Toon posts:

[Linux] Tape-RAID 5 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een methode om RAID 5 op tapes toe te passen.
Dus 3 of meer tape-units parallel te laten backuppen in RAID 5 configuratie.
Ik weet dat het mogelijk is maar dan zit ik gelijk aan een commercieel pakket vast. (bijv. BrightStor ARCserve Backup for Windows Tape RAID Option zou dit moeten kunnen)
via Google kom ik er ook niet echt uit (2 miljoen + hits), maar kan er eigenlijk niet veel zinnigs voor vinden onder Linux om dit bijv. met md op te lossen.
Weet iemand of hier uberhaupt al pogingen / projecten voor zijn ondernomen?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 17:00

ReseTTim

Chocolate addicted

andere vraag wat is het voordeel hiervan? dat je dan 3 tapes maakt waarvan 1 van de 3 kwijt / stuk mag raken? denk dat raid5 @ tapes beetje onzin is..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31

SpamLame

niks

Weet ook dat DataProtector van HP aan tape mirroring kan doen.
Maar om nou dan nog een stap verder te gaan (raid5 bv) vind ik persoonlijk een stap te ver.
Bij een raid oplossing (tenzij raid6) mag je maar 1 tape kwijt raken. Bij een volgende tape ben je je data kwijt. Kan je net zo goed voor mirroring gaan, scheelt je tapes en drives.
En als mirroring niet kan vanwege limitaties in het pakket, dan kan je nog altijd een media copy maken nadat de backup klaar is.

Verwijderd

Topicstarter
@ReseTTim
Over de zin / onzin van deze techniek is een andere discussie.
Ik doe wel meer dingen met Linux waarvan er mensen zullen zeggen "waar is dat voor nodig?"
Zoveel mensen er zijn, zoveel meningen kan je er over hebben.
Maar het gaat mij in dit geval om de techniek en de (on?)mogelijkheid ervan om dit onder Linux met bestaande middelen (geen commercieel pakket) te gebruiken.
Maar een van de voordelen is de doorvoersnelheid...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik denk dat het wel mogelijk is. Je moet dan ook wel 3 of meer aparte tape devices hebben en elk tape device moet als een block device te voorschijn komen.

Maar omdat tapes zich iets anders gedragen dan block devices, het zijn namelijk character devices (zie het als een stream van het internet of het schrijven van een cd) ga je denk ik er niet zomaar mee uitkomen.

Het probleem is vooral omdat het praktisch gezien niet mogelijk is om tapes als random data device te gebruiken. Eenmaal een tape geladen wordt, streamt die gewoon vol met raw data, als block device zou die constant moeten vooruit- en terugspoelen naar de beginplaats van je partitie waar je b-tree en andere zooi hangt om de locatie van nieuwe inodes en evt. journal te mogen wegschrijven. Een tape is bedoeld om sequentieel data weg te schrijven.

Je kunt natuurlijk zelf een driver schrijven, het mooie van open source, gebruik de tape driver, initialiseer het als block device, vind een oplossing voor je inodes en journal weg te schrijven zonder te moeten herspoelen... simpel toch... of een ander soort bestandssysteem die het allemaal sequentieel kan.

Een andere oplossing is nog om een multiplexer te gebruiken of te programmeren die de stream opvangt van je backupprogramma en die met een RAID5-algoritme (XOR) naar 3 andere streams piped. Dit zou eventueel wel de simpelste oplossing zijn, je kunt daarvoor bijvoorbeeld een virtuele tapedriver maken waar je naartoe streamt die dan weer 3 streams genereert.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Goede ideeen Guru, maar de beperkingen die je beschrijft zijn allemaal al opgelost door anderen. Waarom zou je daar zelf dan nog aan gaan knutselen?

ARCserve heeft al die problemen al opgelost aangezien ze al (jaren) een oplossing hebben die tapes in RAID kan gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat er niet al iemand geweest is die dezelfde soort oplossing voor het Linux platform gebouwd heeft. Als ARCserve het gedaan heeft is er blijkbaar een markt voor, en zal het dus waarschijnlijk ook voor een ander platform al gedaan zijn. Nu alleen nog uitvinden wie dat geweest is ;)

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Als ik het zo even lees, denk ik inderdaad dat er maar 1 goede optie is:
Maak een simpel C-programma dat je STDIN opvangt, het splitst in twee even grote blocks A en B, en een XOR maakt van A en B. Wat header-informatie toeveoegen, en die drie delen schrijf je dan in je C-programma weg op je tapes.
Dan moet je ook een C-programma maken om van je tapes te lezen.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je punt.
Maar even simpel een C proggie bakken is niet voor mij weggelegd.
Probleem is dat je dat dan ook moet onderhouden en tevens ook alle risico's van dien voor lief te moeten nemen.
Er is veel mogelijk met loop-devices om daar dan iets mee te maken.
Maar zoals Guru al zei gaat het daarbij nog altijd om block-devices en niet om character-devices.
Encrypted file-systems is geen enkel probleem. Dat draait als een trein.
Mijn volgende stap is om dus ook te proberen of ik dat ook met backups kan doen.
Als ik op die manier ook een AES-256 kan loslaten op m'n tape-unit ben ik al weer een stap verder.
Kortom, zo min mogelijk programmeerwerk en toch een zo hoog mogelijke vorm van beveiliging zien te realiseren.
Pagina: 1