[Gentoo] Probleem met mounten root als rw

Pagina: 1
Acties:

• delenn
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik heb op het moment een wat apart probleem met mijn linux installatie...

Ik schijn mijn rootpartitie niet meer readwrite gemount te krijgen...
vanuit de gentoo rescue cd kan ik wel in het systeem komen en dan krijg ik rw mounten wel voorelkaar, maar in de gewone boot blijft de root disk altijd readonly.

Ik kan in de /var/log/messages of dmesg geen foutmelding vinden over het mounten van / maar natuurlijk een berg fouten vanuit het systeem over het feit dat allerlei dingen hun werk niet kunnen doen (zoals udev)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
fsck al eens geprobeerd?

• delenn
yep

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

start eens in single user op... mount root rw en boot dan verder..
Werkt dat dan wel? Dan zou er geen probleem met je fs moeten zijn.

Verwijderd

De kernel kan een partitie automatisch read only mounten wanneer de hardware problemen aan het veroorzaken is. Denk bijvoorbeeld aan brakke ide of sata kabels of een falende hardeschijf.

Verwijderd

en kijk eens welke mount opties er in /etc/fstab worden gedefineerd voor je root filesystem. Tevens hoor je tijdens het booten een melding te krijgen waarom het filesystem niet gemount kan worden, deze output willen we ook graag zien ;) (dmesg)

• delenn
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:35:
De kernel kan een partitie automatisch read only mounten wanneer de hardware problemen aan het veroorzaken is. Denk bijvoorbeeld aan brakke ide of sata kabels of een falende hardeschijf.
Zou dat dan niet ook moeten gebeuren als ik de disk mount vanuit de livecd/andere partities.

• delenn
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:42:
en kijk eens welke mount opties er in /etc/fstab worden gedefineerd voor je root filesystem. Tevens hoor je tijdens het booten een melding te krijgen waarom het filesystem niet gemount kan worden, deze output willen we ook graag zien ;) (dmesg)
Ben ik even blij dat mijn logs een eigen partitie hebben. Ik zal nog een keer de dmesg naspitten als ik weer thuis ben.

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
als het reiserfs is kijk dan ff je kernel opties na of je reiserfs kernel user acces whatever dingie wel aan staat.

• delenn
Zubzub schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 13:46:
als het reiserfs is kijk dan ff je kernel opties na of je reiserfs kernel user acces whatever dingie wel aan staat.
Nog steeds niet thuis, dus kan effe niet kijken, maar zou dat niet ook effect moeten hebben op mijn andere reiserfs partities?

• delenn
Ik heb het inmiddels gevonden,,,, het blijkt dat awk niet meer werkte op mijn systeem door een configfout van mijzelf. Na het herinstalleren van gawk is het probleem verholpen.
Pagina: 1