[Advies] Dual dual channel icm OC: verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• Luqueje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-01 16:48
Beste medetweakers,

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuw systeem met daarin een E6600 en een P5W DH. Het is mijn bedoeling om de processor over te klokken tot 3.2-3.6 GHz. Nu wilde ik daarvoor een Corsair 6400c4 2GB kit gebruiken, maar met de huidige hysterische geheugenprijzen leek het me handiger om eerst een 2x512 MB 6400c4 geheugenkitje te plaatsen en hem daarna uit te breiden met 2x1GB (corsair 6400c4) tot 3GB totaal. In dat geval kom ik dus op een dual dual channel configuratie. De timings zijn hetzelfde, maar de grootte van de bankjes is verschillend. Volgens mij zou dit in theorie geen grote invloed moeten hebben op de overklokbaarheid van het geheel, maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij in deze van advies kunnen voorzien?

In concreto: is het verstandig om 2x512MB en 2x1GB naast elkaar te gebruiken als ik ook nog stevig wil overklokken?

Alvast bedankt,

Luqueje

Molecular designer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Overclocken is natuurlijk altijd een gokje. Je kunt het gewoon proberen en kijken hoe het draait. Niemand die je de garantie kan geven dat het ook allemaal gewoon blijft werken (ongeacht je geheugen config).

Het credo is dus gewoon testen tot je de voor jou ideale config hebt gevonden :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je vergroot de kans op het behalen van een lagere overklok omdat je geheugen niet mee wilt. Je geheugen wil maar zo hoog klokken als het slechtste latje dat je hebt. Als je er dus 4 hebt is de kans groter dat er een slechte overklokker tussenzit.

• Luqueje
Dat is dan ook de reden dat ik hier kies voor Corsair 6400 C4: om de kans op een geslaagde overklok te vergroten. Dat 4 bankjes een grotere kans hebben op een lagere overklok is logisch, maar de essentie van de vraag was of de combi van 2x512 en 2x1GB nog een extra risico met zich meebrengt, los van het bovenstaande.

Molecular designer

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Met Terw_Dan. Hier is weinig zinnigs over te zeggen. Feit is dat met meerdere DIMM's (en chips) in één geheugenkanaal de maximaal te behalen snelheid wel iets afneemt (vandaar dat er tegenwoordig ook maar twee DIMM's per kanaal geplaats kunnen worden i.p.v. van drie of zelfs vier). Dus of de 355~400MHz haalbare kaart is met vier DIMM's blijft een gok. Maar aangezien het P5W DH bord, geloof ik, ook DDR2 800 ondersteunt gok ik dat het allemaal niet zo'n probleem zal zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Luqueje
Ok. bedankt voor het advies in ieder geval. Wat mij betreft mag er een slotje op.

Molecular designer

Pagina: 1