Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Michiel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09-2023
Hallo Tweakers!

Ik ben van plan een PDA te kopen. Maar ik weet niet welke. Ik heb geen ervaring met PDA's en er zijn te veel mogelijkheden. Ik heb al geprobeerd de informatie ergens anders te vinden, maar ik kan geen plek vinden waar recente PDA's vergeleken worden. Pricewatch heeft meestal een redelijk complete lijst, maar daaruit kan ik niet of moeilijk informatie halen over de devices zelf. In dit forum staat wel informatie, maar die informatie is lastig te zoeken en te vergelijken.

Ik hoop dat iemand de search-space wat voor me kan verkleinen. Met eigen ervaring en/of algemene PDA kennis. Want ik heb geen van beide. :)

Dit zijn ongeveer mijn wensen:
  • Windows Mobile. Ik heb ontdekt dat de sync-mogelijkheden groter zijn dan ik dacht. Ik had verwacht dat ik alleen met Windows/Outlook zou kunnen syncen, maar ik heb al wat tooltjes gevonden waarmee ik met KDE zou kunnen syncen (kitchensync, SynCE). Bovendien blijken er veel goede applicaties te zijn voor die Windows Mobile.
  • Ik wil er graag GPS op.
  • En wifi.
  • Ik wil graag een zo groot mogelijk scherm (dat wil zeggen, een zo klein mogelijk niet-scherm-oppervlak, ik bedoel niet dat ik een laptop zoek ;)).
  • Ik heb geen telefoon of camera nodig. Zelfs geen hoofdtelefoon-plug. Maar het maakt natuurlijk niet uit als deze dingen er toch opzitten.
Ik ben van plan er het volgende mee te doen:
  • Ik will notities kunnen nemen en een agenda en adres-boek kunnen bijhouden. Ik wil graag dat ik notificatie ontvang als er een afspraak / verjaardag aan zit te komen. En ik wil deze dingen graag synchroniseren met mijn Linux pc.
  • Ik wil er graag mijn mail mee kunnen checken en (gelimiteerd) kunnen browsen. Vandaar de wifi.
  • Ik wil er go op spelen. :) Ik heb al een programma gezien om go te spelen onder Windows Mobile.
  • Ik wil er de weg mee kunnen vinden. Vandaar de GPS.
Dat zijn de belangrijkste dingen. Kan iemand mij adviseren?

Alvast bedankt!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Gegroet en welkom op GOT :)

Jij hebt niet erg hooge eisen aan een pda. Het gaat vooral om GPS en Wifi. Win mob zit tegenwoordig op erg veel pda`s, dus dat is niet moeilijk te vinden.

Ik raad je persoonlijk de G100 aan van Qtek: [PDA] HTC Galaxy (Qtek G100, i-Mate PDA-N, Dopod P100)

Deze voldoet prima aan jou eisen en is helemaal up to date. Er zijn natuurlijk andere pda`s te vinden die ongeveer het zelfde doen, echter heeft de G100 wel een gode prijs/kwaliteit verhouding.

Voor meer vragen over de G100 kan je in dat topic terecht.

Succes :)

De G100 ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.netppc.com/actu/qtek-g100-1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door DaannO op 13-10-2006 23:51 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

Een budget is ook wel handig ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Michiel
Ha DaannO. Ik ben niet nieuw hier, gewoon geen frequente poster. Maar als ik een nieuw stuk hardware zoek kom ik wel altijd even langs. :)

Ik heb even gekeken naar de specs van die PDA. Er zijn een paar dingen die me opvallen:

* USB 1.1? Waarom niet gewoon 2.0?
* Volgens mij is dat een erg klein schermpje. 2,8 inch. Ik zoek iets groters.
* 5 uur batterij-levensduur. Is dat normaal voor PDA's? Ik wil hem misschien wel een hele dag (nonactief) aan hebben staan.

En nog een vraagje: Die navigatie-software die gebruik maakt van de GPS. Krijg je die bij de PDA? Of moet je die nog apart kopen?

Gutteguttegut. Mijn budget... Da's altijd een lastige. Ik denk niet dat geld een groot probleem wordt. Op die paar dingen na die 1000 euro of meer kosten zie ik in de pricewatch lijst allemaal acceptabele prijzen staan. Tenminste, als het een goed apparaat is. En als ik niet betaal voor dingen die ik nooit ga gebruiken (zoals een camera).

Thanks!

Verwijderd

mijn vader heeft zelf de HX4700 en ik speel er ook vaak mee :P het is een perfect ding! alles erop en eraan alleen 1 nadeel is de baterijduur

pricewatch: HP iPaq HX4700

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Mio P550?
Asus 636N?
beide hebben jouw wensen pakket aan boord.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kijk even zoals eerder aan is gegeven eens naar de MIO p550 en naar de Qtek G100, erug leuke pdatjuhs.

Beide voldoen aan je wensen en zijn nagenoeg op gelijk prijsniveau de mio heeft een ietsjes snellere processor. Je kan op verschillende PDA sites een keuze hulp inschakelen, en probeer de specificaties eens naast elkaar te leggen. hou rekening met de vormgeving en welke je mooi vind.

• Michiel
Ik heb gekeken naar al die PDA's, maar ik heb ontdekt dat die GPS minder handig is of goed werkt dan ik had gedacht. Ik wil graag lopend de weg kunnen vinden. Maar deze dingen blijken gemaakt te zijn voor grote autowegen enzo. Daar heb ik verder weinig aan.

Bovendien heb ik besloten dat een telefoon erop toch wel erg handig is.

Ik heb de site pdashop.nl gevonden. Die kan netjes op basis van mijn wensen een lijst weergeven. Erg handig. Door mijn nieuwe wensen zijn er ineens veel meer mooie opties.

Ik neig naar de Qtek/HTC 2020i. Vooral omdat ie een groot 3.5 inch scherm heeft, een snelle processor en 128MB ram. Maar hij heeft ook wat nadelen in vergelijking met nieuwere modellen. Zoals:

* Windows Mobile 2003SE in plaats van WM 5.0.
* Langzamere bluetooth en wifi.
* Langzamere GPRS.
* Minder megapixels in de camera (tja, als ik toch een camera heb... maar dit maakt minder uit)

Het is dus over het algemeen moeilijk kiezen. Ik wil graag een groot scherm, zodat ik makkelijker go kan spelen tegen een fysieke tegenstander (die aan de zelfde tafel zit). Maar dat brengt weer nadelen.

Daarnaast nog wat extra vragen:

* Kan ik met deze dingen wel prepaid bellen?
* Maakt Windows Mobile 2003SE in plaats van WM 5.0 een groot verschil?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Een voorbeeld van een PDA met GPS, Wifi en BT waar je ook nog mee kan bellen is de Mio A701. Die is met zijn € 489 bij PDAshop.nl wel een stuk duurder dan de € 329 van de Qtek G100. Beide hebben WM5, en ze zijn ook ongeveer even groot/klein.
Ik heb zelf de I-mate PDA-N, wat hetzelfde is als de Qtek G100 maar waar een ander labeltje opgeplakt is. Ik vind dat een fijn ding juist omdat hij zo klein is. Ik kan er helaas niet mee bellen, maar navigeren gaat (ook te voet) prima. Het ligt aan de navigatiesoftware die je gebruikt hoe goed navigeren te voet gaat, niet zozeer aan de PDA. Aangezien alle navigatiesoftware die ik ken draait op zowel WM 2003 als WM5 lijkt me dat geen criterium om een PDA op uit te zoeken.
Als je een groot scherm en WM5 wilt, kan je ook kijken naar de Asus 636N. Persoonlijk vind ik WM5 veel fijner werken dan WM2003 (heeft mijn pa op zijn PDA). Knoppen en opties zitten net op wat logischere plekken naar mijn idee.Verder is WM5 al best een tijd uit, dus ik verwacht dat er steeds minder programma's komen die WM 2003 ondersteunen.
De Qtek 2020i die je noemt heeft trouwens GPRS ipv GPS. Je kan er dus mee surfen als je een SIM-kaartje installeert, maar voor navigatie zal je dan een externe (Bluetooth?) GPS-muis moeten aanschaffen. Bijkomend nadeel is dat er geen autohouder/lader enz meegeleverd worden, die wel vaak bij de PDA's met ingebouwde GPS-ontvanger zitten.
wat betreft het bellen gedraagt een smartphone zich net zoals een gewone telefoon. Het zal dus niet uitmaken of je er een prepaid of abo SIMmetje ingooit.

• Michiel
Ik weet dat de PDA die ik noem geen GPS ingebouwd heeft. Dat maakte me iets minder uit. Bovendien kan ik als het moet een externe GPS module kopen.

Die Asus 636N die je noemt heeft geen telefoon. Ik heb besloten dat ik toch maar beter een telefoon erin kan nemen. Anders heb ik twee apparaten bij me.

De perfecte combinatie zou zijn:
* Windows Mobile 5.0
* 3,5 inch scherm
* GSM
* Snelle GPRS
* Snelle wireless en bluetooth
* Redelijk snelle CPU

• Michiel
Ok, mijn nieuwste favoriet is de HTC TyTN. Wat prijzig, maar zoals ik zei, dat maakt niet zoveel uit als het een goed ding is.

Hier heb ik een site gevonden die beide PDA's (HTC TyTN en Qtek/HTC 2020i) vergelijkt. Duidelijk heeft de TyTN veel voordelen boven de Qtek. Het enige dat minder is is de grootte van het schermpje en blijkbaar de CPU. Die Samsung CPU wordt rood weergeven. Zijn Samsung CPU's slechter? Of minder snel?

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Michiel-H schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:26:
Ok, mijn nieuwste favoriet is de HTC TyTN. Wat prijzig, maar zoals ik zei, dat maakt niet zoveel uit als het een goed ding is.

Hier heb ik een site gevonden die beide PDA's (HTC TyTN en Qtek/HTC 2020i) vergelijkt. Duidelijk heeft de TyTN veel voordelen boven de Qtek. Het enige dat minder is is de grootte van het schermpje en blijkbaar de CPU. Die Samsung CPU wordt rood weergeven. Zijn Samsung CPU's slechter? Of minder snel?
Nee hoor samsung processors zijn niet minder snel als vergelijkbare andere processors..die 400 mhz van samsung is vrij snel!!!!!

Ik zelf heb de qtek s200 met 200mhz processor, en geloof me ik stel zware eisen aan dat ding en de snelheid heeft me nog niet teleurgesteld. Als ik even naar het prijsverschil van de TyTN kijk en de s200.... dan denk ik ... is de qtek s200 niks voor jouw?? hij heeft dezelfde specificatie alleen een 200Mhz processor, en personelijk vind ik hem een mooier uiterlijk hebben.

die 200Mhz heeft ook zeker voordelen -> 200 mhz dual core... en goed overclockbaar. en hijs zeer zuinig met accuverbruik tov. 400Mhz processor..

edit: de 2020i is duidelijk minder als de andere 2. bv de 1.3 mp, en wm2003.en met wm5 gaat bter om met je proccesor, waardoor dat verschil ook wel opgeheven word.

[ Voor 6% gewijzigd door ThatsHollywood op 15-10-2006 09:18 ]

• Michiel
Bedankt voor de info! Dan is de TyTN nu zeker mijn favoriet.

Er is nog een ander verschil met de qtek s200. Die heeft geen hardware toetsenbord. En zo'n ding vind ik wel erg handig. Er zijn ook nog wat andere voordelen. En ik vind persoonlijk de TyTN er mooier uitzien. ;)

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Michiel-H schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 10:21:
Bedankt voor de info! Dan is de TyTN nu zeker mijn favoriet.

Er is nog een ander verschil met de qtek s200. Die heeft geen hardware toetsenbord. En zo'n ding vind ik wel erg handig. Er zijn ook nog wat andere voordelen. En ik vind persoonlijk de TyTN er mooier uitzien. ;)
Dan heet ik je graag welkom in het volgende topic: HTC Hermes (HTC TyTN / MDA Vario II / I-Mate JasJam) Deel 3 :P

• Michiel
Cool. Erg mooie topic!
Pagina: 1