[internetkabel] Cat 5e met maar 100Mbit?

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hallo tweakers, ik heb (zoals de topictitel al doet vermoede) een probleempje met een internetkabel. Daarvoor leg ik eerst mijn situatie eerst uit.

We willen hier thuis nog een PC voorzien van ADSL. We hebben er al 2 voorzien, die zijn met kables aangesloten. We hebben dus geen draadloze router. Voor de derde PC hebben we een Cat 5e UTP-kabel gekocht, bij Handyman. Het is eigenlijk een S-FTP, want er staat op "double shielded" op de verpakking, maar ze zeiden bij handyman dat ze geen andere hadden... Hij koste zo'n 27 euro weet niet of dat duur is. We waren van plan een "gewone" Cat 5e UTP-kabel te kopen die schijnen goed genoeg te zijn voor thuisgebruik.

Van te voren hadden we al het een en ander uitgezocht zo had ik op de FAQ van dit forum gezien dat Cat 5e nieuwer is dan Cat 6 en dezelfde maximale snelheid heeft: 1000Mbit. Echter (nu komt het probleem) op de verpakking van de draad staat "maar" "100Mbit" en "250 MHz Network". Is die 100Mbit niet verkeerd?

Ik heb dus wat verder gezocht op internet naar info. En er bleek dat je op de draad zelf moet kijken of hij 1000Mbit aan kan. Echter ik wil de verpakking niet openen omdat we hem misschien gaan ruilen (omdat hij mogelijk niet goed is). Ik zie wel wat en een daarvan wat mij opvalt is dat er op de draad staat: "350 Mhz"?!

Wat betekend nu die Mhz? Kan ik dat omrekenen naar Mbit? Of is 100Mbit gewoon voldoende voor de komende tijd?

Ik zou graag wat commentaar van jullie willen horen. Als jullie meer info nodig hebben zeg het maar.

Met vriendelijke Groet,
Ofzoiets

PS: ik probeer ook even te ontcijferen wat er op de draad staat en dat post ik dan zo snel mogelijk.

Edit 1: Dit heb ik (na enig moeite) weten te ontcijferen van wat er op de draad staat (precies zoals ik het type; dus met hoodletters enz.):
ENHANCED 350MHZ PATCH CORD STP 26AWG 4PR 2835 E87647-DG 5U AWM 60ºC 30V LL58663 CSA AWM I A 80ºC 30V FT1 ETI TO TIA/EIA 568 CAT5e

Edit 2:
Nog wat info, n.a.v. de reacties:
- we hebben een 20 meter kabel gekocht (we hebben wel een "lange" nodig)
- ik wist wel dat UTP goedkoper (27 euro vind ik best duur...) én goed genoeg is maar "ze hadden geen ander". Verder staat er op de verpakking dat het (maar) "100Mbit aan kan".
- eigenlijk ben ik van mening hem om te ruilen want we hebben misschien zelfs 25 meter nodig (hij moet van de eerste verdieping naar de zolder...) en bij een andere shop te gaan kijken.
- Weten jullie een goede shop die dit soort kabels verkoopt. We hebben liever gewoon een winkel "in de straat" (niet online dus...)

Edit 3: 17-10-2006
Heel erg bedankt allemaal voor al jullie reacties. We zijn er (min of meer) uit het probleem, we kunnen in ieder geval nu zelf wel weer verder. Nogmaals bedankt allemaal!

[ Voor 24% gewijzigd door Regeneration op 17-10-2006 15:24 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Cat5E = 1000Mbit.

Als de kabel 8 aders heeft en ze correct getwist zijn is er niets aan de hand. De tekst op de draad geeft aan dat je een STP kabel hebt. Deze is nog een extra geshield tegen storingen van buitenaf.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:40
http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_5e
daar staat ook een verhaaltje over de Mhz en van utp kabels

My favorite programming language is solder.

• Regeneration
  • Niet online
THW Arie schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:50:
Cat5E = 1000Mbit.

Als de kabel 8 aders heeft en ze correct getwist zijn is er niets aan de hand. De tekst op de draad geeft aan dat je een STP kabel hebt. Deze is nog een extra geshield tegen storingen van buitenaf.
Die STP maakt me niet zo veel uit. Het was hooguit iets duurder die kabel. Het is mooi megenomen dat hij shielded is. :9

Ik maak me meer zorgen over dataoverdracht-snelheid. Ik heb ook gelezen dat Cat 5e 1000Mbit is maar op de verpakking staat iets anders moet ik me daar gewoon niets van aantrekken dan?

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik vind hem wel eg duur :)

Volgens mij moeten ze ook voor een paar euro te krijgen zijn (of heb je een hele lange gekocht ?)

• ChkDsk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 10:24

ChkDsk

Beter laat dan morgen

Sjod schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:08:
Ik vind hem wel eg duur :)

Volgens mij moeten ze ook voor een paar euro te krijgen zijn (of heb je een hele lange gekocht ?)
Ligt eraan hoe lang die is :) Beter lezen ChkDsk... :p

En je switch en NIC's zijn Gbit? Anders heb je er weinig aan hè... (althans 1Gbit zal je niet ahlen als er ergens een beperkende factor zit)

[ Voor 88% gewijzigd door ChkDsk op 13-10-2006 23:15 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bij een shop als 1to0 heb je voor 27 euro 10 cat5e kabels van 10 meter elk ;)

Je S-FTP kabel is zeker goed genoeg voor gigabit ethernet maar dus wel een beetje duur.

🖥️ | 🚗

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

100Mbit is voor de komende 10 jaar wel voldoende voor je verbinding met de buitenwereld hoor ;)

Pas als al je computers (en overige componenten als switches!) met Gb netwerk zijn uitgerust begin je pas je 1000Mb te gebruiken, en dan kan het in het begin nog tegenvallen (zoek maar een beetje topics, 'gbit score' 'gbit snelheid' zijn goede termen om mee te beginnen)

En hij heeft je opgelicht, 'gewone' cat 5e is goed genoeg voor huisgebruik, vergelijk hier de prijzen maar

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

duur, maar zou moeten werken.

maar In preincipe gaat het werken voor gigahez (1000BASE-T) heb je 100Mhz nodig, en via encoding gaat daar gigiaherz.

Echter Sftp KAN juist storing veroorzaken als je hem niet op een geaarde swtich/hub aansluit. dan bereik je juist het tegenovergesteld van wat je wil bereiken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

leuk_he schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:32:
[...]

Echter Sftp KAN juist storing veroorzaken als je hem niet op een geaarde swtich/hub aansluit. dan bereik je juist het tegenovergesteld van wat je wil bereiken.
Ach kom, breng de TS nou niet in zo de war ;)
Geen enkel huis/tuin/keuken switchje is geaard. S-FTP kables werken imo minstens zo goed als gewone UTP kabels, de kans dat ze juist storing veroorzaken is nogal gering. Niet iedereen gebruikt ze thuis in een industriële omgeving met veel elektromagnetisme en andere storende invloeden.

🖥️ | 🚗

• Regeneration
  • Niet online
Bedank voor al jullie snelle reacties, daar ben ik erg blij mee. :)

Nog wat info, n.a.v. de reacties:
- we hebben een 20 meter kabel gekocht (we hebben wel een "lange" nodig)
- ik wist wel dat UTP goedkoper (27 euro vind ik best duur...) én goed genoeg is maar "ze hadden geen ander". Verder staat er op de verpakking dat het (maar) "100Mbit aan kan".
- eigenlijk ben ik van mening hem om te ruilen want we hebben misschien zelfs 25 meter nodig (hij moet van de eerste verdieping naar de zolder...) en bij een andere shop te gaan kijken.
- Weten jullie een goede shop die dit soort kabels verkoopt. We hebben liever gewoon een winkel "in de straat" (niet online dus...)

[ Voor 5% gewijzigd door Regeneration op 13-10-2006 23:53 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ofzoiets schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:49:
[...]
En nu moet ik ruiken waar je woont? :P
Maar effe serieus, 1to0 is naar mijn mening een goede zaak als je netwerkspullen nodig hebt. Veel keus en best redelijke prijzen. Wil je toch persé een 'winkel aan de straat'? Loop gewoon de Dixons binnen en kijk wat ze daar hebben, maar ik betwijfel of je ook per 25m verkopen.

🖥️ | 🚗

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je maakt je zorgen om niets:

1 - Cat5e = 1000Mbit
2 - Hoogstwaarschijnlijk gaat je router zelf niet harder dan 100Mbit
3 - Datzelfde geld voor je computer(s)
4 - Een goede consumenten ADSL aansluiting is ~4Mbit
5 - Een gangbare ADSL aansluiting is ~2Mbit
6 - Mocht de kabel niet goed werken met deze hoge snelheden (1000 Mbit) dan schakelen de netwerk kaarten zelf terug naar 100Mbit.

Ervanuitgaande dat je je netwerk alleen voor internet doeleinden gebruikt:
Of je nou met 3 computers op een 4Mbit ADSL aansluiting hangt, via een 100Mbit netwerk of hetzelfde met een 1000Mbit netwerk: maakt geen *enkel* verschil.

Sterker nog, als je met 30 computers op een 4Mbit ADSL aansluiting hangt, met een 100Mbit netwerk of hetzelfde met een 1000Mbit netwerk: maakt ook geen *enkel* verschil.
(maar met 30 man internetten over een 4Mbit aansluiting ... heeft natuurlijk wel z'n nukken.) :+

Edit: Zelfs in het gat waar ik in woon zitten op het industrieterrijn 2(!) bedrijven waar ik zonder problemen een rol van 100 meter UTP kabel kan ophalen (en de rest weer terug brengen), een zooi RJ45 connectors kopen en een tang kan lenen.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 14-10-2006 00:45 ]

Alles kan stuk.

• Regeneration
  • Niet online
remco_k schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 00:43:

1 - Cat5e = 1000Mbit
6 - Mocht de kabel niet goed werken met deze hoge snelheden (1000 Mbit) dan schakelen de netwerk kaarten zelf terug naar 100Mbit.

Of je nou met 3 computers op een 4Mbit ADSL aansluiting hangt, via een 100Mbit netwerk of hetzelfde met een 1000Mbit netwerk: maakt geen *enkel* verschil.

Sterker nog, als je met 30 computers op een 4Mbit ADSL aansluiting hangt, met een 100Mbit netwerk of hetzelfde met een 1000Mbit netwerk: maakt ook geen *enkel* verschil.
(maar met 30 man internetten over een 4Mbit aansluiting ... heeft natuurlijk wel z'n nukken.) :+

Edit: Zelfs in het gat waar ik in woon zitten op het industrieterrijn 2(!) bedrijven waar ik zonder problemen een rol van 100 meter UTP kabel kan ophalen (en de rest weer terug brengen), een zooi RJ45 connectors kopen en een tang kan lenen.
Daar heb je wel een punt/meerdere punten moet ik toegeven...
MadMarky schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 00:30:
[...]

En nu moet ik ruiken waar je woont? :P
Maar effe serieus, 1to0 is naar mijn mening een goede zaak als je netwerkspullen nodig hebt. Veel keus en best redelijke prijzen. Wil je toch persé een 'winkel aan de straat'? Loop gewoon de Dixons binnen en kijk wat ze daar hebben, maar ik betwijfel of je ook per 25m verkopen.
Inderdaat op pricewatch staat niet eens één patchkabel (deze heb ik toch nodig? voor van router naar PC) van 25 of 30 meter. link naar pricewatch

Bedankt voor jullie tips. Ik denk dat ik gewoon even wat winkels langs ga lopen. Als ik geen gewone UTP-kabel kan krijgen, die misschien ook niets goedkoper en langer is, dan houden we deze gewoon.

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:33

Acheron

updatepack.nl

Je hebt ook van die koppelstukjes. Altijd handig als je later nog eens je netwerk wilt uitbreiden.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-12 07:08

Romke

Dieselhead

remco_k schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 00:43:

1 - Cat5e = 1000Mbit

En intern dan?
Als je Gbit wil ben je vaak meer van plan met je netwerk dan alleen wat internetten :P
Meestal heb je dan 1 of meerder filesevers oid, of wil je snel data overpompen enzo

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
wat voor netwerkkaarten/routers/switches heb je eigenlijks??

gang is alles

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

meestal haalt je pc 100 mbit niet eens.
laat staan 1000.
gewoon houden die kabel, hij is goed genoeg voor waar je hem voor wilt gaan gebruiken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die kabel is idd vrij duur (20 meter voor 27 euro? voor 30 euro kan ik 100 meter UTP krijgen en dan betaal ik al te veel!) maar als 'ie lang genoeg is gaat die prima werken.
leuk_he schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:32:
duur, maar zou moeten werken.

maar In preincipe gaat het werken voor gigahez (1000BASE-T) heb je 100Mhz nodig, en via encoding gaat daar gigiaherz.
Onzin. Voor 100mbit heb je bekabeling nodig die voor 100MHz gecertificeerd is. Voor gigabit (niet gigaherz) heb je bekabeling nodig die gecertificeerd is voor 250MHz. Dat komt omdat vier aderparen, elk met 250MHz, gecombineerd worden tot een signaal wat op 1000mbit gaat. (Vier ja, send en receive gaan over dezelfde paren).

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 14-10-2006 22:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Daarom tiepte ik al:
Ervanuitgaande dat je je netwerk alleen voor internet doeleinden gebruikt
Anti-XP schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:37:
Als je Gbit wil ben je vaak meer van plan met je netwerk dan alleen wat internetten :P
Meestal heb je dan 1 of meerder filesevers oid, of wil je snel data overpompen enzo
Aan de reakties van de TS te zien wil hij helemaal geen 1000Mbit en heeft hij geen enkel ander plan dan alleen maar internetten met 2 of 3 computers. Zelfs 10Mbit netwerk zou voor hem nog steeds hetzelfde doen. :+

De TS maakte zich gewoon zorgen of de kabel wel of niet goed was (denk ik) en realiseerde zich niet dat je niet perse op 1000Mbit hoeft te draaien. Voorlopig lijkt me 1000Mbit voor thuisgebruik trouwens behoorlijk overbodig. Ook als je een fileserver oid hebt.

Trouwens zoals al eerder gezegd: Als je alles op 1000Mbit zou hebben draaien en je gaat daadwerkerlijk iets kopieren van A->B dan worden Hardeschijven de vertragende factor. Leuk die 1000Mbit, maar wat heb je er dan aan.

Alles kan stuk.

• Regeneration
  • Niet online
Japidoff schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:41:
wat voor netwerkkaarten/routers/switches heb je eigenlijks??
1 keer 10/100 netwerkkaart en 2 keer 10/100/1000 geïntegreerd.
Router: standerd router die we bij ons ADSL kreeg, kan max. 100Mbit aan.
Switches: weet ik niet, heb er geen verstand van... :/
abaart schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:29:
meestal haalt je pc 100 mbit niet eens.
laat staan 1000.
gewoon houden die kabel, hij is goed genoeg voor waar je hem voor wilt gaan gebruiken.
Dat weet ik ook wel maar ik zou graag een beetje toekomst gericht willen zijn...
CyBeR schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:36:
Die kabel is idd vrij duur (20 meter voor 27 euro? voor 30 euro kan ik 100 meter UTP krijgen en dan betaal ik al te veel!) maar als 'ie lang genoeg is gaat die prima werken.
Dat dacht ik ook, het probleem is nu eigenlijk dat ik bang ben dat de draad te kort is... :/
[...]

Onzin. Voor 100mbit heb je bekabeling nodig die voor 100MHz gecertificeerd is. Voor gigabit (niet gigaherz) heb je bekabeling nodig die gecertificeerd is voor 250MHz. Dat komt omdat vier aderparen, elk met 250MHz, gecombineerd worden tot een signaal wat op 1000mbit gaat. (Vier ja, send en receive gaan over dezelfde paren).
Zeg je nu dat je met 250Mhz = tot 1000Mbit?!? Dat staat er wel op de verpakking. Dus hij kan dus gewoon 1000Mbit aan?
remco_k schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:50:
[.......]

Aan de reakties van de TS te zien wil hij helemaal geen 1000Mbit en heeft hij geen enkel ander plan dan alleen maar internetten met 2 of 3 computers. Zelfs 10Mbit netwerk zou voor hem nog steeds hetzelfde doen. :+
Voornamelijk wel ja. :)
De TS maakte zich gewoon zorgen of de kabel wel of niet goed was (denk ik) en realiseerde zich niet dat je niet perse op 1000Mbit hoeft te draaien. Voorlopig lijkt me 1000Mbit voor thuisgebruik trouwens behoorlijk overbodig. Ook als je een fileserver oid hebt.
Dat klopt ook, maar ik wil ook de "toekomst" een beetje in mijn achterhoofd houden. => Draad met max. 1000Mbit gaat langer mee dan een draad met max. 100Mbit, lijkt me...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ofzoiets schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:44:
[...]
Zeg je nu dat je met 250Mhz = tot 1000Mbit?!? Dat staat er wel op de verpakking. Dus hij kan dus gewoon 1000Mbit aan?
Dat zeg ik, ja. De verpakking mag je sowieso negeren, het gaat om wat op de kabel zelf staat. En daar staat zelfs 350Mhz (of is dat een typo voor 250?).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
remco_k schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:50

Trouwens zoals al eerder gezegd: Als je alles op 1000Mbit zou hebben draaien en je gaat daadwerkerlijk iets kopieren van A->B dan worden Hardeschijven de vertragende factor. Leuk die 1000Mbit, maar wat heb je er dan aan.
Met schijven die tegenwoordig zonder enige moeite 50MB/s halen is gigabit echt geen grote luxe meer hoor. Met een 100mbit netwerk haal je grofweg zo'n 10MB/s, met gigabit in de praktijk grofweg 40~50MB/s op consumenten hardware. High-end schijven, en toekomstige schijven zullen zich steeds meer richting the 100MB/s gaan begeven, dus het is te hopen dat de netwerk apparatuur dat ook gaat doen... voor de consumentenmarkt dan :)

• Japidoff
als je al je pc's direct aan je router hebt hangen, dan heb je r geen reet aan, want je router zal nooit op 1000Mbit gaan lopen...

gang is alles

Verwijderd

Handig lijstje:

* CAT1 - Snelheden tot 1 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor analoge telefonie en eventueel ISDN.
* CAT2 - Snelheden tot 4 Mbit/s - Wordt Voornamelijk gebruikt in oude Token Ring netwerken. (4 Mbit/s) en komt daarbuiten vrijwel niet voor.
* CAT3 - Snelheden tot 16 Mbit/s - Wordt gebruikt voor 10BaseT Ethernet en Token Ring. (Voor Token Ring 16/4 Mbit/s)
* CAT4 - Snelheden tot 20 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor 16 Mbit/s Token Ring. Komt voor de rest niet veel voor.
* CAT5 - Snelheden tot 100 Mbit/s - Tegenwoordig de meest voorkomende smaak kabel. Geschikt voor 100BaseTX Ethernet. De kabel bij uitstek voor de meeste moderne switches, routers en modem/ router combinaties.
* CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5. (niet over 100m)
* CAT6 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - De standaard Gigabit kabel. (was er ook eerder dan CAT5E). Wordt zelden gebruikt.
* CAT7 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - Standaard staat nog niet helemaal vast. Is de bedoeling om gebruikt te worden voor Gigabit, maar dan voor langere afstanden dan CAT6. Wordt nog nergens gebruikt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

CyBeR schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 22:36:
onzin vind ik zo hard als ik bronnen heb....

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet#1000BASE-T
1000BASE-T (also known as IEEE 802.3ab) is a standard for gigabit Ethernet over [[copper]] wiring. It requires, atenhanced") a a minimum, Category 5 cable (the same as [[100BASE-TX]]), but Category 5e ("Category 5 nd [[Category 6 cable]] may also be used and is often recommended. 1000BASE-T requires all four pairs to be present and is far less tolerant of poorly installed wiring than 100BASE-TX.
Ok, hier staat dus dat cat5 (dus niet perse 5e) ook zoumoeten werken. En dat je voor gigabit een kabel nodig hebt waarbij alle pairs zijn aangelsoten (voor 100Mbit hoeft dat dus NIET)
....
In a departure from both [[10BASE-T]] and [[100BASE-TX]], 1000BASE-T uses all four cable pairs for simultaneous transmission in both directions through the use of echo cancellation and a 5-level [[pulse amplitude modulation]] (PAM-5) technique. The symbol rate is identical to that of 100BASE-TX (125 MBd) and the noise immunity of the 5-level signaling is also identical to that of the 3-level signaling in 100BASE-TX, since 1000BASE-T uses 4-Dimensional [[Trellis modulation| Trellis Coded Modulation]] (TCM) to achieve a 6 [[ Decibel | dB]] coding gain across the 4 pairs.
100Mbit & 1 GIgabit werken dus op dezelfde frequnctie. Volgens mij rond de 100Mhz.

Overigs wordt cat6 wel al vaak aangelegd in gebouwen om enigzins toekomst veilig te zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Japidoff schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 04:55:
als je al je pc's direct aan je router hebt hangen, dan heb je r geen reet aan, want je router zal nooit op 1000Mbit gaan lopen...
Mijn D-Link gaming router heeft anders een 1000mbit switch hoor, zelfs nog met ondersteuning voor jumbo frames ;)

• Japidoff
Blorgg schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 15:35:
[...]

Mijn D-Link gaming router heeft anders een 1000mbit switch hoor, zelfs nog met ondersteuning voor jumbo frames ;)
oke, maar die 4mbit adsl router van de TS niet...
[b][message=26657972,noline][...]

Dat klopt ook, maar ik wil ook de "toekomst" een beetje in mijn achterhoofd houden. => Draad met max. 1000Mbit gaat langer mee dan een draad met max. 100Mbit, lijkt me...
zal niet een merkbaar langere levensduur hebben...
enne, ik denk dat je beter elke 2 jaar een kabel van €5 kan kopen
dan een kabel van €27 en daar dan 10 jaar mee "moeten" doen.. (bij wijze van..)

en heb je geen vriendje in de installatietechniek?
vriendjes van mij betalen n.l. helemaal niks voor utp, kheb eigelijks altijd wel een haspeltje in de oto..

en als er cat5e op de kabel staat, kan je er van uitgaan dat hij gewoon met werkt gigabit PUNT

(gare en verkeerd geknepen kabels daargelaten natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door Japidoff op 15-10-2006 16:50 ]

gang is alles

Pagina: 1