HUB in 10-PC netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Hoi,

Een maat van mij wil een LAN organiseren, maar hij heeft mogelijk geen switch voor de ongeveer 10 personen die komen.

Nou heb ik hier een HP Procurve 10/100 Hub 24M (J3289A) liggen, maar ik heb geen idee of deze snel genoeg is. Het is voornamelijk gamen maar ook wat filesharen. Nou heb ik net even 2 PC's aan dat ding gehangen en een filetransfer gedaan, dat gaat netjes met 8-9 mb/sec maar dan zit de 'Utilization' tegen de 80% aan te hikken. Nou is een mb of 4-5 toch wel het minimum voor een filetransfer lijkt mij, dus ik ben bang dat we problemen krijgen bij 3 of meer filetransfers?

Daarnaast, enig idee wat een HUB doet als mensen aan het gamen zijn en iemand gaat files lopen transferren?

Mijn vraag komt er gewoon op neer; is deze switch geschikt voor een LAN met ongeveer 10 PC's?

Alvast bedankt :)

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03 21:28

JHMvP

Veritas logica est

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Een hub is per definitie niet geschikt voor netwerken met veel verkeer. Je deelt met z'n allen 10 of 100mbit, afhankelijk van je aangesloten snelheid.

(Hub is overigens een woord, geen afkorting. Geen hoofdletters dus).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

een hub heeft nadeel waneer er 2 pc's data zenden de anderen moeten wachten tot zij er zelf een pakketje tussen mogen stoppen, aangezien een hub zorgt dat een pakketje door alle kabels gaat en bij alle netwerk kaarten aankomt.
de pc herkent dan dat het pakketje niet voor hem is en gooit hem weg, maar kan ondertussen niet zelf ook gaan sturen.
als je met 10 pc's zit te gamen en te transferen krijg je erg veel collisions (botsingen van pakketjes), gewoon niet doen met een hub dus.

edit:
een hub is GEEN switch, een switch stuurt het pakketje precies waar het heen moet gebaseert op MAC adressen.
dan kan bijvoorbeeld pc op poort 1 naar pc op poort 3 zenden en pc op poort 8 op het zelfde moment sturen naar pc op poort 5

regel dus ergens 2 maal een 8 poorts switch oid.

[ Voor 23% gewijzigd door Vincenz0 op 13-10-2006 12:31 ]

Coding 4 Fun!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ay... daar was ik al bang voor. Ik wist hoe een switch werkte, maar ik heb simpelweg geen ervaring met hub's. Bedankt voor de info!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik weet niet waar je woont, maar je mag wel een switch van mij lenen. Moet je 'm wel komen ophalen (en terugbrengen uiteraard ;)). Als je interesse hebt: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/71649/FFFFFF/000000/1

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-03 10:58

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik weet uit ervaring dat een Hub echt een ramp is voor lan party's. Zels al met 4 computers aangesloten krijg je zoveel collision dat er niet meer valt te gamen. Ga dus voor een switch, elke goedkope switch zal al wel volstaan voor een netwerk van 10 computers lijkt me zo.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-03 18:54
http://tweakers.net/pricewatch/39019/Sweex-Switch-(8x-10-100Mbps)-prijzen.html

Knoop deze aan een (misschien aanwezige) router, die hebben meestal 4 poortjes en dan kom je dus uit op totaal 10 bruikbare poorten(8-1=7 4-1=3 3+7=10). koop er desnoods 2, niet ideaal maar al stukken beter dan een hub. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Doe dan wel eerst even een GoT search op ervaringen met Sweex en bedenk dan pas of het je die 10 euro waard is. Ik meld het puur om teleurstelling te voorkomen.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-03 18:54
Persoonlijk heb ik met sweex switches nog geen problemen gehad. Een voeding zou ik er niet van aanraden nee :P voor 5euro meer heb je ook wel andere merken, waarschijnlijk wel met dezelfde inhoud.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 11:48
slacksoff schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 12:43:
http://tweakers.net/pricewatch/39019/Sweex-Switch-(8x-10-100Mbps)-prijzen.html

Knoop deze aan een (misschien aanwezige) router, die hebben meestal 4 poortjes en dan kom je dus uit op totaal 10 bruikbare poorten(8-1=7 4-1=3 3+7=10). koop er desnoods 2, niet ideaal maar al stukken beter dan een hub. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten :)
mijn vader heeft deze switch ooit bij alternate besteld en die wilden ze bij nader inzien toch niet leveren omdat er teveel klachten over kwamen. Ze hebben toen een andere geleverd die nog goedkoper was. Nooit problemen mee gehad _/-\o_.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 08:14

BHQ

een hub is verschrikkelijk voor een LAN. 100 (of zelfs 10)mbit delen over de personen die erop hangen en idd. de nodige shitload aan colissions. Erg vervelend ;)
Pagina: 1