben hiervoor alle kosten van mijn MBO opleiding gedragen.

Ik heb twijfels over de verhoudingen van studiefinancieringssysteem, zit je net boven een grens loop je heel veel mis. Ik ken zat gasten waarvan allebei de ouders werken en die krijgen wel aanvullende beurs best vreemd.
Ik heb precies hetzelfde als jou.
Maar als ik dit topic goed begrijp kan iedereen die een hogere opleiding volgt dus een prestatiebeurs aanvragen?
Ik doe zelf HBO informatica en zou dit dus theoretisch ook kunnen?
Zat even te kijken op de ib-groep site, alleen dan moet je vanaf augustus 2005 geen stufi hebben gehad en dat heb ik wel gehad, omdat ik mbo heb gedaan.
Ik denk dat ik maandag even bel en kijken wat daaruit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Er is niet echt een harde grens. Ik heb zelf in mijn studietijd sommige jaren helemaal geen aanvullende beurs gehad en sommige jaren maximaal, maar soms ook 50 of 150 van de 280 euro. Dit allemaal afhankelijk van of mijn moeder het voor elkaar kreeg ergens een halfjaarcontractje te vinden (50+ en een (nieuwe) vaste aanstelling is helaas onmogelijk). Hoe deze berekeningen uitgevoerd worden weet ik niet, maar er lijkt toch een zeker traject te zijn waarover de aanvullende beurs verminderd wordt.

Hoe dan ook, als student maakt het niets uit: je ouders worden geacht aan je opleiding bij te dragen met het bedrag dat je niet aanvullend krijgt van de IBG.

offtopic:
Dankzij de tientallen herberekeningen per jaar met de meest bizarre data (zoals brieven ontvangen in november 2005 gedateerd op januari 2006) heb ik overigens geen flauw idee hoeveel geld ik daadwerkelijk binnengekregen heb, ik leende toch maximaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:31
Kreeg altijd 250/maand, ouders betaalden niets (betaalde zelfs kostgeld) mee. HEAO college geld = 1500,-
Verzekering toen de tijd : 50/maand = 600 euro.
Boeken = 1000/jaar.

zit ik al op 3100,- euro per jaar. Terwijl ik maar 3000,- per jaar van de staat krijg. Nu valt er te besparen op boeken, maar studiereizen, en overige kosten compenseren daar weer voor. Heb dan ook mijn gehele studie er veel naast moeten werken.

Het is niet voor iedereen feest, en daarom is de studifinanciering er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Tasma schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 17:42:
Kreeg altijd 250/maand, ouders betaalden niets (betaalde zelfs kostgeld) mee. HEAO college geld = 1500,-
Verzekering toen de tijd : 50/maand = 600 euro.
Boeken = 1000/jaar.

zit ik al op 3100,- euro per jaar. Terwijl ik maar 3000,- per jaar van de staat krijg. Nu valt er te besparen op boeken, maar studiereizen, en overige kosten compenseren daar weer voor. Heb dan ook mijn gehele studie er veel naast moeten werken.

Het is niet voor iedereen feest, en daarom is de studifinanciering er.
Op het HBO ben je meestal meer kwijt en krijg je iets minder. Op het MBO kun je imo best "slapend" rijk worden. Ik ken zat gasten die in totaal 350€ per maand krijgen. Elke maand gaat daar zo'n 80 euro vanaf voor het lesgeld. Dan komt de verzekering elke maand ff langs en plukt daar +/- 90€ vanaf. Je houdt dan zo'n 180 € over. Over schoolboeken heb ik het nog niet gehad, want meestal maken ze gebruik van kopietjes en readers. Als je dat elke maand opspaart, kun je per jaar zo'n 2000!€ "verdienen"...

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 17:01
MBO is idd slapend rijk worden met IB-groep. Ik kom net van het MBO af en aan het einde van deze opleiding heb ik zo'n 5000 euro aan studiegeld opgebouwd wat "over" is.

Nu ben ik paar maandjes met HBO begonnen en daarvan zijn er alweer wat kosten zoals:

- Studiegeld, ~1500
- Boeken ~ 400
- Laptop ~ 1300

Dus blijft er onderaan de streep zo'n 1800 over, waar de rest van betaald moeten worden.

Nu is ondertussen mijn inkomsten van ib stuk naar beneden gegaan, begon met 260 per maand en dat is nu 100 per maand geworden (broer van school gegaan, krijg je minder) en het omzetten van basisbeurs + aanvullende naar prestatiebeurs + aanvullende ( 11 euri?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:22
Ik word in januari 18 en krijg 1 april me studie beurs

Basis + OV heb ik aangevraagd maar wat ik hieruit begrijp is dat ik nog gemakkelijk de aanvullende beurs had kunnen aanvragen. aangezien ik dan nog 2 jaar moet studeren en daarna doorga op de hbo

b.t.w niet voor iedereen is het leuk als beide ouders werken dan blijft er van je aanvullende niets over. Gescheiden ouders betekend meestal ook nog extra etc etc. klasgenoten van mij krijgen ook 360 & 435 euro en zijn thuiswonend. Daar hoef ik dus niet op te gaan rekenen en ik moet wel zelf ook alles bekostigen

[ Voor 38% gewijzigd door SmoothTweaker op 18-10-2006 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

SmoothTweaker schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:42:
Ik word in januari 18 en krijg 1 april me studie beurs

Basis + OV heb ik aangevraagd maar wat ik hieruit begrijp is dat ik nog gemakkelijk de aanvullende beurs had kunnen aanvragen. aangezien ik dan nog 2 jaar moet studeren en daarna doorga op de hbo
Volgens mij kun je altijd zo'n aanvullende beurs aanvragen. Of je hem krijgt is een tweede ;).
b.t.w niet voor iedereen is het leuk als beide ouders werken dan blijft er van je aanvullende niets over. Gescheiden ouders betekend meestal ook nog extra etc etc. klasgenoten van mij krijgen ook 360 & 435 euro en zijn thuiswonend. Daar hoef ik dus niet op te gaan rekenen en ik moet wel zelf ook alles bekostigen
Ja, dat is de pech die je kunt hebben. Sommige ouders betalen bijna alles, terwijl de kinderen toch de volle pond krijgen. Die hebben dan geluk. Of sommmige ouders betalen helemaal niets, en dat terwijl hun kinderen geen AB oid krijgen..

[ Voor 20% gewijzigd door NaZ- op 18-10-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangkast
  • Niet online

Gangkast

/// Meubel

Laat hem anders kostgeld betalen.

Die aanvullende beurs (prestatiebeurs) wordt door de ib-groep gegeven met als doel om het geldgebrek op te vangen als de ouders minder verdienen.

ikzelf krijg alleen mn basisbeurs omdat mijn ouders boven een bepaalde grens zitten.

sinds de dag dat ik 21 ben betaal ik 200 euro kostgeld per maand. een voordeel daarvan is wel dat ik leer om met geld om te gaan. je moet er zelf voor werken

“The world is a book and those who do not travel read only one page”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 08:22
NaZ- schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:44:
[...]

Volgens mij kun je altijd zo'n aanvullende beurs aanvragen. Of je hem krijgt is een tweede ;).

[...]

Ja, dat is de pech die je kunt hebben. Sommige ouders betalen bijna alles, terwijl de kinderen toch de volle pond krijgen. Die hebben dan geluk. Of sommmige ouders betalen helemaal niets, en dat terwijl hun kinderen geen AB oid krijgen..
Dit is bij mij dus ook het geval ik ben bang dat ik ook weinig krijg maar ik moet ook na me 18e alles zelf bekostigen.Denk hierbij aan
- Ziektekosten ( €104?? )
- Lesgeld ( €965 )
- Boekengeld ( €80 ) valt mee
- Overige schoolgeld ( €200 )

Dus dat gaat voor mij ook nog een hele opgave worden om het te redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Als hij verder niks uitvoert heb je gelijk en IS het "slapend rijk worden".
Maar het is wel de bedoeling dat hij voor dat geld "werkt" (lees: studeert) en dus niet: "zo nu en dan een boek".

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Wie geen recht heeft op aanvullende beurs zou "extra" geld moeten krijgen van hun ouders. Dat is het idee achter de regeling, IBG heeft er zelfs een een berekeningsmodel voor gemaakt wat de bijdrage ouders zou moeten zijn.

Voor wie de ouders minder verdienen is de aanvullende beurs bedacht, waarom: de ouders zijn niet draagkrachtig om de ouder bijdrage te voldoen. Die wordt dan als aanvullende beurs gegeven.

@datafeest: een laptop van 1,3k is misschien een beetje overdone? En zeker niet per jaar nodig......

[ Voor 3% gewijzigd door Jivecar op 19-10-2006 08:37 ]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 17-05 23:31
Jivecar schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 08:37:
Wie geen recht heeft op aanvullende beurs zou "extra" geld moeten krijgen van hun ouders. Dat is het idee achter de regeling, IBG heeft er zelfs een een berekeningsmodel voor gemaakt wat de bijdrage ouders zou moeten zijn.

Voor wie de ouders minder verdienen is de aanvullende beurs bedacht, waarom: de ouders zijn niet draagkrachtig om de ouder bijdrage te voldoen. Die wordt dan als aanvullende beurs gegeven.

@datafeest: een laptop van 1,3k is misschien een beetje overdone? En zeker niet per jaar nodig......
probleem is, dat er -geen- vangnet regeling is voor ouders die genoeg verdienen, maar die niets meebetalen. Daar is het kind/de student regelrecht de dupe van. Enige wat je dan kan doen is je onafhankelijk laten verklaren maar dat betekend dat je je ouders moet 'afstoten' via de sociale dienst. Ze hebben dan ook geen voogd functie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Not Pingu schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:37:

Na 4 jaar MBO stufi krijg je ook weer 4 jaar HBO stufi :).

Ik heb hetzelfde gehad, "arme" ouders (eigen onderneming en er is de afgelopen paar jaar flink geinfesteerd, dus "geen" inkomen), en krijg de volle bak.
Ik ben er altijd bij blijven werken trouwens, vind ik wel belangrijk. Toch een beetje werkervaring. Maargoed nu gaat het hele bedrijf verkocht worden dus krijg ik ook weer minder geld over 2 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2006 10:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:59

ALH

Tasma schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 09:37:
[...]

probleem is, dat er -geen- vangnet regeling is voor ouders die genoeg verdienen, maar die niets meebetalen. Daar is het kind/de student regelrecht de dupe van. Enige wat je dan kan doen is je onafhankelijk laten verklaren maar dat betekend dat je je ouders moet 'afstoten' via de sociale dienst. Ze hebben dan ook geen voogd functie meer.
Precies, mijn vader is (succesvol) ondernemer en uiteraard krijg ik dus het minimumbedrag uitwonende beurs...
Hier kan ik niet eens mijn huur van betalen, laat staan collegegeld, boeken, eten, kleren etc...
Naast mijn studie werk ik dus vrij veel; 20-24 uur per week om "lekker" te kunnen leven.
Uiteraard krijg ik wel wat geld van mijn vader maar sommige vrienden van me hebben een pa zonder ambities en krijgen elke maand €400 zonder er iets voor te doen, en dan 6 uur per week erbij werken.

Dus tja, vage regeling hoor :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Oeww ik heb dus basis €209 + mijn aanvullende beurs €250 (inkomen moeder buiten beschouwing gelaten). Let wel voor mij is het omgekeerde wereld ik moet mijn studie betalen (4,5 K p/j) en ik woon op mijzelf. Daarnaast werk ik voltijd en dit is dan ook de laatste maand stufi.

Het slapend rijk worden gaat helaas dus niet op :)

[ Voor 9% gewijzigd door Herby op 20-10-2006 13:52 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 22:35
Tasma schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 09:37:
[...]

Je kan aanvechten dat jouw ouders niet bijbetalen, je kan dan toch het maximale krijgen. Ik geloof dat de ouders in kwestie wel moeten tekenene dat ze niet betalen. Geen fijne trajecten, wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Herby schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 13:28:
Oeww ik heb dus basis €209 + mijn aanvullende beurs €250 (inkomen moeder buiten beschouwing gelaten). Let wel voor mij is het omgekeerde wereld ik moet mijn studie betalen (4,5 K p/j) en ik woon op mijzelf. Daarnaast werk ik voltijd en dit is dan ook de laatste maand stufi.

Het slapend rijk worden gaat helaas dus niet op :)
:o 4,5k per jaar? Jij studeert ruimtevaartkunde en moet je eigen raket betalen ofzo?

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

fee-tje schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:31:
[...]

:o 4,5k per jaar? Jij studeert ruimtevaartkunde en moet je eigen raket betalen ofzo?
You wish

Nee dat is HBO systeembeheer duaal + plus warme maaltijd -O-

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Herby schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 00:00:
[...]

You wish

Nee dat is HBO systeembeheer duaal + plus warme maaltijd -O-
:?.

Je collegegeld voor duaal is volgens mij niet eens de volledige 1,5k? Waar trek jij die andere 3k aan uit dan :o. Moet jij elk jaar een nieuwe puter kopen ofzo?

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

In mijn situatie kwam het er op neer (begonnen aan hbo opleiding in 2000 en afgerond in 2004) door die jaren heen door dat extra geld van de STuffi (had ook nog een weekendbaantje en hoefde geen kostgeld te betalen (wat bij mijn ouders logisch was omdat ik nog studeerde) 12.000gulden heb kunnen sparen! dus toch ruim 5000euries :) Dit kwam omdat mijn vader kostwinner was en mijn moeder gewoon huisvrouw is en zij verdienden dus te "weinig" om mijn studielasten te betalen.

Dus het is per geval verschillend hoe de IB groep voor jou uitpakt. (grote cadeaus of kleintjes, om in de trant van de topic titel te blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 11:48

Beugelfles

I love rusty spoons

Kosten van een thuiswonende student per maand, ruim geteld maar wel vrij realistisch.

Collegeld: 150
Verzekering 94
Boeken: 40
Mobiele telefoon: 20
Sportkaart: eenmalig 65 Euro = 5 euro per maand
Kleding: 50
Uitgaan: 50
Vakantie: 40
Vervoer: 40 per maand, bus/treinkaartjes, keer auto lenen
Cadeau's: 10
Afschrijving pc: 25
DVD/games: 25 per maand

Totaal: €589

Dit financier ik door een bijbaantje (300 p/maand) en een toch wel riante aanvullende beurs, mij hoor je ook niet klagen. En in de zomervakantie maand extra werken levert ook nog wel wat op

Edit: Volgens mij is de beurs voor MBO studenten sinds één of twee jaar ook een prestatiebeurs, weet ik niet zeker kijk ff op www.ib-groep.nl

[ Voor 11% gewijzigd door Beugelfles op 24-10-2006 11:14 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 08:06

Garyu

WW

overhyped schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:45:
[...]

Je kan aanvechten dat jouw ouders niet bijbetalen, je kan dan toch het maximale krijgen. Ik geloof dat de ouders in kwestie wel moeten tekenene dat ze niet betalen. Geen fijne trajecten, wel mogelijk.
Officieel zou je je ouders via de rechter kunnen dwingen om mee te betalen..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mwah, omdat mijn ouders bij elkaar net te veel verdienen, krijg ik slechts de basisbeurs, vanaf 2007 ter hoogte van zo'n 90 euro per maand.

Hier mag ik fijn alles zelf van betalen wat in mijn leven gebeurt, school, snackje, mobieltje, biertje, verzekeringetje, zelf betalen. School komt inclusief materiaal als boeken en een laptop al neer op meer dan 2000 euro per jaar.

Tsja, ik kan de missende 1000 euro voor school bij mijn ouders verhalen, of lekker zelf verdienen en nog een stukje gemotiveerder naar school gaan, omdat het anders je eigen geld is wat je wegmietert.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

1) Ik zie niet in wat het probleem is van een aanvullende lening. Daarmee kan je je net wat beter redden, hoef je minder te werken naast je studie (= meer tijd om te studeren e.d.) en sluit je je studie sneller af. Vervolgens verdien je genoeg om je lening terug te betalen, en dat heb je binnen een paar jaar weggewerkt. Verdien je niet genoeg, hoef je ook niets terug te betalen.

2) Je ouders mogen best meehelpen.

3) Bezuinigen.

Al met al is het echt wel makkelijk om rond te komen als student in Nederland...

Betekent dat dat de overheid sinterklaas speelt? Nee, dat betekent dat de overheid graag ziet dat zijn inwoners goed studeren. En dat is logisch, want Nederlanders die doorleren zijn Nederlanders die later meer belasting kunnen betalen. Je kan de prestatiebeurs eerder zien als een vorm van beleggen :).

offtopic:
en dan is het natuurlijk wél jammer als de staat 7 jaar in iemand heeft 'belegd' waarna die persoon direct na zijn studie in het buitenland gaat wonen en daar belasting gaat betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 09:36
Dat offtopic deel gaat niet helemaal op, omdat er ook mensen die in het buitenland hebben gestudeerd in nl komen werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Wederzijdsheid van betrekkingen en zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Garyu schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 01:11:
Al met al is het echt wel makkelijk om rond te komen als student in Nederland...
Moet jij es proberen als je door je ouders je huis uit wordt getrapt, zoals bij me vriendin is gebeurd (lang verhaal, mijn schoonmoeder is een kreng), of je ouders verdienen net boven de norm en hebben 3 studerende kinderen en dus niet de hele studie kunnen betalen. 1500 Euro collegegeld + 800 euro boeken per jaar + huur + levensonderhoud. Ben je wel ff zoet hoor.

Ook leuk als je een jaar naar de mallemoeren is, buiten jouw schuld (dikke vette pech als je moeder overleden is, je pa kanker heeft en je broertje bij jou is ingetrokken, en dus weinig tijd overhoudt voor je studie), kan je van je school wel uitstel krijgen. Bij de IBG hebben ze daar schijt aan.

Het hele financiele plaatje is overigens bedacht door een minister die 15 jaar deed over geschiedenis, en een OV die ze eruit wilden flikkeren.

En kijk, dat oud-duitsche "regels zijn regels" van de IBG is prima, als ze zich er zelf ook aan houden, en hun administratie op hun rijtje hadden. (1x door hun traagheid van school geflikkerd, en ik wacht nou al op dik 5 maanden stufi, da's dus ruim 1000 euro).

sorry voor de klagende toon, maar ik zie iets te veel gevallen die buiten de boot vallen en het niet zo makkelijk hebben. Nederland "kennisland" my ass.

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 11:48

Beugelfles

I love rusty spoons

Tha_Butcha schreef op woensdag 01 november 2006 @ 08:17:
[...]
Het hele financiele plaatje is overigens bedacht door een minister die 15 jaar deed over geschiedenis, en een OV die ze eruit wilden flikkeren.
Als je je studie binnen de reguliere tijd doet dan gaat het meestal wel oké. Loop je zoals velen waaronder ik zelf ook maar één jaar studievertraging op (dus je doet vier jaar over een studie i.p.v. vijf)
dan ben je wel degelijk de pisang.

Gelukkig heb ik over mijn beurs niks te klagen en dus wat geld kunnen sparen voor mijn laatste jaar, maar dan nog wordt het krapjes.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Tha_Butcha schreef op woensdag 01 november 2006 @ 08:17:
[...]

Moet jij es proberen als je door je ouders je huis uit wordt getrapt, zoals bij me vriendin is gebeurd (lang verhaal, mijn schoonmoeder is een kreng), of je ouders verdienen net boven de norm en hebben 3 studerende kinderen en dus niet de hele studie kunnen betalen. 1500 Euro collegegeld + 800 euro boeken per jaar + huur + levensonderhoud. Ben je wel ff zoet hoor.
En dat is niet te betalen van 850 euro per maand? Daar hebben ze het leensysteem voor uitgevonden.
Ook leuk als je een jaar naar de mallemoeren is, buiten jouw schuld (dikke vette pech als je moeder overleden is, je pa kanker heeft en je broertje bij jou is ingetrokken, en dus weinig tijd overhoudt voor je studie), kan je van je school wel uitstel krijgen. Bij de IBG hebben ze daar schijt aan.
Je zal meer moeten lenen ja. Maar om nou te zeggen dat je geen dak boven je hoofd meer kan betalen... :?
Ik gebruik dat argument natuurlijk ook graag :+, maar eigenlijk is het onterecht. Waarom reken je een systeem af op de persoon die het verzonnen heeft? Dit is een typisch voorbeeld van een oneigenlijk argument ;).
En kijk, dat oud-duitsche "regels zijn regels" van de IBG is prima, als ze zich er zelf ook aan houden, en hun administratie op hun rijtje hadden. (1x door hun traagheid van school geflikkerd, en ik wacht nou al op dik 5 maanden stufi, da's dus ruim 1000 euro).
Absoluut waar, helemaal mee eens. Administratie en IBG zijn twee dingen die schijnbaar niet samen kunnen.
sorry voor de klagende toon, maar ik zie iets te veel gevallen die buiten de boot vallen en het niet zo makkelijk hebben. Nederland "kennisland" my ass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
Garyu schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:06:
[...]
En dat is niet te betalen van 850 euro per maand? Daar hebben ze het leensysteem voor uitgevonden.
[...]
Je zal meer moeten lenen ja. Maar om nou te zeggen dat je geen dak boven je hoofd meer kan betalen... :?
Je kan het lenen ja, en ik zeg ook niet dat je geen dak boven je hoofd krijgt, maar al die shit erom heen maakt het wel minder aantrekkelijk om te gaan studeren, i.p.v. een mbo baantje te nemen (no offense, but you get the point).
Ik gebruik dat argument natuurlijk ook graag :+, maar eigenlijk is het onterecht. Waarom reken je een systeem af op de persoon die het verzonnen heeft? Dit is een typisch voorbeeld van een oneigenlijk argument ;).
Gaan we nou op vorm of inhoud :P Punt is dat iemand eisen stelt aan iemand anders waar die zelf niet aan kan doen/heeft voldaan, niet echt billijk of wel? Daarnaast hebben ze enorm geblunderd met de OV-jaarkaart, ze konden niet voorzien dat als je het OV gratis maakt, dat er dan meer gebruik van gemaakt wordt (in NL notabene!). En dan begin ik niet eens over het feit dat ze hem in 99 wilden opheffen, terwijl die als compensatie voor een lagere stufi was ingezet.
Absoluut waar, helemaal mee eens. Administratie en IBG zijn twee dingen die schijnbaar niet samen kunnen.
Het ergste is dat (ik meen vorig jaar) de IBG als best functionerende overheidsorgaan is gekozen 8)7

Regeren is vooruitzien, maar daar hebben ze in Den Haag nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167151

Je moet trouwens wel oppassen met wat je krijgt. De IBG gaat na een aantal jaren nog een soort herberekening doen of zoiets. Ik was al zo'n 3 jaar klaar met m'n MBO opleiding en kreeg toen een brief dat ik zo'n €750,- te weinig aan stufi had ontvangen, dus kreeg ik dat alsnog :) ! Alleen een vriendin van mij had zo'n €1000,- teveel ontvangen en die moest dat terug betalen :'(
Ben nu trouwens met een duale HBO opleiding begonnen, die mijn werkgever volledig vergoedt, heb ik nog steeds recht op stufi!! Ik ga maar 1 dag in de week naar school!! Heel vreemd.
Heb het geld en OV niet geaccepteerd wordt me namelijk veel te tricky met bijverdienen (verdien wel iets meer dan €10.000,- netto per jaar) en het bijvoorbeeld niet halen van de studie! Kun je alles achteraf gaan terug betalen, echt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlino
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

ik heb het nu zelf ook.
wou per maand een vast bedrag lenen maar daar hebben ze de prestatiebeurs enzo er vanaf getrokken...
moet zelf namelijk mijn opleiding betalen.
en ja als je het hebt gehaald in een termijn van 1 of 2 jaar nadat de opleiding is afgelopen dan word dat kwijd gescholden..
maar daarbij mag je verdiensten in het jaar niet meer dan 10.000 zijn...

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
iedereen heeft het hier over 4 of 8 jaar, maar ik heb een tijdje geleden een brief thuisgekregen met mijn "schuld" En na het MBO (heb geloof ik niet die hele periode stufi gekregen) nu het 3e jaar hbo, 3e opleiding (1 P gehaald, andere studie gestopt na half jaar) heb ik volgens hen nog tot 2013 om mijn diploma te halen. vind dit zelf nogal lang, maar klaag natuurlijk niet :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

SmoothTweaker schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 18:55:
[...]

Dit is bij mij dus ook het geval ik ben bang dat ik ook weinig krijg maar ik moet ook na me 18e alles zelf bekostigen.Denk hierbij aan
- Ziektekosten ( €104?? )
- Lesgeld ( €965 )
- Boekengeld ( €80 ) valt mee
- Overige schoolgeld ( €200 )

Dus dat gaat voor mij ook nog een hele opgave worden om het te redden
Welkom in de 'grotemensenwereld' :P. Als je geen Aanvullende Beurs krijgt, zou ik een beroep op je ouders doen. Een Aanvullende Beurs is afhankelijk van het inkomen van je vader en/of moeder. Als je ouders twee dikke verdieners zijn, gaat de IB-Groep er vanuit dat jij daar ook een deel krijgt, om o.a. die opgenoemde kosten te betalen. Werkt alleen je moeder, met een wat lager inkomen, dan krijg je wel een Aanvullende Beurs. Dus ik denk dat je gewoon ff met je ouders moet babbelen :P. En anders moet je gaan werken >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
  • Laatst online: 06-06 07:25
mijn vriendin had ook enorme mazzel:

ze deed MBO, en kreeg een maximale beurs, omdat pa en ma niet genoeg verdienden, volgens de IBG. Daarbij nog 100 Euri van het Philips van de willigenfonds, en ze had dus altijd geld genoeg. Studieboeken, studie, daar hoefde ze geen cent aan uit te geven.

Normaal gesproken geldt het volgende:

als je ouders, in de ogen van IBG, genoeg verdienen, krijg je een beurs, waarvan je je SCHOOL moet betalen. Wat je tekort komt, moeten je ouders bij sponsoren, omdat ze toch genoeg verdienen.

Als je ouders niet genoeg verdienen, betaald het IBG bij wat je tekort komt, om zo je studie te financieren.. AL houden ze er geen rekening mee dat de ene studie 1k per jaar kost, en de andere 3k. Sommige mensen hebben geen boeken nodig, de anderen geven weer 1k per jaar aan boeken uit.

en DAT is een beetje krom.

(ook ik heb maar 70 Euri per jaar gekregen van IBG, omdat mijn ouders "genoeg" verdienden. Wel heb ik daarbij 2 dagen per week gewerkt, en in de vakanties, omdat ik anders de studie niet kon betalen, en mijn kleren niet, en de andere dingen ook niet. Daarom ook een aantal jaar niet op vakantie geweest. Ik moet er wel bij zeggen: ik heb er nooit spijt van gehad: ik heb redelijk intelligent werk gedaan, wat aansloot op mijn studie, dus heb in die tijd, al redelijk wat ervaring op gedaan.

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Krom? Och. Wat denk je dat het aan administratieve overhead kost om van elke opleiding een realistische inschatting te gaan maken :? Dat zou pas krom zijn...

...en als je niet genoeg geld hebt om van te leven, dan biedt de IBG je onder supergoeie voorwaarden een lening aan. Maar daar hoor ik hierboven weer niemand over. Je kan zonder problemen 850 euro in de maand van de IBG krijgen, dat je naar rato van je latere salaris terug kan betalen. Dat is echt prima te doen, dus ik snap alle problemen hierboven niet. Je HOEFT niet te werken naast je studie om rond te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 06:36

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Tjee, als ik dit topic zo eens lees dan lijkt het ongelooflijk erg dat mensen misschien wel eens een bijbaantje zouden moeten nemen of zouden moeten lenen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Een bijbaantje is inderdaad erg, want een student moet studeren in plaats van werken. Al moet erbij gezegd worden dat er een hoop opleidingen zijn die studenten wat dat betreft onderbelasten. 40 uur per week studeren vind ik toch wel het minste dat je mag verwachten en dat lijkt me de eerste maatregel die de overheid op het gebied van onderwijs moet nemen. Geen alfa of gamma pretpakketvervolgstudies meer.

Lenen is niet erg zolang de IB groep je die lening verstrekt, maar wanneer dat om welke reden dan ook niet genoeg is (leningen van de IB groep zijn beperkt), is lenen tegen een commercieel tarief niet snel interessant door de hoge rente en lange terugverdientijd. Dan wordt direct werken lonender.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 07-11-2006 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 07:12

Q-bone

Dusss...

Als een ouder dit zegt, dan walg ik daar echt van. Die 280 euro is voor de meesten van ons studenten echt veel te weinig, wanneer je ook nog eens uitwonend bent heb je aan de 480 euro die je dan krijgt helemaal te weinig.

zelf doe ik een opleiding hbo, kosten:

boeken 900 per jaar...
studie 1500+

of te wel 2400... dan hou ik voor eten slapen drinken en kleding +-3000 per jaar over. lekker dan! en jij zitten te zeuren dat ze veel krijgen.

Als u zelf vroeger had gestudeerd weet u dat u toen veel meer kreeg! maar om dat te weten moet je natuurlijk wel gestudeerd hebben ;)

wees blij met de aanvulling in de kosten... knijp je handjes maar dicht want met die mbo opleiding komt ie vast heel ver... :|

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bootje
  • Laatst online: 05-06 20:24
Hillie schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:16:
Tjee, als ik dit topic zo eens lees dan lijkt het ongelooflijk erg dat mensen misschien wel eens een bijbaantje zouden moeten nemen of zouden moeten lenen.
Niet helemaal waar. De meeste reacties sommen de situaties van studerende mensen op en de een heeft het door het IBG breed en de ander niet. Dit heeft met een aantal factoren te maken, zoals verdienste van je ouders, uit- / thuiswonend etc.

In mijn geval (toen ik nog op school zat: HBO in Alkmaar) kreeg ik ook alleen de basisbeurs omdat mijn ouders boven de grens zaten (alleen mijn vader werkte notabene) En het meeste wat erbij moest komen qua geld (boeken etc.) werd door mijn ouders betaald. Ik woonde gewoon thuis. OV was ook niet nodig maar die kon je in die tijd nog niet inleveren volgens mij.

Dan komen we op het onderwerp bijbaan. Die had ik ook, maar meestal alleen voor de zaterdag of een enkele avond. De rest van je tijd besteed je namelijk aan een ander fenomeen > de opleiding! Echt veel tijd om bij te verdienen is er dus niet (je moet buiten school ook nog studeren en projecten doen etc.)

Ik heb mijn opleiding in 5 jaar gedaan en ging er dus van uit dat alles kwijtgescholden zou worden. Kreeg ik toch mooi na een tijdje een rekening van het IBG dat ik een schuld had. Was school vergeten te melden dat ik mijn diploma gehaald had!! Het ligt dus niet altijd aan de IBG. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 09:07
Ik heb het ook hoor. Basis + aanvullend en dan toch ook maar een lening er boven. Dat wordt straks inderdaad terugdokken, maar ik heb het nu gewoon nodig want met mn stagegeld red ik het niet (250,- p/m). Ik krijg dus zo'n 699 van de IBG + 250,- = 950,- per maand. Alleen erg jammer dat daar driekwart ook direct weer vanaf gaat (huur van kamer, lesgeld, abbo, internet abbo, ziekenfonds). Heb ik ongeveer 200,- over en daar moet ik het mee doen: uitgaan, eten, de 'belangrijke' dingen zeg maar...

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 06:36

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

@Captain Proton en Bootje: Ik heb nooit gezegd dat een bijbaan je veel tijd gaat of moet gaan kosten, maar een avondje of 2 per week lijkt me geen probleem als je studeert. Uiteraard is het niet handig als je het ten koste laat gaan van je studie, maar dat lijkt me best binnen de schema's passen hoor. Voor mij was het ook nooit een probleem.

Maar goed, het is natuurlijk een leuk klaagtopic. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 9942 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:25:
Een bijbaantje is inderdaad erg, want een student moet studeren in plaats van werken. Al moet erbij gezegd worden dat er een hoop opleidingen zijn die studenten wat dat betreft onderbelasten. 40 uur per week studeren vind ik toch wel het minste dat je mag verwachten en dat lijkt me de eerste maatregel die de overheid op het gebied van onderwijs moet nemen. Geen alfa of gamma pretpakketvervolgstudies meer.
40uur+ studeren per week? En alles daaronder is onderbelasten? Ik hoop toch werkelijk niet dat ik alleen bezig moet zijn met bikkelen voor m'n studie. Waarom zou ik geld gaan lenen bij de IB-groep als ik er zelf voor kan werken een paar uurtjes per week?!
Daarnaast is 40uur+ wel erg veel als je het mij vraagt. :/

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
_the_crow_ schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:23:
[...]
40uur+ studeren per week? En alles daaronder is onderbelasten? Ik hoop toch werkelijk niet dat ik alleen bezig moet zijn met bikkelen voor m'n studie. Waarom zou ik geld gaan lenen bij de IB-groep als ik er zelf voor kan werken een paar uurtjes per week?!
daar bedoelt ie college + "huiswerk" maken mee.

maar wat wou je dan uberhaupt als standaard nemen voor de uren eigenlijk? Hoeveel studielast uren je ermee bezig zou moeten zijn? Want dan komen ze echt wel allemaal boven de 40 uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bootje
  • Laatst online: 05-06 20:24
Natuurlijk is het niet erg om een bijbaan te hebben, integendeel. Het zorgt ervoor dat je leert 'werken' en voor jezelf zorgen. Dat leer je niet op school. Je kan zo naast je studie al aardig wat ervaring opbouwen. Maar het is niet zo dat je er zeëen van tijd voor hebt.

En ik dacht dat je bedoelde dat bijna iedereen in het topic te beroerd is om een bijbaan te nemen ipv alles van de IBG te krijgen. En dat is natuurlijk niet zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

_the_crow_ schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:23:
[...]
Theoretisch gezien heeft elke studie nu al 40 uur "studielast" in de week. Met nadruk op theoretisch, praktisch gezien doet 80% van de studenten nog niet de helft van de opdrachten enz.

Op zich ben ik het er wel mee eens dat als blijkt dat het grootste deel van je studentenpopulatie ermee wegkomt dat ze geen ene flikker doen tot 2 dagen voor het tentamen, dat dan de moeilijkheidsgraad of de hoeveelheid stof opgekrikt mag worden. Tis imho nou ook weer niet zo dat het niveau zo onwijs belachelijk hoog ligt op dit moment, en als daar ruimte voor blijkt te zijn zou ik wel pleiten voor extra stof.

Tis allemaal leuk blaten over dat je je ook sociaal moet ontwikkelen etc., maar in principe ben je gewoon fulltime student en mag je daarnaast de kroeg in als je wilt. Tis iig afaik niet de bedoeling dat het overgrote deel zo halve dagen aan zn studie zit en de rest opvult met commissietjes en werken voor de vakantie naar Thailand.

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Tha_Butcha schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:59:
daar bedoelt ie college + "huiswerk" maken mee.

maar wat wou je dan uberhaupt als standaard nemen voor de uren eigenlijk? Hoeveel studielast uren je ermee bezig zou moeten zijn? Want dan komen ze echt wel allemaal boven de 40 uur uit.
Sowieso kom je niet met elke studie boven de 40uur uit. Maar ik reageerde op het feit dat Captain Proton deed voorkomen alsof het schandalig is van 'het onderwijs'/'de overheid' dat studenten minder dan 40uur bezig zijn. Dat vind ik toch vrij ver gaan. Aangezien 40uur een richtlijn is. Het aantal uur wat voor een ECTS staat (=28uur) maak je per vak namelijk vaak niet waar. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Laatst online: 06-06 09:54
Grijze Vos schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:15:
Zijn ook zat opleidingen die 1500 euro/jaar kosten met 1000 euro aan boeken erbovenop.
Elke universitaire opleiding, zeg maar.
Pagina: 1