TFT en gamen op lagere resoluties ?

Pagina: 1
Acties:

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-07 22:26
Hallo, ik overweeg om eindelijk eens mijn oude lompe 17" CRT te vervangen door ofwel een grote TFT (21" of meer) of twee middelgrote TFTs (17 of 19").
Ik zit echter met het volgende vraagje. Windows draai ik op 1280x960, maar wanneer ik een game speel verlaag ik de resolutie omdat ik liever textures, AA e.d. wat beter heb dan dat ik een hoge resolutie heb. Mijn 3D kaart is nu eenmaal niet sterk genoeg om op 1280x960 deftige fps te genereren met ietwat normale settings.
Hoe zit het nu met TFT ? Want daarvan weet ik dat je eigenlijk moet draaien in de native resolutie van de TFT. Maw als ik bvb een 1280x1024 scherm heb, dan ga ik eigenlijk verplicht zijn om ook in die resolutie mijn games te spelen en daardoor dus ook verplicht zijn alle settings naar beneden te schroeven om toch een ietwat deftige fps te halen.
Daardoor lijkt een TFT eigenlijk wel serieus in het nadeel als het op gamen aankomt, of zie ik nu iets over het hoofd ?

Tnx

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
De native res van je tft geeft het beste beeld, maar ik ga met mijn tft ook regelmatig even terug van 1280x1024 naar 1024x768 om sommige spellen beter te kunnen spelen. In spellen zie je hier vaak geen verschil in, althans dat is mijn ervaring. Lager dan 1024x768 op een 19" is echter niet aan te bevelen.

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Nap

Met de resolutie van het scherm zelf is het idd het best spelen. Ik raad je niet aan om spellen in een lagere resolutie te zetten; bij 1024x768 en lager ziet het er al "wollig" uit. AA heeft dan ook geen nut als je het niet op native resolutie zet.
Zelf hou ik altijd 1280x1024 aan, voor de rest boeit het me niet hoe een spel eruit ziet.

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-07 19:31

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik moet zeggen dat het wel afhangt van wat voor een spel je speelt.. in een FPS merk je er niks van als je op 1024 speelt.. maar met spellen als Red Alert waarbij je toch redelijk naar details kijkt dan is het ontzettend vervelend...
Ik vind het zelf toch altijd lekkerder om op 1280x1024 te spelen..

Je zegt dat je een grote monitor of twee middel grote wil kopen... je draait nu op een 17"crt.. waarom koop je niet nu een 19"tft... en gelijk, of iets later een betere videokaart... dan ben je er sowisoo op vooruit gegaan, en kun je nog even doorsparen voor die 2e monitor :)
Dat is wat ik zou doen iig ...

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Spike_wolf schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:30:
Ik moet zeggen dat het wel afhangt van wat voor een spel je speelt.. in een FPS merk je er niks van als je op 1024 speelt.. maar met spellen als Red Alert waarbij je toch redelijk naar details kijkt dan is het ontzettend vervelend...
Ik vind het zelf toch altijd lekkerder om op 1280x1024 te spelen..

Je zegt dat je een grote monitor of twee middel grote wil kopen... je draait nu op een 17"crt.. waarom koop je niet nu een 19"tft... en gelijk, of iets later een betere videokaart... dan ben je er sowisoo op vooruit gegaan, en kun je nog even doorsparen voor die 2e monitor :)
Dat is wat ik zou doen iig ...
dat is zeker waar, helemaal als je een spel als NFS MW speelt waar je sowieso al veel motionblur in het spel hebt maakt het niet zo veel uit als je op een 17/19' TFT op 1024X768 speelt, maar bij details in bijv. Red Alert, WoW, Sim City etc. word het echt opvallend

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Ik schop dit topic omdat ik ook van plan ben de komende maanden TFTs aan te schaffen. Ik heb nu een 19" CRT (en een 17", dual desktop) en vraag dus ook af hoe het zit met niet native resoluties.

Ik heb eens de 2005FPW (Dell breedbeeld) mogen lenen en Oblivion gespeeld, op een erg lage resolutie (heb maar een 9700Pro die ook vervangen gaat worden) en dat zag er echt verschrikkelijk uit. Ik denk dat "statische" zaken zoals menus en letters altijd lelijk worden, aangezien scherpe randen onscherp gemaakt worden. Met "plaatjes" zoals textures, foto's, icoontjes maakt het een stuk minder uit (je zou zelfs kunnen zeggen dat je gratis AA krijgt }:O ).

Ik vraag mij ook af of het resultaat beter wordt naarmate de verhouding tov. de native resolutie "gunstiger" wordt. 800x600 zou er eigenlijk perfect uit moeten zien op een 1600x1200.

Ik voel er ook weinig voor om "verplicht" te moeten upgraden om met native resolution te kunnen spelen omdat het er ander crappy uitziet.

Misschien dat ik dus maar 1 TFT koop, en als tweede monitor mijn 19" CRT gebruik. Kan ik die blijven gebruiken met gamen en als tweede monitor voor werk.

Zijn er nog meer mensen die hun ervaringen met lage resoluties op TFTs wil delen?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 13:56
Als je zo'n groot scherm hebt is het zoiezo niet fijn om op een lagere resolutie te spelen.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Je bedoelt nu 800x600 op een 20" (vanwege 1600x1200)? Zeker niet, het was ook maar een voorbeeld.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 12:06
dat je op een tft niet op lage resoluties kan spelen is voor mij een reden om het toch bij een crt te houden, ik speel nu genoeg games op 800x600 of 640x480 :X het ziet er dan natuurlijk niet echt goed uit maar op een tft is dit nog vele malen slechter volgens mij. aangezien mijn pc geen hoge resoluties trekt. Maar als je toch om de 1.5 jaar of sneller je videokaart upgrade en je kunt op hoge reso's blijven spelen is het geen probleem.

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Op de helft van de native resolutie heb je geen last van wazigheid, omdat voor elke digitale pixel gewoon 4 fysieke pixels gebruikt worden. Helaas heb je hier niet zoveel aan, omdat je met 800x600 pixels gewoon niet zoveel detail kan laten zien.

Een crt om te gamen en een tft ernaast als tweede scherm is best een fijne opstelling. Je kan die tft ook een kwartslag draaien, waardoor je een lekkere hoogte krijg om websites te lezen. Als je regelematig een filmpje kijkt op het tweede scherm is het waarschijnlijk fijner om hem niet te draaien
Pagina: 1