Intel 910 915 grafische drivers onder windows 9x

Pagina: 1
Acties:

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-07 05:56
De situatie:
Het bedrijf gebruikt nog steeds Exact voor dos.
Men wil graag één win9x machine hebben omdat het factureren onder win9x sneller gaat dan onder XP. (lang verhaal)
1 van de Dell Inspiron 1300 laptops wil men dus onder windows 9x hebben draaien.

Specs van deze laptop
Intel 915GM chipset
Broadcom 440X nic
Intel 2200BG wlan (disabled)

Via de INF update wordt de chipset prima herkend. Het meest wazige is dat de grafische driver op "VGA" blijft hangen.

Ik heb geprobeerd de drivers van de 865/855 etc te installeren (Intel Extreme Graphics 2) maar dit werkt niet. De 915 chipset in deze laptop heeft de Intel Extreme Graphics 3 GPU.

Het is mij bekend dat Intel aangekondigd heeft dat er geen support voor win9x is met de gransdale chipset.

Mijn vraag. Is het iemand wel gelukt om een fatsoenlijke grafische driver voor deze geintregeerde videokaart succesvol te installeren?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euhm, is men niet op het idee gekomen om gewoon de bestaande hardware die *wel* met Win9x werkt te blijven gebruiken als men extreme EOL software gebruikt?

Of is het misschien geen optie om WinXP/Linux/wat dan ook te draaien en daarbinnen VMWare te draaien met Win98 onder VMWare?

Oslik blyat! Oslik!

• Kirpeknots
Ook met een VM heb je niet de grafische driver.

De ellende is dat werkplekken nu eenmaal om de paar jaar vervangen worden. En.... dat het vervangen van Exact met veel maatwerk nu eenmaal ook niet in 1 dag gebeurt.

Overigens is Exact voor dos echt een ellendig pakket om op niet 9x ossen te draaien. Je hebt bijna 600K laag geheugen nodig om ereport fatsoenlijk te draaien.

Dus voorlopig zitten we voor deze plek nog vast aan 9x.

[ Voor 22% gewijzigd door Kirpeknots op 12-10-2006 17:13 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Ik zou idd ook gaan voor een moderne linux, die herkent al die hardware automatisch, en dan daarbovenop dosbox, dosemu, wine of vmware.

Een VM emuleert ook een grafische kaart, meestal SVGA achtig. Als win9x wel drivers heeft voor die kaart (en dat zal zo zijn) heb je toch geen probleem? lijkt me dat zo'n programma ook niet echt zwaar is ofzo?

[ Voor 44% gewijzigd door smokalot op 12-10-2006 17:15 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Kirpeknots
Ik vrees het ergste met het emuleren. Laag geheugen vrij krijgen is geen pretje. Iedere driver hakt er in.

• smokalot

smokalot

titel onder

Kirpeknots schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 17:15:
Ik vrees het ergste met het emuleren. Laag geheugen vrij krijgen is geen pretje. Iedere driver hakt er in.
Vmware emuleert ook gewoon het lage geheugen!

probeer het anders gewoon eens een keer! Jouw win98 zal het verschil niet zien!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
smokalot schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 17:22:
[...]

Vmware emuleert ook gewoon het lage geheugen!

probeer het anders gewoon eens een keer! Jouw win98 zal het verschil niet zien!
Inderdaad proberen. Mijn vader gebruikte voor de zaak ook Exact voor Dos en een zelf in dBase geschreven voorraadbeheer systeem met een seriele barcodereader. Best een uitdaging om dat van DOS/Win9x op Windows XP te krijgen.

Hij heeft na eerst VMware Workstation te hebben geevalueerd het pakket gekocht en kan zelfs de seriele poort van de host naar het guest OS mappen. Problematiek met E-Report was in de VM zelfs minder dan op een fysieke machine. Daarnaast neem je die machine in principe overal mee naar toe op een redelijke USB stick :Y

Het concept van virtualiseren past perfect bij jouw problematiek :)

[ Voor 4% gewijzigd door HaveBlue op 12-10-2006 17:35 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Kirpeknots
Ik ga een poging wagen.

Het zal dus een VM zijn met win98SE OS met 150 files en aardig wat buffers. Toch veel laag geheugen. De VM zal met een Novell Client onder TCP/IP inlogt op een Netware omgeving.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Kirpeknots schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 17:41:
Ik ga een poging wagen.

Het zal dus een VM zijn met win98SE OS met 150 files en aardig wat buffers. Toch veel laag geheugen. De VM zal met een Novell Client onder TCP/IP inlogt op een Netware omgeving.
Je kunt je VM volledig kaal houden. Alle functionaliteit buiten EvD en evt. Excel voor de add-in kun je op de host PC laten draaien. Het enige wat geheugen zou kunnen innemen is VMware Tools om aansturing van muis, 'beeldscherm' etc. te optimaliseren. Kom je vanzelf tegen en is wel aan te raden bij een grafisch OS :Y

Succes d'r mee!

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Kirpeknots
De VM draait en het grafische probleem is daarmee opgelost.

Er is echter een nieuw probleem ontstaan wat niets met "Videoplanken en beeldkanonnen" heeft te maken..... de performance van zo'n VM is echt bagger.

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-07 13:54
Kijk fff of deze werkt:
Intel VGA Driver for Windows 98 and Me for follwoing chipsets:
845G
855GM
845GL
865G
845GE
852GME
855GME
845GV
910GL
915GV
915G[/quote]
[quote]
http://www.dfi.com.tw/Sup...SPC&STATUS_FLAG=A&SITE=US

Soms moet je ook de chipset driver eerst installeren: gedaan?

• smokalot

smokalot

titel onder

Kirpeknots schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 13:04:
De VM draait en het grafische probleem is daarmee opgelost.

Er is echter een nieuw probleem ontstaan wat niets met "Videoplanken en beeldkanonnen" heeft te maken..... de performance van zo'n VM is echt bagger.
welk OS gebruik je om die VM op te draaien? hoeveel RAM zit er in die machine, en hoe krap zit je daarin? Wat is er precies traag? heeft ie gewoon moeite met rekenen, met disk IO, of is het alleen maar de muis die traag aanvoelt? heb je de vmware tools al geinstalleerd?

• Kirpeknots
Joepi schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 13:20:
Kijk fff of deze werkt:
....845GV
910GL
915GV
915G[/quote]
[quote]
http://www.dfi.com.tw/Sup...SPC&STATUS_FLAG=A&SITE=US

Soms moet je ook de chipset driver eerst installeren: gedaan?
Ga ik proberen. Chipset drivers heb ik wel eerst gedaan.

Om terug te komen op de VM. Ja ik heb de VM-tools geïnstalleerd. Het trage zit met name in disk i/o.

Ik heb 256Mb ram toegewezen aan de VM en 8GB disk. Er draait win98SE met de laatste Novell Client. Het gaat met name over de snelheid van Exact voor DOS. Volgens mij wordt het traag door de wat minder prettige disk I/O van VM-ware.

Wij zijn geen reguliere Exact gebruikers. Door het volume en het maatwerk zijn onze exact databases enkele Gb groot. Veel laag geheugen is dan ook heel belangrijk omdat je ze anders niet meer geherindexeerd krijgt. De meeste werkplekken werken in Exact met WinXP. Dat gaat echter langzaam omdat oplocks 2 en file caching tussen de XP en Novell servers uit MOET staan i.v.m. database corruptie na de pakbonrun.

Onder 98se hoeven deze settings niet uit. Van daar mijn interesse naar een 98 oplossing.

Het draait op een Pentium M 1.7 met 1Gb. Heb net ook geprobeerd op een PIV 3.0 met 1Gb maar dat maakt geen verschil. Host OS is winXP pro.

• Kirpeknots
Jakkes. De DFI driver werkt ook niet.

Alleen voor
* Intel(R) 830M Chipset
* Intel(R) 830MG Chipset
* Intel(R) 845G Chipset
* Intel(R) 855GM Chipset
* Intel(R) 845GL Chipset
* Intel(R) 865G Chipset
* Intel(R) 845GE Chipset
* Intel(R) 852GM Chipset
* Intel(R) 855GME Chipset
* Intel(R) 845GV Chipset
* Intel(R) 852GME Chipset

Niet voor de 9xx serie. Deze driver had ik ook al van de intel site gedownload en geprobeerd. Hij installeerd wel een 9xx videokaart maar gebruikt dan gewoon vga op de achtergrond. Noemt het alleen 915. (Dus max 16 kleuren op 640X480)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kirpeknots schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 17:12:
Ook met een VM heb je niet de grafische driver.
Wel dus, die wordt geemuleerd en er is prima Win98 support voor de VMWare SVGA "adapter"
De ellende is dat werkplekken nu eenmaal om de paar jaar vervangen worden. En.... dat het vervangen van Exact met veel maatwerk nu eenmaal ook niet in 1 dag gebeurt.
De vanzelfsprekendheid van dat vervangen van de werkplekken zou ik in dit geval toch erg ter discussie willen stellen. Dat de software niet zo 1-2-3 vervangen kan worden is duidelijk (wel ellendig om zo'n nare vendor lock-in te hebben, maar goed, het is mosterd na de maaltijd om dat nu na tig jaar te constateren natuurlijk).
Kirpeknots schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 13:58:
[...]

Niet voor de 9xx serie. Deze driver had ik ook al van de intel site gedownload en geprobeerd. Hij installeerd wel een 9xx videokaart maar gebruikt dan gewoon vga op de achtergrond. Noemt het alleen 915. (Dus max 16 kleuren op 640X480)
Eh, het gaat hier om een boekhoudkundig programma onder DOS. Hoezo heb je meer dan 640x480x4bit nodig :?

Oslik blyat! Oslik!

• Kirpeknots
Omdat die machine tevens gebruikt wordt voor groupwise. En daar is een beetje grafische resolutie wel handig voor.

Het idee is om iedereen in de backoffice gebruik te laten maken van een vaste PC met XP voor het normale gebeuren (office en exact orderimport/verwerking). Daarnaast een laptop onder 9x voor de exact pakbonrun (kost drie kwartier hier), fakturatie onder exact en Groupwise 6.5.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Is het nodig dat de software op een laptop staat?

Anders zou ik de volgende oplossing willen voorstellen:

- Installeer Windows 98SE op een willekeurige PC (bijv. een oude betrouwbare Pentium III met 256 MB geheugen en een 10 GB harddisk of whatever).

- Installeer daar je software op plus PCAnywhere of een dergelijk pakket

- Bestuur die PC over het netwerk vanuit je laptop met PCAnywhere o.i.d.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• smokalot

smokalot

titel onder

dion_b schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 14:19:
[...]

Wel dus, die wordt geemuleerd en er is prima Win98 support voor de VMWare SVGA "adapter"
[...]

De vanzelfsprekendheid van dat vervangen van de werkplekken zou ik in dit geval toch erg ter discussie willen stellen. Dat de software niet zo 1-2-3 vervangen kan worden is duidelijk (wel ellendig om zo'n nare vendor lock-in te hebben, maar goed, het is mosterd na de maaltijd om dat nu na tig jaar te constateren natuurlijk).
helemaal mee eens, maar ik denk dat ze de volgende keer wel uitkijken voor zo'n onflexibele oplossing. Ik neem aan dat de bedrijfsleiding het niet leuk vond dat er voor iedereen een complete laptop aangeschaft wordt, plus het vele werk wat er gedaan moet worden om het uberhaupt aan de praat te krijgen. Plus nog de kosten die je moet maken om de boel een beetje veilig te houden, win98 is immers totaal unsupported en zo lek als een mandje.

Ik denk dat die terminal-server achtige oplossing nog niet eens zo gek is inderdaad, maar zijn er wel manieren om met meerdere mensen aan zo'n win98 PC tegelijk te laten werken? Werkt Citrix wel op win98? Wat je anders misschien kan doen is juist een hele zware server neerzetten, met heel veel RAM en hele snelle disks. En dan per client een virtuele win98 sessie starten en de desktop remote laten zien. Die server zal je wel wat kosten, maar kun je daarmee die laptops wel uitsparen?

• Kirpeknots
De laptops zijn er al. De bedrijfsleiding wil sowieso 2 werkplekken per werknemer aanbieden. Dit omdat men wil dat mail snel afgehandeld kan worden zonder dat men uit het productie systeem moet.

We houden bij de nieuwe logistieke applicatie inderdaad rekening met een oplossing met een open structuur. En.... bij voorkeur webbased. Misschien zelfs maatwerk. (Zelf eigenaar worden van code).

Nu eerst het PVE afmaken.

Wat gaan we nu doen? De laptops worden voor mail/office gebruikt. De vaste werkplekken voor exact en de verschillende verzendpakketten. (TPG/Transmit/innight/DHL etc etc). Beide machines zullen onder Exact draaien. Factureren gaat men op een vaste werkplek op een dedicated werkstation doen onder win98SE. (P IV 3Ghz i875) We zijn hier niet gelukkig mee. Het is een oplossing uit 1830. We zullen dit jaar nog maar even op een houtje moeten bijten. ;)

Ik ben trouwens niet echt bezorgd over het lek zijn van win98. We gebruiken GEEN outlook en er wordt hier niet veel op het internet gesurft. Buiten dat zit er een proxy tussen en staan wij geen direct SMTP verkeer van werkstations naar buiten toe.

[ Voor 12% gewijzigd door Kirpeknots op 17-10-2006 09:42 ]

Pagina: 1