Toon posts:

Random Freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Al een tijdje heb ik last van freeze's.
Wat gebeurt er juist?
Ik ben aan het surfen, aan het gamen, noem maar iets op en mijn scherm durft wel eens te bevriezen. Op die moment zit er niets meer op dan mijn pc via de knop uit te zetten.

Wat heb ik al gedaan om het probleem op te lossen?
Mijn oorspronkelijke systeem:
Sempron 2500+
512MB DDR
Ati radeon 9200
Asus 7V8X-X
W-Lan pci kaartje
Toen had ik maar af en toe last van die crashes.

Upgrade 1:
2x 512MB DDR
Nvidia 6600GT
Toen werden de crashes frequenter
Aangezien de crashes meer voorkwamen heb ik mijn 6600GT verkocht en opnieuw mijn radeon hierin geplaatst. Het probleem was hiermee niet opgelost.

Upgrade 2:
C2D E6300
Tagan 380W +12V:22A
Sound Blaster 24bit
WD 160GB
De crashes zijn er nog altijd. Ik heb onboard audio afgezet, maar dat veranderde niets.
Ik zit met mijn handen in mijn haar. Ik heb alles geprobeerd. Ik heb verschillende downgrades van updates en verschillende windows installaties achter de rug, maar het probleem blijft zich voordoen...

Mijn huidige specs:
C2D E6300 @ stock speed
ASRock DualVSTA 775
2x 512MB DDR 400 2.5-2-2-15
Tagan 380W +12V: 22A
WLAN pci kaartje
24 bit soundcart (creative)
Medion 19" TFT
Ati Radeon 9200 @ stock speed
WD 160GB
Logitech keyboard
Copperhead

Speedfan:
idle: 39°C
stressed: 46°C

1u30min Prime95 gedraait zonder problemen
2u memtest86 gedraait zonder errors

:'(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2006 17:32 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je hebt bijna elk onderdeel wel uitgesloten denk ik. Heb je naast de WD 160GB harddisk nog andere schijven aangesloten? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik heb al met een andere geprobeerd maar helaas...

• Michiel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09-2023
Ik heb ook deze random freezes op mijn pc. Maar het is meestal binnen 10 minuten na het starten van de pc, en daarna gegarandeerd de rest van de dag niet meer. Als ie bevriest zie je het bevroren image nog superscherp op het scherm, maar als er geluid aan stond stopt dat ook (het is dus niet alleen de video die bevriest).

Het is onder Linux EN Windows.

Het enige dat onze systemen hetzelfde lijken te hebben is een Asus moederbord (ik heb een NForce) en twee sticks 512MB DDR geheugen. Ik had een NVidia Geforce 6800GT. Ik dacht dat dat de oorzaak was en heb hem vervangen door een NVidia Geforce 7950GT. Dit loste de freezes niet op, maar wel het feit dat mijn linker scherm soms trilde of blurrig was.

Misschien is het wel niet hetzelfde probleem. Maar ik vond het het vernoemen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt Michiel!
Maar ondertussen heb ik al een ander mobo aangekocht en de freezes zijn er nog altijd.

In mijn geval kan het na een cold boot of na 2 uur een film te kijken. Het is dus zeer willekeurig.
Ik kan de freeze wel uitlokken door bijvoorbeeld Steam op te starten. 100% zeker van een freeze binnen de 2 minuten.

Mijn geluid stopt soms ook maar gaat meestal in een loop...
Zou er iets mis zijn met de pci bussen? Hoe komt het dat ik dit dan ook met een ander mobo heb?

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 09:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik zou denken dat het aan de voeding ligt. Een onderdeel dat je nooit mag 'onderschatten'. Aangezien je last hebt van de freezes met feitelijk 3 verschillende systemen. Wat voor voeding heb je?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Zonder W-lan PCI-kaart heb je er ook last van? Aangezien dat nog het enige (plus de videokaart die je al eens vervangen hebt) overeenkomstige is met jouw 'oude' pc van voor de eerste upgrade.
Lorefice schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:42:
Ik zou denken dat het aan de voeding ligt. Een onderdeel dat je nooit mag 'onderschatten'. Aangezien je last hebt van de freezes met feitelijk 3 verschillende systemen. Wat voor voeding heb je?
Volgens de startpost een Tagan 380W dus. ;)

Je zou de voltages eens kunnen bekijken voor alle zekerheid. Het liefst met een multi-meter.

[ Voor 53% gewijzigd door _the_crow_ op 13-10-2006 17:50 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 09:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

_the_crow_ schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:43:
[...]
Volgens de startpost een Tagan 380W dus. ;)

Je zou de voltages eens kunnen bekijken voor alle zekerheid. Het liefst met een multi-meter.
Nja een beetje overheen gelezen, maar het kan inderdaad altijd zijn dat die voeding toevallig niet fit is.

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 11:28
Als het geluid bevriest dan kan het ook te maken met je geluidskaart? De nieuwst drivers voor alles geinstalleerd, bijvoorbeeld bios, nforce, geluid?

Verwijderd

Topicstarter
Bios geflashed, ati drivers up to date, creative drivers ook, microsoft site afgezocht naar mogelijke oplossingen aangezien het met een verse windows installatie ook niet opgelost was.

Af en toe denk ik ook aan mijn WLAN kaartje. De voeding is het hopelijk niet. De Tagan is net een nieuwe. Normaal gezien moet hij mijn systeem wel trekken (mijn 9200 verbruikt niet veel hoor).

Zoals hierboven al eens gezegd is is mijn WLAN kaartje het enigste wat overblijft van mijn oorspronkelijke set-up.

de speedfan voltages alvast (voor zover dat deze acuraat zijn)
VCORE: 1,28V (standaard)
+3.3V: 3.39V
+5: 5.11V
+12: 11.49V
-12: 0.64V
-5V: 1.19V

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 14:46 ]

Pagina: 1