Nieuwe TV aansluiten op coax,dvd,pc

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik krijg maandag mijn nieuwe TV binnen van phillips, deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoopla.pl/images/products/telewizory/philips_32pw955112_l.jpg

Nu zit ik alleen met iets waar ik niet helemaal uitkom, ook niet na genoeg gegoogled te hebben en hier in de FAQ gelezen te hebben.

Ik wil mijn TV ten eerste aansluiten op de coax kabel, en daarnaast ook nog op de PC en wil volgende week ergens ook een homecinema set aanschaffen en erop aansluiten.

1 Mijn eerste vraag hierover is, mijn pa gebruikt onder een digitale receiver van samsung die bij het @home digitaal pakket geleverd werdt.

Volgens @home kan maar één tv aangesloten worden op zo een digitale receiver. Mijn vraag is dus eigenlijk of dit 100% klopt wat @home stelt, of dat er een manier is om mijn TV toch op digitaal te krijgen?

De TV heeft ook een HDMI aansluiting en is "HD-Ready" dus zijn er dan nog andere mogelijkheden om het beeld op mijn TV beter te krijgen dan de standaard PAL kwaliteit?

edit:

Ik lees net het volgende in het grote HDTV receiver samsung topic:

[quote]
Kan de Samsung alleen HDTV ontvangen?
Nee, de ontvanger kan ook gewone digitale TV ontvangen, in het vervolg SDTV te noemen (Standard Definition Television). Je oude DTV ontvanger, als je die al had, kun je dus aan de buren geven, op e-bay verpatsen of op je slaapkamer gaan gebruiken.
[/quote]
dus ik denk dat ik het antwoord op vraag 1 dus al gevonden heb, ik kan dus boven een HDTV receiver neerzetten en onder de gewone DigitaalTV ontvanger laten staan?

2 Mijn tweede vraag gaat over het aansluiten van de pc op de TV. Mijn ati x1600xt heeft een DVI-out. Momenteel gebruik ik deze connectie om mijn samsung syncmaster 940BW van beeld te voorzien (mijn standaard pc scherm dus). Nu zou ik dus de TV-out kunnen gebruiken om de TV aan te sluiten. Maar het liefste zou ik de kwaliteit op de TV het hoogst mogelijke willen hebben. Is het een optie om dan mijn monitor scherm op de 'standaard aansluiting voor monitoren' aan te sluiten en de TV dan van DVI -> DVI/HDMI converter -> TV, of zou dit weinig uitmaken in kwaliteit?

3 Als laatste zit ik dan nog met de homecinema set. Deze heeft óók een HDMI aansluiting, maar aangezien de TV er maar 1 heeft, moet ik dus keuzes gaan maken... Ik heb op google gezocht naar HDMI splitters en HDMI switchers, maar deze zijn wel extreem duur (ik neem aan omdat ze nog in de kinderschoenen staan).

Wat raden jullie dus aan om aan te sluiten op die 1ne HDMI aansluiting van de TV?

[ Voor 12% gewijzigd door DJMurtz op 14-10-2006 13:31 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:46
Waar ga je dvd mee kijken? Met de pc? dan zou ik die op de hdmi aansluiten. Dit omdat dit gewoon de mooiste kwaliteit voor de pc geeft.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

1.Gewoon een kwestie van een extra digitale receiver kopen. Hoeft geen HD receiver te zijn, tenzij je HDTV zenders in je abbo pakket hebt?

2.Heb je bij je TV-Out geen Component converter gekregen (RGB tulp)? Dat is welliswaar analoog, maar ook speciaal bedoeld voor HD kwaliteit beeld, dus prima te gebruiken. De TV zal vast wel een dergelijke aansluiting hebben.

3.Zie 2. Dan heb je de HDMI dus vrij voor de home cinema set. Andersom kan natuurlijk ook. neem een home-cinema set met component uitgang, en gebruik de DVI uitgang van je PC.

Als je op je PC echter maar één DVI uitgang hebt zou ik die voor de TFT blijven gebruiken en niet je monitor aan VGA gaan hangen. Gewoon component out gebruiken van je videokaart. Als je die niet hebt is het ook nog een optie om je TV aan de VGA uitgang te hangen, maar ik weet niet of de TV een VGA ingang heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 14-10-2006 13:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DJMurtz
Orion84 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 13:52:
1.Gewoon een kwestie van een extra digitale receiver kopen. Hoeft geen HD receiver te zijn, tenzij je HDTV zenders in je abbo pakket hebt?

2.Heb je bij je TV-Out geen Component converter gekregen (RGB tulp)? Dat is welliswaar analoog, maar ook speciaal bedoeld voor HD kwaliteit beeld, dus prima te gebruiken. De TV zal vast wel een dergelijke aansluiting hebben.

3.Zie 2. Dan heb je de HDMI dus vrij voor de home cinema set. Andersom kan natuurlijk ook. neem een home-cinema set met component uitgang, en gebruik de DVI uitgang van je PC.

Als je op je PC echter maar één DVI uitgang hebt zou ik die voor de TFT blijven gebruiken en niet je monitor aan VGA gaan hangen. Gewoon component out gebruiken van je videokaart. Als je die niet hebt is het ook nog een optie om je TV aan de VGA uitgang te hangen, maar ik weet niet of de TV een VGA ingang heeft?
Bedankt voor het antwoord, ik zal vooral film kijken vanaf mijn PC. Een mogelijke optie zou natuurlijk ook nog zijn om mijn TV-Kaart te gebruiken samen met bijvoorbeeld media center. Dan zou ik dus de HDMI kunnnen gebruiken van de PC naar de TV en de component van de homecinema naar de TV.

Ik betwijfel alleen of ik op deze manier ook nog gebruik kan maken van een digitale receiver van @home?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DJMurtz schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:19:
[...]

Bedankt voor het antwoord, ik zal vooral film kijken vanaf mijn PC. Een mogelijke optie zou natuurlijk ook nog zijn om mijn TV-Kaart te gebruiken samen met bijvoorbeeld media center. Dan zou ik dus de HDMI kunnnen gebruiken van de PC naar de TV en de component van de homecinema naar de TV.

Ik betwijfel alleen of ik op deze manier ook nog gebruik kan maken van een digitale receiver van @home?
Een digitale receiver van @home heeft een scartkabel als uitgang (het basismodel tenminste). Die zou je dus gewoon via scart aan kunnen sluiten op de TV? Een TV-kaart heeft in elk geval weinig met digi-tv van doen, aangezien er voor zover ik weet nog steeds geen fatsoenlijke oplossingen zijn om met ene tv-kaart digi-tv te decoden. En als het eenmaal door een receiver gedecode is, dan heeft het geen nut meer om het nog via je PC te laten lopen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DJMurtz
Orion84 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:21:
[...]

Een digitale receiver van @home heeft een scartkabel als uitgang (het basismodel tenminste). Die zou je dus gewoon via scart aan kunnen sluiten op de TV? Een TV-kaart heeft in elk geval weinig met digi-tv van doen, aangezien er voor zover ik weet nog steeds geen fatsoenlijke oplossingen zijn om met ene tv-kaart digi-tv te decoden. En als het eenmaal door een receiver gedecode is, dan heeft het geen nut meer om het nog via je PC te laten lopen.
Klopt inderdaad, net even opgezocht en je hebt gelijk. Dus de gewone tv-zenders zullen dan via de scart worden aangesloten, dat staat sowieso al vast, aangezien ik die tv-kaart niet echt zie zitten na het bekijken van de mogelijke modellen en hun beperkte functies. Dan blijft alleen de vraag over of ik de PC of de Homecinema set op de HDMI moet aansluiten.

Ik moet erbij zeggen dat ik de PC veel vaker zal gebruiken dan de homecinema set om films te kijken, dus het liefst kreeg ik via de PC het beste beeld door. In een bovenstaande post zeg je dat die composite aansluiting ook al gemaakt was voor HD, dus deze zou (ongeveer) hetzelfde beeld moeten geven als een DVI->HDMI aansluiting?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DJMurtz schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:30:
[...]

Klopt inderdaad, net even opgezocht en je hebt gelijk. Dus de gewone tv-zenders zullen dan via de scart worden aangesloten, dat staat sowieso al vast, aangezien ik die tv-kaart niet echt zie zitten na het bekijken van de mogelijke modellen en hun beperkte functies. Dan blijft alleen de vraag over of ik de PC of de Homecinema set op de HDMI moet aansluiten.

Ik moet erbij zeggen dat ik de PC veel vaker zal gebruiken dan de homecinema set om films te kijken, dus het liefst kreeg ik via de PC het beste beeld door. In een bovenstaande post zeg je dat die composite aansluiting ook al gemaakt was voor HD, dus deze zou (ongeveer) hetzelfde beeld moeten geven als een DVI->HDMI aansluiting?
Ho, ho. Component, niet Composite. En ik weet zo niet of jou videokaart dat wel ondersteund? heb je bij je TV out een splitter naar 3x tulp (rood groen blauw)?

• DJMurtz
Orion84 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:34:
[...]

Ho, ho. Component, niet Composite. En ik weet zo niet of jou videokaart dat wel ondersteund? heb je bij je TV out een splitter naar 3x tulp (rood groen blauw)?
Ik zou het eigenlijk niet weten. Ik zie achterop mijn videokaart 3 uitgangen, DVI, TV-Out (rond) en Monitor-Out.

Verder zie ik op de verpakking bij external connectors dit staan:

15-pin D-Shell VGA output
DVI-I output
TV-Out with S-Video Connector
HDTV Display Support (requires HDTV Cable)

edit:

Nog wat verder googlen en ik kom deze foto tegen:
Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/9056/videoware190741090600xu5.jpg
Deze splitter zou het dus mogelijk moeten maken om mijn S-Video om te zetten naar component?
Blijft de vraag wel nog of dit inderdaad kwa kwaliteit te vergelijken is met een DVI-HDMI kabel...

[ Voor 21% gewijzigd door DJMurtz op 14-10-2006 15:08 ]

• DJMurtz
Ik heb ondertussen de S-Video naar Component van mijn Radeon gevonden en aangesloten. Nu heb ik bij de lokale boer een 10m lange Component kabel gekocht en deze heeft een Rode plug, Wit en geel. Deze passen netjes op mijn philips maar ik weet niet welke kleur nu bij welke kleur van mijn S-Video->Component splitter hoort.

Ik heb dus aan de ene kabel rood.geel.groen en aan de andere rood,geel,wit.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en soms herkent hij de TV dan ook als HDTV, maar dan krijg ik grijs beeld of gewoon helemaal geen beeld. Soms herkent hij hem gewoon als TV zonder HD functie, maar dit moet ik uiteraard niet, aangezien de "HDTV" 720p moet aankunnen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je op je TV daadwerkelijk een rood wit en geel aansluiting hebt, dan is dit niet de component aansluiting. De gele aansluiting is een composiet aansluiting (slechte kwaliteit) en de rode en witte zijn voor het geluid rechts en links. Ook een rood wit geel kabel is geen component kabel (het werkt echter wel).

Je zult op de TV ook ergens een rood groen en blauwe aansluiting moeten hebben. Dat is de component ingang. Zorg dan gewoon dat je de juiste kleuren verbind.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DJMurtz
Ik heb inderdaad achterop de TV óók rood groen geel blauw zie ik. Ik heb bij de pcboer gevraagd voor een component kabel en hij gaf me vervolgens deze met geel rood wit. Blijkbaar heeft hij dus een verkeerde kabel gegeven, of had ik meer informatie moeten geven dat ik een specifieke component kabel wil?

Ik ga dan meteen maar weer even ruilen ofzo. Overigens vroeg ik me wel af of ik naast de goede component kabel dan ook nog een kabel voor het geluid moet hebben, en zo ja, welke?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dan kan het wel werken. Zolang je de groene op de TV maar verbind met de groene op de computer ed.

• DJMurtz
Janoz schreef op donderdag 21 december 2006 @ 15:10:
Dan kan het wel werken. Zolang je de groene op de TV maar verbind met de groene op de computer ed.
Dit lijkt perfect te werken! Heb de TV nu op de resolutie 1280x720 en het beeld ziet er echt mooi uit. Nu moet ik nog het geluid op de homecinema krijgen. Mijn audigy 2 ZS heeft een Digitale uit-aansluiting dus dat zou voldoende moeten zijn om mooi geluid aan te sluiten op mijn homecinema set.

Echter, als ik dit aansluit (ik heb de kabel nog niet), is er dan op een of andere manier te regelen welk geluid via de gewone PC speakers gaat en welke via de homecinemaset? Hiermee bedoel ik dus dat ik DVD's die ik op de PC afspeel op de homecinema laat horen maar windows geluidjes en msn geluidjes etc via de pc speakers.

Is dit mogelijk?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, niet zonder een extra geluidskaart te installeren.

Pagina: 1