zelf een 5.25" hd koeler maken.

Pagina: 1
Acties:

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Ik heb hier 2 Seagate Barracudas 7200.7 in mijn systeem hangen.
Ze hangen in beide in een Zalman ZM-2HC1. Ze worden dus wel gekoeld, maar dat is slechts passief. Nu wilde ik een fan monteren die de hd's van een koel briesje voorziet. Maar er veel plek heb ik niet. Binnenkort krijg ik een Nexus Breeze 400 kast. Nu zag ik een Sharkoon 5.25" HDD COOLER. Opzich in prima oplossing. Maar zonder vezendkosten kost zo'n ding al €12,50.
Nu dacht ik: kan ik niet zelf zo'n ding maken?

Ik ben van plan om een extra Nexus 92mm real silent fan te kopen.
Maar hoe kan ik dit monteren in een 5.25" bay?

De Nexus kast heeft vier 5.25" bays. Hier kom zowieso een zalman fancontroller in, een dvd brander en de 2 hd's zalman in. Dat betekent dus dat alles vol zit.

Heeft er iemand een idee om toch een fan te monteren? Of is dat eigenlijk niet nodig?
Mijn Coolermaster Musketeer geeft aan dat de hd's +/- 40 graden zijn. (heb de sensor tussen de hd's geplaatst)

Sharkoon 5.25" HDD COOLER
Afbeeldingslocatie: http://www.sharkoon.com/produktbilder/200/hddcooler140_200.jpg

Binnenkant Nexus kast.
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/breeze_vside.gif

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In 2 normale 5.25" plaatjes past prima een 80mm fan. Bij een oude PC van mij heb ik 2 van die plaatjes gemod en er een 80mm in gezet die de HDD's koelt. Werkt prima. Moet je alleen die 2 HDD's met Zalman koeler iets verder naar achter plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 13-10-2006 17:56 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Ik zou zeker een fan proberen te monteren voor de harde schijven. Als je ze allemaal netjes opstapelt krijg je goede isolatie (en dat willen we juist niet :9).
Je zou een 5.25 Inch bay van een oude kast kunnen recyclen en dat onder je 3.5 Inchbays monteren.
Je zou van plexiglas, een niet roestende metaalplaat of hout zelf een 5.25 Inchbay kunnen maken. Als je hout zou gebruiken werkt dit misschien ook wel enigzins dempend tegen trillingen.

Als het er niet perse heel netjes uit hoeft te zien omdat je geen window hebt dan kan je in een uurtje wat in elkaar zetten van wat metaalplaat en wat bouten en moeren.
Het handige van zelf wat maken is dat je wat extra ruimte tussen de hdd's kunt overlaten voor wat extra airflow.

Je zou zelfs nog overdwars in je kast een holle balk met een deksel kunnen zetten waar je dan de hdd's in monteert met heatpipe en in de beide zijkanten van de kast (in de sidepanels) een 80 MM ledfan @ 5v zodat het koel en lekker stil is.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernie op 13-10-2006 18:44 . Reden: extra idee toegevoegd. ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als je je HD's nou in de 3.5'' ding doet. Daar past ook een fan voor. Lijkt me wat makkelijker en hoef je geen 5.25'' bays op te offeren. Hoef je alleen maar een gaatje te maken zodat ie lucht kan aanzuigen. Dan ben je die passieve koeling kwijt maar dat maakt toch niet uit als er een fan over blaast.

Verwijderd

Ik heb ook het probleem gehad dat de HDD's te warm werden, dus toen kwam ik op het idee om 2 koelers er aan de zijkant in te zetten d.m.v. "case-modding". Gewoon 2 gaten maken op de hoogte van de HDD's en daar 2 koelers inzetten. Werkt prima

Speedtoucher