Toon posts:

Probleem met proccessor door programma

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een programma gebruik zoals convertors, bewerking's programma's, video, etc.
dan schiet mijn processor gebruik onmiddelijk naar 100%, bij het branden van iets is het processor gebruik net 2%.
In de processen lijst zie je dan ook dat het desbetrefende programma op 99 staat. Ik heb voor zover ik weet alles op "dma indien beschikbaar" staan alleen weet ik niet hoe het met het BIOS zit daar staat alles op "auto".

Ik heb een:
AMD Athlon 64 3400+ processor
AsusK8V Deluxe moederbord
1536 ddr geheugen(kingston 3 x 512mb)
nVIDIA GeForce FX 5700 videokaart
een SATAII 160gb hd(maxtors)
en een ide 80gb hd(maxtor)
heb windows 2000 Pro draaien op SATA schijf

screenshots van taakbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://www.djthijsstyle.nl/Untitled-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.djthijsstyle.nl/Untitled-2.jpg

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Uuuh.. Wat is precies je probleem? :?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
eh, hij is gewoon zo hard mogelijk aan het werk dan?
zoek eens op 'freeenc.exe' -ik weet niet wat het is, waarschijnlijk je decoder ofzo-

[ Voor 13% gewijzigd door sjongenelen op 12-10-2006 15:58 ]

you had me at EHLO

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is normaal dat met een niet zo super snelle CPU zware programma's 100% CPU gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke, maar dat doet ie met alle dit soort programma's is dat normaal dan?

Verwijderd

Topicstarter
Dus dat is dan dus qua prestatie niet aan te passen?
Modbreak:Je topic schoppen binnen 24u is niet de bedoeling, binnen 1 minuut is helemaal onzinnig - gebruik de Edit-knop aub :o

[ Voor 57% gewijzigd door dion_b op 12-10-2006 16:44 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:59:
Draai dan eens een licht programma om te zien of die ook 100% gebruikt. Dingen zoals games en andere zware programma's gebruiken gewoon veel CPU power.

• wijbro
  • Laatst online: 26-05 22:08
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:56:
Als ik een programma gebruik zoals convertors, bewerking's programma's, video, etc.
dan schiet mijn processor gebruik onmiddelijk naar 100%, bij het branden van iets is het processor gebruik net 2%.
In de processen lijst zie je dan ook dat het desbetrefende programma op 99 staat. Ik heb voor zover ik weet alles op "dma indien beschikbaar" staan alleen weet ik niet hoe het met het BIOS zit daar staat alles op "auto".

Ik heb een:
AMD Athlon 64 3400+ processor
AsusK8V Deluxe moederbord
1536 ddr geheugen(kingston 3 x 512mb)
nVIDIA GeForce FX 5700 videokaart
een SATAII 160gb hd(maxtors)
en een ide 80gb hd(maxtor)
heb windows 2000 Pro draaien op SATA schijf

screenshots van taakbeheer:
[afbeelding]

[afbeelding]
Video-encoders kunnen inderdaad zoveel "gebruiken", dus ja daar zul
je mee moeten leren leven. Wellicht kun je wat andere encoders uitproberen
maar veel verschil (in processor-gebruik) zul je niet tegenkomen :)

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 15:23

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:59:
Wat voor hinder ondervind je dan van het 100% CPU gebruik? Voor videoconversie software is dit heel normaal.

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

• PilatuS
  • Niet online
Zelfs een zwaar overgeklokte Core 2 Duo zal nog 100% gebruiken bij encoden, het zal dan alleen wel stukken sneller gaan dan met een 3400+.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan aardig(zogenaamde niks doende programma's) tegelijk draaien zonder dat dat de cpu ernstig beinvloed.
Maar ik dacht misschien kan ik op een of andere manier de cpu minder erg belasten en dat ie wat meer gebruik maakt van het geheugen.
Maar dat zal wel te simpel gedacht wezen...

Verwijderd

PilatuS schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:01:
[...]

Draai dan eens een licht programma om te zien of die ook 100% gebruikt. Dingen zoals games en andere zware programma's gebruiken gewoon veel CPU power.
Precies mijn idee... ook is van belang welke virus scanner je gebruikt... als je Norton hebt draaien met alle toeters en bellen dan kan het zijn dat die mee getriggerd wordt. Maar goed, eerst simpele proggies uitproberen en kijken wat je load dan is.

Ik heb trouwens een Athlon 64 3200+ en die gaat met mediaplayer niet op 100 maar 66 ongveer, ga ik echter video converteren dan piekt'ie meteen.

Verwijderd

Topicstarter
@ MetroidPrime

opzich niet echt een hinder dus maar dacht dat het nooit goed kon zijn voor je processor maar dat valt zoals ik lees wel mee dan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2006 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ eveersel

met media player zit mijn cpu gebruik schommelend tussen de 20 en 30 % met alleen video afspelen.
Modbreak:Nok nou eens met schoppen :(

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 12-10-2006 16:45 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als je een spel speelt zal je processor ook op 100% load zitten, denk je dat het slecht is om uren achter elkaar een spel te spelen? ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

BTW: heb je dit probleem altijd gehad of pas kort? Als je het pas kort hebt dan kan het iets zijn wat je pas hebt geinstalleerd wat niet goed werkt. Ook heb ik weleens gelezen dat corrupte codecs (video/audio) en drivers CPU load problemen kunnen veroorzaken.

Als je het probleem pas kort hebt dan kun je wellicht een windows recoverypoint proberen.....

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 07:53

BHQ

MediaPlayer kan best, decoden kost ook CPU..

Het is doodnormaal dat je proc volledig wordt gebruikt bij games/encoden enz. Dan is-ie gewoon zo hard mogelijk bezig.

[ Voor 4% gewijzigd door BHQ op 12-10-2006 16:13 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:11:
BTW: heb je dit probleem altijd gehad of pas kort? Als je het pas kort hebt dan kan het iets zijn wat je pas hebt geinstalleerd wat niet goed werkt. Ook heb ik weleens gelezen dat corrupte codecs (video/audio) en drivers CPU load problemen kunnen veroorzaken.

Als je het probleem pas kort hebt dan kun je wellicht een windows recoverypoint proberen.....
Het gaat over media ENCODEN, niet media VIEWER(/N) ;)
En het is TS al duidelijk dat het gewoon normaal gedrag van het programma betreft.

@TS: Als het niet goed voor je processor zou zijn, denk je dat de processor dan die maximale snelheid vanuit de fabriek mee zou krijgen? :)

Rail Away!

Verwijderd

Hahn schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:10:
Als je een spel speelt zal je processor ook op 100% load zitten, denk je dat het slecht is om uren achter elkaar een spel te spelen? ;)
Aha, dat is dan een normale waarde... het probleem zit 'm dan in je conversie programma.... het klopt dat dit veel CPU vraagt, allemaal algoritmes die in de CPU berekend worden. In combinatie met je snelle HD (SATA II) krijgt je CPU gewoon veel voor zijn kiezen op dat moment.

Misschien op tomshardware.com in de CPU DB de gemiddelde conversietijden bekijken en vervolgens met jouw waarden vergelijken???

Verwijderd

Topicstarter
maar omdat ik een tijd geleden ook de hele tijd met branden mijn cpu op 100% had en dat opgelost kon worden met de ide goed instellen op dma, had ik het idee dat ik nou nog steeds iets verkeerd had.
Maar iig bedankt, jullie stellen me weer voor een heel eind gerust :)

• PilatuS
  • Niet online
Met mijn Core 2 Duo gebruikt ie bij games geen 100% maar ongeveer 65%. Dit komt omdat de GPU de bottlneck is. Maar bij dingen die erg veel CPU power nodig hebben zoals encoden zal iedere CPU gewoon 100% aan het werk zijn.

Bij mediaplayer ligt het er ook aan wat je precies afspeelt. Een DivX film van 700MB zal veel minder nodig hebben dan een HD 1080p of 720p film. Mijn Core 2 Duo is met een 720p films minder dan 30% aan het werk. Mijn vorige XP-M 2600+@3700+ was met die zelfde film 85% aan het werk.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 12-10-2006 16:17 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
PilatuS schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:16:
Met mijn Core 2 Duo gebruikt ie bij games geen 100% maar ongeveer 65%. Dit komt omdat de GPU de bottlneck is. Maar bij dingen die erg veel CPU power nodig hebben zoals encoden zal iedere CPU gewoon 100% aan het werk zijn.
Of misschien omdat je een dual core processor hebt en veel spellen maar één core gebruiken..? Want het is onzin dat je CPU geen 100% pakt omdat je videokaart de bottleneck is bij zaken zoals spellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 12-10-2006 16:23 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:11:
Dat is een goeie vraag ik heb het pas een tijdje geleden ontdekt. het is ook niet zo dat mijn pc echt extreem trager wordt ofzo. maar ik had idd wel eens gehoord dat je tijdens het encoden je pc beter even zijn gang kan laten gaan, dit dan waars om de maxi capiciteit te behalen denk ik.
Windows 2000? kan wel maar werkt niet echt goed, laten we het zo zeggen heb ik geen goeie ervaring mee :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2006 16:31 ]

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:17:
[...]
Of misschien omdat je een dual core processor hebt en veel spellen maar één core gebruiken..? Want het is onzin dat je CPU geen 100% pakt omdat je videokaart de bottleneck is bij zaken zoals spellen.
Het kan best zijn dat je gelijk hebt hoor. Maar hier onder staat een screenshot van het CPU gebruik tijdens een potje CS:S, daar zie ik geen van beide core's op 100%.

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/1189/cpucssmo2.jpg

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 15:23

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:07:
@ MetroidPrime

opzich niet echt een hinder dus maar dacht dat het nooit goed kon zijn voor je processor maar dat valt zoals ik lees wel mee dan :)
Voor de CPU maakt het helemaal niet uit. Als je met iets CPU-intensiefs bezig bent, zoals video-conversie, dan wil je juist dat je tegen de 100% verbruikt. Anders wordt er niet efficiënt genoeg gebruik gemaakt van de beschikbare resources.

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nogal non-issue dit. Als je zware, processorbelastende apps draait (en video en/transcoding is zo'n beetje zwaarste wat je op een PC kunt doen), dan belast dat je CPU ja 8)7

Verder gelieve de Edit-knop te gebruiken als je wat toe wilt voegen aan je posts, al dat geschop is nergens voor nodig...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.