Laptop Harde schijf upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-02 20:13
Ik heb mijn laptop gekocht via de Universiteit van Twente, het model uit 2005/2006

Het gaat om dit model, http://www.nsc.utwente.nl...=notebooks&o=voyager_9272

Ik zal de belangrijkste specs nog even geven

Intel Pentium M 1,73 Ghz
1GB Ram geheugen
X600 video kaart
80 GB Harde schijf 5400 rpm

De laatste tijd merk ik echter dat mijn laptop vreselijk vaak traag is..
Dat ie even hangt en hapert, soms een freeze etc

Ik heb het gevoel dat mijn harde schijf de oorzaak is (5400 rpm)

De haperingen etc treden voornamelijk op zodra ik meerdere dingen tegelijk doe.
Hij wordt ook heel erg sloom zodra ik iets uit of inpak met winrar.

Is een oplossing voor dit "probleem" een nieuwe harde schijf van 7200rpm kopen.
Zijn deze schijven merkbaar sneller? en kan ik dan weer meerdere dingen tegelijk doen (Op mijn desktop kan ik als ik aan het uitpakken ben, probleemloos ernaast nog iets doen (bv fatsoenlijk internetten) Mijn desktop heeft echter een sata2 schijf.

Ik hoop dat jullie me willen/kunnen adviseren

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Uitpakken met bijv. winrar is doodnormaal dat je PC dan traag wordt, dat zuipt maximaalCPU/HDD uiteraard..

7200rpm laptopschijfjes zijn bijna niet sneller (Het scheelt maximaal zo'n 4MBps), in accesstime zijn ze wel sneller. Ze zuipen wel meer stroom en maken meer herrie.

Voor hetzelfde geld ben je met een reinstall/grondige cleanup sneller uit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BHQ op 13-10-2006 22:44 ]

Verwijderd

Yapser schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:43:

Voor hetzelfde geld ben je met een reinstall/grondige cleanup sneller uit ;)
en hou je hetzelfde geld ook nog in je zak!

defragmentatie kan ook nog helpen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met NTFS als bestandssysteem zou defragmentatie nauwelijks iets uit moeten maken.

Het zou eerder aan de snelheid van de CPU of het totaal aan geheugen kunnen liggen. Gebeurt dit als je op de accu draait of via de adapter op 220?

ARME AOW’er

• Pittie
Goed, wrs ga ik dan binnenkort mijn laptopje maar weer een format geven, want als het niet veel uitmaakt heb ik inderdaad geen zin om er nog es ~100 euro in te stoppen. Ik draai wel NHC (Notebook hardware control)

Volgens mij zorgt dit programmaatje ook voor de nodige vertraging.

Daarnaast defrag ik zeker eens per 2 maanden (Ik zie wel net het weer eens nodig is :P)

Overigens treed het trager worden op als ik mijn laptop aan de stroom heb hangen (Als alles dus 100% werkt)
Op het moment dat ik naar de accu overschakel worden cpu en videokaart flink teruggeklokt (En dan durf ik niet eens te winrarren zeg maar :P)

Maar waarschijnlijk ga ik dan binnenkort em maar es formateren (--> Heb binnenkort tentamens dus wrs daarna)

• Pittie
Ik heb mijn latop dus nu geformateerd, en het gaat iets beter.
Ik moet zeggen dat het programma nhc veel vroeg van mn laptop. Dit programma heb ik dus nu niet meer geinstalleerd.

Ik merk nog steeds dat mijn laptop erg traag is als ik twee dingen tegelijk op mijn schijf aan het doen ben. Dus bijvoorbeeld iets aan het kopieren en ondertussen een programma opstarten..

Daarnaast heb ik gemerkt dat het af en toe ook helpt als ik mijn laptop echt uit zet, ipv iedere keer te "hybernaten" :P
Pagina: 1