Asus A7N8X deluxe/dolby set, geen geluid uit 5.1 meer

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 15:43
Ik heb een computer met een A7N8X deluxe moederbord, en een cheapass maar goed klinkend Dolbysetje van JVC. Nu heb ik vorige week mijn computer opnieuw geinstalleerd (vanaf een image) maar sindsdien krijg ik geen geluid meer uit alle 5 speakers.

De set zit met een gewone stereo-aansluiting op de hoofduitgang van de computer (helaas heeft het setje geen coax-digitale ingang, alleen een optische) maar ik weet 100% zeker dat de wizard van het nforce geluidspaneel voorheen alle speakers (linksvoor, center, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter en sub) apart kon aansturen, maar het lukt me nu niet meer om dat ingesteld te krijgen.
De wizard komt niet verder dan stereo (omdat ik aangeef dat ik bij alle speakers behalve de links- en rechtsvoor speaker geluid hoor). Hij probeert elke speaker op een paar manier aan te sturen maar er komt geen geluid uit.

NV-swap heb ik nog even naar gekeken, maar dat heeft er niks mee te maken omdat ik alleen maar de frontuitgang van de comptuer gebruik (NV-swap swapt microfoonuitgangen met speakeruitgangen)

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit moet fixen, en het is suf, want in games heb ik nu alleen nog maar stereosound.

(PS. volgens mij was voorheen het achterkanaal niet L/R gescheiden (dolby surround) maar nu komt er helemaal niks uit)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Krijg je helemaal geen geluid meer of alleen stereo geluid?
Als je helemaal geen geluid meer krijgt kun je volgens mij maar beter een andere geluidskaart gaan kopen (met wel een optische uitgang :P) want dat is een vaker voorkomend probleem met dat mobo. Bekijk [search=a7n8x geen geluid] maar eens...

• Stefke
Misschien doe ik dat wel, een andere kaart. Binnenkort komt er toch wel weer een keer een nieuw systeem, zon kaart kan altijd meeverhuizen. Maar hij geeft wel geluid, en inderdaad alleen stereo.

M.b.t. het mobo: Wat ik in het verleden wel eens gemerkt heb is dat de mircofoon bijv. niet wil werken als deze niet al tijdens de installatie van de drivers aangesloten is. Maybe heeft dit er ook wat mee te maken (maar volgens mij zat alles aangesloten toen ik vorige week mn comp opnieuw installeerde).

Als ik overigens mijn computer naar de woonkamer verhuis en hem via de digitale uitgang op mijn AV-receiver zet heb ik probleemloos digitaal surround geluid, dat werkt iig perfect.
Maar zoals ik al zei kan ik mijn setje in mn werkkamer niet digitaal aansluiten, maar tot nu toe heb ik nog weinig problemen gehad.

Zojuist nog even geprobeerd, maar in HL2 krijg ik weliswaar geluid uit alle speakers, maar geen echte 5.1. En ik weet toch wel bijna 100% zeker dat dat voorheen wel gewerkt heeft (lees: die wizard kon alle speakers geluid laten geven, en nu alleen maar de voorspeakers.).

.

[ Voor 45% gewijzigd door Stefke op 14-10-2006 14:55 ]

Verwijderd

Je hebt de set aangesloten met een stereo kabeltje zeg je.
Dat kan, maar dan heb je nooit "echte" surround gehad. De chip op je moederbord moet namelijk alles downmixen naar een 2kanaals signaal (stereo), en vervolgens kan je set daar met behulp van bijvoorbeeld dolby pro-logic weer een meerkanaals signaaltje van maken.

De speakers allemaal 100% afzonderlijk aansturen gaat op deze manier nooit lukken.

Het feit dat je nu alleen geluid hebt uit de voorspeakers heeft dus waarschijnlijk helemaal niks met je moederbord te maken, maar aan een instelling op je JVC setje ;)

Edit: ik heb zelf ook exact zo'n moederbordje en ik kan me herrinneren dat je ergens "surround encoding" oid moet aanvinken om dit werkend te krijgen..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 19:30 ]

• Stefke
Sja, ik weet vrijwel zeker dat voorheen wel elke 5.1 speaker apart de test doorstond (ruistoon van de wizard) en anders aansluiten dan met het stereokabeltje gaat niet.

En als dat al niet gebeurde dan weet ik in ieder geval zeker dat alle speakers op zijn minst geluid gaven, nu dus niet meer.

Die optie die je noemt zegt me helaas niet zoveel.

Verwijderd

Zoals ik al zei; controleer ff de instellingen op je JVC set.
Daar ligt je probleem hoogstwaarschijnlijk ;)

• Stefke
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:32:
Zoals ik al zei; controleer ff de instellingen op je JVC set.
Daar ligt je probleem hoogstwaarschijnlijk ;)
Die zijn niet aangepast (maar ook na het proberen van diverse dingen geen oplossing)

Verwijderd

het kan gewoon simpelweg niet met een stereokabeltje.. je dolby pro logic herkende het signaal dan misschien wel zodanig dat hij zelf het " creerde" maar ik zou toch echt via optisch/coaxiaal aansluiten

Verwijderd

stefijn schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:55:
[...]

Die zijn niet aangepast (maar ook na het proberen van diverse dingen geen oplossing)
Heel raar want als je met een enkel stereokabeltje werkt móet het wel aan de instellingen aan de receiver liggen..

Heel vaag probleem dit.
Pagina: 1