Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IC met BGA36 socked solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
Ik had een paar micro controller besteld (veel problemen mee gehad moeilijk leverbaar enz enz) en nu heb ik ze eindelijk binnen. Ik blij, maar wat blijkt nu dat het geen dip, zelfs geen SMD maar BGA is.

Zeg ma zo iets als het onderstaande plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://www.mydrmobile.com/faq/picfaq/Ccon&Cobba/ccon1.jpg

Ik heb geen ervaring met dit soort pinning. Dus nu vroeg ik me een paar dingen af. Hoe kan ik dit solderen (heb geen smd oven, heb zelfs niet eens de mogenlijkheid om zulke dunne print sporen te etsen), maar zou ik hier draadjes aan solderen? Met een heel klein soldeer puntje moet dat wel lukken. Maar vallen die tin bolletjes er dan niet af? en waar begind de pin nummerring.

Hieft iemand hier ideeën over, of heeft iemand dit al eerder gehobbyed?

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

kippy schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 13:50:
Ik had een paar micro controller besteld (veel problemen mee gehad moeilijk leverbaar enz enz) en nu heb ik ze eindelijk binnen. Ik blij, maar wat blijkt nu dat het geen dip, zelfs geen SMD maar BGA is.
BGA is ook SMD ;)

Dit soort packages kun je niet zelf solderen, behalve dan draadjes erop zetten. Maar ik vermoed dat dat gekkenwerk is. Op zich zijn het gewoon pads met bolletjes tin en zou je de bolletjes kunnen smelten. Maar het is natuurlijk vreselijk onpraktisch.

Wat voor microcontroller is het trouwens?

www.madwizard.org

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb altijd opgelet welke packages ik bestelde :) BGA ben ik dus nog niet tegengekomen. Die bolletjes vallen er niet zo af, vziw zitten die vast aan een stukkie koper wat in de chip zelf zit, er valt dus wel aan te solderen. Om de pinnummering uit te vogelen zal je de datasheet van het IC erbij moeten pakken; meestal kan je dan aan de orientatie van het opschrift op het IC wel afleiden wat A1 is. ZOniet, wil er meestal op de bovenkant ook nog wel es een bolletje aan de kant van A1 staan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kippy
Ok, dan ga ik em op de kop vast lijmen en priegelen met draadjes en tin.

Het is een ST52F513 microcontroller. Zit een fuzzie logic controller in, en dit is de een vaan de weinige micro controllers die dat heeft.

Maar als die bolletjes er niet zo af vallen ga ik proberen er draadjes aan te solderen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als het je lukt de draadjes eraan te solderen, voorzie dan zo snel mogelijk iets om je draadjes mee te beschermen, eens hard niezen en je mag zoeken welk draadje is gelost.
Op een print zetten is idd érg moeilijk, je hebt een SMD oven nodig, moet netjes de temperatuurscurve volgen, en je moet een röntgenfoto nemen om te zien of de "balletjes" goed contact maken (dan moet je al een tandarts vinden die eens een chipje ipv tanden wil doorlichten).

Veel succes en geduld, vergeet niet om zodra je wat vermoeid word een pauze te nemen, je mag echt niet trillen als je daarmee bezig bent.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Sterkte! O-)

• kippy
Ik ga et vanavond proberen. En zal wel foto's posten van et resultaat.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-11 21:22
Kun je misschien niet iets uit halen zoals met processors gebeurt? kleine contact punten maken op een PCB en dan de chip erop drukken?
Moet eigenlijk geveerd worden, maar misschien heeft daar iemand een idee vorr. Als het niet werkt is je chip niet zo snel omzeep. (Het blijft vandaag vrijdag de 13e ;) )

[ Voor 94% gewijzigd door een moderator op 13-10-2006 17:48 . Reden: Sorry, verkeerde knopje *bloos* ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• naftebakje
  • Nu online
h.edink schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:02:
Kun je misschien niet iets uit halen zoals met processors gebeurt? kleine contact punten maken op een PCB en dan de chip erop drukken?
Moet eigenlijk geveerd worden, maar misschien heeft daar iemand een idee vorr. Als het niet werkt is je chip niet zo snel omzeep. (Het blijft vandaag vrijdag de 13e ;) )
Dat zal heel waarschijnlijk niet werken, het zijn balletjes onderaan, dus zou je verende plaatjes moeten hebben, in processoren met LGA zijn het verende "naaldjes", die op de processor op een contactvlakje (vlak, dus kan er niet naast schuiven) komen.
De bedoeling is dat je gewoon op je print de juiste contactvlakjes zet, de BGA component er op zet, en dan in een speciale SMD-oven steekt, waardoor hij vastsmelt. Het maakt dus niet uit of de balletjes wat hoger of lager komen, ze smelten toch ==> gewoon drukken op contactvlakken gaat ook niet lukken.
sorry h.edink, ik wou je quoten maar zat op het edit knopje :$ , moderator zijn is ook niet alles

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 13-10-2006 17:49 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57

Cheezus

Luiaard

Volgens mij wordt draadjes eraan solderen niet zo'n succes :/

Je zou een PCB'tje kunnen tekenen en deze door een bedrijf laten maken maar dit kost wel wat meer, bovendien moet je dan nog zelf met een heteluchtpistool oid de chip op het pcb solderen, wat ook niet ideaal is.

Als er niet een soort convertertje voor te vinden is (zoals h.endink zei) denk ik niet dat het zo gaat lukken.. toch succes :P

• naftebakje
  • Nu online
@primusz: heteluchtpistool schijnt enorm veel statische elektriciteit op te wekken, echt een moordwapen voor elektronica... geen optie dus.

Verwijderd

Ik denk dat je zoiets nodig hebt, een BGA prototyping socket:

't wordt alleen niet overal verkocht, maar bestaat zeker wel.

http://www.gaotek.com/ind...ain_page=index&cPath=8_36

http://www.epn-online.com...ga-socket-converters.html

http://bga-adapter.com/Main

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2006 19:59 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36
In de datasheet http://www.st.com/stonlin...ure/ds/8793/st52513f3.pdf page 12 staat de aansluiting van de bga. Deze is gegeven alsof je vanaf de top door de bga naar de balls kijkt.
Mocht je toch een poging gaan doen er draadjes aan te solderen, alvast succes.
30 draadjes solderen op een oppervlak van minder dan 6x6mm, ball pitch 0.8mm, misschien zelfs wel loodvrije balls: oeps

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

naftebakje schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:35:
@primusz: heteluchtpistool schijnt enorm veel statische elektriciteit op te wekken, echt een moordwapen voor elektronica... geen optie dus.
Op het werk doen we vrijwel alles met een heteluchtpistool (voor SMD).
De reflow machine kost te veel tijd.

De ST52F513 is in vrijwel ieder type behuizing te verkrijgen. Gewoon een sample aanvragen geen optie?

• kippy
Om iedereen uit de brand te helpen. Ik ben nu op de helft met draadjes solderen. Het gaat dus zeker wel maar makkelijk is anders. Volgende week ga ik er mee verder en zo ver ik nu kan zien is het niet onmogenlijk. Alleen gewoon een groot ***werk.

Er is gewoon geen budget om printen te laten maken die dat soort spoorbreetes hebben. Ik heb wel mogenlijk heden om te etsen maar de baantjes vallen weg als je sporen maakt die tussen de balletjes door moeten.

Voor de rest als je een print zou maken kun je je print op een strijkijzer leggen en dan je chip op de print. Heb foto's gezien van mensen die dat op die manier deden.

En ook dit soort sockeds om een chipje in te kunnen stoppen zijn niet bepaald goedkoop. Dus ik ga gewoon verder solderen in de hoop dat et allemaal goed komt.

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Part schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 21:57:
Op het werk doen we vrijwel alles met een heteluchtpistool (voor SMD).
Er is natuurlijk een verschil tussen hetelucht apparaten die voor elektronica bedoeld zijn (ESD safe dus) en een verfbrander, wat soms ook genoemd wordt als optie maar die hebben idd nogal last van ESD.
kippy schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 13:52:
Er is gewoon geen budget om printen te laten maken die dat soort spoorbreetes hebben. Ik heb wel mogenlijk heden om te etsen maar de baantjes vallen weg als je sporen maakt die tussen de balletjes door moeten.
Voor dit soort ICs heb je meestal ook al meerdere lagen nodig om alle baantjes kwijt te kunnen. Maar zelfs al had je de print, dan nog is het solderen ongeveer onmogelijk. Apparatuur om te controleren of alles goed gesoldeerd is is onbetaalbaar.

www.madwizard.org

• kippy
Dat bedoel ik dus. En het solderen met de hand is dus niet onmogenlijk. Dus ik ga gewoon door.

• Cassettebandje
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Chip ondersteboven vast lijmen, 32 awg draad nemen, soldeerbout met een dunne punt, een vaste hand en dan draadjes solderen. Ik kan even geen voorbeeld vinden maar heb het wel eens gezien.

• kippy
Cassettebandje schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:24:
Chip ondersteboven vast lijmen, 32 awg draad nemen, soldeerbout met een dunne punt, een vaste hand en dan draadjes solderen. Ik kan even geen voorbeeld vinden maar heb het wel eens gezien.
Precies wat ik dus ook doe. Maar nog steeds een gruwelijk werkje.

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11 19:42
naftebakje schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:35:
que? ohjee ik desoldeer zo al mijn onderdelen ... werkt bij mij prima :?
Pagina: 1