Mijn eerste modelshoot, hoe aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Okay. Het leek me wel leuk om eens te experimenteren met het fotograferen van een model. Dus, stoute schoenen aangetrokken en iemand gevraagd. Ze wilde wel. Dat is dus geregeld. Alleen, hoe moet ik het nu precies aanpakken?

Op internet kwam ik een lijst met poses tegen. Ik heb in een aantal uit geselecteerd die mijn wel mooi leken. Ik wil ook haar mening vragen. Heeft er iemand tips over poses? Veel poses proberen, of proberen eentje zo goed mogelijk te doen?

Ik heb de beschikking over een ruimte bij een cultureel studentencentrum in Groningen. Zijn er nog dingen waar ik daar op moet letten? Wat voor spullen heb ik in elk geval nog nodig? Ik zat te denken aan een deken, voor liggende poses.

Qua gear breng ik dit mee:
• Nikon D50
• 18-55 en 28-100 mm lens
• Simpel statief

Ik hoop dat het me nog lukt om een extra flitser te regelen, want de ingebouwde speedlight is ook niet alles.

Concreet de vraag: hoe pak ik het allemaal aan? Waar moet ik allemaal aan denken? Zowel het fotograferen als het hele verhaal er om heen. Want een foto maken lukt wel, maar wat komt er nog meer bij kijken behalve het technische deel. Ik hoop dat jullie mij willen helpen.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

Statief kun je wel thuislaten, want daardoor ben je niet beweeglijk genoeg... Zelf loop ik veel rond een model heen en weer om van een bepaalde pose meerdere foto's uit verschillende standpunten te maken. De 28-100 ga je denk ik het meest gebruiken, dat is wel een fijne afstand. Zelf vind ik 55mm vaak net wat te kort. Meestal gebruik ik de 70-200 het meest, soms de 28-75.

De enige tip die ik je kan geven is veel foto's maken, en hopen dat er wat leuke tussen zitten. Als er 4 goede foto's tussen zitten doe je het goed. Meestal heb ik een flink aantal foto's, en zitten er maar een paar tussen die er echt bovenuit steken.
Als je overdag schiet en het is een beetje bewolkt hoef je niet in te flitsen, dus heb je geen extra flitser nodig. Soms flits ik harde schaduwen in, maar dat is eigenlijk alleen maar als het buiten heel mooi weer is en de zon harde schaduwen in het gezicht werpt.

Verder natuurlijk veel plezier :). Als het klikt tussen jou en het model zal het wel loslopen, dat vind ik het belangrijkst. Een ontspannen sfeer werkt toch het makkelijkst. Grapje tussendoor, het model lacht, *klik* weer een foto.

Oja, schiet in RAW, dat geeft je na die tijd veel meer speelruimte om de foto's te bewerken. En wissel af tussen full-body shots en close-ups.

Succes, en hopelijk zien we het resultaat d:)b

en zo is het voorspeld!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

volgens mij heeft je redder ^^ goede adviezen gegeven :), klinken me goed in de oren althans. Leuk trouwens dat je het gaat proberen

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Skaah
  • Niet online
Ja, het zijn echt superconcrete tips, waar ik heel goed wat mee kan! Wie heeft er nog meer zulke goede tips?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Skaah schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:12:
Ja, het zijn echt superconcrete tips, waar ik heel goed wat mee kan! Wie heeft er nog meer zulke goede tips?
Alvast wat goede grapjes verzinnen en niet van die neppe waarbij ze alleen maar even lacht om niet onaardig te zijn (want die foto's mislukken!).

Sommige mensen zíjn gewoon leuk van zichzelf, ik weet niet of jij zo'n lolbroek bent :)

Het schijnt i.i.g. dat ik een enorme slijmbal kan zijn :P aldus collega's ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 13-10-2006 23:34 ]

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Geef je model zekerheid, en zorg dat je model jou ook zekerheid kan geven. Mijn eerste model was zo onzeker als de pest en wilde na iedere 5 foto's zien wat het resultaat was. Had ik haar net in een leuke pose staan, sprong ze er in haar enthiousiastme er weer uit... Moeilijk als je met externe flitsers werkt en haar lokatie heel nauw genomen moest worden. De foto's zitten nog steeds in de queue om bewerkt te worden en ook mede hier ergens te belanden... Van beide kanten willen we het iig nog vaker doen. Ben erg benieuwd :D

Jij succes iig! Ben benieuwd naar het resultaat!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Skaah
  • Niet online
Wat moet ik allemaal aan haar vragen om mee te nemen? Ik zat al te denken aan vat verschillende zwarte kleren (bijvoorbeeld een broek, topje en een rokje) om wat af te kunnen wisselen, en iets om haar vast en los te kunnen doen.

Nog iets waar ik ook aan moet denken? Is een contract nodig?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Ook deze mag natuurlijk in FGW, het voorbereiden van een shoot (en het maken van de shoot zelf) hoort bij de gehele workflow :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Ik zou zeker geen zwarte kleding gebruiken, al helemaal niet als ze blond haar heeft. Beter neemt ze minder contrastrijke kleding mee, met wat accesoires (kettingen, tasjes etc), want het gaat gegarandeerd dichtlopen tegen het zwart of overbelichten, allemaal issues waar niet mee te maken wilt hebben.

Vooral belangrijk; wat is het doel van je shoot (kleding, portret etc), alleen als je het doel weet kan je er naar toe werken. Poses die je in de modebladen ziet lijken heel makkelijk, maar voor modellen zijn het vaak krampachtige posities (die zelfs pijn kunnen doen) die er heel natuurlijk uit zien (dat is ook tevens het knappe er aan), ik zou je model daar iig niet aan wagen.

Je kunt beter over straat gaan lopen met haar en dingen misbruiken die je tegenkomt (bankjes, muurtjes, trapjes etc) ipv dat je geforceerd in een ruimte gaat zitten, wat een beetje een beklemmend gevoel - voor jullie beiden - kan geven.

Voor je model is het ook nieuw en het werkt 100x beter als ze op haar gemak is, plus dat je haar dan lekker haar gang kan laten gaan, terwijl jij een plaatje schiet, zie je wat moois in een plaat, maar zit er net wat verkeerd, dan doe je hem nog een keer en probeer je je model zo goed mogelijk weer zo neer te zetten als je hem had, laat de plaat ook aan haar zien en zeg haar wat er nog net ff niet klopt aan de plaat, dan begrijpt zij het ook en zet je hem makkelijker opnieuw neer (maar dan ff beter).

• Skaah
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:29:
Ik zou zeker geen zwarte kleding gebruiken, al helemaal niet als ze blond haar heeft. Beter neemt ze minder contrastrijke kleding mee, met wat accesoires (kettingen, tasjes etc), want het gaat gegarandeerd dichtlopen tegen het zwart of overbelichten, allemaal issues waar niet mee te maken wilt hebben.
De ruimte is wit, zij is inderdaad blond, wat zijn dan goede kleuren? Bij contrastrijk kan ik me even niets voorstellen, maar ik denk aan olijf, bordeauxrood, dat soort kleuren? Of beter felle.
Pagina: 1