Prom Mach I koelingsprobleem.

Pagina: 1
Acties:

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Gister bereidde ik mijn rig voor op wat prometeia action, echter ik loop tegen een aantal problemen aan waarvan ik geen idee heb wat ik er mee aan moet.

1) Wanneer ik mijn setup aan zet, krijg ik vrijwel meteen het POST scherm te zien. Normaliter wacht mijn prometeia tot hij aan -33 zit en gaat dan pas aan. In het bios menu heb ik nauwlettend in de gaten gehouden of mijn CPU niet te heet zou worden en dit is gelukkig ook niet het geval. Het baart mij echter wel zorgen mede door punt 2

2) Wanneer mijn PC dus aan staat is de laagste temperatuur die ik krijg 21 graden (boven nul!). Het display aan de voorkant heeft -35 a -38 aan. Logische redenatie hiervoor zou zijn dat ik misschien te veel sealing kit gebruikt hebt. Na hem dus uit elkaar gehaald te hebben, alles verwijdert te hebben en een dun, maar toereikend genoeg, laagje sealkit aangebracht te hebben scheelt het een paar graden (van 25 naar 21) maar ik krijg dus niet de temperaturen die ik voorheen haalde (-20).

Hierna heb ik gekeken of de evaporator wel genoeg contact maakt door een kluitje koelpasta bovenop de evaporator te smeren en goed aan te drukken op mijn processor. De pasta werd uitgesmeerd tot een net cirkelvormig figuur. Hierna heb ik gekeken of de evaporator nog wel goed koelt door hem los van het moederboard te draaien. Toen het display -38 aangaf begon zich vorst te vormen op de evaporator wat naar mijn inzien duidt dat hij goed koelt.

De problemen begonnen hiermee nadat ik een vorige moederboard met iets te veel sealing kit had aangesloten. Hierdoor maakte hij kennelijk minder contact. Hierna had ik dus de kit verwijderd zonder resultaat.

Alvast bedankt.

Setup:
Epox 9npa+ SLi
Operton 165
AOpen 700 watt PSU
2x Geforce 7800 GT
OCZ PC 4800 Platinum EE

Verwijderd

1) dit komt waarschijnlijk doordat je mobo dit niet ondersteund.

2) als je zeker weet dat je goed contact maakt en de verdamper wordt koud denk ik niet dat het probleem bij de prom ligt. Waarmee lees je temp uit? Wat voor temps geeft bios aan? heb je andere cpu liggen om te testen?

• killingdjef
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 18:48:
1) dit komt waarschijnlijk doordat je mobo dit niet ondersteund.
Een zoektocht op internet heeft mij opgelevert dat ik niet de eerste ben die phase change op dit board heeft.
2) als je zeker weet dat je goed contact maakt en de verdamper wordt koud denk ik niet dat het probleem bij de prom ligt. Waarmee lees je temp uit? Wat voor temps geeft bios aan? heb je andere cpu liggen om te testen?
Ik lees de temperatuur uit met de bios en met een monitorings programma die bij het board kwam. De temperatuur die deze uitlezen zijn rond de 24 graden. Ik heb deze processor ook in een DFI board gehad en daar gaf hij -20 aan tot die keer dat er teveel kit tussen zat, toen waren de waardes gelijk aan de waardes die mijn board nu uitleest (24 graden idle dus).

Met een andere processor heb ik het nog niet geprobeert. Je doelt erop dat de temperatuur sensor van mijn processor wellicht stuk is?

Verwijderd

het lijkt mij beetje een uitleesfout idd. Wat voor temp geeft een luchtkoeler, kan je hoger clocken met de prom dan met lucht?

• killingdjef
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 20:21:
het lijkt mij beetje een uitleesfout idd. Wat voor temp geeft een luchtkoeler, kan je hoger clocken met de prom dan met lucht?
Ik kan iets hoger clocken.. maar niet veel. Misschien 10 fsb. Luchtkoeler geeft idle rond de 35 graden en onder load zo'n 45 graden. Met mijn prometeia is het idle ~23 graden en onder load 42 graden.

Verwijderd

wat voor koelpasta gebruik je en hoeveel?

• killingdjef
artic silver koelpasta wat bij de socket kit kwam. Doe er ongeveer een kwart pinknagel. Als ik mn evaporator eraf haal is het netjes uitgesmeerd waarbij alles onder zit maar je er nog wel "doorheen" kan kijken. Het is er dus niet op geplamuurd

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43

Gamer

Electrified

Dat Epox mobo leest die temps niet goed uit, had hetzelfde probleem.
je moet de voetjes van je mounting kit afzagen, zo ga je beter contact hebben met de socket.
dit scheelde ongeveer 100mhz overclock.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• killingdjef
Gamer schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 07:06:
Dat Epox mobo leest die temps niet goed uit, had hetzelfde probleem.
je moet de voetjes van je mounting kit afzagen, zo ga je beter contact hebben met de socket.
dit scheelde ongeveer 100mhz overclock.
Zagen klinkt nogal drastisch... volgens mij ga ik een paar chips crushen als ik hem stevig aandraai aan het board zonder die voetjes?

Daarnaast, 100 MHz overclock klinkt weinig. Weet je zeker dat je volledig contact maakte? Het scheelt meestal zeker wel een paar honderd MHz en dan meer richting de 500 dan 100.

Iedergeval bedankt voor de tip, misschien dat dunner maken van de mounting kit de enige oplossing is.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
het afzagen van de pootjes scheelde hem 100Mhz denk ik, beter contact dus.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Pagina: 1