Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding met crowbar: klopt dit schema

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:47
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een 5V voeding die een paar A kan leveren. Als overspanningsbeveiliging gebruik ik een crowbar. Dit is mijn schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.cvtvraagteken.nl/bende/voeding_met_cb2.gif

Nu is mijn vraag: klopt dit schema een beetje? Wat kan er verbeterd worden?

Ik weet dat het net zo makkelijk is om 1, wat sterkere tor te gebruiken. Maar die heb ik op dit moment niet voorradig, en dit is wat makkelijker te koelen dan 1 grote tor.

Alle feedback is welkom!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Lijkt me wel te kloppen.
Zet ook een diode over de 7805, zodat een uitgangsspanning zonder ingangsspanning geen probleem geeft.
De Zener in de Cowbar lijkt me een iewat hoge spanning te hebben. Nu gaat er pas boven de 7V wat gebeuren. Lijkt me wat laat.

Guus Assmann

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36
Ik zou nog een zekering toevoegen tussen D1 en D2, zodat je die als eerste opblaast als de crowbar in werking treed.
Daarnaast vind ik 18V in voor een 5V uit nogal veel. Bij een behoorlijke belasting moet je dan erg veel warmte afvoeren.
Misschien ook handig om een stroombegrenzing in te bouwen?

• RvL
Dat wat die ingangsspanning betreft heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik heb op dit moment alleen geen andere trafo dan een 16V, wat gelijkgericht op ongeveer 18 uit komt. Ik ga nog kijken voor een andere ;)

Wat betreft die zener, dat is inderdaad een goede. Een lagere waarde voor de zener lijkt me een betere optie. Maar wat bedoel je met een uitgangsspanning zonder ingangsspanning?

Nu de dekens nog...

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Uitgangsspanning zonder ingangsspanning:
Stel dat er bij de afnemer een vrij grote condensator zit. Dan kun je een probleem krijgen als de ingangsspanning weg valt. Zodra deze weg is en aan de uitgang nog spanning staat, dan zal de 7805 kapot gaan. Oplossing is een 1N4001 met de Kathode aan de ingang en de anode aan de uitgang van de 7805.

Overweeg het gebruikt van een schakelende voeding als je met 18V aan de ingang moet werken.
Er is een "simple switcher" en dat scheelt heel veel warmte. (LM2575 als ik het goed heb)

Guus Assmann

• RvL
jeronimo2003 schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 00:01:
Ik zou nog een zekering toevoegen tussen D1 en D2, zodat je die als eerste opblaast als de crowbar
Ik heb daar nog eens over zitten denken, maar als ik dat doe en er treedt een overspanning op door een kortsluiting in de voeding (gesimuleerd door de base aan de collector te hangen), dan brandt die zekering wel door, maar de voeding blijft gewoon werken. Door de sluiting kan daarom ook de hele voeding naar de haaien gaan. Vanuit dat oogpunt lijkt het me beter om de zekering voor de voeding te plaatsen.

Die diode zal ik inderdaad wel toevoegen. Ik moest even denken hoe het kon dat er een uitgangsspanning was zonder ingangsspanning, maar met de uitleg van de vorige post is het me compleet duidelijk!

Nu de dekens nog...

• jeronimo
Ik heb daar nog eens over zitten denken, maar als ik dat doe en er treedt een overspanning op door een kortsluiting in de voeding (gesimuleerd door de base aan de collector te hangen), dan brandt die zekering wel door, maar de voeding blijft gewoon werken. Door de sluiting kan daarom ook de hele voeding naar de haaien gaan. Vanuit dat oogpunt lijkt het me beter om de zekering voor de voeding te plaatsen.
Op het moment dat je daar een sluiting hebt is je voeding al naar de haaien.Ik zou iig ook een stroombegrenzing inbouwen, zodat de uitgangsstroom op een veilige waarde begrensd kan worden.
Hiermee bedoel ik dus een extra regeling en niet een extra zekering.

• RvL
Die tip krijg ik inderdaad van meer mensen, toch eens naar kijken.

Nu de dekens nog...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Wat ik eventjes gemist heb ...

Normaal zul je mij dit niet snel horen zeggen ... maar voor 5V met een beetje pit is een computer voeding eigenlijk ideaal ...

Repareren doe je zo.

• RvL
Dat zul je me niet horen ontkennen, maar de voeding maakt onderdeel uit van een groter (school)project, namelijk een led-dansvloer. De voeding is bedoeld om een tegel van 1 m2 van prik te voorzien. In eerste instantie willen we 4 tegels fabriceren.

Als je een beetje een kwalitatief goede voeding wil ben je aardig wat geld kwijt en krijg je voltages waar je niets mee kan, naast de gewenste 5v. Vooral dit geld is niet aanwezig...

Dus vandaar een zelfbouwvoeding. Al zag ik laatst op de site van BACO IJmuiden ook schakelende voedingen voor 5 euro...

Nu de dekens nog...

• jeronimo
Wij weten natuurlijk niet hoe de rest van je schakeling in elkaar zit, maar misschien is het wel mogelijk om alleen de aansturing/controller op 5V te laten werken en de rest op een hogere niet gestabiliseerde (alleen gelijk gerichte en afgevlakte) voeding.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Er zijn heel veel schakelende voedingen die stukken efficienter zijn dan dat wat je nu bedacht hebt. Deze zullen misschien iets meer kosten, maar dan heb je ook wat. Kijk alleen al naar laptop voedingen, komt 18 volt uit op iets van 4 ampere, kosten 50 a 60 euro. Ik denk dat je een mooi alternatief kan vinden voor deze energie verslindende voeding.

deze bijvoorbeeld:
http://www.rs-components....dfgg.0&cacheID=nlnetscape

[ Voor 32% gewijzigd door Zjosh op 15-10-2006 22:10 ]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Even meedenken met je idee:

Je wilt een dansvloer maken, ik neem aan met "touchsensors" (5 volt) en andere electronica zoals microcontrollers (ook allemaal 5 volt). Verder een hoop LED's (steeds 3 in serie is +/- 12 volt) of CCFL's (12 volt).

Dan is een computervoeding toch super ideaal? Alleen de 3.3 volt gebruik je dan niet. Zelfs de -12 volt uit een computervoeding kun je gebruiken...Dan gebruik je dus 5, 12, (kun je ook makkelijk 7 maken ofzo) en -12 volt. Voordeel is dat je deze vast en zeker ergens gratis kunt krijgen/vinden/vragen/etc... En ze leveren toch wel wat ampere's!!

Zelf gebruik ik de laatste tijd ook bijna overal een oude computervoeding bij.
Omdat ik deze meestal maar weinig belast kan ook nog eens die vervelenden fan eruit :)

Lijkt me echt een goedkope en goede oplossing!!

• RvL
Ik zal het eens in de vergadering gooien.

Het idee tot nu toch is inderdaad met iets van sensors (hoe en wat weet ik niet precies, niet het deel waar ik actief mee bezig ben), een hoop electronica als uC en ethernetcontrollers en 64x4 full color leds per tegel.

Het grote nadeel van het project is alleen dat het grotendeels uit eigen zak moet komen. We hebben gelukkig sponsors voor aluminium en plexiglas, maar de rest komt grotendeels uit eigen zak. De scholen van tegenwoordig willen wel dat je iets doet in het kader van 'vrije studieruimte', maar limiteren fantasie door een zeer minimaal budget beschikbaar te stellen...

Mede daarom zijn voedingen van 50 euro eigenlijk geen optie, al zijn dergelijke schakelende voedingen natuurlijk veel efficienter dan zo'n straalkachel lineaire voeding. Daarom ga ik deze week eens kijken naar een aanbieding bij BACO, schakelende voeding voor 5 euro, met 3.3V(4A), 5V(4A) en 12V(1A). Dat zou ideaal zijn.

Nu de dekens nog...

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 18:56

Dr.Roelski

Walk on ....

Ga voor de lol eens naar het grof vuil en kijk eens in de container met afgedankte tv's, videorecorders, versterkers, COMPUTERS en andere electronica meuk.
Gegarandeerd dat je daar wel een ouwe pc vind met werkende voeding!
Kost je helemaal nix!
Pagina: 1