Bor de Wollef schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:14:
[...]
Ik vind dit een beetje een vreemde stelling. In dit geval lijkt er namelijk sprake te zijn van een redelijke twijfel. Ook ik krijg sterk het idee dat de eerste 2 quotes in de post van Teckna door dezelfde persoon geplaatst zijn. In een geval waarin meerdere shop survey users hun twijfel naar voren brengen lijkt het mij niet meer dan logisch dat juist dat geval extra onder de loep word genomen.
Redelijke twijfel op basis van enkele zinnen in een bepaalde soort schrijfstijl die tot dusver door 2 personenn herkend is? Er is écht wel meer nodig. Je verwacht toch niet werkelijk dat wij op basis van enkel en alleen een manier van schrijven mensen gaan aanspreken dat er vermoedens zijn dat ze gerelateerd zijn aan een Shop?
Hoe zou je het vinden als we op een dergelijke manier omgingen met gebruikers? Het mag zo zijn dat er (commerciële) belangen zijn, voor zowel winkel als gebruiker, en dát is ook de reden is dat er intensief wordt gecontroleerd.
Ik ben heel benieuwd wat je wil voorstellen naast de melding dat we intensieve controles uitvoeren. Kom maar met suggesties hoe je denkt dat het moet, en wellicht zit er iets bruikbaars tussen. Ik heb nog steeds niets meer gezien dan een verzoek tot controle op basis van wat lijkende teksten. Daarop vemeld ik dat er reeds uitvoerige controles van toepassing zijn op Shop Surveys, maar dat meldingen met nieuwe informatie altijd welkom zijn.
Indien uit controles blijkt dat er reden is tot twijfel wordt uiteraard verdergezocht, maar nogmaals: ik ga hier niet uit de doeken doen op welke wijze precies gewerkt wordt.
[...]
Het is denk ik niet de vraag van zwarteraaf of er intensieve controles worden uitgevoerd maar meer of de mensen die hiervoor de benodigde rechten hebben juist dit geval extra intensief willen controleren.
Het is heel simpel: Als we dit geval extra zouden moeten controleren op basis van mogelijke overeenkomst in schrijfstijl, dan betekent dat dat de controles die op dit
moment al uitgevoerd worden verre van afdoende zijn. Dat de betreffende Surveys er nog staan mag toch voldoende zeggen?
Als dat niet zo is, dan is er maar één manier om dat te veranderen, en dat is inzage geven in de werkwijze en onze gegevens, en dat kunnen we gewoon niet doen en houdt de discussie op.
Persoonlijk vind ik een beoordelingssysteem voor mensen die een shop survey achterlaten ook zeer twijfelachtig. Ook al stel je niet direct dat de survey positief moet zijn is het effect waarschijnlijk toch een groter aantal positieve surveys. Dit omdat mensen die een negatieve ervaring hebben sneller geneigd zijn een survey in te vullen. Door nu middels een beloning ervoor te zorgen dat er meer mensen met positieve ervaringen een survey gaan invullen krijg je een vertekend beeld ten opzichte van de andere shops die dit niet doen. Hier is dacht ik ook al vaker een topic over geweest.
Persoonlijk ben ik van mening dat het beinvloeden van surveys door beloningen / kortingen in het vooruitzicht te stellen niet wenselijk is en ook niet past bij de professionele instelling waarmee T.net de shop surveys benaderd.
De ene Shop vraagt in de winkel een beoordeling te plaatsen, de andere op de site, en weer een ander in een schrijven bij de bestelling. Alle Shops zien graag surveys terug.
Dat er iemand zo slim is (en nee, dit is niet het enige voorbeeld) aan een survey, ongeacht of deze positief of negatief is (erg belangrijK!) een beloning te hangen om surveys te stimuleren vind ik getuigen van marketingkwaliteiten. Dat zeg ik zeer zeker niet vanuit mijn rol als FPA, maar op basis van mijn dagelijks werk. Niets staat andere shops, of heeft andere shops in de weg gestaan met een dergelijk concept te komen. Dat noemen we marketing en marktwerking. Ergo: er is geen enkele sprake van oneerlijke concurrentie. Je stelt dat het effect zal zijn dat er meer positieve surveys komen, en je geeft zelf al aan dat mensen met een negatieve ervaring eerder geneigd zijn een survey te plaatsen. Is het dan niet juist zo dat op DIT moment de Shop Surveys geen goed beeld geven? Is het niet zo dat juist door eenieder te belonen, positief én negatief, dat een reëel beeld ontstaat?
Het mag natuurlijk je mening zijn dat dit de Shop Survey vertekent, maar laat ik dan de illusie wegnemen dat dergelijke zaken niet al plaatsvonden in andere vormen: De ene Shop die er niets over zegt, en de andere Shop die iedere klant vraagt een survey in te vullen, er naar linkt op de site, etcetera.
Hoe je dit wil relateren aan het al dan niet hebben van een professionele instelling benieuwt me dan ook. Ook hierbij juich ik suggesties van harte toe: waar wil je de grens leggen? Shops die mondeling aangeven dat een survey plaatsen de verzendkosten opheft? Hoe wil je dat controleren? Het op de site vragen om beoordelen?
Zo lang er voor een ieder(!) die een Shop Survey plaatst een gelijke beloning is, zie ik slechts verbetering van de betrouwbaarheid van het beeld wat de Shop Surveys geven door zowel stimuleren van positieve als negatieve surveys alswel de hoeveelheid surveys die geplaatst worden in totaal. Tevens is er niets wat de andere Shops belemmert dezelfde methode te hanteren. Zoals gezegd kan ik het alleen maar toejuichen om deze redenen, omdat al met al een beter beeld ontstaat als alle Shops invullen van Surveys actief zouden stimuleren.
Ik besef dat zaken niet altijd even logisch lijken, maar ik wil ook begrip vragen voor de handelswijzen en richtingen die zijn bepaald op basis van het screenen van honderden surveys, ondanks dat we er geen inzage in kunnen geven.
Het is ook zeker niet zo dat ik de input of discussie niet waardeer (hence de uitgebreide reacties

).
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 13-10-2006 20:00
]