USBZIP boot method voor DSL

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb Damn small linux gedownload en die wil ik op een USB stickje zetten. Dat is inmiddels keurig volgens de handleiding gelukt, maar de machine die van die stick moet booten ziet hem niet als boot disk.

Nu heb ik wel diverse handleidingen van debian en DSL doorgespit om de boel werkend te krijgen zonder een CD te moeten branden, maar die werken niet.

Mijn probleem is denk ik het volgende: Er zijn 2 methodes om te booten van usb:
-USBHDD
-USBZIP
Volgens mij is mijn stickje nu klaargemaakt voor USBHDD en heb ik USBZIP nodig. Hoe ik dat doe of wat de verschillen zijn kan ik nergens vinden.

Voor beide manieren kun je vanuit het damn small linux menu een of ander dingetje aanklikken, maar ik heb geen CD om eerst een live CD te bakken en van daaruit vervolgens die USB stick klaar te maken. Weet iemand hoe ik een USB stick zo partitioneer/formatteer/whatever dat ie boot met de "USBZIP" methode?

ieeeepppppp :P

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

VROEM! schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 22:33:
Ik heb Damn small linux gedownload en die wil ik op een USB stickje zetten. Dat is inmiddels keurig volgens de handleiding gelukt, maar de machine die van die stick moet booten ziet hem niet als boot disk.

Nu heb ik wel diverse handleidingen van debian en DSL doorgespit om de boel werkend te krijgen zonder een CD te moeten branden, maar die werken niet.

Mijn probleem is denk ik het volgende: Er zijn 2 methodes om te booten van usb:
-USBHDD
-USBZIP
Volgens mij is mijn stickje nu klaargemaakt voor USBHDD en heb ik USBZIP nodig. Hoe ik dat doe of wat de verschillen zijn kan ik nergens vinden.

Voor beide manieren kun je vanuit het damn small linux menu een of ander dingetje aanklikken, maar ik heb geen CD om eerst een live CD te bakken en van daaruit vervolgens die USB stick klaar te maken. Weet iemand hoe ik een USB stick zo partitioneer/formatteer/whatever dat ie boot met de "USBZIP" methode?
Je weet zeker dat de betreffende pc kan starten vanaf usb-devices ?

0.0

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik kan in het bios kiezen uit onder andere USB-ZIP en USB-FDD (niet USB-HDD), dus ja :)
Het gaat om een EPIA bordje.

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je vanaf usb-stick boot dan moet je de USB-ZIP methode gebruiken. Zelf doe ik dit met behulp van GRUB om het booten voor elkaar te krijgen. Zorg er wel voor dat je een initial ramdisk hebt met usb modules anders zal het niet werken. Hier heb je nog een aantal links:

http://www.knoppix.net/wiki/USB_Based_FAQ
http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html
http://www-128.ibm.com/de...nux/library/l-initrd.html
Algemene gedragsregels (Netiquette)

In de search en op google valt er nog heel veel over te vinden, zoals je ziet heb ik ook een url met de FAQ van tweakers toegevoegd, omdat ik weinig eigen initiatief zie.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ehm ja kijk wbt weinig initiatief: Ik heb een paar uur documentatie over DSL lopen doorspitten en gekeken of ik wat op de USB stick zelf terug kon vinden dat leek op een script.

Buiten DSL documentatie heb ik ook debian documentatie doorgebladerd hierover en ik heb flink rond gegoogled op USB ZIP boot method (met wat andere termen) dus ik denk dat dat wel mee valt. Wat ik vond was eigenlijk steeds een copy-paste van ofwel de debian site, ofwel de DSL documentatie en op gegeven moment hield het voor mij een beetje op.

Maar goed, ik zal in het vervolg wat verder uitwijden over wat ik al gedaan heb als dat hier de bereidwilligheid tot helpen vergroot. Dank voor je links in elk geval, ik ga kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door VROEM! op 12-10-2006 23:13 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Het truukje met de HP software heeft gewerkt :)
Dus: Formatteren met de HP nogwat dinges, bij het formatteren even freedos erop gezet.
Toen: command.com en freedos kernel eraf, DSL (dsl-embedded image) erop, syslinux toegepast op de stick en hij boot :)

Op zich is dit leuk allemaal, maar ik vraag me eigenlijk nog steeds af hoe je vanuit linux zelf de "usbzip" method moet doen. En dan meer specifiek wat het verschil is bij partitioneren/formatteren en MBR goed zetten.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Update: Ik had 2 dingen gewijzigd, het moederbord EN de hierboven genoemde truuk. Het originele moederbord waar ik het probleem mee had boot nog steeds niet.

Ik heb al de partitie op de stick kleiner gemaakt van 100MB om te checken of dat verschil maakt, maar ook dat heeft niet gewerkt.

Verder heb ik alle links nog eens doorgelezen, ik kan veel vinden over "het booten van USB" maar nergens staat specifiek hoe je een stick klaar maakt om te booten via de "USB ZIP" methode. Wel voor de "USB-FDD" methode (partitie maken < 1.44MB en daarvan booten), maar specifieke verschillen tussen "USB-HDD" en "USB-ZIP" zie ik nergens terug.

Wie o wie kan me hier nog bij verder helpen?

Pagina: 1