Toon posts:

[Probleem] Out of Range bij msi k8t neo + Soundcard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de input van mijn "oude" geluidskaart creative live 5.1 een beetje kraakte, heb ik besloten een nieuwe geluidskaart te halen, voor de input (om muzieksets op te nemen). Anyway toen ik deze nieuwe geluidskaart een simpele (c-media cmi8738) erin stopte en installeerde, deed mijn videokaart het niet meer, waarschijnlijk door een IRQ error, en derhalve heb ik dus die oude geluidskaart eruit gehaald, en alleen de nieuwe erin gedaan. In principe "werkt" het nu, maar sinds ik dit heb gedaan, crashed mijn computer eens in de zoveel tijd, echt bij nutteloze dingen (niet eens games ofzo), met de melding "Attention Out Of Range 3kHz V390.8Hz" Dit is nog veel vervelender! Ik heb deze foutmelding nooit gehad, en t lijkt me nogal sterk dat het ineens aan mijn videokaart ligt (radeon 9800 pro waarvan de koeler gewoon werkt). Iemand suggesties zover?
Als laatste wanhooppoging heb ik geprobeerd mijn onboard soundcard (realtek ac97 chip) te installeren, maar die herkent mijn pc niet, kan dit zijn doordat er nog een andere geluidskaart in zit?
Alvast bedankt. _/-\o_

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 21:12
Hmm, vreemd probleem. Ik zou zelf de geluidskaart die je gekocht hebt terugbrengen, die zorgt voor problemen want het is de veroorzaker.

Ik heb zelf ook eens zoiets gehad, andere geluidskaart er in en ik was klaar :)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27
Wat tips:
  • Geluidskaart niet in het eerste slot naast de videokaart prikken (vaak gedeelde IRQ)
  • Als ik het goed begrijp heb je nu al drie verschillende geluidskaart drivers op je PC gehad, dit leidt vaak ook tot problemen, ook al heb je ze gedeinstalleerd)
Offtopic (ter informatie):

Ik heb in mijn PC ook twee geluidskaarten (C-Media en de Creative Sound Blaster Audigy) werkend gekregen. Door bij een schone install de C-Media geluidskaart te activeren in de BIOS (en de Creative Sound Blaster Audigy ook te laten zitten) en daarna Windows XP SP2 te installeren. Na installatie niets meer aan de onboard drivers gedaan (dus standaard door Microsoft geleverde drivers gebruikt) en alleen de Audigy drivers geinstalleerd. Dit werkte vlekkeloos. Het is een kwestie van proberen.

Als ik de officiële VIA drivers voor de C-Media na installatie installeerde werkte het niet meer). Het is een kwestie van proberen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat stel je voor dat ik doe? Die onboard laat ik wel schieten..
Maar waarom heb ik wel een IRQ fout als beide geluidskaarten erin zitten, en niet als ik ze allebei afzonderlijk eruit heb gehaald (op zelfde plek gehouden)? Ik heb natuurlijk ook andere slots geprobeerd maar dat werkte ook niet. En hoe activeer je c-media in de bios? Ik bedoel, ik heb nu niets geactiveerd, en ik zit nu met die c-media kaart, die gewoon werkt -zonder iets te actieveren- .
Graag een klein stappenplan, aangezien ik nogal snel door de war raak door al die dezelfde en verschillende termen! Alvast heel erg bedankt!!

edit: ok ik heb het nog eens getest, en ik krijg meteen als ik een spel start zo'n Out of Range crash. Maar dit heb ik echt nog nooit gehad; het is pas nadat ik die IRQ errors heb gehad (dat mn monitor uberhaupt niet aanging, vanwege die soundcard)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2006 12:43 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 12:32:
Dus wat stel je voor dat ik doe? Die onboard laat ik wel schieten..
Maar waarom heb ik wel een IRQ fout als beide geluidskaarten erin zitten, en niet als ik ze allebei afzonderlijk eruit heb gehaald (op zelfde plek gehouden)? Ik heb natuurlijk ook andere slots geprobeerd maar dat werkte ook niet. En hoe activeer je c-media in de bios? Ik bedoel, ik heb nu niets geactiveerd, en ik zit nu met die c-media kaart, die gewoon werkt -zonder iets te actieveren- .
Graag een klein stappenplan, aangezien ik nogal snel door de war raak door al die dezelfde en verschillende termen! Alvast heel erg bedankt!!

edit: ok ik heb het nog eens getest, en ik krijg meteen als ik een spel start zo'n Out of Range crash. Maar dit heb ik echt nog nooit gehad; het is pas nadat ik die IRQ errors heb gehad (dat mn monitor uberhaupt niet aanging, vanwege die soundcard)
Allereerst C-Media is bij mij me onboard geluidskaart.

Stappen plan:
  1. Zet je onboard geluidskaart uit (ergens bij chipset, onboard sound on/off)
  2. Verwijder alle geluidskaartdrivers goed
  3. Zet de geluidskaart doe je wilt gaan gebruiken in de PC, in ieder geval het tweede PCI slot, dus houd er één vrij tussen videokaart en geluidskaart
  4. Instaleer de drivers
Werkt dit nog niet, doe dan een 'clean' install met de geluidskaart die je wilt gaan gebruiken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.